Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 17:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz. 221 1/35
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2021 18:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Iedereen een gelukkig nieuwjaar gewenst met veel bouw plezier :D

Zoals eerder gezegd een kort verslag over de haarlak methode en roest met verf. Ik had een tijdje geleden op aanraden van een medebouwer de dust&rust set van lifecolor gekocht, volgens hem een must voor elke modelbouwer. Nou dat zullen we nog wel eens zien of dat zo is :mrgreen:
Aangezien ik net als elke modelbouwer een hoop reserve/ongebruikt materiaal heb liggen, had ik dus oefen materiaal genoeg. De set bestaat uit 4 kleuren roest. Je kan deze verf makkelijk mengen met water, ikzelf gebruik gedistilleerd water omdat hier de hoeveelheid kalk in het water enorm is. Botontkalking komt hier in deze regio dus niet echt voor :lol:
Ik airbrush eerst de test objecten met de pantser grijs van Tamiya voor een goede ondergrond, daarna de eerste (lichtste) kleur en opbouwen na drogen met de overige kleuren. De verf verdun ik met water totdat je een melkachtige substantie hebt, je kunt het airbushen of met de kwast aanbrengen.

Het olievat is in 2 kleuren gedaan en de aanhanger met 4 kleuren.

photo 528217

photo 528214

Deze is gedaan met 3 kleuren, de olieblikken met 4kleuren

photo 528216

Nu alles goed gedroogd is ga ik de haarlak methode op de aanhanger toepassen. Ik heb bij mijn vrouw de haarlak "geleend", maakt niet uit welk merk ofzo.
De aanhanger heb ik met 2 laagjes haarlak gesprayd, ook heb ik het geprobeerd met de kwast.....doe dat maar niet. Met kwasten komt de verf los :roll: .
Je kan ook de haarlak in een potje spuiten om daarna in je airbrush te doen en zo het goedje aanbrengen. Dat ga ik de volgende keer zo doen omdat je dan meer controle hebt over het gebeuren. Kan ook geen kwaad voor de airbrush, haarlak kun je makkelijk verwijderen met water.
Nu de haarlak droog is spuit ik het geheel met Tamiya zandkleur en als dat droog is kun je meteen gaan chippen. Met een kwastje wat water aanbrengen en wachten tot de verf het water heeft opgenomen en de haarlak los komt. Daarna kun je de verf verwijderen met een kwastje, niet alles tegelijk maar kleine gedeeltes. Afijn dan komt het er zo uit te zien....

photo 528221

photo 528222

photo 528223

Nou ik toch bezig ben, gelijk maar wat brandstofvaten....

photo 528218

photo 528215

En helmen....

photo 528219

photo 528220

Leuke methode om te doen....maar persoonlijk vind ik het nog altijd tricky. Ja het is een paar keer fout gegaan, te hard borstelen met de kwast en weg alle verf :lol:
Vanavond weer eens verder met de 221....

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz. 221 1/35
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2021 14:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 22:07 pm
Berichten: 498
Woonplaats: almelo
Ronald,

lekker bezig met de Sonder Kraftfahrzeug 221. je bouwt hem lekker weg met oog voor detail.
het verweren is zeker realistisch en heel mooi om te zien.
wat ik veel merk met spul wat terugkomt uit de zandbak; is een lichte stoflaagje op alle horizontale delen, met ophoping in alle hoeken en naden bouten, moeren etc.
dus misschien met een heel lichte "buff" kleur jouw Panzer III airbrushen en de naden, kieren, hoeken etc met de kast meer buff aanbrengen.

en ben benieuwd naar het eindresultaat

groeten chris

_________________
Arburatum pro vagina Felix


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz. 221 1/35
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2021 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Thanks Chris voor je input...moest gelijk denken aan de keren dat ikzelf uit het veld kwam en de voertuigen weer gepoetst mochten worden.
Daar had ik foto's van moeten maken :lol:

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz. 221 1/35
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2021 21:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 05 jan, 2021 12:49 pm
Berichten: 37
Ronald,

Die verwering ziet er erg goed uit.
Ben zelf geen fan van de haarlakmethode omdat er te vaak teveel verf mee gaat. maar dat ligt meer aan mijn kunsten :wink:

Als de rest er ook zo uit komt te zien komt er een mooi eindresultaat uit.

_________________
Groet,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz. 221 1/35
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2021 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 22:07 pm
Berichten: 498
Woonplaats: almelo
Ronald,

gelukkig weinig last van met voertuigen poetsen na terug komen uit het veld, voordeel vliegveld :D

_________________
Arburatum pro vagina Felix


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz. 221 1/35
BerichtGeplaatst: vr 08 jan, 2021 13:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Thanks Richard :D
@Chris......maar een keertje koffie drinken op Woensdrecht, samen met v. Mossel :lol:

Vandaag een kleine update....
De motor is ondertussen geplaatst zonder enig probleem, nou ja......helaas zie ik er straks helemaal niets meer van. Ik wilde eerst wat luikjes open laten staan alleen zie je dan nog niet veel dus alles maar gesloten.

photo 528612

De bestuurdersstoel geplaatst.....bijna vergeten :oops:

photo 528613

Toen kwam het moment om de bovenzijde er op te lijmen.....en het paste naadloos.

photo 528614

Vooralsnog ben ik dik tevreden over dit model, alles past goed beetje flash hier en daar maar na wat schuren en droog passen komt alles goed. Bij het plaatsen van de wielkasten kwam het "grootste" euvel tevoorschijn....hopelijk heb ik genoeg putty.

photo 528615

en de trekhaken achter moesten wat hoger geplaatst worden dan de tekening aangaf, wel een hele milimeter.

photo 528616

Afijn, ik zou willen dat ik bij elke kit zoveel problemen had :mrgreen:
Alle wiekasten zitten er op en voor het brushen heb ik een stukje stevig papier geplaatst in de deuropening.

photo 528617

photo 528618

photo 528619

Nou verder met de PE boven de luiken en de rest er op lijmen, dan kan ik eens gaan brushen.

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz. 221 1/35
BerichtGeplaatst: vr 08 jan, 2021 13:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 22:07 pm
Berichten: 498
Woonplaats: almelo
Zo ronald lekker bezig. Schiet mooi op zo. Ik moet ook maar eens weer iets gaan bouwen. Dit motiveert wel

En.moeten we zeker een keer doen op woensdrecht kop koffie drinken.

_________________
Arburatum pro vagina Felix


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz. 221 1/35
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2021 17:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Afgelopen weekend het bouwproces van de 221 afgerond. Het meeste heb ik op het model gelijmd behalve wat gereedschap zoals de krik en schop, deze kunnen later geplaatst worden.
Er moesten wat PE gootjes gebogen worden om boven de kijkluiken te plaatsen, dat ging niet van een leien dakje. De PE had hiervoor wat dunner gekund omdat het zo smal en klein is, en een etch mate zou ook wat makkelijker zijn. Misschien toch maar eens één aanschaffen, ik sta open voor suggesties/aanbevelingen :mrgreen:

Mijn conclusie van de kit;
Ik persoonlijk zou deze kit niet kiezen als beginner. Niet vanwege de passing maar eerder voor de kleine onderdelen, PE en de bouwtekening (sommige onderdelen staan niet in de tekening)
Maar voor de gemiddelde bouwer raad ik deze aan, heel veel detail (werkende luikjes bijv.), volledig interieur, motor en de passing is gewoon goed. Ik ben er zo tevreden over dat ik zijn broer en zus ook maar aangeschaft heb :lol:

photo 529150

photo 529149

Terug naar de bouw, zoals eerder gezegd alles zit er op...

photo 529143

photo 529142

photo 529141

De geschutskoepel heb ik los van alles alvast in orde gemaakt, pantser grijze kleur gegeven, gechipped en voorzien van een laklaag. Het enige wat ik vervangen heb is de MG-34, deze is van Dragon. Net ietsjes meer detail dan de kit MG.

photo 529144

photo 529145

photo 529146

Toen de compressor maar eens gestart en de 221 voorzien van Tamiya X-18....

photo 529147

photo 529148

Nu de boel goed laten drogen en dan het pantser grijs er op.

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz. 221 1/35
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2021 20:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2506
Woonplaats: Den-Haag
Netjes Ronald,

Dat chippen gaat je goed af en het verweren ook zag ik bij je tonnen en d het onderstel.
Ben dan benieuwd hoe de 221 er straks uit komt te zien.
Zag bij je geschutskoepel de nieuwe MG-34, daar zou ik de onderzijde van de loop nog ff nalopen.

Succes met het grijs....

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz. 221 1/35
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2021 14:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Heel scherp Peter, het gietnaadje, gewoon niet gezien :oops:

Hopelijk één dezer dagen te kunnen airbrushen, ik twijfel nog of het een Afrika korps modelletje wordt...of een pantser grijs modelletje. Ook hele mooie foto's van gezien. In ieder geval worden de emblemen en kruizen gespoten, templates genoeg :mrgreen:

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement