Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 13:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 24 aug, 2020 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Hi all,

In mijn vakantie ben ik een nieuw project gestart, de Copper State Models (CSM) Lanchester Armored Car.

Over de Lanchester
Citaat:
The Lanchester armoured car was born out of a requirement from the Royal Navy Air Service (R.N.A.S.) for a vehicle that could rescue pilots shot down behind enemy lines and provide some general armoured support on airfields. At the time Lanchester was a highly regarded British car manufacturer who, like their rivals Rolls Royce, would supply a chassis and engine after which the customer could have the body of their choice fitted by a separate coach-building company. This made them easily adaptable to the armoured car role.

The armoured car was based on the company's regular 38hp engined chassis, but with the addition of doubled-up rear tyres. The armoured body was built up on the chassis utilising 8mm plate for the front and sides, with thinner 4mm plate forming the roof and floor. A prototype was built in December 1914 and, after a number of modifications, went into production the following year. One of those modifications was the fitting of the small turret on top of the vehicle, armed with a Vickers .303 machine gun.

Afbeelding

In total, 36 vehicles were produced and delivered to the RNAS on the western front. These were split into three squadrons of twelve vehicles each, with one squadron later serving as part of the Belgian Army. Later in 1915, all 36 vehicles were reassigned to the British Army, but given the war's deterioration into a trench-bound stalemate, the cars were returned to Britain. In December 1915, 22 Lanchesters were overhauled and supplied to the Imperial Russian Army. Some of the remaining vehicles were then deployed with the RNAS expeditionary force in the Caucasus and Romania with further detachments operating in Turkey and Persia.

Bron: The Modelling News

De kit
De kit van CSM is echt prachtig. De doos zit in een stevige kartonnen 'doos' die van de bovenkant open kan. Mooi gegoten onderdelen (vrijwel zonder flash) en een prachtige handleiding. Als referentiemateriaal gebruik ik de bouw op 'The Modelling News' (link) en een Airfix Model Magazine tijdschrift met de bouw ervan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Start van de bouw
De kit begint - zoals te verwachten met het chassis. Op The Modelling News wordt aangegeven te onderdelen (vering) van stap 1 pas rond stap 5/6 te monteren ivm beter uitlijnen. Hoewel dit inderdaad eenvoudiger gaat, zijn de onderdelen die erop volgen minder makkelijk te monteren. Ik raad dan ook aan de handleiding gewoon te volgen. Tenslotte heb ik wat textuur met Mr Surfacer aangebracht op de uitlaat en deze ook uitgeboord.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De volgende update bevat het bouwen van de bovenbouw.

Gr,

Jurrie


Laatst bijgewerkt door Jurrie op wo 26 aug, 2020 19:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2020 7:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Wat een gaaf onderwerp. WW1 zien we niet veel langskomen. Ik ga lekker achterover zitten en ga kijken wat je hiervan gaat maken. Succes en veel plezier

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2020 13:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Interessant onderwerp en die kit ziet er inderdaad om te smullen uit!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2020 19:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Thanks voor jullie reacties! Kan deze kit van harte aanbevelen.

Ben inmiddels weer een paar stappen verder. Heb de grootste componenten aan de bovenbouw nu ook afgerond (t/m stap 15). Gaat helemaal goed zo. Het hout van de achterbouw is gewoon kaal plastic, dat is wel jammer dat daar geen structuur in zit. Met een mesje, grof schuurpapier en een borstel (met een soort staal/koperdraad) heb ik de houtnerven aangebracht.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De bak aan de zijkant heb ik aan de bovenkant wat uitgedund en enige battle damage (naja..meer gebruik eigenlijk) aangebracht.

Volgende stap is de toren en de rest van de bouw :). Gaat wel snel deze kit!

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2020 13:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ik ben erg benieuwd naar deze, dit merk heeft best wel wat modellen die me erg interesseren. Ze kosten wel een paar centen, maar zo te zien aan dit model is het het geld wel waard.
Die pantserwagens uit WO1 zijn altijd wel bijzonder om te zien, zeker vanwege de soms wel heel creatieve kleurenschemas.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2020 20:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
@tomska,
De sprues zien er erg goed uit, de pasvorm is over het algemeen goed, en aan de handleiding/doos/algemene presentatie is veel tijd besteed. Ik vind het het geld zeker waard!

@all,
Vandaag verder met de toren en de rest van de bovenbouw.

Merk op:
1. De MG in de toren kan je eruit laten en later nog monteren om deze apart te schilderen (stap 16);
2. Zoals in reviews ook te lezen was mist het glaswerk voor de lampen. Die moet ik nog zelf gan maken. Onderdeel C5 eraf gelaten omdat deze brass gespoten moet worden (stap 18)
3. Ik heb een andere volgorde aangehouden bij het monteren van de achterspatborden. In de handleiding monteer je eerst een deel van de achterspatborden, dan ga je onlogischerwijs de voorspatborden monteren om daarna de montage van de achterspatborden af te ronden. Ik raad aan na stap 20 direct stappen 22, 24 en 25 te doorlopen. Daarna pas de voorspatborden in stappen 21 en 23.
4. De wielen, wheel hubs en unditching boards heb ik wel helemaal klaar gemaakt om te spuiten maar nog niet gemonteerd.
5. De handgrepen aan de achterkant heb ik vervangen door een koperdraad.
6. Op een van de foto's is te zien dat bij de achteras wat putty van pas moest komen om eea goed te laten passen. De rest heeft geen putty nodig gehad.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Lanchester is klaar voor de airbrush :)

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2020 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
En geprimed met UMP (verdund met Vallejo Airbrush Cleaner, en een druppel Tamiya Retarder en Vallejo Airbrush Flow Improver). Daarna een preshade/irreguliere laag met Gunze H333 Dark Sea Grey (verdund met Tamiya X-20 en ook een beetje Tamiya Retarder). Op naar de eerste basislaag.

Afbeelding
Afbeelding

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 aug, 2020 16:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2505
Woonplaats: Den-Haag
Mooi begin man,

Leuk model Jurrie.
Netjes het spuiten maar ben benieuwd, waarom die vlekken?
Wat zijn je plannen hier mee?

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 sep, 2020 11:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Hi Peter,

Zie het als een milde versie van de marbling techniek, om net wat meer variatie te krijgen in de verf. Zie ook deze update :)

@all,
En inmiddels weer wat verder:
- Patchy laag met H67 Gunze (RLM 65 Light Blue)
- Patchy laag met H417 (RLM76 Light Blue)

Na H67:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na H67 + H417
Afbeelding
Afbeelding

Next step: even nadenken of ik op de body de pre-shade even iets sterker wil terugbrengen op de randen van de panelen en dan een glosscoat en decals. Daarna start details highlighten met de kwast :)

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 sep, 2020 21:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi spuitwerk. Zelf zou ik de preshade niet/niet veel sterker maken.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement