Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: zo 06 dec, 2020 17:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het heeft me inderdaad twee zaterdagen gekost om de tracklinks aaneen te lijmen. Ik zie dat ik dit nu op een andere manier heb gedaan dan bij de Sd.Kfz.11, daar had ik eerst de rubberblokken op de links gekleefd en dan de pins toegevoegd. Door het andersom te doen, moet er minder moeite gedaan worden om de pins er in te duwen tot de laatste millimeter. Er is nu wel een afwijking naar de zijkant, waardoor je een kromme rups overhoudt. Gelukkig is white metal makkelijk plooibaar en kan dit terug rechtgetrokken worden. Ik heb nu 2 keer 54 links verbonden, want bij de vorige set zouden er zo'n 55 nodig geweest zijn. Voor de tweede track heb ik de pinnen wat korter geknipt, zodat ze niet meer uitsteken uit de links, dat bleek op foto's zo te moeten zijn. Die kortere pinnen gebruik ik dan voor de track waar de pinnen naar buiten zitten, want er zijn geen linkse of rechtse links. Zo zijn de te lange pinnen toch niet te zien.

photo 525651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2020 23:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een kleine update voor de laadbak van de Sd. Kfz.11. Aan de voorzijde naast de zitbank van de bestuurder zijn nu twee plaatjes met klinknagels bevestigd. Hier moet je ook twaalf pinnetjes voor knippen, die zouden moeten passen op de hengsels voor de scharnieren van de laadluiken die je door de zijkanten naar binnen moet steken. Een hele klus om te verlijmen aangezien de bevestigingsgaten uitkomen op de plastic achterwand en dus niet doorlopen tot in de laadbak.

photo 526519

De handleiding toont hoe je de plastic wand zou moeten uitzagen 0,4mm breed, waardoor je een PE kader zo tegen de zijkant kan plakken dat de scharnieren ook doorheen gleufjes in het kader zouden moeten passen. Aan de achterkant zou je zelfs de scharnieren moeten omplooien en zo in de laadbak steken. Uiteraard gaat dit niet en is het veel gemakkelijker om die af te breken en aan de binnenkant op het plastic te plakken.

photo 526522

photo 526520

photo 526521

Het probleem is nu wel dat de scharnieren niet meer in de gleuven gestoken kunnen worden om uit te lijnen op die drie pinnetjes. Daardoor gaat de stevigheid van de portieren verloren als je ze open wil zetten. Nu vraag ik me af of ik de scharnieren heet kan maken en ze zo door de gleufjes steken tot ze een eind naar binnen zitten. Een alternatief is een gat boren langs de binnenkant ter hoogte van de gleuf, maar dan moet ik wel heel dicht tegen het resin gaan boren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 2:23 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De set van Eduard bevat ook een paar materialen om de voorruit mee te verfraaien. Je krijgt drie stukjes plastic film waarmee je het glas kan vervangen, zodat je niet de clearparts hoeft te gebruiken. Niet dat die slecht zijn, maar Eduard gaat gewoon een stapje verder. Ze maken het mogelijk om het verstelbare linkse gedeelte van de ruit omhoog te klappen. Daarvoor zitten er drie frames in de PE-set, waarmee je de raamsponningen kan maken. Voor het verstelbare stuk wordt dit zo geplooid dat het ruitje er in geschoven kan worden. Dat betekend dus ook wel dat je het frame uit de kit behoorlijk moet bewerken voor de nieuwe ruitjes er in gepast kunnen worden.

photo 528901

Hier is het frame geplooid met een dunne messingdraad van Friul die als spil dienst doet voor de scharnier. De lijst is op het kitonderdeel al weggesneden. Je mag natuurlijk niet teveel wegsnijden.

photo 528902

De draad moet door het frame gehaald worden, dus wordt er met een 0,3mm boortje een gat gemaakt.

photo 528903

Eindelijk zat ik er doorheen. Dan zou je ook nog aan de binnenkant van het frame een gat moeten boren. Dat gaat natuurlijk niet zo vlot aangezien je nu onder een hoek moet boren.

photo 528897

Het ruitje zit op zijn plek. Ook de andere twee stukken worden gedry-fit en het blijkt dat de grootste ruit nog net iets verder komt dan wat voorzien was voor het clearpart. Daarom wordt met verschillende hulpmidden zoals de Airwaves-zaag, een scalpel, een kniptang en het boortje een reep plastic weggesneden. Het kleinste ruitje kreeg ook al een PE rand en het glas wordt hiermee gelijk geschuurd.

photo 528898

Het plastic is hier uitgesneden tot aan het raamprofiel. Het was toch net iets makkelijker geweest als Eduard ook voor de hele voorruit een stuk PE voorzien had.

photo 528899

photo 528900

Tot zover de vorderingen. Dit wordt volgende keer nog wat verder aangekleed, je ziet al waar ik de achteruitkijkspiegels ga plaatsen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 10:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 05 jan, 2021 12:49 pm
Berichten: 37
Dat is ook een mooie kit. Sd.Kfz is altijd mooi.
Erg veel detail. :brouw:

_________________
Groet,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2021 20:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nog bedankt voor de reactie, het is hier wat stilgevallen na de bouw van die deurtjes omdat de bouwvolgorde niet gevolgd was; in feite was de instructie van Eduard wat onduidelijk waardoor ik al PE over plastic gekleefd had dat bewerkt had moeten zijn.

photo 536036

De spiegels zijn hier nu op aangebracht, die zijn er ondertussen wel terug afgevallen maar dat is een kleine moeite om te repareren als de ruit uiteindelijk op de cabine staat.

photo 536035

photo 536037

Deze grendels moesten op de luiken geplaatst worden, maar het linker exemplaar is weggesprongen en ik heb dit dus moeten vervangen. Op deze foto zijn er wel twee stukjes fout geplaatst. Voor de binnenzijde van deze luiken krijg je ook PE, maar dat vond ik wat dubbel aangezien alle nodige details daar al zitten.

photo 536038

Op deze foto zie je het probleem waar ik op was blijven zitten. Het PE kader rond het munitieluik heeft op vier plaatsen een perforatie waar je een scharnier moet doorsteken. Volgens de instructies moest je het materiaal achter het kader wegzagen, maar ik dacht dat dat was om het kader te doen passen en heb dus niets verwijderd. Daardoor konden deze scharnieren dus niet meer door de romp gestoken worden, wat nodig was om de deuren open te kunnen zetten. Ik heb uiteindelijk dat teveel aan materiaal kunnen weghalen door aan de binnenkant van het luik te frezen en door met een boortje van 0.3mm door de perforaties in het PE te boren, waardoor het in verschillende stukken brak. Hier zie je hoe met een dikker boortje de uitlijning van de deurtjes moet gebeuren. De scharnieren onderaan moeten langer zijn omdat de bodem van de carrosserie inspringt. Je zet het boortje op de hengsels aan het luik en dan zet je dat luik in gesloten toestand op zijn plek. De hengsels aan de carrosserie worden dan rond de boor geplooid en die wordt weggetrokken. Op die plaats komt dan een eindje van 0.4mm draad dat met secondelijm vastgezet wordt nadat het luik open gezet is. De gaatjes die je in de hengsels ziet, zijn een overkill bevestigings-idee van Eduard. Zoals te zien is, is de diepte van de hengsels niet goed berekend, want door deze gaatjes hadden metalen pennetjes moeten komen die in het plastic van de kit geboord hadden moeten worden. Ik ga de gaten proberen dicht te maken met secondelijm.

photo 536039

Het aandrukken van de carrosseriehengsels met een pincet.

photo 536040

photo 536041

photo 536042

De vier luiken staan nu in de stand die ik in het boek van Nuts&Bolts opgemerkt heb. Een van die luiken bleef zelfs beweegbaar. Er is ook al wat PE in de achterbak geplaatst. Alle grote chassisdelen zijn nog steeds dry-fit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2021 23:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Wow, die scharnieren, wat een martelgang..mooi dat het gelukt is.
Die PE is echt een meerwaarde op deze manier :)

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: di 13 apr, 2021 7:23 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, David. Nu hoop ik dat ze er niet te vaak terug af vallen tot het ding geschilderd is...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: di 27 jul, 2021 16:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nog eens een keertje wat aan de half-track gewerkt.

photo 541293

Deze klemmetjes voor de huif zijn vervangen door PE. Helaas was bij elk van de klemmetjes een onderdeel dat niet past, dit is er dan maar afgelaten.

photo 541294

De binnenkant van de portieren. Het was eigenlijk de bedoeling dat je voor de buitenkant een PE plaat gebruikt en de deur zelf uitholt zodat je de scharnieren er door kan steken, dat leek me er wat over. Ik heb de handgreep ingekort omdat die volgens de handleiding naar achter staat en het portier zo niet open kon, ik zag echter te laat aan het kitonderdeel dat de greep naar voren staat.

photo 541295

De scharnieren zijn weer niet zo eenvoudig te plaatsen, alles moest uitgelijnd worden zoals in de voorgaande bouwstappen.

photo 541296

Zo staat de half-track er nu bij, ik heb de opgeplooide huif nog los toegevoegd. Alleen het dakgeraamte moet er nog achter, dat wordt ook een PE-constructie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: ma 09 aug, 2021 0:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
So Hee! Zeer netjes dat PE werk, en sommige daarvan is wel echt bijzonder knap gedaan. Dat doen er je niet veel na. Mijn complimenten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sd.Kfz.11 met Pak 40
BerichtGeplaatst: do 12 aug, 2021 12:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Siepie! Het is soms op de tanden bijten, maar ik kan het niet meer laten...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement