Iedereen een gelukkig nieuwjaar gewenst met veel bouw plezier
Zoals eerder gezegd een kort verslag over de haarlak methode en roest met verf. Ik had een tijdje geleden op aanraden van een medebouwer de dust&rust set van lifecolor gekocht, volgens hem een must voor elke modelbouwer. Nou dat zullen we nog wel eens zien of dat zo is
Aangezien ik net als elke modelbouwer een hoop reserve/ongebruikt materiaal heb liggen, had ik dus oefen materiaal genoeg. De set bestaat uit 4 kleuren roest. Je kan deze verf makkelijk mengen met water, ikzelf gebruik gedistilleerd water omdat hier de hoeveelheid kalk in het water enorm is. Botontkalking komt hier in deze regio dus niet echt voor
Ik airbrush eerst de test objecten met de pantser grijs van Tamiya voor een goede ondergrond, daarna de eerste (lichtste) kleur en opbouwen na drogen met de overige kleuren. De verf verdun ik met water totdat je een melkachtige substantie hebt, je kunt het airbushen of met de kwast aanbrengen.
Het olievat is in 2 kleuren gedaan en de aanhanger met 4 kleuren.
Deze is gedaan met 3 kleuren, de olieblikken met 4kleuren
Nu alles goed gedroogd is ga ik de haarlak methode op de aanhanger toepassen. Ik heb bij mijn vrouw de haarlak "geleend", maakt niet uit welk merk ofzo.
De aanhanger heb ik met 2 laagjes haarlak gesprayd, ook heb ik het geprobeerd met de kwast.....doe dat maar niet. Met kwasten komt de verf los
.
Je kan ook de haarlak in een potje spuiten om daarna in je airbrush te doen en zo het goedje aanbrengen. Dat ga ik de volgende keer zo doen omdat je dan meer controle hebt over het gebeuren. Kan ook geen kwaad voor de airbrush, haarlak kun je makkelijk verwijderen met water.
Nu de haarlak droog is spuit ik het geheel met Tamiya zandkleur en als dat droog is kun je meteen gaan chippen. Met een kwastje wat water aanbrengen en wachten tot de verf het water heeft opgenomen en de haarlak los komt. Daarna kun je de verf verwijderen met een kwastje, niet alles tegelijk maar kleine gedeeltes. Afijn dan komt het er zo uit te zien....
Nou ik toch bezig ben, gelijk maar wat brandstofvaten....
En helmen....
Leuke methode om te doen....maar persoonlijk vind ik het nog altijd tricky. Ja het is een paar keer fout gegaan, te hard borstelen met de kwast en weg alle verf
Vanavond weer eens verder met de 221....
Groetjes Ronald