Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 14 jul, 2020 19:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 29 jun, 2020 13:25 pm
Berichten: 38
Woonplaats: Beek
Ik ben weer een stukje verder gegaan. Naar mijn mening is de bank en de stoel al beter, maar ik ben niet helemaal tevreden over het resultaat. Maar ik heb er wel van geleerd, haha.

Afbeelding

De cabine heb ik ook verder in elkaar gezet. Ook hier heb ik geleerd dat je soms beter achteraf kunt verven, zeker als je kleuren moeten mengen. Maar een laagje kan er nog overheen als alles in elkaar staat. En een airbrush zou ook helpen lijkt me zo.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jul, 2020 20:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 29 jun, 2020 13:25 pm
Berichten: 38
Woonplaats: Beek
Na een vakantie ben ik verder gegaan. Alles is nog een keer geschilderd, maar nu alles in 1x.

Afbeelding

Nu zou ik graag wat jullie hulp willen krijgen voor de volgende atappen. Wat ik heb gelezen is dat ik nu het beste een glanzende laag kan aanbrengen en dan de decals. Daarna nog een matte laag. Ik wil ook graag verwering aanbrengen, maar hebben jullie tips hoe ik dat het beste kan doen en ook met welke kleur?

Bij voorbaat dank.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jul, 2020 7:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Inderdaad eerst een laagje glanslak en dan pas de decals plakken. Als je nog verder wilt verweren kun je het beste na de decals weer een laagje glanslak doen. Op de matte onderlaag zal de verwering niet goed uitlopen waardoor je een vlekkerig geheel kan krijgen. Als je helemaal tevreden bent dan als allerlaatste een laagje matlak om alles te sealen en de glans weg te halen.

Verwering kan op vele manieren, kijk maar eens bij de verschillende bouwverslagen. Wat bruin om stof of moddervlekken te maken is al een goed begin.
Succes

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jul, 2020 15:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 29 jun, 2020 13:25 pm
Berichten: 38
Woonplaats: Beek
fvdm schreef:
Inderdaad eerst een laagje glanslak en dan pas de decals plakken. Als je nog verder wilt verweren kun je het beste na de decals weer een laagje glanslak doen. Op de matte onderlaag zal de verwering niet goed uitlopen waardoor je een vlekkerig geheel kan krijgen. Als je helemaal tevreden bent dan als allerlaatste een laagje matlak om alles te sealen en de glans weg te halen.

Verwering kan op vele manieren, kijk maar eens bij de verschillende bouwverslagen. Wat bruin om stof of moddervlekken te maken is al een goed begin.
Succes


Dank je voor de reactie. Ik heb heel wat gelezen en ook gekeken (bijvoorbeeld deze: https://youtu.be/S9yMSDMB8L4) maar vaak staat er alleen dat er verweerd is en niet hoe. Ik heb geen airbrush en gebruik enamel verf van Revell. Klopt het dan dat ik een bruine kleur heel erg moet verdunnen en dat dan aanbrengen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jul, 2020 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Snuffel eens rond op Youtube, daar vind je heel wat tutorials over verweren. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jul, 2020 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik denk dat een bruine kleur wel goed is. Denk er wel welke wash je wilt gebruiken. Als je laklaag enamel is moet je een acrylsoort gebruiken voor het verweren. Hetzelfde geldt uiteraard ook omgekeerd. Gewoon gaan verweren en als het te veel is kun je altijd weer wat weghalen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jul, 2020 20:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 29 jun, 2020 13:25 pm
Berichten: 38
Woonplaats: Beek
walesha schreef:
Snuffel eens rond op Youtube, daar vind je heel wat tutorials over verweren. :)


Klopt ja, maar als ik hier antwoorden van de echte experts krijg, dan vertrouw ik daar meer op. Haha.

Citaat:
Ik denk dat een bruine kleur wel goed is. Denk er wel welke wash je wilt gebruiken. Als je laklaag enamel is moet je een acrylsoort gebruiken voor het verweren. Hetzelfde geldt uiteraard ook omgekeerd. Gewoon gaan verweren en als het te veel is kun je altijd weer wat weghalen.


Dank je. De kinderen hebben dat nog wel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2020 21:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 29 jun, 2020 13:25 pm
Berichten: 38
Woonplaats: Beek
Het laagje ver nis zit er op. Had ik maar eerst hier op het forum gezocht naar mogelijke problemen...

Op deze foto ziet het er niet slecht uit:
Afbeelding

Maar hier zie je het toch goed:

Afbeelding

Heeft misschien iemand tips om dit nog een beetje weg te werken? Aan de achterkant komt nog een kap, dus dan zie je het daar niet meer zo. Maar wel op de cabine. Of wordt het minder als ik verwrring aanbreng? En kan ik na de verwering wel weer vernis op acrylbasis aanbrengen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2020 22:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Haesen, vertel eerst hoe je het vernis aangebracht hebt. Ik heb zo'n vermoeden dat je dit met een spuitbus gedaan hebt, ofwel met een vernis dat met een agressief solvent werkt. Wat je ziet is dat het vernis de verflaag er onder heeft aangetast zodat die los laat. Het enige dat je nu kan doen is alle aangetaste delen in een verfverwijderproduct onderdompelen en opnieuw beginnen schilderen. Je zal een nieuwe decalset moeten zoeken, maar het zien er standaard insignes en tekst uit. Ik kan je zeggen dat ik ooit hetzelfde meemaakte toen ik begon te airbrushen: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=28943&start=20

Vernissen moet je altijd in dunne laagjes doen. Als het met een spuitbus is, spuit dan van een afstand van 30 centimeter heen en weer over het model, er op lettend dat er geen plassen vernis op het model komen te staan. Dan is er teveel verdunner aanwezig en zal die inbijten in de verf. Je kan ook een watergedragen vernis gebruiken, ik raad daarbij Vallejo aan. Dat bestaat zowel in spuitbussen als in potjes om te kwasten of in de airbrush te gieten. Dan kan er niets aangetast worden.

photo 504435


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2020 23:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 29 jun, 2020 13:25 pm
Berichten: 38
Woonplaats: Beek
Dank je Steven.

Welk verfverwijderingsmiddel bedoel je dan? Iets dat je gewoon bij de bouwmarkt kunt kopen?

Het klopt dat ik de vernis er op gespoten heb. Ik las ook al dat je het er met een kwastje op kunt aanbrengen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement