Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 29 dec, 2019 0:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Optimaal gebruik maken van de Kerstvakantie :D ... alle verplichtingen achter de rug, en redelijk wat bouwuurtjes kunnen maken. Na de T-72 een kit waar ik veel zin in heb, omdat ik het gewoon een schitterende tank vind, bijna UFO-achtig: de Merkava III.D LIC. De eerste variant heb ik destijds tijdens mijn blauwe baret Libanon-tijdperk (81-82) in het echt mogen zien, was toen al veel gaver dan onze eigen Leopards :D .

De Merkava (Hebreeuws voor chariot / strijdwagen) is door Israël zelf ontwikkeld omdat ze niet afhankelijk wilden zijn van buitenlandse leveranciers (UK en US voornamelijk). De huidige versies wegen 65 ton. De kosten van ontwikkeling en onderhoud zijn zo hoog dat nu toch wordt overwegen de MBT’s in te kopen.

Versies:

Merkava 1: de oorspronkelijke versie met 105 mm kanon; deze tanks zijn nu alle in min of meerdere mate gemoderniseerd.
Merkava 2: model uit 1982 met versterkt pantser en afhangende kettingen aan de achterzijde van de toren om antitankraketten voortijdig te laten exploderen.
Merkava 3: model uit 1990 met een 120 mm gladloopskanon, verbeterde vuurcontrole, 1200 pk motor en versterkt pantser. De snelheid is gestegen tot zestig km/u ondanks een gewicht dat tegenwoordig opgelopen is tot bijna zeventig ton.
Merkava 4: project uit 2003 met versterkt pantser en 1500 pk motor.

De LIC versie (Low Intensity Conflict) is aangepast voor ‘urban warfare’ o.a. met extra bepantsering onder de tank, een koepel voor de commander met verbeterd zicht, extra bescherming op kwetsbare onderdelen en een 12.7mm machinegeweer dat van binnenuit bediend kan worden.

Ik heb weer een Meng-kit besteld, die is goed bevallen met de bouw van de T-72B1. Wat extra goodies erbij, Voyager detail-up set, wat Blast-models resin materiaal (zwaar teleurstellend qua kwaliteit), Fruil metal tracks, Royal models IDF tank crew (zeer gedetailleerd, ziet er erg goed uit), Magic Models metal barrel, Eureka sleepkabels e.d.

photo 493708

photo 493709

photo 493710

Tijd om te beginnen, ik volg de bouwtekening :) en dat is dus het onderstel. In de Voyager-set zitten mooie metalen schokbrekers, een groot verschil met de kit. Hoewel het grootste deel straks achter de skirts verdwijnt toch wel gaaf ... links de kitdelen, rechts de onderdelen voor de schokbreker uit PE-set (1 vs. 8 )

photo 493711

Gelukkig had ik nog wat Evergreen 1.5mm want die krijg je er NIET bij :(. Hier wordt de eerste gevouwen:

photo 493712

Vier van de 12 af, en wat onderhanden werk:

photo 494051

De bevestiging moet wel anders ... van de swingarm moet ik de strip afhalen en daar een gaatje boren waar het witte PE-staafje in komt.

photo 494052

Maar ... dan ziet het er wel kek uit!

photo 494056

En onderstel in de eerste dunne laag Vallejo-primer. Duidelijk is de LIC beschermingsplaat onder de tank hier zichtbaar.

photo 494057

Ik ben er nog niet uit qua kleur - een terugkomend onderwerp op de diverse bouwforums, omdat er ook grote verschillen zitten tussen fabrikanten voor dezelfde kleur :). In principe zou de kleur Sinai Grey moeten zijn, maar daar heeft de IDF al vier varianten van achter de rug, de kleur wordt in de loop der jaren steeds donkerder. Op deze versie zou de IDF Sinai Grey ‘82 variant moeten zitten, maar Sand Grey wordt ook wel gebruikt door div. Brouwers. Ik heb eerst de kleuren die ik heb naast elkaar opgebracht:

photo 494053

De AK792 Sand Grey en Vallejo Sinai Grey komen het meest in de buurt, maar zijn toch wat te groen naar mijn smaak. Maar het schijnt een hele lastige kleur te zijn, volgens het IDF-forum komt de Sinai Grey ‘82 het dichtst in de buurt maar is wat te donker. Om duidelijk te maken hoe lastig de kleur is, kijk maar eens op de foto’s op Internet. Voorbeeld uit het (overigens mooi!) meegeleverde boekje: 2 tanks, zelfde bataljon, zelfde brigade, zelfde periode ... de een oogt bruin(er), meer de vroege Sinai Grey of gewoon Desert Sand kleur, de ander oogt beduidend grijzer.

photo 494055


Ik heb de Vallejo Sinay Grey ‘82 en de AK Sand Grey op een afhaalchineesbakje gespoten, blijf het meer groen dan grijs vinden ... denk dat ik de Vallejo voor de donkere delen gebruik, en bovenop de kleur wat lichter maak.

Tussen het drogen door ram ik iedere keer stukjes track in elkaar. Ik boor de Fruil’s niet meer uit of lijm er van dat klote te knippen ijzerdraad in: er gaan nu mild steel schilderij nageltjes in, tracks blijven goed beweegbaar, scheelt 2/3 in tijd (en ze knippen makkelijk af!). Thank you YouTube 8)

photo 494059

De Merkava’s zijn voorzien van anti-slip, daar zijn veel methodes voor, ik heb gekozen voor de MIG anti-slippasta, die vind ik het meest realistisch op deze schaal. Kijk ik niet naar uit, altijd spannend zo’n nieuwe techniek ...

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Laatst bijgewerkt door Silmaril op di 21 jan, 2020 18:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 dec, 2019 10:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat zijn mooie extra's die ja daar hebt, die schokbrekers zien er heel goed uit.
Zijn die schilderij nageltjes makkelijk verkrijgbaar?

Succes en veel plezier.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 dec, 2019 11:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Nunspeet
Mooi kitje...je bent heel wat van plan. ga ik volgen.

Moet toch ook maar eens aan fruill tracks. Waar koop je die schilderij "nageltjes"??


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 dec, 2019 11:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Ferry, Tony: Prym 0.65 x 16mm

https://www.zaansgeluk.nl/a-51699791/sp ... werk-prym/
Bijv. of via Amazon. Meerdere winkels in NL, Google maar op bovenstaande. :D

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 dec, 2019 13:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Not my cup of tea, maar erg gave goodies.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 dec, 2019 23:29 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het is een mooie upgrade die je daar hebt. Hij is niet 100 procent correct, want blijkbaar is het zelfs voor Voyager een probleem om aan tegengesteld draaiende springveren te komen.

photo 494191
(http://www.primeportal.net/tanks/jian_zhen_wei/merkava_iv/, wel een Mk4)

Maar dat was ik al gewend van mijn Churchill-bouw, ik heb ze uiteindelijk zelf moeten draaien. Succes met deze kit!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2020 0:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Helaas kan ik niet zelf draaien, Steven :D . Maar gelukkig kan ik hier wel mee leven.

Ben best opgeschoten met de verplichte vrije dagen. Hoop werk, deze kit - hoewel minimaal, best wat flash op gekke plekken en toch wel wat kiertjes die, weliswaar minimaal, wat plamuur vragen. Je moet er echt je aandacht bijhouden, maar veel leuker dan een kit die vanzelf in elkaar valt.

Met de Voyager PE-set, de Blast-models resin parts én de zeer gedetailleerde kit zelf is het soms moeilijk om te kiezen wat het beste onderdeel is :). Het is wel de laatste keer dat ik iets van Blast-Models heb besteld, de kwaliteit daarvan is zeer matig, zeker bij gedetailleerde parts. De meegeleverde machinegeweren bijv. kun je gelijk weggooien, zo vervormd zijn die. De Voyager PE kit is zoals we gewend zijn, prima en zelfs een goede gebruiksaanwijzing.

Het enige jammere aan de Meng kit is dat sommige belangrijke verbindingspunten wel érg fragiel zijn uitgevoerd, met hele kleine, kwetsbare onderdeeltjes. Machinegeweren die op een pennetje van 1 x 0.5mm balanceren bijv. Ik heb deze punten extra versterkt met de nieuwe UV lijm, dat is soms echt een uitkomst. Heb hier ook wat afgebroken of wiebelige zaken met wat reserve-parts en steviger ‘gescratched’.

photo 494680

Ik zal wat foto’s plaatsen als de boel in elkaar zit, voor de anti-slip en primer, dat geeft een goed idee van de gebruikte parts. De machinegeweren houd ik apart, die gaan er pas op als die bijna klaar is.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2020 21:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
De bovenbouw van de Merkava zit grotendeels in elkaar. Het is zelfs zo kaal al best een imponerend ding, en voor zover dat kan met een tank: een mooi ding. Vind ik dan :)

photo 494834

Ik heb echt een poging gewaagd met de bollen-kettinkjes uit de PE-kit, maar zelfs met een loeplamp en een + 2 leesbril (en worstvingers) is dat teveel gevraagd. Ik heb er 10 geprobeerd, daar al een uur mee bezig geweest: in zo’n balletje moet eerst een schakeltje gelijmd worden, die moet dan weer aan een stukje ketting, en dat kettinkje aan de bevestigingsrail. Zag er niet uit, balletjes hangen niet recht naar beneden.

photo 494836

Ik heb de balletjes ‘vastgelegd’ op een stukje dubbelzijdig plakband, zodat de gaatjes naar boven wijzen, om het schakeltje er in te lijmen.

photo 494835

Ik heb het opgegeven en de kit-parts erop gezet. Omdat de hele achterbak een resin after-market part is, was dat best wat gedoe om het een beetje netjes op zijn plek te krijgen. Maar het zit :D en deze hangen tenminste recht. Ik geloof oprecht niet dat dit met het PE in deze constructie voor elkaar te krijgen is.

photo 494837

En nu het opbrengen van de anti-slip ... de Merkava 1 is nog wel zonder afgeleverd, maar met de II en III moet het er op. Ik heb de anti-slip pasta van MIG, aanbevolen wordt het met een platte kwast in twee lagen kruislings op te brengen.

photo 494838

Ik hoop maar dat het er straks met de primer er overheen beter uit gaat zien ... ik heb uiteindelijk het grootste deel ‘deppend’ gedaan. Eerlijk gezegd denk ik dat de structuur wat te fijn is, maar laten we kijken als er een laagje primer overheen zit.

photo 494839

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jan, 2020 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat antislip spul ziet er grappig uit. Wordt dit helemaal hard als het droogt? Ik heb het nog nooit eerder gezien, en dat zal zeker aan mij liggen :)

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jan, 2020 21:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Ik had er een hard hoofd in, Ferry :D , maar gelukkig ziet het er na de primerlaag goed uit.

Het is een pasta, uit een knijptube. Eerste laag ziet er werkelijk niet uit, maar als die is opgedroogd ‘pakt’ de tweede laag beter. Voor de Merkava kan het nét, daar is de antislip fijnmazig, maar voor een Abrams is het te fijn, denk ik.

Ongerust ging hij de spuitcabine in:

photo 494920

Maar na het optrekevan de verfdampen was ik behoorlijk opgelucht:

photo 494921

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement