Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 29 okt, 2020 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
photo 521666

Wie belangstelling heeft voor de transportmiddelen van het Rode Leger tijdens de Grote Patriottische Oorlog ontkomt niet aan de producten van Gorkovsky Avtomobilny Zavod (Го́рьковский автомоби́льный заво́д, letterlijk Gorkys automobiel fabriek) oftewel GAZ. Deze fabriek was een samenwerkingsverband tussen de Soviet Unie en de Ford Motor Company, opgericht in 1932.

Gorky was van 1932-1990 de naam van de stad Nizhny Novgorod (Нижний Новгород), gelegen in centraal Rusland, waar de rivier Oka samenvloeit met de Wolga.

Aan het einde van de jaren 1930 had de Soviet economie dringend behoefte aan kleine voertuigen met een laadvermogen rond een halve ton, die goed inzetbaar moesten zijn op het platte land, met name in de collectieve landbouw.
De pickup truck GAZ-4, op basis van de GAZ-A pheaton, was inmiddels verouderd en in 1937 werd de productie daarvan stopgezet. Er werd een ​​vervanger ontworpen op basis van de GAZ M-1 personenauto, in de Soviet Unie liefdevol "Emka" (emmetje) genoemd.

Het eerste prototype van de GAZ-M-415 pickup werd geproduceerd in 1938. Het voorste deel werd haast integraal van de Emka overgenomen, compleet met luxigheden als zonnekleppen, asbak en sigaretten aansteker. De Emka had echter twee verstelbare voorstoelen, de 415 moest het doen met een doorlopende bank, met zitting en rugleuning onder een oncomfortabele hoek van 90 graden. Achter de rugleuning bevond zich het reservewiel.
In de laadbak waren twee opklapbare (houten??) banken geïnstalleerd om zes passagiers te vervoeren.

photo 521663

Bij de prototypes vormden cabine en laadbak één geheel, net als bij de GAZ-4. Na een aantal tests bleek deze constructie niet bepaald duurzaam en bij de GAZ-M-415 productie modellen waren laadbak en cabine gescheiden.

photo 521668

Als krachtbron ontving de GAZ-M-415 dezelfde 50pk 4-cilinder motor als de Emka, hoewel het oorspronkelijk de bedoeling was om deze te vervangen door een nieuwere, maar de ontwikkeling en productie van een nieuwe motor bleek niet meteen mogelijk. In de periode tussen 1940 en 1941 werden echter verschillende exemplaren van GAZ-M-415-auto's geproduceerd met de nieuwe 6-cilinder GAZ-11-motor, dit model heette GAZ-11-415 en later werd nog een GAZ-pick-up met vierwielaandrijving gebouwd -61-415.

Met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog kwam de productie van GAZ-M-415 pickups tot stilstand, er waren toen zo'n 8000 van gemaakt. Het overgrote deel van de 'civiele' M-415s werd -net als vrijwel alle andere motorvoertuigen- naar het Rode Leger overgeheveld. De M-415 werd veelvuldig ingezet voor ordonance diensten en als lichte trekker voor artillerie en op vliegvelden. Daarom zou hij wellicht niet misstaan in mijn geplande diorama 'сестры' https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 21&t=53158

Er zijn maar heel weinig M-415s bewaard gebleven. De meeste zijn verwoest, vele vielen in Duitse handen. De meeste oude foto's van militaire M-415s tonen ze dan ook als Beutefahrzeug in Duitse dienst.

photo 521670


Er valt veel te lezen en te zien over deze en andere voertuigen van GAZ op http://russoauto.ru/auto/gaz
en over de historie van GAZ op https://www.volga.nl/GAZhistorieEN1930.htm

photo 521665

Het Oekraïense ACE models brengt een kit van de M-415 op de markt in schaal 1:48. Ik kon dit kitje voor weinig mee bestellen bij een anderen bestelling die ik in Oekraïne deed, dus waarom niet?
Nou ... reviews op het www lopen in hun beoordeling zeer uiteen, van 'beroerdste kit allertijden, niets past, alles is krom' tot 'fantasties, goeie passing, deze kit bouwt haast zichzelf'. Verbazend! Dat wil ik wel eens zelf uitzoeken :)

photo 521657

Alles zit in maar een klein doosje, box art toont het autootje als Beutefahrzeug in Duitse dienst, compleet met zo'n Duitse afgeschermde koplamp (die ik overigens in de kit niet terug vind).

Er zijn 3 wat grotere en 1 kleine sprue, 4 losse bandjes, een stukje PE en een minuscuul blaadje met decals. Geen transparantie delen, ramen zelf maken m.b.v. afbeeldinkjes in de bouwbeschrijving.

photo 521658

photo 521660

photo 521661


photo 521659



Hauler heeft een aanvullingssetje uitgebracht met wat details in PE en resin. Dit setje heb ik ook maar besteld, maar is nog niet aangekomen.

Het eerste wat me opvalt zijn de incorrecte voorstoelen, dit moet één doorlopende bank zijn. Ongetwijfeld wordt dezelfde sprue ook gebruikt voor het model van de GAZ-M (Emka) die immers 2 losse stoelen had.
De portieren hebben geen detaillering aan de binnenkant en vormen één geheel met de zijpanelen van het motorcompartiment en de details van die panelen moeten worden gevormd door er wat PE op te plakken ... we zullen zien.


photo 521662

photo 521664

De bouwbeschrijving is zeer spartaans, maar zo te zien wel voldoende. Er is nauwelijks informatie over de te gebruiken kleuren, maar aangezien het een civiel voertuig in militaire dienst was, kan ik me voorstellen dat ze in allerlei kleuren rondreden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 9:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi verhaal en een leuk onderwerp weer. Die russen hebben toch best wel leuke dingen gemaakt. Succes.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 okt, 2020 14:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
fvdm schreef:
Mooi verhaal en een leuk onderwerp weer. Die russen hebben toch best wel leuke dingen gemaakt. Succes.


Dank je!

Zeker maakten ze in de Soviet Unie leuke dingen, persoonlijk vind ik het ronduit bewonderenswaardig. Vooral als je in ogenschouw neemt hoe snel de industriële ontwikkeling daar gegaan was en onder welke omstandigheden de mensen daar werkten.
De GAZ M-1 Emka (waarop de M-415 gebaseerd was) was de Soviet versie van de 1934 Ford Model B 40A, maar was in wezen een aanzienlijk betere auto. Chassis, vering en schokdemping, remsysteem, luchtfilter, ontsteking en nog meer waren bij de Emka gewoon beter dan bij de Ford.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 okt, 2020 15:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Eerste indruk van de kit; het materiaal is véél steviger dan dat van Uni Models kit die ik hiervoor bouwde.
Er zit nogal wat flash aan, bij de ene sprue meer dan de andere, maar het laat zich vrij gemakkelijk verwijderen, vooral doordat de onderdelen door het stevige plastic niet al te kwetsbaar zijn.

De bouwbeschrijving is me nèt iets te summier, heb er nu een diagram van de Emka bij gepakt, om wat beter te zien hoe chassis, vering en wielophanging in mekaar zaten.

photo 521898


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 nov, 2020 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Grappig onderwerp weer, t lijkt op het eerste gezicht net een Amerikaan uit die tijd maar dan ook weer net niet. Het kitje ziet er op het eerste gezicht prima uit, wel jammer van die voorstoelen. Maar dit moet opzich geen gigantische klus zijn om op te lossen lijkt me.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 nov, 2020 19:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Tomska schreef:
Grappig onderwerp weer, t lijkt op het eerste gezicht net een Amerikaan uit die tijd maar dan ook weer net niet. Het kitje ziet er op het eerste gezicht prima uit, wel jammer van die voorstoelen. Maar dit moet opzich geen gigantische klus zijn om op te lossen lijkt me.


Het is ook gebaseerd op een Amerikaans autootje, de GAZ M1 was een onder licentie gebouwde Ford B40A, maar dan aangepast aan Soviet omstandigheden :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 nov, 2020 20:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
photo 522555

En eindelijk nu ook binnen, het Hauler aanvullings-setje. Nu kan ik dan werkelijk aan de slag. Tot nu toe niet veel meer kunnen doen dan flash verwijderen en wat dry-fitten (alles lijkt redelijk tot goed te passen).
De stoeltjes zijn wel inmiddels tot een bankje verenigd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 nov, 2020 17:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
photo 522932

Eerste poging tot airbrushen ... eerst maar eens alleen de onderkant in de primer gezet.

Zeer kwetsbare delen, zoals vering, assen en stuurinrichting plaats ik pas nadat cabine en laadbak klaar zijn. Bij mijn vorige model liep het onderstel een paar keer schade op door het gepruts met slecht passende onderdelen van de bovenbouw. Overigens is het materiaal van deze kit véél sterker dan dat van de UniModels kit die ik hiervoor bouwde, dus da's weer een meevaller.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2021 16:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
photo 530756

Ben blij met m'n beslissing om te wachten met de kwetsbare onderdelen van vering etc. ... het laadbakje paste in de verte niet tussen de spatborden en vereiste veel geschuurd en gemanipuleer om het op zijn plek te krijgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2021 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
photo 531779

photo 531778


De handrail van het bakje heeft het gedoe niet overleefd, maar het is toch incorrect en ik ga proberen het te vervangen door 0,5mm messing of zo iets.

De stoeltjes zijn een bankje geworden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement