Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 5:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 01 apr, 2020 17:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de complimenten. Ik heb ook nog een kleine aanpassing gemaakt aan de achteruitkijkspiegels, omdat die zomaar op de motorkap gemonteerd moesten worden. In mijn Kagero boek hadden ze een steun, die ik dan maar gescratcht heb.

photo 502061

En dan besloot ik om al het resin van de M35, de M151 en de figuren in één keer van de gietblokken te zagen.

photo 502060

photo 502062

Ik heb ook de achterwielen van de M35 kunnen aan elkaar passen, nu er vier van de zes pinnen per wiel weggehaald zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 apr, 2020 11:32 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het leek gisteren mijn verjaardag wel, want er kwamen twee verschillende pakjesleveringen op twee minuten bij me aan. Eén bevatte de upgrade voor mijn AFV LST, zeer snel geleverd binnen de twee dagen.

photo 502245

photo 502244

photo 501984

Maar het tweede pakje was wel bruikbaar voor dit project.

photo 502235

photo 502234

Bij deze winkel had ik al een voucher van 2 euro verdiend, maar die hebben ze wel verpakt met nogal veel lucht erbij...

photo 502236

Dit kleine doosje bevatte de volgende gietstukken:

photo 502239

Het viel me wel op dat de aanzet van de armen nogal onderontwikkeld was, als je die gewoon tegen het lijf kleeft dan houdt hij zijn stuur naast zijn lichaam. Ik ga de armen toch al moeten vervormen.

photo 502238

photo 502237

In de truck zit de chauffeur iets voorovergebogen maar dan kan ik hem goed aan zijn stuur laten trekken. Nu over naar de eerste beelden van de Mutt.

photo 502243

Op deze Wikipediafoto kan je aan de achterkant een paar zaken zien die ik wilde aanpassen op het model. Je ziet twee bumperplaten achteraan, die wilde ik vervangen omdat ze bij Tamiya veel te dik gebouwd zijn. Ze zijn makkelijk te plooien uit metaalfolie. Let ook op de verschillende kleine oogjes om riemen aan te sjorren. Op het model zijn dit streepjes, ik besloot ze te vervange door draadoogjes. Dan moesten er wel zestien gaatjes met de 0.30 boor gemaakt worden.

photo 502242

photo 502240

photo 502241

Nu ga ik ook de voorste bumper scratchen, zoals ik ook in mijn vorige Vietnamtopic heb moeten doen:

Citaat:
Afbeelding


Ik ga de wijzigingen aan de onderkant, zoals de gedraaide springveren en brandstoftanks deze keer niet doen, er is niks van terug te zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 apr, 2020 11:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Wel logisch dat je de armen van die chauffeur moet aanpassen, die is bedoelt voor de M274 "Mecahnical mule". :)

photo 502246

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 apr, 2020 12:51 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ja, maar als ik die linkerarm plat tegen zijn lijf zet, dan komt zijn hand rechts naast zijn lichaam uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 20:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De Mutt is alweer bijna afgewerkt.

photo 503413

photo 503411

Zoals gezegd heb ik de bumper weer vervangen, want die is op foto's toch fijner dan met een stuk plastic bereikt kon worden.

photo 503412

Nu kwam het echt leuke werk. De voorpantserplaat en de portieren van de M151 vormen een indrukwekkend PE-stuk.

photo 503414

Om dit te plooien heb ik twee plooitoestellen naast elkaar gezet.

photo 503415

De passing is prima, een deel van het PE schuift wel tussen de gelijmde motorkapdelen.

photo 503416

Nadat de raamprofielen toegevoegd zijn, wat eigenlijk het moeilijkste plooistukje uit de kit vormt omdat ze onder de plooibank willen schuiven, werd de rolkooi klaargemaakt. Die wijkt eigenlijk iets af van het ontwerp van de originele Wolfman-wagen, waarbij de rollbar iets dieper schijnt te zitten.

photo 503417

Dat past allemaal perfect in de kit.

photo 503420

Wanneer de laatste pantserplaten geplooid en gelijmd waren, stelde ik nog een opvallend verschil vast met de foto waar deze uitbreiding zich op wilde baseren. Waarom deze wagen nabouwen, als de achterste pantserplaat niet meegeleverd wordt? Ook is de afwijkende achteruitkijkspiegel niet voorzien, maar zijn er wel onderdelen die in de handleiding niet genoemd worden en wordt het reservewiel op een andere plek bevestigd. De achterplaat is nu niet al te ingewikkeld om te scratchen, maar dit is toch een rare vergissing bij dit verder goed uitgedachte uitbreidingskitje.

photo 503439

photo 503419

Hier is al een plaat van eigen makelij toegevoegd. Je ziet dat er ook aan de M35 nog verdergeknutseld wordt. Ik heb gelezen dat hier nog meer aan de kit ontbreekt dan alleen de trailer.

photo 503418

Er zou een gepantserde box in de laadruimte moeten zitten. Op een foto van Nancy zie je die plaat ook over de achterklep heen zitten.

photo 503438

Volgens een bepaald review zou er ook nog een plaat achter de bestuurder moeten zitten, en is er een pintle mount voor een extra .50 op de passagiersplaats. Ik heb niet eens een extra Griffon loop voor die positie, dus wordt het een lege mount, maar hij komt er wel.

photo 503437

Dit geeft een indruk van de afmetingen van dit diorama.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2020 23:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er kwam deze week een belangrijk pakje aan.

photo 505429

photo 505428

Mijn voorraad Tamiya Olive Drab is weer aangevuld, dus we kunnen er weer tegenaan. Dat andere is voor een later project dat ook weer behoorlijk uitgebouwd aan het geraken is.

photo 505430

De voertuigen konden beide in de primer nu. Ik koos voor zwart, want er zit een boel PE in dat niet mag reflecteren.

photo 505432

Ook het kleinere grut is al gedeeltelijk geprimerd, dit kon in één sessie.

photo 505431

photo 505433

Ik heb ook de figuren al eens samengesteld, maar nog geen foto's daarvan gemaakt. Die hebben jullie nog tegoed van me.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2020 0:06 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 505533

De figuren zitten nu ook ineen, tot aan de haarlijn welteverstaan omdat dat makkelijker schildert. Ik heb de bestuurder van de Mechanical Mule zo aangepast dat hij nu het stuur van de truck met twee handen aanraakt. Daarvoor heb ik de rechterbovenarm doorgesneden en de onderarm licht gedraaid en dan de linkerarm aan de elleboog doorgesneden, wat materiaal verwijderd en de arm dan helemaal geplooid teruggezet. Met de linkerhand houdt hij nu zelfs het wiel vast. Verder zitten alle onderdelen van het diorama klaar voor de spuitbus, behalve de lopen voor de .50. Die wil ik met de airbrush spuiten zodat de gaatjes in de cooling mantlets niet dichtslibben.

photo 505535

Dit lukte ook grotendeels in een keer, behalve de bodemplaat voor de M151 in het midden die ik nog eens omgedraaid heb.

photo 505532

Ik was niet akkoord met het stuur dat ik meegekregen had van Tamiya. Op Vietnamplaatjes zie ik steeds een ander type stuurwiel opduiken. Het leek meer op het wiel dat bij de Mule driver zat, maar de spaken mogen niet regelmatig zitten en zijn nog dunner. Er zouden er twee moeten zijn in een hoek van zo'n 90 graden en dan nog eentje in een hoek van 135, in een wiel met iets grotere diameter. Ik heb het dan maar gescratcht. Wat je hier ziet is een jig om het center met de spaken te lijmen aan het wiel zonder het aan te raken. Zo blijft het midden mooi waar ik het gezet heb.

photo 505531

Vergelijking met een foto. Dit kan mee met de laatste lading te primeren spulletjes, voornamelijk klein grut zoals veldflessen, M16's, tools e.a.

photo 505534

Ik had nog het probleem dat de scharnieren voor de pantserdeuren van de M151 op van die rare blokken gegoten waren. Ik probeerde er eentje af te schrapen met een scherp scalpel, maar zoals verwacht versplinterde het scharnier omdat dit nu eenmaal het zwakste onderdeel van het gietstuk is. Er is een methode om zulke stukken van het gietblok te halen, maar daar had ik geen zin in, want je moet dan de onderkant er af schuren tot alleen het gewenste stuk overblijft. Ik zou ook niet weten waarom er in dit geval voor die techniek gekozen zou zijn, dit was toch gewoon rechtop te gieten? Er zat niks anders op dan de zes scharnieren te scratchen, ze te spuiten op een stukje tape en ze daarna op het model te kleven. Afmetingen van de plaatjes is 2,25 x 2,5 mm.

photo 505536

Morgen gaan we schilderen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2020 1:51 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vandaag is er een lading Olive Drab over de truck gegaan. Ik heb voorlopig alleen de basiskleur gedaan, het plan is om te gaan shaden als er een aantal onderdelen samengesteld zijn.

photo 505638

Hier is er een masking gesneden voor de wielen. Ik had die helemaal zwart gespoten, dus kon het groen meteen daarover.

photo 505637

De zetels zijn met wijnlood bedekt, dat eerst over de zitjes gevouwen is.

photo 505636

Dan is het op maat gesneden en met secondelijm over de banken geplakt. Nu zit er toch wat de structuur van leer in.

photo 505640

Ik heb het eerst in de kleur van de camo gespoten, zodat het kleurverschil van de tekening al wegvalt. Daarna kan de zetel bruin gespoten worden. Dat zal iets voor overmorgen worden.

photo 505641

photo 505642

De wielen na het spuiten.

photo 505639

De laadbak op de truck lijmen vergde wat overreding, maar niets dat echt bleef tegenwerken.

photo 505643

Dat was anders bij de cabine. Hier bleek het bijna onmogelijk om de naden boven de wielkuipen weg te werken. Daarvoor was deze spectaculaire constructie nodig. Ik hoop dat dit morgenvroeg nog recht staat en dat de stukken vast aaneengelijmd zijn, want er staat wel wat spanning op. Een paar stukjes zijn afgebroken en er is mogelijk wat verf van de motorkap geschaafd. Moeilijk te begrijpen waarom de wielkuipen apart van de motorkap moesten gebouwd worden, als dit zo nauw past. Ik heb wel de achterwielen al ineen kunnen lijmen met twee wielen per naaf.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2020 11:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Had die truck lederen zetels... altijd gedacht dat die in canvas waren? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2020 11:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 505673

Geen idee wat het is, maar het is geen meetkundig blokje zoals in het model.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 70 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement