Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 6:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 20 jun, 2020 23:38 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het is een tijdje geleden maar er is terwijl geregeld wat aan de Shilka gebeurd. Alleen zijn het zulke kleine dingetjes dat je niet meteen veel ziet veranderen. Daarom nu wat foto's die de vorderingen tonen. Ik wil eerst de hull af hebben vooraleer ik aan de turret begin, maar het is veel werk.

photo 511045

De koplampen werden volledig herwerkt met PE klemmetjes. Er bestaat ook nog gekleurd PE voor de glaasjes, maar dat vond ik van het goede teveel.

photo 511050

photo 511046

De lampen worden op PE steunen gezet. De vizierglaasjes worden ook voorzien van meerdere PE-onderdelen, zoals vleugelmoeren, klemmen, ruitenwissers en een afdakje. Er zijn drie van deze glaasjes, maar ik vond voorlopig maar PE voor twee. Ik hoop dat ze het derde niet vergeten zijn, want dat heb ik ook al gekortwiekt. De linker koplampen rechts op de foto zitten door de upgrade wat dicht op elkaar, eentje heeft hier een wat verplooide steun die ik nu al teruggeplooid heb.

photo 511047

photo 511049

Ik bewaar het model nu op een tijdelijk kadertje met een minimum aantal wielen om wegrollen te voorkomen. De wielen rollen namelijk goed en vallen ook gemakkelijk van de as. Hier zie je nog twee extra roosters in PE, het tweede hangt schuin voor de turbine-inlaat. Je kan de vorm van het luchtkanaal volgen boven op de tank. Deze turbine regelde het draaien van de turret. Ik heb per ongeluk een gat gestoken in dit mesh, maar dat zorgt voor nog meer realisme. Het deksel voor de uitlaat heb ik net gebouwd, er zou nog een as in moeten komen maar op de enige foto die ik hiervan in het boek zie, is die as er niet en zijn er twee stukken buis gebruikt. Ik ga nog wat foto's bekijken, maar het is helaas alleen te zien als je op een ladder staat omdat er nog een steunplaat voor de detrenching log voor komt.

photo 511048

Er zijn steunen toegevoegd om de sleepkabel aan te hechten. Verder zitten er kettingen aan de poortjes, maar een daarvan is blijkbaar terug losgekomen. Gelukkig heb ik nog ketting genoeg.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jun, 2020 9:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Mooi Steven,

Het photoetch wonder is weer lekker op gang :D
Ik vind het weer knap wat je allemaal laat zien.
Dat knutselen met PE gaat je goed af.

Succes verder, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2020 23:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Peter. Vandaag vergat ik het model mee te nemen naar de bouwplek, dus ben ik maar begonnen aan de nog niet gebouwde onderdelen. Ik besloot dat het tijd was voor een belangrijke stap, de geschutsinstallatie.

photo 511994

Dit is de handleiding van de Aber set met vier gedraaide lopen. Je moet dus eerst de plastic lopen uit elkaar halen. Qua detail doen die weinig onder voor de lopen van Aber, want die waren ontworpen voor de oudere kits van Dragon. De metalen lopen zijn wel dieper uitgeboord en er komt uiteraard geen gietnaad op voor, al is er wel iets van een afplatting te bemerken aan een zijde als je goed kijkt.

photo 511990

Ik heb eerst de gun cradles gebouwd. Die moeten goed uitgelijnd worden, want er zitten niet zo'n goede of geen locator pins op de onderdelen. De uitwerpbuizen voor de hulzen zijn aangescherpt met een rond scalpel. Links zie je een Aber loop naast de vier identieke plastic stukken. Bij de Aber loop is er een inkeping voor de bevestiging van de waterkoelingsslang.

photo 511991

Nadat de slang verwijderd is, moet ook de kulas van het kanon gesneden worden tot iets voorbij de loop. Dan moet er een gat in geboord worden voor de paspin van de loop, keurig in het midden.

photo 511989

Dit moet identiek worden aan de oorspronkelijke plastieken loop. Gelukkig kan je de pin buigen als je wat scheef geboord hebt.

photo 511992

De vier lopen zijn klaar. Ik moest ze zelfs niet lijmen, ze blijven door klemming zitten.

photo 511993

Dat alles was een peulenschil bij wat me nu nog te wachten staat. Er is een systeem van vier klepjes die de lopen afsluiten als er niet geschoten wordt. Aber heeft dat alles tot in detail uitgewerkt, maar er moeten stukken met een fijne draad aan elkaar geregen worden en dit is al moeilijk om voor een exemplaar te doen (en het moet maal 4). De gedraaide dekseltjes die je ziet, moeten met dat beugeltje uitgelijnd worden in het houdertje aan de spanbandjes en dan moet de draad geregen worden door vier minieme gaatjes die in het metaal geëtst zijn. Dat kan onmogelijk in een beweging, dus gaat de draad eerst eenmaal door de spanband, dan door de twee beugelgaten en kan het geheel tenslotte uitgelijnd worden om het vierde gat te rijgen. Met wat lijm wordt het uiteraard nog erger, maar de klepjes moeten wel open blijven als we willen zien dat de loop uitgeboord is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jul, 2020 23:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De dekseltjes zijn uiteindelijk vastgezet op de lopen zonder metaaldraadje in de scharnier, wat toch een paar uur aan gekkenwerk bespaard heeft.

photo 512486

Ik heb ook een nieuw kaartje voor de camera gekocht, wat meteen ook betere foto's oplevert. Hier zijn de kulassen aan de kanonnen gekleefd. Die hebben wel wat detail maar ze moeten toch goed uitgelijnd en schoongemaakt worden. Ik vind de bevestiging van de loop niet zo strak, hij kan nog naar links of rechts wiebelen dus je moet het goed laten uitharden.

photo 512487

Het is nog mogelijk om de kanonnen uit het model te laten tijdens de assemblage van de affuit. Die blijft beweegbaar zonder lijm. Op de volgende foto's is goed te zien hoe bij Hong het interieur van de munitiemagazijnen wel uitgewerkt is, maar er geen munitie voorzien is, zodat er weinig aanleiding is om deze compartimenten open te presenteren.Vier gebogen plaatjes met patronen in halfreliëf zouden veel meer cachet gegeven hebben aan deze optie. Verder wordt het ook onmogelijk gemaakt om de munitie tot aan de kanonnen te laten lopen, want er zijn geen openingen tussen de magazijnen en de invoer van de kanonnen. In het boek zijn daar grote gaten voorzien om in elke elevatiestand de aanvoer mogelijk te maken, hiervan is geen spoor op het model, je vindt enkel een platte plaat. Die had ik uiteraard al op zijn plek geplakt toen ik dit ontdekte. Je ziet hier nu niet zoveel van terug door de afdekplaat die boven de kanonnen komt, maar het maakt het voorzien van een upgrade voor dit model wel moeilijk; deze platen zijn toch bijna 10cm².

photo 512488

photo 512489

photo 512491

photo 512492

Ik zal voor het schilderen wel nog even moeten checken hoe de aansluiting van de koelwaterslangen geregeld moet worden. Ook de kabel voor het openen van de deksels zal achteraf gemonteerd moeten worden op elke loop.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jul, 2020 23:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 514653

Er is nog verdergewerkt aan de hull. De achterkant moest nog voorzien worden van heel wat PE aanhangsels. Hier zie je een afneembare paal, waarschijnlijk de detrenching log om de tank uit een gracht te krijgen als hij zich vastrijdt. Er moesten een aantal kettingen aan komen en het moeilijke was om die gespannen te laten lijken. Er zijn nu ook PE spatlappen aan de achterkant.

photo 514655

Bovenaanzicht waarbij je de geplooide platen ziet om de paal in te leggen.

photo 514654

Daarbovenop komt deze scharnierende plaat, waar je een camonet aan zou kunnen hangen met alweer een arsenaal aan kettingen. Je kreeg bij Voyager ook een plastic staafje om aan het uiteinde te kleven, maar in mijn referentieboek bleek dit hol te moeten zijn, want het is een omgeplooide lip aan de plaat. Ik heb het dus vervangen door een messingbuisje van 0.5mm diameter. Daarboven zie je de scharnierhelften die ik ga gebruiken aan deze plaat. De andere helft was correct in plastic en fout bij Voyager door de gebruikte klinknagels.

photo 514656

photo 514657

Hier zit de plaat op zijn plek met een dry-fit, waarbij de juiste positie van de buitenste twee scharnieren bepaald is.

photo 514658

Aan de flanken moeten dan ook nog twee treeplanken bevestigd worden. Ik heb zelfs niet genoeg kettingen over in de PE-set door onduidelijkheden in de instructies. Deze tank moet ongelooflijk rammelen op een oneffen terrein.

photo 514659

Ik ben nu ook de koepel aan het uitbouwen. Hier nog een laatste blik op de binnenkant voor die dichtgeplakt wordt. Gelukkig is hier niet al te veel werk in gestoken.

photo 514661

Twee gereedschapskisten op het dak werden ook vervangen door Voyager. Ik ben nog wel bezig met de 8 slotjes die elk uit 4 elementen bestaan.

photo 514660


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 aug, 2020 22:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nieuwe toevoegingen vandaag: een aantal grendeltjes, een antenne, vier luiken en twee gereedschapskisten achter op de koepel. De PE-set begint nu wat uitgeput te raken.

photo 515172

photo 515173

photo 515175

photo 515174


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2020 20:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Prachtig. Het is ook een goede PE set maar je maakt er echt wat moois van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 aug, 2020 22:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Siepie! Deze update lijkt weinig, maar het heeft een paar uur zweten gekost om acht slotjes te maken. Ik zie nu zelfs dat ik er nog te weinig heb...

photo 515538

photo 515539

photo 515537


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 aug, 2020 0:25 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De commandantskoepel van de Shilka van Hong heeft onderdelen die zo nauw in elkaar passen, dat de stukken barsten. Ik heb daarom eerst de barst gelijmd en ben dan beginnen schuren. Er kwam ook heel wat PE op. Het luik op de koepel heeft een gietfout waardoor er tweemaal een gelaste rand over een verschillend traject te zien is. Ik heb de binnenste daarvan weggeschaafd. Andere toevoegingen zijn te zien aan het luik achteraan de koepel.

photo 515911

photo 515913

photo 515912

photo 515914


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 aug, 2020 9:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Netjes weer Steven,

Ik vind het altijd wel wat hebben al dat PE.
Je zou bijna zeggen dat het zonde zou zijn om hem in de verf te zetten.

Succes verder, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement