Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 jun, 2021 0:53 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nu de bouw van de tank op zijn eind loopt, kan ik de gedraaide loop die bij de kit was, installeren. Dit gaat ook weer niet zoals door Dragon gepland.

photo 539437

De stukken sprue die je hier ziet zitten en het springveertje daaraan bevestigd moeten er voor zorgen dat de loop in een opstaande positie blijft. Die wordt door Dragon beweeglijk opgehangen maar er is niets dat het gewicht van de loop tegenhoudt en er was in de reviews sprake van dat die moest vastgelijmd worden. Door mijn systeem blijf je nog enige beweeglijkheid houden, ook al gaat het over maar een tiental graden.

photo 539436

De mondingsrem is niet zo makkelijk uit te lijnen op de loop met ronde mantlet zonder rechte lijnen, er is niets dat de rotatie rond de as bevestigt. Er is ook wel wat schuurwerk aan om dit stuk aan alle kanten en vanbinnen te ontdoen van gietnaden. Ik besloot om ook uit te boren tot achter de baffles, want daar zie je plots een kleinere diameter.

photo 539435

De resin mantlet moet nog voor het bevestigen van de mondingsrem over de loop geschoven worden, want het laatste stukje loop heeft een grotere diameter dan het doorgangsgat. Het geheel van de mantlet is nog steeds dry-fit, want het centrale kogelgewricht wordt in de grote ronde opening geschoven.

photo 539438

Op deze foto ontbreken alleen de tracks en de .50 nog aan het plaatje. En de figuurtjes natuurlijk.

photo 539441

Die zijn vandaag opgebouwd uit de Tamiya set. Vijf van de zes kunnen ongewijzigd op de tank, maar een van de twee bustes heeft helaas zijn armen naar beneden door het luik van een Shermantank zitten. Vreemd genoeg is dat groter dan dat van een Superheavy Tank en de figuur past niet. Ik zou de armen moeten losmaken en vervangen door andere. Misschien vind ik die nog wel. Er zitten twee statiefjes bij de set om de halve figuren in een Sherman te bevestigen, dat kan wel gebruikt worden om ze in deze tank te lijmen. De figuurtjes hebben ook nog een clearpart stofbril maar die kan ik pas bevestigen nadat het hoofd geschilderd is. De houdingen zijn realistisch maar de lijmnaad gaat wel wat werk opleveren om te camoufleren, zelfs al zijn de gietnaden zeer fijn. De textuur van de kleding is ook wat vlak, al is de passing van de onderdelen wat we van Tamiya gewend zijn. Er komen ook nog wat attributen uit de set op de tank.

photo 539440

photo 539439

photo 539442

photo 539443


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jun, 2021 0:41 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De clearparts moesten nog afgeplakt worden. Hier komen veel ronde vormen aan te pas, zoals in de kijkglaasjes rond de luiken, dus moet de tape met een doorslag vormgegeven worden.

photo 539591

Daarna kon er verder dichtgeplakt worden met 1mm-tape.

photo 539589

Ik had nog zaken gezien die me tegenstaken en die ik voor het schilderen nog wilde aanpakken. Zo waren de verbindingspunten vooraan de tank alle vier even groot, terwijl op de foto's duidelijk blijkt dat de binnenste twee maar half zo dik als de buitenste waren. Ik sneed ze dus los en schuurde ze wat dunner.

photo 539590

Ik kleefde ze terug nadat de fenders goed schoongemaakt waren.

photo 539592

Nu klopte het met het plaatje. Ook de linkerkant is zo uitgevoerd.

photo 539593

Even een impressie van hoe ik mijn weekend weer aangenaam opgevuld heb. Een tiental Aber producten tweedehands op de kop getikt, en nog wat ander bruikbaar spul er tussendoor.

photo 539594

Uit een van de vorige aankopen die ik ooit deed, heb ik een zak armen en benen van Duitse figuren overgekocht. Een arm was wel geschikt om de linkerarm van de commandant te vervangen, die afgeknipt werd om hem in het luik te doen passen. Deze figuren van Tamiya lenen zich er niet goed voor, want het zijn eigenlijk holle hulzen en als je de arm afknipt ontstaat er een groot gat tot aan zijn middel. Dit is dan dichtgestopt en geplamuurd.

photo 539595

Een andere ergernis was dat de rand rond het motorcompartiment maar gedeeltelijk afgewerkt was. Er zitten een hoop verzonken boutjes, maar de textuur van de gietstukken is niet mee uitgewerkt. Ik heb dit dus met doorgeslagen stukjes styreen moeten oplossen.

photo 539596

Nu moest er nog een maskering voor de al afgewerkte wielen geknipt worden. Dit moest zo goed mogelijk passen onder de sponsons.

photo 539597

photo 539599

photo 539598

photo 539600

Vooraleer ik alles kon klaarzetten voor de spuitbus, moest de loop nog aangepakt worden. Op de interessante walkaround van https://www.net-maquettes.com/nl/pictures/t-28-super-heavy-tank-walkaround/ is de kraag van de mondingsrem voorzien van inkepingen op een ring die tussen twee concave randen zit. Op het model is dit vertaald als een ononderbroken bolle ring. Ik heb daar 8 punten op uitgezet en wilde de inkepingen eerst met de snijschijf maken. Dat lukte niet zonder de vuurmond te beschadigen, dus is er overgeschakeld naar een boor. Helaas viel de Dremel uit, dus is er met de pinvise verder gewerkt zodat toch de inkepingen al aanwezig zijn.

photo 539601

De volgende foto's tonen hoe de tank en de figuren in de grijze spuitbusprimer zitten. Het vele PE, de metalen loop en de resin mantlet worden zo stevig gedekt.

photo 539602

photo 539604

photo 539605

photo 539603


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 jun, 2021 18:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Even wat plaatjes van de tank in de camokleur, Tamiya Olive Drab.

photo 539674

photo 539675

photo 539673

photo 539676


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jun, 2021 14:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Het is weer prachtig om je vorderingen te bekijken. Schitterende detaillering!

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 jun, 2021 0:56 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dank je, Rolf. Vandaag een kleine update over de glanzende lak.

Ik heb eerst nog de twee sleepkabels gemaakt. Hiervoor heb ik nog twee klemmen van Voyager moeten maken die ze zelf in hun instructies vergeten te plaatsen waren. De kabel kon zo maar aan een kant bevestigd worden en dat kon niet. Alleen door zorgvuldig de foto's te bekijken, zag ik hoe de vork aan de steel zat. Bij het vastlijmen van de kabel moet je hier ook extra uitkijken, want de lijm trekt in de kabel zelf en komt verder dan je verwacht tot bij je vingers.

photo 539803

De tank is geschaduwd maar ik heb het blijkbaar heel subtiel gehouden. Er is eerst NAVO zwart toegevoegd en daarna zandbruin. Je merkt dit pas na de glanzende lak.

photo 539805

Ik had op dit punt ook gezien dat de mondingsrem uitgehold moest worden. Er is dus heel wat aan gedremeld. In plaats van tweemaal een simpele uitvoering mee te geven, hadden ze beter een correcte gemaakt.

photo 539804

En nu de foto's na de p+.

photo 539806

photo 539807

photo 539808

Morgen kunnen er al decals op...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 jun, 2021 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Wat een gedrocht! Mooi werk, Steven.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 jun, 2021 1:21 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Huib! Ondertussen zitten de decals er op. Maar twee van de vier aan te brengen decals waren slecht gekopieerd van de tank.

photo 539911

photo 539913

Deze aanduiding "T 95. 1" duidt op de periode toen deze tank al T-95 genoemd werd (zie inleiding) en toen dit het eerste serienummer was (alleen nummer 2 zou uiteindelijk nog gebouwd worden voor het project geschrapt werd). Dragon gebruikte helaas het lettertype dat ze toen in Word hadden openstaan, lijkt het, en niet het stenciltype dat op de foto's duidelijk te herkennen is door de onderbrekingen en de vettere lijnen. Het gekke is dat dit schrift wel toegepast is op de serienummers die verder op het decalpapier te vinden zijn. Maar dat zijn alleen cijfers en ze zijn kleiner gedrukt, dus konden ze niet gebruikt worden om deze aanduiding te vervangen. Gelukkig vond ik in de spare decaldoos de set van de Churchilltank Mk.IV van AFV, waar in drievoud een paar van de benodigde tekens op stonden in een vrij goede benadering van het lettertype. Een T en een 9 vond ik al. Ik heb wel een 5 moeten maken door een 2 ondersteboven en achterstevoren op te kleven en er een stukje uit te snijden waar ik de rechte lijnen van de derde T in gestoken heb. Een puntje vond ik ook, maar voor een 1 heb ik ergens een groter exemplaar van een andere decalset moeten kortwieken. Er zijn op de foto's nog andere interessante aanduidingen te zien, maar die stonden niet op het decalpapier bij de kit. Dat was bijna helemaal opgevuld met nummers waar je een ander serienummer mee kon maken, maar er zijn er maar twee geweest... Je krijgt ook niet te zien waar de serienummerdecal aan de rechterkant op de hull gekleefd moest worden, die is namelijk niet symmetrisch. Het lijkt wel of je zelf mag kiezen, want op de foto's uit Aberdeen PG staat het serienummer ook niet altijd op dezelfde plaats. Dit zijn de resultaten die ik met de decals behaald heb, kan er wel mee door.

photo 539912

photo 539914


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 jun, 2021 8:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooi opgelost die code's!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jun, 2021 23:12 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Ziet er goed uit Steven! :brouw:



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jul, 2021 10:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Mooi verslag Steven, wederom met slimme oplossingen.

Cheers
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement