Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 14 aug, 2020 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Voor mijn geplande diorama 'сестры'
( https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/vie ... 8#p1037278)
heb ik een paar Sovjet voertuigen nodig. Naast een open truck (GAZ-MM) en een nog te kiezen refueler wil ik ook een jeep-achtig voertuig.
Mijn keus viel op de Tamiya GAZ67b.


photo 515519


Weliswaar was dit voertuig tijdens de Grote Patriottische Oorlog vrij zeldzaam, maar het is echt zo'n 'Russisch' product, ontworpen volgens de principes 'goed genoeg is goed genoeg' en 'don't fix it if it ain't broken', gebaseerd op een hele stroom van voorlopers en met aftakkingen van allerlei zijstromen.


De ontwikkeling van de serie GAZ64/67/67b begon eerder dan vaak wordt verondersteld. Tijdens de Winter-oorlog van 1939-40 tegen Finland kwam men bij het Rode leger tot de conclusie dat ze dringend behoefte hadden aan een licht all wheel drive verkenningsvoertuig. Begin februari '41 werden, zoals gebruikelijk, een paar ontwerpbureaus aan het werk gezet. Bij de Gorkovsky Avtomobilny Zavod (GAZ) kreeg de 38-jarige ontwerper Vitaly Grachev wat foto's van het in de USA ontworpen prototype Bantam-1 te zien, plus beschrijvingen van de eerste pre-productie serie van Bantam BRC-40.



photo 515843

Bantam, prototype no. 1


De vertegenwoordigers van de Soviet Unie waren bij de presentatie van dit voertuig diep onder de indruk. Grachev kreeg de taak een dergelijk voertuig te ontwerpen, met gebruikmaking van zoveel mogelijk reeds bestaande materialen en onderdelen. Een belangrijke voorwaarde was dat het voertuig geschikt moest zijn voor airborne operaties, zeer compact moest zijn en gemakkelijk in het ruim van het Li-2 transport vliegtuig geladen moest kunnen worden. Grachev was in 1938 ook al de ontwerper van de GAZ-61 4x4 'staff car'.

photo 515839

GAZ-61, 4x4 'staff car'
https://en.m.wikipedia.org/wiki/GAZ-61
Foto: Сергей Коровкин


Na precies 50 dagen ploeteren rolde op 25 maart '41 het eerste prototype van de productie lijn; de GAZ R1 ('R' van razvedchik / разведчик = verkenner).


photo 515842

Het prototype: GAZ-R1
https://wmspear.com/Bantam/gazr1.html

photo 515840

Zeer fraaie reproductie van GAZ-R1
https://m.facebook.com/kbsmirnova7/post ... 9023381356


De uiterlijke overeenkomsten met het Bantam prototype zijn opvallend! Motorisch en mechanisch zijn er echter grote verschillen. Als basis gebruikte Grachev veel onderdelen van de al in 1938 door hem ontworpen GAZ-61 (o.a. vooras, verdeelkast), motor en versnellingsbak van GAZ-MM, achteras van GAZ 11-73, schokbrekers van GAZ-M1 en ga zo maar door.


De prototypes werden uitgebreid getest en voldeden over het algemeen zeer goed. Na het doorvoeren van een aantal verbeteringen en vereenvoudigingen werd het voertuig in het najaar '41 in productie genomen als GAZ-64, er werden 672 van gebouwd.

photo 515841

GAZ-64
http://www.theclassictimes.com/transpor ... -1941-1942


Er bleken in het veld toch nogal wat tekortkomingen, m.n. aan het chassis dat de neiging had door te knikken bij de veerophangingen en de te kleine spoorbreedte (1.278 mm), waardoor het voertuig lateraal instabiel was en neiging had omver te kukelen. In september '43 begon de productie van een verbeterde versie, de GAZ-67, met spoorbreedte 1.446 mm, versterkt chassis en de sterkere GAZ-64-6004 motor met 4-versmellingsbak en een extra brandstof tank onder de bestuurders-stoel. Al gauw, in januari '44, werd hij opgevolgd door de nog iets verder verbeterde GAZ-67b.

photo 515524

GAZ-67b, 'in originele ongerestaureerde toestand'

De GAZ-67b (of eigenlijk zijn voorloper 64) is dus sterk geïnspireerd op de Bantam BRC 40, en niet -zoals vaak gedacht- op de Willys MB of de Ford GP. Bovendien was de GAZ-64 al in productie voordat de eerste Amerikaanse lend-lease (Bantam en Ford GP) jeeps de USSR bereikten.

De GAZ-67b voldeed goed, maar was iets lastiger in onderhoud dan de Amerikaanse jeeps. De remmen waren zwak en moeilijk te repareren in het veld. De motor lustte nogal een slok (vandaar de extra brandstoftank), maar had het voordeel dat hij met erg slechte brandstof overweg kon; laag octaan benzine, kerosine en -naar ik mij heb laten vertellen- was hij ook niet vies van een scheut vodka.

De productie liep door tot 1953. In totaal zijn er 62.843 stuks geproduceerd (64, 67 & 67b), waarvan slechts ca. 5.000 tijdens WO2.

Of de GAZ-67b ook werkelijk tijdens WO2 bij de Rode Luchtmacht gediend heeft weet ik niet, maar het voertuig is veelvuldig te zien in enkele Russische tv-series die zich bij de luchtmacht afspelen. Te zien, eventueel met Engelse ondertiteling, op het YouTube kanaal 'Star Media', m.n. 'Night Swallows' losjes geïnspireerd op de 'Night Witches' en 'the Attackers' ZÉÉR losjes over de vrouwelijke Sovjet fighter ace Lydia Litvjak.


https://m.facebook.com/kbsmirnova7/post ... 9023381356
https://wmspear.com/Bantam/gazr1.html
https://mortarinvestments.eu/catalog/item/gaz-67
https://en.topwar.ru/95280-bantik-pervy ... -lizu.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 aug, 2020 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
De kit:

photo 515518

photo 515520

photo 515521

photo 515523

photo 515522

Vermoedelijk door een geoefend bouwer in een achternamiddag in elkaar te zetten ... ik doe er wat langer over :oops:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 aug, 2020 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Voortgang tot nu toe, chassis ... welke kleur? Tamiya zegt: 'groen', maar na veel naspeurwerk op het www kies ik voor matzwart.

photo 515541

photo 515542

photo 515540


Laatst bijgewerkt door Hoefnix op vr 14 aug, 2020 17:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 aug, 2020 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Het koetswerk tot nu toe:

photo 515846

photo 515844

photo 515845


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 aug, 2020 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Stoeltjes, zelfde vraag: welke kleur? Boxart toont 'zwart', bouwbeschrijving zegt 'rood bruin', foto's op het www tonen van alles, zwart, khaki, bruin, groen ... Ik kies voor iets roodachtig-bruins.

photo 515847

photo 515848


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 aug, 2020 16:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
En de chauffeur; de kit bevat deze:

photo 515851

Da's een mannetje, maar voor mijn diorama heb ik een vrouwtje nodig. Gelukkig heb ik 2 stuks van deze ICM kit:

photo 515669

Daar zit een nogal sullig kijkend, inactief vrouwspersoon in. Wellicht laat één daarvan zich gebruiken voor de GAZ-67b.

Het bovenlijf van de ICM dame iets verlengd door er zo'n nummer tabje van een sprue onder te plakken en deze aan de voorkant iets af te schuimen. Dat samen op het Tamiya onderlijf geplakt.

photo 515544

Dan de Tamiya armpjes eraan vast en alle naden zo goed mogelijk met putty dicht gesmeerd en voorzichtig in vorm geschuurd.

photo 515545

photo 515543

Vervolgens alles in de primer en verder afschilderen. Ben ik nog niet mee klaar ....

photo 515546

photo 515567

photo 515849

photo 515850

Maar het begint wat te worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 aug, 2020 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooie vorderingen al hoor! Leuk en interessant om te volgen!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 aug, 2020 16:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Lang zitten zoeken op het www naar foto's/video's van originele GAZ-67b's, vooral naar kentekens/belettering. Wat opvalt is dat op de oude foto's zelden een kenteken te zien is, maar ik vind het er interessanter uitzien om toch wat belettering aan te brengen, bovendien geeft me dat de mogelijkheid om wat ervaring op te doen met decals en met de voor mij nieuwe "decal-set" vloeistoffen.
Bij de kit zitten een paar decals met kentekens die mij niet correct lijken voor een voertuig uit WO2. Een paar kleintjes , wit met zwarte letters, moeten op de bumpers geplaatst worden, dat zou correct zijn voor gerestaureerde street-legal voertuigen, maar niet voor WO2.
Àls ik al een kenteken vind op foto's van een Sovjet voertuig tijdens WO2, dan staat dit met dikke witte letters op de zijkanten gekalkt en begint dat altijd met een letter, gevolgd door 2 of 3 groepjes cijfers.
Beide decals van de kit, met witte letters, bevatten slechts cijfers.
Het nummer 40-17 heb ik teruggevonden op een gerestaureerde na-oorlogse GAZ-67b (met uit plaatstaal gestanste grill).

photo 516259


Het nummer 32-106 kan ik niet thuisbrengen.
In een andere kit van een Sovjet truck vond ik een paar kentekens die me authentieker lijken. Daar heb ik er maar eentje van gekozen.

photo 516257


Laatst bijgewerkt door Hoefnix op ma 24 aug, 2020 23:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 aug, 2020 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Het chauffeurtje laat ik zoals ze nu is.

Ik merk dat elke verbetering die ik probeer te doen weer tot een nieuw probleem leidt ... probeer ik iets van ogen aan te brengen, lijkt het alsof ze een pak slaag gehad heeft, of ze heeft ineens een clowns-face of iets anders geks :roll:

Het pistooltje is afkomstig uit een andere Tamiya kit.

photo 516255

photo 516256

photo 516258


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 aug, 2020 20:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Leuk gebakje, het valt me trouwens nog mee hoe lang de Sovjets dit voertuig geproduceerd hebben. Mooi kitje ook, ondanks de kleine schaal zien de details er goed uit. Interessant ook dat je een vrouwelijke chauffeur (chauffeuse?) gekozen hebt, er zaten toch best wat vrouwen in het Rode Leger tijdens de oorlog.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement