Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 05 dec, 2019 0:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Voor het eerst een na-oorlogse, meer recente tank, en voor het eerst een Meng bouwdoos. Na de echte OOTB met het vorige wat saaiere model (JS-2) is hier weer genoeg te brouwen, hele gedetailleerde kit, veel fijn werk. Heb er wat PE en resin bijbesteld, en een alu loop. Veel van Aber (PE), 3 mooi gedetailleerde resin-figuurtjes van MAIM. Deze bouw gaat wat langer duren :D !

Ik heb de B1 gekozen vanwege de ERA-dozen, blokken die een extra bescherming gaven en ruim langs de romp en koepel zijn opgenomen, de extra dieseltanks achterop, maakt het een heel typisch, eigen model.

Citaat:
De T-72 kwam in 1971 in produktie, als opvolger van de T-54/55. De T-64 moest eigenlijk die opvolger worden, maar vanwege de problemen met de ontwikkeling en testen werd gelijktijdig de concurrerende ontwikkeling van de T-72 gestart. Met ruim 25.000 gebouwde exemplaren, geëxporteerd naar meer dan 40 landen, zijn er meer dan voldoende foto’s beschikbaar :).

De T-72B1 zag in 1985 het levenslicht. Met name de koepel werd met extra bepantsering versterkt, daarom kreeg dit model de bijnaam de ‘Dolly Parton’. Door een mechanisch laadsysteem kon de bemanning tot drie worden teruggebracht. 125 mm kanon, 12.7mm machinegeweer, een V-12 diesel, en ruim boven de 40 ton is het geen kleine jongen... en de basis voor de huidige T-90.
(Bron: Wikipedia)


photo 491809

Dikke doos, met de bijbestelde ‘goodies’ ... loop, zoeklichten, snorkel, scherm machinegeweer, antennes etc.
De sprues zien er goed uit, mooi gedetailleerd. Wat minieme flash op hele kleine onderdeeltjes. Niet de slimme sprue-aanhechting van Tamiya, sink holes blijven wel goed uit het zicht. De tracks zijn afzonderlijke links waar plastic pennetjes in worden gezet. Duidelijke beschrijving ook. Wel zijn de onderdelen vreemd over de sprues verdeeld, niet ‘gegroepeerd’ per bouwdeel, je blijft zoeken over verschillende sprues. Past erg netjes allemaal. Na Tamiya de beste kwaliteit die ik heb gezien tot nu toe.

De eerste extraatjes al uitgepakt ...

photo 491810

De loop is erg mooi gedetailleerd, met ragfijn PE waarvan ik me serieus afvraag hoe ik dat er netjes op ga krijgen.

photo 491811

De resin-snorkelset, voegt niet echt veel toe, zo goed gedetailleerd is de kit.

photo 492271

De granaatwerper. Het Aber-PE staat ‘in de olie’ dus krijgt een thinner-badje voor verlijmen.

Bouwen maar! Ik twijfel heel erg over de kleur ... heb alles in huis voor de groene versie, maar denk ook serieus over een desert / zand uitvoering. Googlen op Syrian of Iraqi tanks geven wel voorbeelden, wel is duidelijk dat deze wel gewoon groen zijn afgeleverd en vervolgens van extra verflaag zijn voorzien :D

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Laatst bijgewerkt door Silmaril op wo 25 dec, 2019 14:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: T-72B1 1/35 Meng
BerichtGeplaatst: do 05 dec, 2019 21:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Help :) ... heeft iemand ervaring met het Meng track-‘systeem’ ?

Ik volg (denk ik) de gebruiksaanwijzing, dacht eerst dat je de pins er aan beide kanten in moest doen (lijkt me logisch) ... maar daarvoor krijg je er niet genoeg. De schakels vallen dus uit elkaar als je ze niet recht op je werkblad legt, maar bij de volgende set van 5 in het malletje proppen moet je natuurlijk de eerste set weer ‘aanhaken’ en dan vallen ze uit elkaar.

Ik zie twee mogelijkheden :D - toch proberen vast te lijmen Tamiya-stijl (en ombuigen / vastzetten als de lijm nog niet is uitgehard) of een setje metalen tracks bestellen. Of doe ik iets helemaal verkeerd?

photo 492473

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: T-72B1 1/35 Meng
BerichtGeplaatst: vr 06 dec, 2019 8:24 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb net Masterclub tracks gebouwd, ongeveer hetzelfde systeem als dit, ik heb twee types pinnetjes per track, een voor binnen- en buitenkant. Als je niks vindt, zou ik voor de binnenkant een stuk Evergeenstaaf in stukjes snijden. Ik vond het wel nodig om in het midden nog een stukje metaaldraad te steken, anders kon je bij buigende tracks zien dat er niks zit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: T-72B1 1/35 Meng
BerichtGeplaatst: vr 06 dec, 2019 20:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
StevenVD schreef:
Ik heb net Masterclub tracks gebouwd, ongeveer hetzelfde systeem als dit, ik heb twee types pinnetjes per track, een voor binnen- en buitenkant. Als je niks vindt, zou ik voor de binnenkant een stuk Evergeenstaaf in stukjes snijden. Ik vond het wel nodig om in het midden nog een stukje metaaldraad te steken, anders kon je bij buigende tracks zien dat er niks zit.


Dat gaat dus niet, daar zitten ze dicht ... ik ga het proberen met vastlijmen en anders heb ik een excuus om een Fruil set te bestellen ... kost wel ruim € 26... :cry:

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: T-72B1 1/35 Meng
BerichtGeplaatst: vr 06 dec, 2019 20:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
De Meng-kit is ontzettend mooi qua details. Ik had 2 resin onderdelen meebesteld, de snorkelset en het IR zoeklicht. De laatste ga ik niet eens gebruiken, het kit-exemplaar is gewoon beter!
De pasvorm is prima, maar het ‘doordachte’ van Tamiya (wat je weer merkt als je een ander merk bouwt) heeft deze kit niet. Maar nogmaals, op detaillering niets aan te merken!

Goed voorbeeld: het machinegeweer. 15 verschillende onderdelen, ziet er écht goed uit.

photo 492530

De gebruikelijke snelle eerste uurtjes ... de wielen (met een behoorlijke gietnaad), en de onderkant. De doorstekende assen worden alleen aan het eind vastgelijmd, er zit dus wat ‘vering’ / beweging in. Slim :)

photo 492273

photo 492275

Er is keurig een PE wielmaskeer-onderdeel meegeleverd.

Nog wat PE-materiaal uit de kit zelf:

photo 492430

Fijn ding om te bouwen!

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: T-72B1 1/35 Meng
BerichtGeplaatst: ma 09 dec, 2019 20:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Had ik een en ander aan te merken op de vorige kit (JS-2) omdat die erg basic was, en met weinig parts eigenlijk in twee middagen in elkaar zat? Nou, daar hoef je met deze kit niet bang voor te zijn - de geschutskoepel alleen heeft al meer onderdelen en is goed voor dagen plakken :D

In etappes, de schitterende koepel ... detaillering en pasvorm echt prima :brouw: maar ik vind de bouwbeschrijving niet overal even duidelijk en van de aanhechting op de sprues kunnen ze nog heel veel leren van hun Japanse buren!

photo 492741

De anti-radiation bescherming is van zacht materiaal, en moet achterop echt om de ronding worden heengebogen. Ik heb het in diverse etappes gedaan, met sneldrogende lijm en aan-blijven-knijpen :D
En de resterende naadjes hebben een functie ... daar komen later nog allerlei ragfijne onderdeeltjes tussen.

photo 492743

De ERA blokkendoos is best wel een dingetje ... ze staan op dunne pinnetjes, en vooral de ‘enkele’ blokjes moet je tijdens het drogen van de lijm in de gaten houden. Ook echt de nummers uit de beschrijving aanhouden: sommige hebben ongelijke pootjes ivm ronding van de koepel, anderen zijn weer ‘dunner’.

photo 492742

Het past allemaal precies ... zo precies dat het resin IR zoeklicht, hoewel maar misschien 1-2 mm breder dan het kit-part, simpelweg niet paste.
De PE bij de kit is de harde, stalen variant - prima voor de roosters, maar bij de loopmantel moet je stukjes van nog geen mm ombuigen, en dat gaat gewoon niet. Tot overmaat van ramp is het rechterpootje afgebroken toen hij op de grond viel - en het missende stukje is gewoon onvindbaar :oops:

photo 492744

De koepel in vol ornaat ... de luikjes zijn dicht voor het primeren, maar komen straks wel open te staan. Rechts naast de koepel ligt het scherm dat met twee ielige pootjes bevestigd moet worden. Die blijft niet staan met de airbrush straks, even kijken hoe we dat gaan doen.
Hier had ik ook een PE-variant voor besteld, maar die is én te groot en heeft voor het spatzeil onder het scherm ook een vlakke PE-plaat, vind ik niet mooi. Ik wilde het onderstuk van het kit-scherm overzetten, maar het verschil is te groot - en heel eerlijk gezegd zie ik bij deze kit niet wat het PE zou toevoegen.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: T-72B1 1/35 Meng
BerichtGeplaatst: za 14 dec, 2019 17:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Weer wat kleine stapjes ... met wat oud PE materiaal een vervanging voor het weggesprongen en onvindbare onderdeeltje gemaakt. Waarschijnlijk komt het dan van het weekend ergens boven water :D .

Ben begonnen met het PE voor de loop ... gefriemel op de vierkante millimeter. Hier de banden om de loop heen, met een sluiting bovenop. Er wordt ook nog verwacht dat je er een draadje van 0.2mm x 2.6 mm door heen frot, maar de gaatjes daarvoor in het èèn bij drie mm onderdeeltje zijn maar deels aanwezig en daar wil helemaal niets doorheen :D .

photo 493097

Ik heb bij deze bouw overigens voor het eerst van die UV lijm gebruikt, prima vervanger voor contactlijm op kleine of afgebroken onderdelen (is vullend). En pas als je tevreden bent met de positie lampje erop, paar seconden ... keihard. Ik heb er bijvoorbeeld de dieselleidingen naar de drums achterop mee vastgezet.

Minder goede ervaringen met de nieuwe AK real colours overigens. Lijkt erg op de Tamiya verf, is een acrylic laquer - maar zonder de dedicated AK Highly Compatible Cleaner is er niets mee te beginnen. Zelfs het penseel krijg je nergens mee schoon, sterker nog, gaat klonteren. Ik heb wel 5 verschillende thinners inmiddels (Vallejo, Tamiya, AlClad, gewone thinner, MIg ... en niets werkt! Godzijdank niet in de Airbrush gebruikt. Nu in afwachting van de AK thinner, die dan wel allerlei andere cthinners zou moeten kunnen vervangen.

Koepel en romp staan inmiddels in de base-colout, na dark shadow en dark base. De highlights zijn de volgende stap.

photo 493098

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: T-72B1 1/35 Meng
BerichtGeplaatst: za 14 dec, 2019 20:45 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ziet er erg mooi uit qua detaillering en zeker zo met de kleur erop

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: T-72B1 1/35 Meng
BerichtGeplaatst: zo 15 dec, 2019 8:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 18:55 pm
Berichten: 73
Ziet er inderdaad zeer mooi uit. De Era maakt de tank wel een stuk imposanter in mijn ogen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: T-72B1 1/35 Meng
BerichtGeplaatst: di 17 dec, 2019 22:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
De ERA blokken hebben wat toon-variaties gekregen met wat mengsels van lichtgroen / bruinige tone. Op de romp hebben de luiken een subtiel filter gekregen (zo subtiel dat er waarschijnlijk straks niets meer van te zien is ...).

De boel staat nu in de Alclad Aqua Gloss, voor de washes.

photo 493287

In afwachting van de tracks (heb inmiddels meer klaagzangen op dit achterlijke systeem gezien, gewoon vastlijmen lijkt de remedie) ben ik aan het proberen van een groen stuk plastic een stuk boom / hout te maken die achterop dwars gemonteerd is. Daar zoek ik toch de oude tubes olieverf voor op :)

Aanvulling op de problemen met de AK Real Colors, omdat ik het toch wel vreemd vond. Op YouTube verschillende reviews, en daar werd bijv. Gewoon met water of Tamiya Thinner verdund ... via de winkel is navraag gedaan bij AK en blijkbaar is de samenstelling van de verf veranderd. Met de juiste verdunner spuit en kwast het echt erg goed, mooie kleuren, en sterk!

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement