Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 9:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: M1240A1 MRAP (1/35 RFM)
BerichtGeplaatst: do 23 jan, 2020 1:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 699
Woonplaats: Stolwijk
Tijd om het Kerstkado van de kids uit te pakken ... had de shop en bestelnummer wel doorgegeven :D .
Weer een desert-projectje, ik vind dit een gave bak en wilde eens een kit van RFM proberen. Valt niet tegen, wordt een OOB bouw denk ik - er zit al aardig wat PE bij en de onderdelen zien er heel strak en gedetailleerd uit.

De Oshkosh M-ATV is ontworpen als opvolger van de bekende Hummer (M1114). Hij moest dezelfde bescherming bieden als de grotere en oudere MRAP’s (Mine Resitant All Terrain Vehicles), maar met meer mobiliteit.
Het snel kunnen opschalen met de produktie was een belangrijke eis, en het contract werd gegund aan Oshkosh die het voor elkaar kreeg er vanaf december 2009 1.000 (!) per maand te bouwen.

In totaal zijn er 8.722 M-ATV’s geleverd aan de diverse onderdelen van de Amerikaanse strijdkrachten.
De M1240 met de gepantserde schutskoepel bovenop is de meest voorkomende. De M1240A1 (deze kit) heeft daarbij een Underbody Improvement Kit (UIK).

Vanaf 2014 worden de oudere modellen gerefit en dat is een ongoing proces. Er zijn meerdere varianten, met de M153 Crows remote controlled weapon system (M1277j en de SOCOM uitvoering (M1245).
Bron: Wikipedia.


De doos met inhoud ziet er zeer verzorgd uit. Body en motorkap zijn apart verpakt, twee PE-sets zijn standaard, de banden zien er ook goed uit zonder gietnaad in het midden.

photo 496189

photo 496190

De gebruiksaanwijzing is ook wat anders qua opzet en layout dan gebruikelijk, wel erg duidelijk en met een losse A4 met wat correcties. Verfinstructies alleen helemaal achterin.

photo 496195

Ik ben al begonnen met het onderstel, en dat valt niet tegen :). Pasvorm perfect, mooie gedetailleerde sprues en géén enkele flash - wél veel ejector pins (op niet zichtbare plaatsen, gelukkig). Best opletten, veel kleine onderdelen en onderscheid links / rechts goed in de gaten houden.

photo 496192

photo 496193

photo 496194

Ik begin ook aardigheid te krijgen in de figuurtjes (dank je, Bert :) ) en heb via AliExpress wat resin-figuurtjes besteld als test. Advies: niet doen ;) - goedkoop is duurkoop. De kleine onderdelen zijn eigenlijk niet te gebruiken, de wapens onbruikbaar. De armen passen bij 2 figuurtjes van geen kanten en zijn veels te groot op de aanhechtingspunten. Maar even kijken hoe het er na al het schuren uitziet straks.

photo 496196

photo 496197

En even het zwembad in, het is warm daar :).

photo 496191

Als ze vetvrij zijn, krijgen ze eerst een primerlaagje, kijken of de plamuur en dikke CA de kieren een beetje hebben verminderd.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jan, 2020 8:06 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Mooi, eindelijk nog eens een MRAP. Ik heb een hele tijd geleden hier eens die van Kinetic gebouwd. Daaruit kan ik je alvast een goeie tip geven, niet laten vallen.

https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=220&t=41909


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jan, 2020 9:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dit valt buiten mijn comfortzone maar het is toch interessant genoeg om te volgen.

Succes! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jan, 2020 9:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Prachtig voertuig, heb de duurdere versie thuis liggen (Panda, met de hele resim resin en PE aan upgrade kits voor het interieur)

Geniet van deze kit.

Breng je ook nog alle leidingen aan bij de wielophangingen?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jan, 2020 11:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 750
Woonplaats: Nunspeet
Ik ben met mijn 1e RFM sherman bezig en heb me verbaasd over de goede details van de onderdelen. Ben benieuwd of het bij dit model ook zo is??
Succes met de bouw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jan, 2020 23:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1391
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoihey,

Heel goed merk inderdaad, als ik dat zo hoor en zie. Bedankt voor je bijgaande info en mooi overzichtelijk bouwverslag.

Groet,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jan, 2020 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Misschien toch ook maar eens iets gaan kopen van RFM. Mooi begin. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jan, 2020 0:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 699
Woonplaats: Stolwijk
Het is zoals gezegd mijn eerste RFM model en tot nu toe zeer onder de indruk :D.
Ben nu wel even in verwarring en mijn stappen aan het teruglopen ... de motor wil niet lekker op zijn plek in het chassis, en tot nu paste alles perfect dus ik denk als eerste aan een foutje van mij.

@Steven: ik ga mijn best doen om hem niet te laten vallen :D ... onze kat krijgt géén toegang tot de man-cave, sloopt zo al genoeg. De hoeveelheid aanpassingen die jij hebt gedaan ga ik niet doen, dat kan ik niet :D , of beter gezegd: daar wordt het niet beter van bij mij. Wat leidingen aanbrengen lukt nog wel.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement