De BMP-T (Terminator) is een modern russisch gevechtsvoertuig gevechtsvoertuig voor stedelijke omgeving, waar het dient ter ondersteuning van de pure tanks en andere voertuigen in een stedelijk conflict. Als bewapening kreeg het 4 9M120 Ataka raketlanceerders mee, 2 2A42 30mm autokanonnen, 2 AG-17D granaatwerpers en 1 7.62 machinegeweer. Deze werden op een zwaar bepantserd T-72 tankchassis gezet dat inslagen van mangedragen antitankraketten zou moeten weerstaan. De basis van dit project lag bij de strijd in Afghanistan, aan de grote verliezen die de Russen leden bij gevechten in de bergen, en Tjetjenië waar de verliezen in stedelijke omgeving onacceptabel hoog waren. Sindsdien werden verschillende versies ontwikkeld, waarbij deze "Ramka" versie de "finale" versie werd...
Bij gevechten in stedelijke omgeving zijn gewone gevechtstanks vooral kwetsbaar van bovenaf, en volgens de huidige doctrine wordt elke gevechtstank in stedelijke omgeving nu ondersteund door 2 tot 3 BMP-T's die het gebied rondom de tank veilig stellen, en buiten de stedelijke omgeving worden deze ratio omgekeerd.
Deze worden momenteel gebruikt in Rusland, Kazachstan en Algerije. Azerbaijan en Peru tonen interesse.
De kit:
en de bouw:
Basis voor de 30mm kanonnen:
gewoon de handvatten vervangen (niet echt nodig, maar...):
en hier de voorlopige hoofddelen van de romp:
en in droogpassing:
De PE-set van SG-modelling:
Deze bevat een jig en een boel PE, die gelukkig redelijk dik en stug is, dus het plooit niet zo gemakkelijk...
en hier het eerste resultaat:
en dan kwam het tweede stuk, dat onder hoek staat... Jig -> onbruikbaar... en 1/72 -> klein...
De tip van de pen is om een idee van de grootte te geven.
Ik ben begonnen met de stukken eerst mooi te reinigen met de glasvezelpen, daarna de aanhechtingspunten afvijlen, en de verbindingspunten licht voorvertinnen. Zoals steeds, hoe meer tin je aanbrengt, hoe moeilijker je het uzelf gaat maken op de lange duur. Het tin smelt redelijk snel, vooral op zo'n kleine delen, en dan zakt het in elkaar als een kaartenhuis...
Daarna 1 zijkant vastzetten in de jig om een hand vrij te hebben, 1 lat oppakken, op de te verbinden kant een beetje flux aanbrengen, goed positioneren (1 van de uiterste posities) met een pincet en vasttikken met de soldeerbout. Als deze mooi haaks staat in twee richtingen... dan breng je het andere zijstuk aan waarbij je dit vertikaal houdt met de pincet, beetje flux op de verbinding en indien ok, vasttikken... Daarna gaat het vlotter... 1 tussenlatje vaan beide zijden bevochtigen met flux, positioneren, recht houden en beide zijden aantikken...
Nu op naar het ophangsysteem... da's dan letterlijk op de mm²... en eventueel een kijken op
deze walkaround wat nog kan toegevoegd worden...
als je koperdraad van spoelen gebruikt, zijn deze geisoleerd door een doorzichtige vernislaag. Deze zorgt ervoor dat je veel langer moet warmen tegen dat deze weggebrand is door je soldeerbout. Met de aansteker kan je deze mooi wegbranden:
met als resultaat een zwarte draad, maar met een glasvezelpen of een beetje schuurpapier:
maak je deze weer zo goed als nieuw. Nu nog een beetje flux en tin toevoegen, en je hebt een voorvertinde draad klaar voor gebruik:
Nu heb ik gisteren redelijk wat prutswerkjes gedaan (I know), zoals de scharnierpunten van de slat-armor:
Je begint met het draadje te rechten en door de beide openingen te steken (zo zorg je dat de draadjes mooi uitgelijnd zijn tegenover elkaar.):
vervolgens een beetje flux op de verbinding aan te brengen (vanuit een druppel, met een draadje een beetje overbrengen):
vervolgens je tin zo dun mogelijk te knijpen en daar 2 hele kleine stukjes van te snijden:
deze leg je op hun plaats:
en vervolgens kort aantikken met de soldeerbout (ik heb 350° genomen, goed genoeg om kort aan te tikken)
en dan afwerken door het teveel aan materiaal af te knippen en het tegenstuk te passen:
De overschotjes van de draad heb ik dan gebruikt voor het ophangsysteem (zelfde werkmethode):
en voor de afstandshouders voor de bepantsering van de toegangsluiken voor de bemanning:
Soldeerwerk voor deze zit er bij deze volledig op, dan de samenbouw:
het passen van de slatarmor delen en een paar details toevoegen:
Bij de eerste dryfit had ik direct een facepalm moment... het onderste deel van de slats op de zijkant was goed gesoldeerd... maar in spiegelbeeld... door het omgekeerd in de mal te leggen, had ik er nooit op gelet... ga terug naar start, u ontvangt geen startgeld wegens jadajadajada... dus desolderen en een half uur later opnieuw klaar om te starten...
dus nog meer wegsnijden (en ik had het al gezegd, maar de slatarmor ziet er nog steeds goed uit op schaal zoals het origineel inde doos zat... bij deze kan ik het niet genoeg herhalen...)
Het hoekje beneden heb ik laten staan, bij het kitonderdeel lijkt het ook alsof de slat-armor zo vastgezet wordt, en heb ik een extra bevestigingspunt...
en gemonteerd:
nog een klein beetje CA op te schonen, maar so far so good...
Toen een heel eind gesukkeld met de achterste slatarmor, en hoe ik deze ging monteren.. uiteindelijk mijn stoute schoenen aangetrokken, de soldeerbout weer bovengehaald en de bovenste rij met montagepunten in 1 stuk gesoldeerd... de onderste ramen blijven beweegbaar:
blijft fragiel, maar is wel iets gemakkelijke te hanteren...
en tenslotte de dryfit:
De loopjes zijn van Zedval, ze hadden ook nog de antennevoet, maar ik denk dat ze het onderdeeltje in de afvalbak hebben liggen en de spanen meegegeven hebben. Verder is er ook op de bovenste camera (?) nog een draad en een kleine uitbouw toegevoegd:
de ophanging van de trekkabels bevatte ook wat PE. dus eerst de aangegoten delen eraf snijden, gaatjes iets uitboren en een haakje maken:
en hier het zicht langs achter:
klaar voor primer....