Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 30 maart, 2020 11:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Bedankt! Ja ik ga even kijken waar ik dat dan van moet gaan maken.. het is allemaal zo enorm klein. Deze kan er natuurlijk altijd nog bij.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 maart, 2020 16:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Had je die wash er niet beter eerst op kunnen doen?

Daarna verder met verweren.
Hij ziet er wel leuk uit voor zo’n klein model.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 maart, 2020 13:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Hey Peter, ik die meestal de wash erna maarja. Ik probeer het wel eens andersom. Voor nu is de tankette af. Wash zit erop. Ik zal nog even kijken voor een vlag en dan binnenkort eindfotos.

photo 501930
photo 501931
photo 501932
photo 501933


Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 maart, 2020 17:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Hij is echt mooi!

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 apr, 2020 14:08 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Voordat je hem definitief als afgerond beschouwd wil ik je toch nog wat advies geven. De reden daarvoor is dat je nu een keurig gebouwd model hebt maar je kan met een beetje extra moeite dit model veel mooier maken. Nu is mooi natuurlijk een enorm subjectief woord maar aangezien je wel al bezig bent geweest met verwering ga ik er maar even vanuit dat je een zo levendig mogelijk model wil.

Het eerste wat ik zou doen is het aanbrengen van een donkerbruine panel line wash. Meng een donker bruine kleur olieverf met wat zwart zodat je een zwarte kleur hebt met een bruine tint. Verdun die olieverf met een verdunner naar keuze (ik gebruik altijd wasbenzine). Je verdunt de olieverf zodanig dat het net zo dun is als water. Vervolgens breng je wat van de net gemaakte wash aan op een plek waar je zien kan of je de kleur en dikte van de wash goed vind. Ik adviseer om daarvoor bij een model als deze een dun penseeltje te gebruiken. Je laat de wash in alle kieren lopen, hoeken, gaten en noem maar op. Dit zorgt voor een realistische schaduwwerking en het bruine pigment geeft een verweerd effect. Mocht je de wash te donker vinden op sommige plekken, dan dompel je een ander penseel in de wasbenzine en gebruik je die om het wat af te zwakken. Als je de wash mooi vind qua kleur en donkerheid dan geef je de wasbenzine even een paar minuten de tijd om te verdampen. Daarna kan je de zojuist via de wash aangebrachte olieverf met een droge kwast wat meer 'blenden' met de rest van het model. Als voorbeeld even twee foto's van een project van mij.

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding



Een tweede ding waar je model nog beter van zou worden is een betere dry brush. Je hebt al een dry brush aangebracht maar ik zou je adviseren om nog eens een poging te doen maar dit keer een wat lichtere kleur die je beter ziet. Ook hier geldt, rustig aan beginnen en eerst even op een slecht zichtbare plek wat proberen. :)




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 apr, 2020 19:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Bedankt voor de complimenten en de tips. Ik zal eerst nog 1 foto plaatsen waar het model niet vol in de zon staat. Op deze foto is hij overbelicht. Ik snap wat je bedoelt met nog even een stapje verder qua wash en drybrush. Alleen dacht ik dat het al genoeg was. Ik zal wel even een foto maken in normaal daglicht morgen.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 apr, 2020 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Luuk, ben op zich erg onder de indruk van dit kleine meesterwerkje, maar....

Luuk_W schreef:
photo 501930


.... nogmaals. Durf je het aan om een klein gaatje in de loop te boren of heb je liever een zwart vlak?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 apr, 2020 20:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Hmm.. Daar heb je een punt. Ik ga dat oplossen. Moet wel ff boortjes bestellen voor die maar. het is echt klein namelijk. En dan maar meteen een handboortje erbij.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 apr, 2020 18:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Sorry 8)

Ik heb ook een pin-vise en een setje boren. Komt vaak van pas, is geen weggegooid geld.
Ik heb een dure van Tamyja en een goedkope van Alibaba, als je een paar van die goedkope hebt, hoef je niet zo vaak van boortje te wisselen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 apr, 2020 19:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik zou afraden van hier een wash op te doen, want dan ga je ook zien dat de gietnaden niet verwijderd zijn. Neem dit mee naar een volgend model, waarbij je er natuurlijk ook op let om elk onderdeel te ontdoen van de naden. De loop kan natuurlijk nog wel can een gat voorzien worden. Heb je geen boor, dan lukt dat ook wel door er even met een mespunt in te draaien...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement