Optimaal gebruik maken van de Kerstvakantie
... alle verplichtingen achter de rug, en redelijk wat bouwuurtjes kunnen maken. Na de T-72 een kit waar ik veel zin in heb, omdat ik het gewoon een schitterende tank vind, bijna UFO-achtig: de
Merkava III.D LIC. De eerste variant heb ik destijds tijdens mijn blauwe baret Libanon-tijdperk (81-82) in het echt mogen zien, was toen al veel gaver dan onze eigen Leopards
.
De Merkava (Hebreeuws voor chariot / strijdwagen) is door Israël zelf ontwikkeld omdat ze niet afhankelijk wilden zijn van buitenlandse leveranciers (UK en US voornamelijk). De huidige versies wegen 65 ton. De kosten van ontwikkeling en onderhoud zijn zo hoog dat nu toch wordt overwegen de MBT’s in te kopen.
Versies:
Merkava 1: de oorspronkelijke versie met 105 mm kanon; deze tanks zijn nu alle in min of meerdere mate gemoderniseerd.
Merkava 2: model uit 1982 met versterkt pantser en afhangende kettingen aan de achterzijde van de toren om antitankraketten voortijdig te laten exploderen.
Merkava 3: model uit 1990 met een 120 mm gladloopskanon, verbeterde vuurcontrole, 1200 pk motor en versterkt pantser. De snelheid is gestegen tot zestig km/u ondanks een gewicht dat tegenwoordig opgelopen is tot bijna zeventig ton.
Merkava 4: project uit 2003 met versterkt pantser en 1500 pk motor.
De LIC versie (Low Intensity Conflict) is aangepast voor ‘urban warfare’ o.a. met extra bepantsering onder de tank, een koepel voor de commander met verbeterd zicht, extra bescherming op kwetsbare onderdelen en een 12.7mm machinegeweer dat van binnenuit bediend kan worden.
Ik heb weer een Meng-kit besteld, die is goed bevallen met de bouw van de T-72B1. Wat extra goodies erbij, Voyager detail-up set, wat Blast-models resin materiaal (zwaar teleurstellend qua kwaliteit), Fruil metal tracks, Royal models IDF tank crew (zeer gedetailleerd, ziet er erg goed uit), Magic Models metal barrel, Eureka sleepkabels e.d.
Tijd om te beginnen, ik volg de bouwtekening
en dat is dus het onderstel. In de Voyager-set zitten mooie metalen schokbrekers, een groot verschil met de kit. Hoewel het grootste deel straks achter de skirts verdwijnt toch wel gaaf ... links de kitdelen, rechts de onderdelen voor de schokbreker uit PE-set (1 vs. 8 )
Gelukkig had ik nog wat Evergreen 1.5mm want die krijg je er NIET bij
. Hier wordt de eerste gevouwen:
Vier van de 12 af, en wat onderhanden werk:
De bevestiging moet wel anders ... van de swingarm moet ik de strip afhalen en daar een gaatje boren waar het witte PE-staafje in komt.
Maar ... dan ziet het er wel kek uit!
En onderstel in de eerste dunne laag Vallejo-primer. Duidelijk is de LIC beschermingsplaat onder de tank hier zichtbaar.
Ik ben er nog niet uit qua kleur - een terugkomend onderwerp op de diverse bouwforums, omdat er ook grote verschillen zitten tussen fabrikanten voor dezelfde kleur
. In principe zou de kleur Sinai Grey moeten zijn, maar daar heeft de IDF al vier varianten van achter de rug, de kleur wordt in de loop der jaren steeds donkerder. Op deze versie zou de IDF Sinai Grey ‘82 variant moeten zitten, maar Sand Grey wordt ook wel gebruikt door div. Brouwers. Ik heb eerst de kleuren die ik heb naast elkaar opgebracht:
De AK792 Sand Grey en Vallejo Sinai Grey komen het meest in de buurt, maar zijn toch wat te groen naar mijn smaak. Maar het schijnt een hele lastige kleur te zijn, volgens het IDF-forum komt de Sinai Grey ‘82 het dichtst in de buurt maar is wat te donker. Om duidelijk te maken hoe lastig de kleur is, kijk maar eens op de foto’s op Internet. Voorbeeld uit het (overigens mooi!) meegeleverde boekje: 2 tanks, zelfde bataljon, zelfde brigade, zelfde periode ... de een oogt bruin(er), meer de vroege Sinai Grey of gewoon Desert Sand kleur, de ander oogt beduidend grijzer.
Ik heb de Vallejo Sinay Grey ‘82 en de AK Sand Grey op een afhaalchineesbakje gespoten, blijf het meer groen dan grijs vinden ... denk dat ik de Vallejo voor de donkere delen gebruik, en bovenop de kleur wat lichter maak.
Tussen het drogen door ram ik iedere keer stukjes track in elkaar. Ik boor de Fruil’s niet meer uit of lijm er van dat klote te knippen ijzerdraad in: er gaan nu mild steel schilderij nageltjes in, tracks blijven goed beweegbaar, scheelt 2/3 in tijd (en ze knippen makkelijk af!). Thank you YouTube
De Merkava’s zijn voorzien van anti-slip, daar zijn veel methodes voor, ik heb gekozen voor de MIG anti-slippasta, die vind ik het meest realistisch op deze schaal. Kijk ik niet naar uit, altijd spannend zo’n nieuwe techniek ...