Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 14:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 dec, 2020 18:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Eindelijk weer eens wat tijd om te bouwen, deze keer eens wat anders dan een vliegtuig. Het werd weer eens tijd voor een voertuig in de schaal van 1/35.
Laatst had ik een Sd.Kfz. 221 van Hobbyboss gekocht, dit omdat ik (net als zo velen onder ons) vroeger de Tamiya uitvoering heb gebouwd.
Deze is in de jaren 70 uitgekomen en los van wat PE is deze niet veranderd, dus mijn nieuwsgierigheid naar de Hobbyboss uitgave was gewekt.
Na wat onderzoek op internet kwam ik niet veel verder dan reviews dus.....dan maar zelf een bouwverslag maken :mrgreen:

De Doos....

photo 525485

En de inhoud.....veel onderdelen, PE en helaas rubberbanden. Het enige wat ik extra erbij heb gekocht zijn width indicators (scheelt schuren en vooral breken)
Ik ga het model recht uit de doos bouwen (denk ik :lol: )

photo 525484

photo 525483

Na het bekijken van alle goodies die in de doos zitten kwam ik erachter dat bepaalde decals met een zwarte stift waren bewerkt (ook de bouwtekening), dit ging om de rune tekens van de Waffen SS. Zal wel een Europees iets zijn :roll:
Afijn dat mag de pret niet drukken, en het wordt toch een DAK uitvoering.

Even de onder en bovenzijde van het voertuig gepast......naadloos

photo 525486

Bij deze kit komt een compleet chassis met alles er op en er aan, je ziet er straks niet veel meer van maar het geeft de modelbouwer de mogelijkheid om deze kit in veel facetten te gebruiken. Je zou er een productielijn mee kunnen weergeven enz enz

Alle onderdelen van het chassis heb ik van de sprue gehaald en geschuurd. Sommige onderdelen hebben meer aandacht nodig om schoongemaakt te worden ivm veel plastic van de sprue. Liever teveel plastic dan te weinig, denk ik altijd maar. Toch is voorzichtigheid geboden.

photo 525487

Na wat noeste plakwerk is het chassis gelijmd, en wat ik nu al kan zeggen is dat ik verbaasd ben van de passing van alles. Echt top....had ik niet verwacht.

photo 525488

Oja....onderdeel C29 heb ik verkeerd gelijmd. Komt wel goed

Nu laat ik het geheel eens goed drogen zodat ik verder kan gaan. Wat ik zo nog ga lijmen zijn de motor, differentieel en versnellingsbak. Dat is voor de volgende keer.
Hopelijk staat de 221 binnenkort langs deze jongen :D

photo 525489

Bedankt en tot de volgende ronde :brouw:

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Laatst bijgewerkt door Middel67 op do 11 nov, 2021 9:59 am, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz. 221 1/35
BerichtGeplaatst: do 03 dec, 2020 18:55 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Ik vind dit altijd wel leuke voertuigen. De chipping op die Panzer 3 is echt subliem, mijn aandacht heb je dus in ieder geval.

Succes,


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz. 221 1/35
BerichtGeplaatst: za 05 dec, 2020 16:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2502
Woonplaats: Den-Haag
Mooie kit Ronald.

Ben benieuwd of deze ook de looks krijgt net als de Panzer.
Zou er gaaf uit zien denk ik.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz. 221 1/35
BerichtGeplaatst: zo 06 dec, 2020 14:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Bedankt heren....voor de complimenten, ga extra mijn best doen :brouw:

Gisteravond weer eens tijd gehad om wat te bouwen, eerst eens verder gegaan met het chassis. Daar stuitte ik op een probleem als je de bouwtekening zou volgen. Onderdeel C-C zou je volgens de bouwtekening moeten lijmen om daarna in het chassis te plaatsen......nou dat kan dus niet. Het onderdeel moet tussen het chassis vallen en als je het lijmt gaat dat niet lukken. Dus heb ik het er droog in geplaatst en daarna met Tamiya extra thin lijm de onderdelen gelijmd, en tot mijn grote verbazing ging dit goed en alles is recht......love this kit.

photo 525614

photo 525615

Ondertussen heb ik de motor, versnellingsbak en differentieel gebouwd, zonder noemenswaardige problemen (wel veel onderdelen).

photo 525616

Verder met het chassis...... ik heb de assen gemaakt en geplaatst nadat ik de dif en versnellingsbak met aandrijfas had gelijmd. Ook hier geen problemen ondervonden .

photo 525617

Uiteindelijk kon ik mijzelf niet meer houden en heb het geheel maar eens afgemaakt. De rubberwielen daartegen vind ik persoonlijk helemaal ruk, ze zijn te smal :roll: ......maar ja uit de box bouwen had ik gezegd :mrgreen:

photo 525618

photo 525619

photo 525620

Ondanks de wielen vind ik het geheel er wel goed uit zien, de motor zit los op het chassis ivm schilderen/brushen.
Vandaag ga ik eens verder met de body....PE en veel onderdelen. Als het net zo goed past als het chassis hebben ze vandaag geen kind aan mij :lol:

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz. 221 1/35
BerichtGeplaatst: zo 06 dec, 2020 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
De Panzer ziet er inderdaad al veelbelovend uit voor deze!
Ik volg! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz. 221 1/35
BerichtGeplaatst: do 10 dec, 2020 19:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Thanks Deef :brouw:

Weer eens verder gegaan met de 221, de PE komt aan de beurt voor de binnenzijde. Niks mis met deze PE buigt en vouwt goed, en je hebt van deze 3 extra. Kun je er een paar verprutsen :mrgreen:

photo 526012

9x creatief met PE, en vast wat meer geplakt...ik heb eens gezocht op het net waar deze klemmen voor zijn, ik vermoed munitie boxen. Het enige wat ik vond was een foto met boxen erin geplaatst. Maar als iemand het weet....laat het weten.

photo 526011

De PE is gelijmd met loctite en de rest met Tamiya extra thin. Het merendeel heb ik volgens de bouwbeschrijving aan de binnenzijde geplaatst en alles past nog steeds erg goed....niks te klagen tot zo ver.

photo 526013

photo 526014

De eerste fout die ik heb ontdekt is dat volgens de tekening de motor geplaatst dient te worden en daarna de body......nou dat gaat dus niet. Maar geen groot probleem want ik had de motor nog niet gelijmd. Op de foto zie je dat je het zo niet voor elkaar krijgt, zelfs al laat je de slangen eraf.

photo 526015

En nog wat gelijmd aan de binnenzijde, de raampje doe ik later. Volgens mij kunnen deze bewegen, en dat vind ik echt supergaaf ten opzichte van de Tamiya versie.

photo 526016

Vanavond ga ik de airbrush eens aanslingeren om het chassis een pantser grijs kleurtje te geven.

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz. 221 1/35
BerichtGeplaatst: do 10 dec, 2020 21:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2502
Woonplaats: Den-Haag
Netjes Ronald,

Ziet er goed uit. Ben eigenlijk ook wel benieuwd waar die beugels voor zijn.
Succes verder met de airbrush.

Peter

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz. 221 1/35
BerichtGeplaatst: vr 11 dec, 2020 12:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Thanks Peter :brouw:

Toch nog eens maar wat dieper op het net gezocht gisteravond en ja wel ik heb het gevonden.
Wat er in de beugels wordt geplaatst zijn munitie kisten voor de MG-34. Deze worden "Gurtkasten MG-34" genoemd.

photo 526218

Mysterie opgelost :mrgreen:

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz. 221 1/35
BerichtGeplaatst: vr 11 dec, 2020 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Mooi voertuig, dit. En leuk dat er zo'n uitgebreid interieur bij zit.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz. 221 1/35
BerichtGeplaatst: zo 13 dec, 2020 21:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Het is inderdaad een mooi interieur wat er bij zit, jammer dat je er straks weinig van kan zien :(

Niet veel meer gedaan dan het chassis een grondlaag gegeven met X-19 van Tamiya. Het voordeel van alles zwart te maken is dat als je wat vergeet bij de 2e kleur het niet zo opvalt.

photo 526384

photo 526382

En daarna XF-63 Panzer grey van Tamiya....

photo 526383

En om het weer eens te beoefenen ben ik aan de slag gegaan met de "haarlak" methode op wat jerry cans.....altijd makkelijk :mrgreen:

photo 526385

en nu maar eens verder met het interieur en zo...

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement