Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 14:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2020 8:28 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ziet er goed uit, maar wordt nog wel een dingetje met afplakken van de tellers he :D

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 maart, 2020 23:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Bert, maar mijn eerste zorg is nu om alle sinkmarks van de laadbak er uit te schuren. Da's zo'n karwei dat ik er nog niet eens iets toonbaar van kan maken. Je zag het skelet van de laadvloer er aan de bovenkant doorheen komen als sinkmarks, en je hebt in elk onderdeel van de laadbak een aantal ejector marks. Voor de metertjes wilde ik met de punch&die cirkeltjes uit tape slaan, dat kost niet veel moeite.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 maart, 2020 10:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Gaaf onderwerp Steven, ik moet zeggen dat zo'n guntruck toch wel een imposante verschijning is. AFV heeft een mooi modelletje gemaakt, maar er zitten wel erg veel sink- en pinmarks overal. Succes met het schoonmaakwerk!

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 maart, 2020 3:11 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik dacht dat ik al aan de quad .50 kon beginnen, maar er ging nog een hele dagklus aan vooraf.

Onder de laadbak zitten wat structuren die door PE vervangen worden.

photo 500673

Dit is een gereedschapslade. Het wordt in de laatste bouwstap aan de spatschermen gehangen. Dit correct uitlijnen is geen lachertje. De schermen moeten maximaal naar de buitenkant gekleefd worden, anders wordt de laadbak gehinderd door het frame.

photo 500674

photo 500675

De schermen en hun steunen zitten er ook op.

photo 500676

Een dry-fit met de carrosserie verzekert ons, dat het er net tussen past.

photo 500677

photo 500678

photo 500679

Ik stel wel vast dat de plooilijnen van Eduard niet zo symmetrisch geplaatst te zijn, de spatschermen achteraan zijn daar door niet volledig correct geplooid. Als ik de zijpantserplaten nu toevoeg, past de kit niet meer in de doos.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 maart, 2020 21:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1393
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Steven, zag deze in het Airfix modeling magazine ook langs komen afgelopen 2019. Kan ik nog wel eens opzoeken. Maar dat was volgens mij geen OOTB, maar ook geen quadruple .50, maar losse. En die hadden ze zwart geschilderd met een groot opschrift: Mother's Worry, dacht ik.

Ook nog wel meer en herinner me dat ik ook eens de LSSC met automatische wapens op de hoeken heb gefabriceerd.

Owja;)
https://www.google.com/search?q=mothers+worry+gun+truck&rlz=1C1OKWM_enNL893NL894&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiUgdHv7LPoAhVBLewKHTTkApIQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1222&bih=892#imgrc=cWBlmhlLlvmaSM

En het lijkt of deze een hele M113 op de achterbak hebben gezet :brouw:
https://www.defencetalk.com/military/forums/t/has-anyone-seen-these-before.14636/

En veel succes ook weer, ook met een verre maar dead-line,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 maart, 2020 21:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de reactie, Anne, ik heb de link die je stuurt eens bekeken en er zat een interessante verwijzing naar een PDF met foto's van ambush-situaties in. Airfix magazine heb ik ooit een keer gevonden in de luchthaven van Helsinki een tijd geleden, het zag er wel goed uit maar ik vind het niet in de krantenwinkels. Of die deadline geldig blijft, valt ook nog te bekijken. Laten we hopen dat het beursgevoel tegen dan terug is...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2020 18:04 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het was dit weekend eindelijk tijd om de quad guns aan te pakken. Ik kon eens kijken of dit nu eigenlijk echt nodig geweest was, want er leek toch wel wat detail in de .50's van AFV gestoken te zijn.

photo 501792

Een eerste inspectie toont al meteen dat er een paar lopen krom gegoten zijn, ondanks dat ze in twee kleine afzonderlijk gietraampjes zitten met maar een tiental stukjes. Je ziet ook dat de aanzet van de loop door een insnoering aan beide kanten gekenmerkt wordt, dat is niet erg realistisch en zou toch dichtgeplamuurd moeten worden. Bovendien maakt dit de loop fragiel in het geval hij bijgeplooid moet worden, zoals bij de bovenste. Volgens de handleiding van mijn Griffon upgrade moet de structuur bij de groene pijl, waar de korrel zat bij de versie uit WO2, vervangen worden door PE. Dit mag ik niet doen, want hier zat bij de gemoderniseerde versie een contact om de ontsteking elektrisch te doen verlopen. Dit ziet er op foto's inderdaad zo uit.

photo 501801
(dit is wel een voorbeeld uit Overloon, waar nog een M45 op een oudere truck staat)

Wat me aan de AFV kulas van de .50 nog tegenstaat, is dat er aan beide zijden een zichtbare sinkmark is, die je niet kan corrigeren door de vele kleine boutkoppen in de buurt. Je kan dit gelukkig niet zo goed zien doordat de magazijnen er voor zitten. Ik ging aan het werk met de zaag:

photo 501793

Ik zaagde een millimeter van de kulas af, zodat die vooraan keurig recht afgeschuurd kon worden. Hier moest immers een keurig gaatje geboord worden waar de messing loop in paste. Door met een scalpel een puntje te zetten waar er geboord moest worden, kan dit erg precies met de Dremel. Je mag niet uitschieten, want dan zit je in de holte waar de patronen door gaan.

photo 501794

Nog een reden waarom de loop vervangen zou moeten worden, hij is een millimeter te lang. Een nadeel aan de ombouw is dat je geen flash suppressor op de loop kan monteren zoals bij het stuk AFV. Daar wordt namelijk het voorste deel van de loop afgesneden om de huls van de suppressor te voorzien. Je zou natuurlijk een stuk van de metalen loop kunnen slijpen, maar ik vond toch plaatjes van quads in gebruik zonder de suppressors er op.

photo 501800
(foto Wikiwand, met een mooi artikel er over, op https://www.wikiwand.com/en/M45_Quadmount)

De vier exemplaren waren vrij snel afgewerkt, al moet ik er wel bij vertellen dat de cooling mantlets iets te nauw zijn voor de kraag die rond de loop zit Die moet je dus bijvijlen, maar hij is toch niet te zien na montage.

photo 501795

Bijplooien kan in dit stadium nog steeds omdat de pin aan de loop zo dun is. Ik heb een lineaal op de kulas gelegd en de evenwijdigheid gecontroleerd. Ik word allergisch als ik bij tentoonstellingen quads inspecteer waar de lopen de vier windstreken op wijzen, hoe moeilijk kan het zijn om dit eens uit te lijnen voor je het opstelt?

photo 501796

De basis voor de quad moet bekleed worden met twee rechte stroken met deurtjes voor montage van de ball bearings, die je rond de basis moet plooien. Helaas is dit haast een millimeter dik en heeft dus hier en daar de neiging om te breken. Je zit hier dus toch een halfuur aan te lijmen en klemmen om er een degelijk resultaat van te maken. De cradle voor de machinegeweren stond bol van de uitdrukkingspunten, hier is veel aangestipt met secondelijm.

photo 501797

De kooi voor de schutter had hier ook behoorlijk last van. Hier is hij gemonteerd. Het zitje en het splintershield hou ik apart tijdens het schilderen, dit maakt de zaken makkelijker. Dit betekent ook dat de truck nu bijna af is, er volgt nog een bouwstap, al heb ik de resin wielen en de achteruitkijkspiegels nog niet gemonteerd. Ik zou dus spoedig aan de M151 kunnen hebben beginnen, als het niet zo was dat AFV nog een instinker overgehouden heeft voor het laatst. De basis van het voertuig is onvolledig, zoals je op de volledige foto uit Overloon kan zien:

photo 501799

Ik moet dus nog wat voorzieningen van de M45 mount scratchen, hoeveel daarvan ik nodig heb, moet ik nog opzoeken. Ik heb wel nog een figuur besteld om toch over een bestuurder voor de truck te beschikken. Met wat omvormen wordt het dus deze:

photo 501802

Er bestaat ook een setje voor deze truck, maar dat hadden ze dan weer niet bij de winkel waar ik nog iets besteld had. Het is nu dus een Mechanical Mule-bestuurder, ik moet dus mogelijk iets aan de armen doen zodat hij een hoger stuur kan vasthouden. Deze kan uiteraard ook in de M151 belanden als een van mijn eigen figuren beter in de truck past.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 maart, 2020 16:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 501958

Er zat dus nog een dag scratchen aan te komen. Hier zie je een paar foto's van een walkaround van een gerestaureerde Maxson trailer van op https://www.baiv.nl/m45-maxson-quadmount-on-m20-trailer/, naast een plannetje van een 1/72 model. Hiermee kunnen we haast alle onderdelen op schaal namaken.

photo 501956

Met een cirkelsnijder wordt de nieuwe basis aangemaakt. Ik gebruikte niet de turret ring die normaal onder de quad geklikt kan worden, maar het onderdeel uit de kit dat daar nog onder gekleefd moest worden. Dat heeft namelijk dezelfde diameter maar kan gewoon in de opening geschoven worden omdat er onder de flens geen uitsteeksels zijn. Alleen twee inkepingen om de quad over te klikken waren nog nodig. Dit is plasticplaat van 0,75mm.

photo 501957

De afstanden op het plannetje worden gebruikt om de hoogte van het stuk te regelen. Ik moest alles maal 1,6 doen. Let op de sinkmarks, die zijn later weggehaald.

photo 501959

Hier zijn de wielophangingspunten en de dissel al toegevoegd. De koker daarnaast is voor een van de drie krikpunten.

photo 501961

Er moesten dus wel drie redelijk ingewikkelde krikken gescratcht worden.

photo 501960

Hier had ik het enigszins fout, er is later nog wat weggehaald en teruggezet.

photo 501962

photo 501963

photo 501964

photo 501965

Hier is de trailer haast afgewerkt. Alles is opgebouwd uit plaatjes plastic en sparebox stukken en dan wat buisjes van Albion en wat blik.

photo 501966

photo 501967

De .50 is klaar om in de verf te zetten. Ik moet nu wel eens kijken hoeveel plek er nog is voor de munitiekisten, die AFV in een paar grote blokken heeft afgeleverd. Rond een kleine basis pasten die wel, maar nu is er waarschijnlijk te weinig plaats. De .50's kon ik voor de foto nog niet dry-fitten, ze zijn topzwaar en vallen voorover.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 apr, 2020 0:05 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De munitiekistjes zijn samengesteld. Ik vond de overgangen tussen de kistjes te ondiep en heb alles nog eens uitgezaagd, wat daarna terug verzacht is met Tamiya Extra Thin.

photo 502028

Dan ben ik aan de resin wielen begonnen. Ik heb alle flash verwijderd uit de mudholes en heb dan een dryfit gedaan op de vrachtwagen. Door de domme constructie konden de voorwielen nog niet uitgetest worden, de paspin is daar zo kort dat de wielen gewoon niet blijven zitten. Het idee was dat de wielen draaiend kunnen gehouden worden aan de sturende as, maar dit is een erg zwakke constructie, zeker als je resin moet gaan plakken in plaats van styreen. Het zal wal niet draaiend blijven, als het maar vast blijft zitten na bevestiging. De overige wielen konden al wel per twee over de naaf gedrukt worden, maar hier heeft RB zich wat uitgesloofd met een systeem dat niet 100 procent werkt. De binnenwielen hebben de boutgaten uitgehold terwijl er op de buitenwielen paspinnetjes aan de binnenkant zitten. Die zouden in de gaten moeten passen, maar RB kwam op het idee om voor elk gaatje een pinnetje te voorzien. In een spuitgietmal komt dat in orde, maar een resinmal heeft teveel tolerantie op de maten en dus kunnen de wielen niet op elkaar gedrukt worden. De oplossing is waarschijnlijk om vier of vijf van de zes pinnetjes te verwijderen, dat kan later nog wel want ik wil de wielen toch afzonderlijk beschilderen. De munitiekisten lijken toch redelijk goed te passen, ik moet van een van de vier grote blokken maar één kistje weghalen voor de krikpoot en kan de overgebleven kleine munitiekistjes verdelen over de ruimte. er zijn nog wat kleine PE-stukjes bijgekomen voor de koplampen en de laadklep. Nu zal de activiteit zich waarschijnlijk verschuiven naar de M151.

photo 502027

photo 502029

photo 502030

photo 502031

photo 502032

photo 502033


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 apr, 2020 7:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Wow dat scratchwerk is echt nice!! :shock:
Alles eigenlijk wel, maar dat scratchwerk extra dan! :D

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kannonier en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement