Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2020 13:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja, op die foto's zien de zetels er wel iets anders uit en is het moeilijk te zeggen welke bekleding ze hebben. Als ik bij de eerstvolgende meeting nog een keer een M35 of een M54 zie ga ik er toch eens op letten.
Maar ja, je kan natuurlijk wel altijd gebruik maken van de "dichterlijke vrijheid" nietwaar? :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2020 0:38 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het was vandaag een uitstekende dag om de hele tijd buiten te schilderen.

photo 506045

Ik had al gelezen dat er nog een pantserplaat moet geweest zijn vooraan de laadbak. Dit was op de meeste foto's niet te zien. Ik vond er toch een waaruit ik kon afleiden dat de gebruikte plaat dezelfde was als die voor de cabinedeuren en de zijkant, want er zaten ook van die gaatjes in. Hoe groot deze plaat was, kon ik niet goed meten, dus heb ik ze maar gelijk gemaakt aan die van de deuren. Op de foto lijkt ze nog wat langer. Ik heb er ook zo'n schietgat in gemaakt, omdat die platen zo aangeleverd werden, ondanks dat de GI's dat liever niet hadden.

photo 506044

Dan zijn beide voertuigen volledig in de verf gezet. Hier is de M35 met extra plaat net gehighlight. Eerst was er al een schaduw op gezet van Tamiya XF62 gemengd met zwart, rood en blauw.

photo 506043

Ik heb de figuur bij de M151 eens geplakt, maar dit is nogal een gedrocht. Hij heeft helaas wel van al mijn figuren de enige juiste benenstand om in de jeep te passen, als je het linkerbeen naar binnen brengt. Bovendien zijn er nu twee van de Hobbyfanfiguren die nog geen goeie plek op de M35 te pakken hebben. Beide zijn bankzitters maar ze hebben hun linkerarm te hoog opgetild en storen de chauffeur.

photo 506046

Hier is de bank in een aardekleur gespoten. Je ziet ook mijn extra .50 statief, waarvoor ik een pintle mount uit een speciaal AFV-setje gehaald heb en in de plaats van de M60-mount gezet heb. Op de foto zie je dat dit nodig was.

photo 506047

De M151 is nu in een aantal verschillende donkergrijze tinten gezet. In feite zijn de lichtste tinten van het donkerste zwart afkomstig. Ik hoop dat dit omkeert als ik er glanzende lak op zet. Over de M151 kan ik wel nog spannend nieuws meedelen: er is net een decalset uitgekomen om een tweede gun jeep mee te maken, Lil' Brutus genaamd: https://www.scalemates.com/kits/echelon-fine-details-d356281-m151-gun-trucks--1281978 . Deze zou je dus alleen kunnen gebruiken als je de Legends set hebt, maar het lijkt er op dat er bij deze decalset ook een plannetje zit om de pantserplaten zelf te scratchen. Het lijkt me een gewaagde aankoop, aangezien de deuren hier apart gelaten zijn en er ook geen plan voor de bodemplaat uit mijn set bij is.

photo 506048

De zandzakken zijn gespoten nadat de andere items afgeplakt zijn. In feite moet ik de zakken 90 graden draaien, want op de enige foto van Wolfman zit de M60-mount niet tegen het dak aan. Hij zit dus ofwel naar rechts, ofwel meer achteraan. Ik denk dat het beter is toch het bouwplan te volgen, anders moet je een van de zakken doorzagen en komt er een niet gedetailleerde zijde bloot. Ik heb ook alle munitie van de M35 voorlopig in Olive Drab gezet. Het is de bedoeling dit achteraf wat te variëren.

photo 506049

De uitlaat is al wat roestig gemaakt en de zitbank is uitgepakt, zodat er wat gefilterd kan worden met een zandkleur. Nu volgen er nog wat foto's van de resultaten van vandaag. De truck is nog in dry-fit op de wielen, de .50's zijn al in gun metal gezet.

photo 506050

photo 506051

photo 506052

photo 506053

photo 506054

photo 506055

photo 506056

photo 506057


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 0:59 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vandaag was het decaldag. De decals voor de Wolfman waren een plezier om te kleven, dun en toch stevig. De verf was terug donker geworden na het aflakken.

photo 506227

photo 506226

photo 506225

photo 506228

Hier was de gele striping op de kap nog aan het opdrogen. Ik weet niet of de Daco Sol echt nodig was, maar het hielp wel om de laatste luchtbelletjes weg te krijgen.

photo 506235

photo 506236

Hier is de decal mooi over de verstevigingsribben gezakt.

photo 506237

Op de cover van mijn referentieboek was het duidelijk dat er nog een nummer 4 op de deur stond. Dat komt uit mijn sparedecalbak. Ook de twee sterinsignes ontbreken nog, maar ik heb ze niet meer in de kit omdat ik ze geplunderd had voor het vorige Vietnam-project. Ik vond niks meer van de goeie afmetingen in de spares, dan wordt het morgen sterren spuiten met deze stencil.

photo 506230

Andere koek was het bij Nancy. Zo leuk het decallen verliep bij Wolfman, zo lastig ging het bij de truck. Op de volgende foto's moet je in gedachten houden dat er nauwelijks decals bij waren die niet in minstens drie stukken gescheurd zijn. Nochtans zat het beschermpapiertje nog op het vel gekleefd. Sommige stencils kunnen daardoor wat bewogen lijken, die kon ik gewoon niet meer verschuiven zonder nog meer fragmenten te creëren. Het zal wel meevallen eens er een wash over zit.

photo 506231

photo 506232

photo 506233

photo 506234

photo 506238

De tijgerkop op het geschut is wel goed gegaan. De zitjes zijn voor de Mutt.

photo 506229

Er zijn nog twee decals die ik niet geplaatst heb. Dat komt omdat ze niet goed overeenkomen met de foto's. Waarom AFV het groen weggelaten heeft uit de bloembladeren, begrijp ik niet goed. Ik zal proberen een deel van de bloem te spuiten en dan stukken van de decal daar over te plakken. Ik heb overigens nergens een voorbeeld gevonden van een model waarop dit gecorrigeerd was.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2020 1:04 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 506405

photo 506404

De decals van Nancy zijn nu gecorrigeerd. Ik heb de foute bloemblaadjes overgetrokken op papier, er een masking van gesneden en dat in groen en wit gespoten. De rest zijn delen van de originele decals. De uitlaat werd ook vastgezet, maar die zit niet zo stevig. Een deel moet je trouwens wegdoen, dat was voorzien voor de truck met muffler boven de kap. Dat heeft AFV niet door in de handleiding, wat een beetje verwarrend is.

photo 506406

photo 506403

Wolfman heeft zijn sterren gekregen. Beide voertuigen hebben nu ook een extra laagje P+ gehad op de decals om ze te sealen.

photo 506408

De crew is al gedeeltelijk geschilderd, maar ik moet de huidskleur nog doen.

photo 506409

photo 506410

Het materiaalrekje is verplaatst, want ik had dit verkeerd gehangen. Het was horizontaal gezet, terwijl het schuin moet hangen. Ook zijn de tools met PE riempjes vastgegespt. Niet helemaal zoals in de handleiding van Eduard, want dit ging niet meer door iets teveel lijm. Het hangt allemaal goed vast en da's het belangrijkste.

photo 506412

Het zit nu wel wat scheef, maar dit zou je alleen van onder uit zien. En daaronder heb ik toch al het reservewiel gehangen, nu.

photo 506407

De munitiekistjes zagen er wel goed uit met de maskering en de schaduw er op.

photo 506411

Toen herinnerde ik me dat er zo'n echte kist op mijn boekenrek stond. Bij vergelijking waren er een hoop stencils op te vinden.

photo 506413

Dat moest dus op die kleintjes ook overgenomen worden. Met een fineliner is dit niet zoveel werk. Gelukkig waren er geen decals hiervoor, met alle miserie van de vorige decalsessie in gedachten.

photo 506414

Hier zijn ook de kleinere kistjes voorzien van stencils en is er gebruik gemaakt van grijze chipping, aangezien er veel gelopen werd over deze kistjes.

photo 506415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 mei, 2020 13:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Netjes Steven,

Wat een hoop werk weer.
Als ik zo hier op het forum al je projecten zie dan je nog wel even bezig zeg.
Leuk detail die munitie kistjes.
Succes verder,

Peter

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 mei, 2020 23:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Peter, ik zit niet stil. Hier zijn de figuren alweer, nu met de gezichten geschilderd. Ik heb foto's van net voor de highlights en dan erna. Het lastige vond ik de ogen deze keer, Hobbyfan had de pupillen in negatief uitgevoerd, een gaatje dus. Geschikt voor als je alleen de oogbol wit gaat schilderen, maar het wordt moeilijk om hier een echt oog op te schilderen. Ik heb er dus wat secondelijm in gedaan, maar het blijft wat raar. En de ene figuur waar ze het niet hebben gedaan, heeft een echte boeventronie. De chauffeur van Bravo6 heeft een heel andere lichaamsbouw, hij weegt vast dertig kilo minder dan zijn collega's en zijn polsen zijn driemaal zo smal. Op de kleding hoeven jullie nog niet zo te letten, daar ga ik nu mee aan de slag. Ik ontdekte al, dat dat riempje rond de helm bruin moet en niet groen zoals ik eerst had gegokt. Ik hou dus mijn referenties wat in het oog. Daar hebben de soldaten vaak een camouflagepatroon op de kledij. Ik had dat eerst uitgeprobeerd op de chauffeur, maar dat zag er niet uit in mijn gegokte kleuren dus werd het een vaal hemd. Verder groentinten en een bruin flakjacket.

photo 506665

photo 506664

photo 506663

photo 506666

Na wat highlights:

photo 506668

photo 506667

photo 506669

Ik heb alle samenstellingen van munitiekistjes al in de bak vastgekleefd. Dat ging niet helemaal zoals ik voorzien had op de vorige bladzijden, want ondertussen was de bak twee pantserplaatdiktes smaller geworden. De kleine bakjes vooraan kregen een rij minder. Ook de grote kisten moesten wat aangepast worden. Door de weggezaagde exemplaren te ontleden en te hergebruiken, moest ik niet opnieuw aan het schilderen voor de zijkanten. Ik heb geen idee of de quad fifties ook zulke volgestouwde laadvloeren hadden als de trucks met een hogere opbouw, het moet een heel onveilige toestand geweest zijn om op zo'n truck te gaan zitten met je crew, en aan drie kanten geen bescherming of houvast te hebben.

photo 506670

Er is nog wat nieuws over het mogelijke vervolg voor het topic. Ik ben aan het onderzoeken hoe ik er nog een kit aan kan toevoegen die ik al in bezit heb en die in dezelfde schaal is. Het is alleen moeilijk om foto's te vinden waarin het te combineren is met mijn konvooi-context.

photo 506671

Ik ben er in geslaagd om hier een Eduard BIG ED voor te kopen, die maandag geleverd wordt. Bij deze kit zitten ook vier bemanningsleden en het is eigenlijk een van de betere Hueys in het aanbod, zij het al wat op leeftijd. Met de BIG ED komt hij zeker op niveau. Ik vond een foto van een Huey die een konvooi bewaakt, maar da's natuurlijk vanuit de lucht:

photo 506672

Een alternatief is dat de Huey gecrasht is naast de weg. Dan prefereer ik met mijn dure PE-set wel dat het een esthetische crash is, zoals hier:

photo 506673
https://www.awm.gov.au/collection/C1124231


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei, 2020 7:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat is wel een mooie nette crash geweest. Ik denk dat dat ook wat beter te maken is als een vliegende Huey. Ik ben wel heel nieuwsgierig naar de bouw hiervan.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei, 2020 12:12 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
https://www.militaryimages.net/media/mo ... 235/#media

Hier staan nog wel wat leuke foto's van ''Gun Trucks''

gr.snafu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2020 1:08 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de afbeeldingen, ik ben ze al eens tegengekomen, want er zitten al een aantal uren foto's zoeken op. Er zijn veel meer foto's van de zwaardere trucks te vinden, op basis van de M54. Wat betreft de Huey, die zal zeer spoedig in een ander topic gebouwd gaan worden. Daarvoor moeten jullie uiteraard naar het luchtvaartgedeelte gaan kijken. Terwijl ga ik hier verder met de voertuigen.

photo 507205

Om de magazijnen aan de geschutsopstelling te hangen, heb ik een kleine aanpassing moeten voorzien. Die dingen zijn door AFV gespiegeld, maar dat kan in feite niet want dan kunnen er geen kogels uit komen. Je moet het slot tegen de steun voor de .50 hangen, maar dat past niet 100 procent en er blijft ruimte over. Daarom deze stukjes Evergreen. Met deze toevoeging was het nog altijd een hele toer om alles mooi recht uit te lijnen.

photo 507207

Dan was het tijd voor de grote vieze wash. Beide voertuigen zijn in een groene kleur van AK gezet en dan terug wat uitgewassen.

photo 507206

Er is pigment aangebracht tussen de bandenprofielen. Het is een mix van Mig Europe Dust en wat geel pigment van Vallejo. Ik zet het vast met houtskoolfixatief, maar het penseel begint wat te stroperig te worden na lang gebruik. Ik zal eens nieuw spul moeten kopen. Uiteindelijk is er vandaag een grote airbrush-sessie gehouden, waarbij beide voertuigen onder het stof kwamen te zitten.

photo 507208

Er zaten nog geen lampen in de Mutt, dus heb ik lenzen van Resicast gebruikt. 4,5mm was net iets te groot. Toen ik de lenzen probeerde te verkleinen, kwam de spiegelende achterkant er af. Aangezien dat al voorzien was in het model, zien de lampen er nu wel heel realistisch uit, met echte lenswerking. Daarna kon er nog wat stof tegenaan, want de wielen zaten nu vastgelijmd. De achteras lijkt me wel wat breed, een resinwiel raakt de kas.

photo 507209

photo 507210

photo 507211

photo 507212

Er ontbreken nog steeds zaken. Ik besloot te beginnen met de ruitjes, gesneden uit een stuk plastic. Ook hier is er wat stof toegevoegd, net genoeg om niet brandschoon te zijn.

photo 507215

photo 507216

De truck heeft nu ook zijn wielen vastgelijmd gekregen en zit ook goed ondergestoft.

photo 507213

photo 507214

photo 507217

photo 507218

Dit is nog gedeeltelijk een dry-fit, omdat de crew anders niet op zijn plek geraakt. Maar we beginnen er te komen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2020 9:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Mooie vorderingen Steven, de twee voertuigen zien er goed uit zo met de decals erop. 1 puntje van mijn kant is dat je nu nog wel kan zien dat de munitiekisten een paar "plakken" zijn als het ware, ze staan nu nog iets te recht tegen elkaar. Maar ik weet niet hoe lastig dit is om aan te passen, alles zit natuurlijk wel als 1 stuk gegoten.
Ik

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement