Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 4:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 09 dec, 2020 19:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
OK, en verder. Nu had ik van S-Model niet alleen de H35 gekocht, maar ook zijn opvolger de H39, of om precies te zijn, de Char léger modèle 1935 H modifié 39.

Hotchkiss H39
Toen in 1938 de eerste batch van 400 Hotchkiss H35 tanks was afgeleverd, kwam er ruimte voor een verbeterde versie. Dat was hard nodig want de H35 schoot op vele punten tekort, met name in de de aandrijving en de transmissie. Daarom werd een nieuwe versie ontworpen die afrekende met de eerdere problemen. Deze heette officieel Char léger modèle 1935 H modifié 39, in de wandelgangen afgekort tot Hotchkiss H39. (Er is soms ook sprake van een Hotchkiss H38, maar dat is een verwarring tussen verschillende uitvoeringen. Lang verhaal, ga ik hier niet op in.)

Afbeelding
Hotchkiss H39 met het korte 38mm kanon.

De Hotchkiss H39 was een enorme verbetering ten opzichte van de H35. Er werd een krachtiger motor ingebouwd, die ook groter was, waardoor ook het achterdek hoger was en de uitlaat werd verplaatst. Dit is het belangrijkste uiterlijke kenmerk van de Hotchkiss H39. De aandrijving en transmissie werden ook sterk verbeterd. Aanvankelijk werd de H39 afgeleverd met hetzelfde korte 37mm kanon. In latere versies werd een langer 37mm kanon toegepast, dat een aanzienlijk betere pantserdoorslag had en een serieuze bedreiging vormde voor alle Duitse tanks uit 1940. In de koepel werden de drie oculairen vervangen door drie periscopen, die meer bescherming boden. En sommige tanks werden uitgerust met een klimstaart die het mogelijk maakte bredere loopgraven over te steken en hogere obstakels te beklimmen.

Afbeelding
Deze foto laat duidelijk het hogere motordek van H39 zien. (Met pantserdoorboring in het schoppenteken. Goed gemikt!) Ook de periscopische kijkspleten in de toren zijn goed zichtbaar.

Afbeelding
De laatste uitvoering van de H39 met het lange 37mm kanon en klimstaart aan de achterzijde.

De H39 was een succes en het model werd in genade aangenomen door de Franse infanterie (die de eerdere H35 had afgewezen). Er werden zo'n 700 exemplaren geproduceerd, en daarmee was het, na de Renault R35, de meest talrijke Franse tank in 1940. Met zijn goede bewapening, goede bepantsering en goede mobiliteit was de H39 voor de begrippen van 1940 een bijzonder goede lichte tank. Door superieure Duitse training en tactieken konden de Fransen de kwaliteit van deze tank niet verzilveren.
Na de slag om Frankrijk vielen meer dan 500 Hotchkiss tanks in Duitse handen. Aanvankelijk werden ze door de Duitsers ingezet op diverse secondaire fronten. Een aantal werd aan Hongarije en Roemenië geleverd. Daarna werden de Hotchkiss onderstellen gebruikt als basis voor gemechaniseerde artillerie en tankjagers.

Afbeelding
Hotchkiss H39 in Duitse dienst.

Een aantal Hotchkiss H39 tanks bevonden zich met Franse eenheden in Noorwegen, Afrika en Syrië. Van die laatste zijn na de oorlog nog een aantal exemplaren in Israëlische handen gevallen en door de IDF gebruikt.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Laatst bijgewerkt door Huib2 op wo 09 dec, 2020 23:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 dec, 2020 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
S-Model 1/72 Hotchkiss H38/H39 light tank

Ja, zo heet hij volgens het doosje, maar dat H38 mag je vergeten. Dat was nooit een officiële benaming als ik de literatuur mag geloven.

Afbeelding
Zo ziet het doosje eruit. Je moet even goed kijken om de verschillen met het H35 doosje te zien.

Afbeelding
De belangrijkste sprue, met alle onderdelen voor de tank. Oja, en er zitten er dus twee in een doosje.

Afbeelding
En een kleine sprue voor de facultatieve klimstaart.

Afbeelding
Dezelfde, tamelijk waardeloze PE als de H35 (ik gebruik alleen de betonschaar).

Afbeelding
En hetzelfde decalvelletje als de H35, hier nog in zijn originele verpakking met vloeipapiertje.

Afbeelding
Om wat meer verschillende mogelijkheden te creëren heb ik online nog een setje decals aangeschaft voor de H35 en H39.

Afbeelding
Kijk, da's toch net wat veelzijdiger als de kit decals. Ook eenheidssymbolen, voertuignummers en kentekens.

Nou, aan de slag dus maar. Maar wat ga ik nu bouwen. Mogelijkheden te over....

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 dec, 2020 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Ja, dus wat nu? Ik heb twee H35's in de vroege versie, waarvan één gebouwd. Ik heb twee H39's waarbij ik kan kiezen uit kort kanon of lang kanon, en met klimstaart of zonder klimstaart. Dat zijn al vier opties! Maar er kan nog meer.

Ook het vroege model Hotchkiss H35 kreeg een update. Het korte 37mm kanon werd vervangen door het krachtigere langere type, de oculairen in de toren werden vervangen door periscopen, en sommige exemplaren kregen een klimstaart en een radio. Het vernieuwingsprogramma werd begin 1940 gestart en toen de vijandelijkheden uitbraken waren zo'n 50 H35's omgebouwd. Zij werden vooral ingezet als commandovoertuig in de H35 eenheden van de cavalerie.

Afbeelding
Hotchkiss H35 late versie met lang kanon en klimstaart.

Deze H35 late versie is verkrijgbaar als apart model by S-Model. Het aardige is nu dat ik door een kitbash van mijn H35 en mijn H39 deze versie ook kan maken: de romp van de H35 met de toren, de rupsbanden en de klimstaar van de H35. En het lange kanon zit in allebei de kitjes.

Nou, ik weet niet of jullie het nog kunnen volgen. Maakt niet uit. Deze twee ga ik nu simultaan bouwen:

Afbeelding
Een Hotchkiss H39 met kort kanon en klimstaart in een sobere groen/bruine camouflage van de infanterie.

Afbeelding
Hotchkiss H35 late versie met lang kanon en klimstaart in een kleurige cavalerieversie.

Komt ie:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 dec, 2020 23:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Bouwen

Ik was al ff bezig, dus het gaat nu snel:

Afbeelding
Torenonderdelen, hier met het lange kanon.

Afbeelding
Detail aangebracht aan de binnenzijde van de torenluiken.

Afbeelding
De torens van binnen geschilderd, geassembleerd en extra detail aangebracht, vooral in de vorm van hijshaken aan de toren en het observatiekoepeltje

Afbeelding
De rompen samengebouwd en extra gedetailleerd. Je kunt mooi de verschillen zien. Links de H35, rechts de H39. Verschillende luchtinlaten op het glacis en andere positie van de uitlaat.

Afbeelding
H39 links en H35 rechts. Let op het verschil in hoogte van het motordek en de verschillende luchtroosters.

Afbeelding
De klimstaarten samengebouwd en voorzien van een zelfgebouwde bak voor de standaard tarp. (bierblikaluminium en ijzerdraad)

Afbeelding
Rupsen en wielen. Deze latere versies van de Hotchkiss hebben een gesloten spanwiel ipv het gespaakte spanwiel van de vroege H35. Lekker makkelijk zo, in één geheel. Er was nog wel wat vijlwerk nodig om de gietnaad van de rupsen te verwijderen.

Afbeelding
Klaar voor de verf! Links de H39, rechts de H35.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 dec, 2020 9:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Goh Huib, met plezier deze laatste posts zitten lezen!
De eerste opgeleverde was al mooi, maar dit beloven toch ook weer mooie aanvullingen te worden!
Met interesse je uitzoekwerk zitten lezen ook. :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 dec, 2020 10:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik heb zo maar het idee dat dit geen langdurige bouw zal worden :lol: :lol:

Veel plezier

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 dec, 2020 15:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Echt mooi werk, zo klein en zoveel detail :brouw:

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec, 2020 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Dank, heren!

fvdm schreef:
Ik heb zo maar het idee dat dit geen langdurige bouw zal worden

Inderdaad, deze kleine dingen gaan razendsnel. Maar da's ook wel eens leuk, na maanden aan één en hetzelfde vliegtuig te hebben gewerkt.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec, 2020 16:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Verfwerk

Verder met de kleurtjes

Afbeelding
Eerst allebei de tanks in hun geheel in de basiskleur: donker bronsgroen (Humbrol 116). En vanaf nu worden ze allebei heel verschillend.

Afbeelding
De H39 in het brave camouflageschema van de Franse infanterie. Het bruin is een beetje te rood uitgevallen op de foto. In werkelijkheid is het meer chocoladebruin.

Afbeelding
Op de H35 ben ik helemaal losgegaan met een wild vierkleurenschema voor de romp en een driekleurenschema op de toren. Nu ziet het er nog een beetje raar uit.

Afbeelding
Maar na alle kleurvlakken omlijnd te hebben met een zwarte marker krijg je een beter idee wat de bedoeling is.

Nu op naar de decals.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 dec, 2020 13:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2502
Woonplaats: Den-Haag
Leuk,

Wel jou ding he die Hotchkisses. Mooi tankie :D
Goed idee met die marker, werkt perfect zo.

Succes, Peter

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement