Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 20:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2020 21:56 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Een IDF onderwerp. Ik kijk mee 8)

Persoonlijk werk ik graag met de IDF kleuren van Lifecolor, spuit mooi en redelijk juist. Al kun je daar soms ook geen touw aan vast knopen hoor. Ik heb zat foto's van Merkava's die soms zo anders lijken door de verschillende omstandigheden waarin ze gebruikt worden. Als ze in de Gaza opereren of op de Golan zit nogal wat verschil tussen.

Heb je een close up van dat antislip spul op de toren? Ben wel benieuwd naar hoe dat er van dichtbij uitziet. Ik heb ook zoveel geprobeerd, maar gebruik nu veel embossing poeder. De truc is om het er rustig op te laten vallen...

Succes verder. Er gaat niks boven een Merkava qua tanks 8) 8)

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2020 23:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 700
Woonplaats: Stolwijk
Dank je Heico. Ik ben niet zo wild van Lifecolor, heb mijn Bismarck er ooit helemaal mee gespoten vanwege de juiste kleuren - maar (misschien omdat ik met een 0.2mm spuit) dat was tobben :D . Nu zou ik verder durven verdunnen, maar ben ook goed te spreken over de Vallejo, MIG en AK verven, goed ook met elkaar te mengen.

Ik heb uiteindelijk een mix van Sinai Grey 82 en Sand Grey gebruikt. Het grappige is dat, net als op de echte foto’s, heel afhankelijk van waar het model staat de kleur varieert van lichter / bruiner (in het licht) tot donkerder / grijzer in de schaduw. Ik vind het toch wel fraai, en het is wat anders dan groen of desert color zandgeel.

Inmiddels de loop even wit gespoten, dat gedoe met met decals in de rondte en over de ‘ringen’van de loop is gedoemd te mislukken. Oogt ook te ‘strak’ vind ik, dus ik wil het zo oplossen. Maskeertape 3 mm er overheen en de basiskleur erover. Het tape krijg je ook niet naadloos over al die uitstulpingen, dus hoop dat het er wat echter uit ziet.

photo 495321

Tussendoor verder met de figuurtjes. Dat is voor mij altijd worstelen, maar het gaat iedere keer iets beter :) ... ik heb Glaze medium en Retarder ontdekt, en dat maakt het werken met acrylics veel prettiger! Ook merkte ik dat ik wat ‘te subtiel’ werkte, dicht erop was het duidelijk maar op een beetje afstand valt dat weg. Nu ziet het er dichtbij wat overdreven uit, maar op een (normale) afstand oogt het toch wat levendiger.
Met Glaze medium heb ik in diverse gradaties opgebouwd, geëindigd met een drybrush met de lichtste kleur. Op de foto helaas slecht zichtbaar. Nog steeds onderhanden werk, gezichtjes nog afmaken en een wash over het uniform. De kleuren zijn Golden Olive en Olive Grey, van licht naar donker gemengd.

photo 495322

De start van de verwering ... ik vind het heel opvallend dat op vrijwel alle foto’s van Merkava’s, ook die in het veld tijdens het echte werk, ze er uitzien alsof ze gisteren de fabriek uitgekomen zijn. Wel veel stof / zand in actie, maar verder worden ze uitzonderlijk goed onderhouden, lijkt het. Of regelmatig geheel overgespoten :D

Ik houd de chipping op dit model dus uiterst beperkt. Fase 1, met stukje sponsschuim langs de randjes, donkerbruin en grijs 60/40 gemengd:

photo 495323

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jan, 2020 8:47 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Van de tanks weet ik niets, maar je figuren zien er al goed uit, althans in de basisvorm, gezichtjes zijn wel mooi, heel subtiel nog wat oplichten op neus en onder de ogen en dan niet meer aankomen (let ook op mijn disclaimer he :) )
Je schrijft dat je bang was om overdone te werken, maar dat dat achteraf meevalt, mijn inziens mag je nog veel meer overdrijven. Je kan al veel meer highlights toepassen, daarmee gaan je figuren nog meer leven, lichte inlijning langs de riemen die je in een wat andere kleur zet. Als je goed kijkt op de boxart, zie je precies wat je moet doen (al lijken daar de uniformen wat grijzer?
Ik gebruik zelf totaal geen retarders of glazings. Ik gebruik een wet pallet en daarmee kan ik doen met acryl wat ik wil door middel van gebruik van hoeveel water. In diverse topics over mijn figuren laat ik ook zo'n wet pallet zien.
Wat ook heel goed werkt is het feit dat je elke militair een iets andere kleur uniform geeft. Dat is heel makkelijk door op het eind de figuren een glazing (filter) met groen, geel of blauw te geven, daarmee zijn die figuren dan niet zo uniform (sorry flauw woordgrapje)

Het oplichten van het uniform kan je, gezien de ervaring, het best met een drybrush doen van boven naar beneden zodat de schouderpartij en bovenarmen er wat lichter uitkomen dan bijv de borst (de zgn 12 o'clock higlighting), dit kan je doen door je basiskleur te mengen met ca 25 zachtgeel.
voor de eerste laag, mixen met 50% voor de tweede sessie en mixen met 75% voor een hele subtiele 3e laag

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jan, 2020 9:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 700
Woonplaats: Stolwijk
Thanks Bert! Jouw tips helpen me iedere keer wat verder :brouw:

Ik ga ook met deze weer aan de slag!

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jan, 2020 16:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 700
Woonplaats: Stolwijk
@ Bert: ze zijn al wat beter :D

photo 495417

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jan, 2020 16:21 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4451
Mooi werk silmaril! :brouw:


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2020 21:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 700
Woonplaats: Stolwijk
Dank D.J.!

De Fruil tracks afgemaakt ... de kit-beschrijving gaf 106 schakels aan, dus ik had de lengte 108 schakels gemaakt en bij de laatste drie de kopjes nog niet van de nageltjes afgeknipt om hem makkelijk op maat te krijgen. Zwarte primer, en MIG Dark Tracks erop, en tijdens het drogen de eerste pigmenten aangebracht op het onderstel aangebracht (kan er nu nog goed bij) en daarna de wielen erop.
En toen ... bleek dat de tracks nog fors tekort waren. Er moesten nog 6 -7 schakels bij. Ook loopt de rups niet lekker over het kettingwiel, daar zit of Fruill of Meng niet helemaal goed. Ik heb het uiteindelijk zo gefrommeld dat het deel waar de tandjes niet meer passen achter het voorspatbord zitten.

photo 495704

Inmiddels is het onderstel met de metalen veren én de metal-tracks aan de gewichtige kant :D .
Nu kwam het deel waar ik wel tegenop zag: met de allereerste dryfit kreeg ik het bovendeel al niet lekker op de bodem en moest een beetje duwen en trekken. Zowel het bovendeel als het onderdeel zijn ook aan de flimsy kant, één van de twee, ik vermoed het bovendeel is ietwat getordeerd.

Met de achterkanten en spatborden al op het bovendeel, en de kisten achterop het onderdeel moest ik al voorzichtig zijn - op zich ging het net, maar daarna had ik weinig plekjes over waar ik een beetje kracht op kon zetten. Er bleef rechts vooraan een hele beste kier over. Drie keer erop en eraf, beetje vijlen hier, tikkie schuren daar, maar veel beter werd het niet - drukte ik voor aan, spong hij achter open :D .

Uiteindelijk heb ik eerst de achterkant vastgezet, een nacht goed laten doordrogen en toen de voorkant met 50% cementlijm en 50% dikke CA-lijm om-en-om én een lijmtang vastgezet. Het zit :P

photo 495705

De sleepkabels lopen helemaal buitenom in speciale beugels achter de koepel langs. Op de foto’s zijn ze meestal vastgezet met kettingen, dat heb ik dus ook maar gedaan. Wel al wat roestwash (eigenlijk alleen hier en op wat D-sluitingen en grote scharnieren onderop) aangebracht, de rest van de washes volgt nog.

photo 495706

Wat eerste probeersels met een voor mij onbekend merk: VMS. Met als basis pigmenten en diverse vloeistoffen kun je washes maken, pigmenten fixeren e.d. en ze claimen dat alles omkeerbaar is (tenzij je een Alkyd Binder gebruikt).
Hier wat eerste pigmenten aangebracht op hoekjes en gaatjes op de koepel, waar het zich ophoopt.

photo 495707

Er is ook een grijpbeugeltje van de koepel weggesprongen ... onvindbaar tot nu toe :).

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jan, 2020 16:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 jan, 2020 19:54 pm
Berichten: 46
knappe bouw tot nu,
je opmerking
"De start van de verwering ... ik vind het heel opvallend dat op vrijwel alle foto’s van Merkava’s, ook die in het veld tijdens het echte werk, ze er uitzien alsof ze gisteren de fabriek uitgekomen zijn. Wel veel stof / zand in actie, maar verder worden ze uitzonderlijk goed onderhouden, lijkt het. Of regelmatig geheel overgespoten"

bijna alle moderne voertuigen hebben een Hull bekleed met composiet materiaal (Kevlar en nieuwer)en de meesten zelfs een absorberende IR laag, dit doet veel, maar niet roesten.
afschilferen, verkleuren, scheuren enz.

en of het nu in de tegenwoordige tijd of in het verleden is voor een bemanningslid is "my tank is my castle" er wordt dus echt wel veel in onderhoud en comfort gestoken door de bemanningsleden. Ik heb in mijn actieve tijd nooit zo een wrakken zien rondrijden als in de modelbouw wereld, met de nadruk op rijden, aan een uitgeschakelde en achtergelaten voertuig knaag de tijd snel. Maar ook hier is een beetje minder vaak meer.

Grtx Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jan, 2020 18:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 700
Woonplaats: Stolwijk
Klopt, Jan. Mijn modellen hebben over het algemeen heel weinig tot geen roest. Wel op slijtdelen (de sleepogen, grote scharnieren e.d.), daarbuiten haast niet. Ook hier alleen de sleepogen een tikje gegeven.

Dit gaat wel een stofbak worden :D - ik ben daar normaal heel huiverig voor, maar als je naar de actiefoto’s kijkt zie je grote stof- en zandwolken en dikke lagen zand op de tanks. Logisch wel, en dat spoel je er zo weer af.

De voorkant is nog nat, later zie je de kleuren goed. Ik gebruik div. Zandkleurige pigmenten zdat er wat variatie ontstaat (rechterdeel).

photo 495774

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jan, 2020 18:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 jan, 2020 19:54 pm
Berichten: 46
Afhankelijk van de regio waar ze ingezet worden verschild de kleur van het zand, van licht grijs tot bijna rood.
Dus er kan veel, enkel niet echt mengen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement