Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 7:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 15 dec, 2019 22:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dank Bert; hé Ferry dat is een heel goeie opmerking, was me niet opgevallen maar inderdaad valt de D iets dunner uit, wat komt doordat ik de lijntjes teveel maar binnen plaatste zie ik nu. Ik ga dit aanpassen, de D wordt aan jou opgedragen :D thanks!

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 dec, 2019 7:53 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
We gaan hem dan Derry noemen, of Ferry D :P :P :P

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 dec, 2019 8:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
:lol: :lol: :lol:

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 dec, 2019 19:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Vooralsnog zal ik mijn posts in dit topic beperken tot een samenvatting van de voortgang. De technischere gedeeltes, zoals de techniek van het werken met tekenprogramma's en details over het photo etchen, zal ik op een ander forum plaatsen. Om toch een makkelijke referentie te behouden, handhaaf ik de nummering; vandaar de 'verspringingen' in nummers. Op deze manier meen ik dat dit topic overeen komt met de gemiddelde interesse en leeswens van leden van dit forum.

285. Kleine ster op radiator en kleine ster op grille hebben een 'dikte' van 0,5mm. gekregen. De letter 'D' is dikker geworden, na de tip van Ferry.

Afbeelding

290. Stuk chassisbalk waar de achterwielophanging zal worden ingeschoven, wordt verwijderd.

Afbeelding

291a. Photo etchen van de radiatorbehuizing zal niet lukken. De vorm is erg complex. Dit is de bovenkant van het onderdeel recht van voren gezien (!):

Afbeelding

Bij de pijl zit een lastig te positioneren /berekenen vouwlijn. Qcad noch Fusion 360 konden mij hier helpen, dus ik besloot het onderdeel te frezen.

301. De curve maken is het lastigste van de radiateur. Het werkstuk moet precies gecentreerd staan op de draaischijf, moet ook precies in de lijn van het bed staan, moet qua draaipunt precies volgens de tekening staan (anders wordt de curve te steil of te stomp) en de frees moet daar weer precies haaks op staan. Kwestie van veel uitproberen en foeteren in de nacht als je voor de tweede keer in de haast aan het verkeerde wieltje draait (dat net precies goed stond... opnieuw beginnen) :D

Afbeelding

309. Op het tussenresultaat is de interessante vorm goed te zien: de tekening is de voorzijde van de radiateurbehuizing, het messing onderdeel de achterzijde. Beide zullen taps in elkaar overlopen.

Afbeelding

310. Tot nu toe ben ik tevreden.

Afbeelding

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 dec, 2019 19:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
eh Roy
Ik zit me wat af te vragen.
Jij wil die radiator in PE uitvoeren,maar je maakt nu messing?, ga je dus de boel binnen in nog wegfrezen, dus een venster maken?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 dec, 2019 20:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Geen venster.

Ik heb het zo in gedachten, dat ik twee plaatjes ets: de voorzijde en de grille; die komen op elkaar (zo komt er veel reliëfvariëteit, want beide onderdelen worden ook nog eens gehalf-etched) en vormen dus een dikte van (0,13mm.*2=) 0,26mm. Die heb ik van de voorzijde van de getekende radiateur afgeschaafd. Wat resteert, moet gefreesd worden.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 dec, 2019 20:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Tja, okee, maar...............ja uiteraard een maar
Nu doe je heel veel moeite om een radiator te frezen en dan ga je daar twee etchplaatjes opplakken, dan denk ik, tja een plastic dingetje maken en daar die etch plaatjes opplakken.
Maar, ik denk je te kennen en weet dat je dan hoe dan ook ozo'n messing ding wil hebben, als ik die drive zou hebben had ik het iets dunner doorgefreesd en dan toch een venster gemaakt, met aan de ene zijde het gaas en aan de voorkant de grill, dan heb je meer diepte in je onderdeel dan zo op elkaar plakken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 dec, 2019 21:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Bert Takken schreef:
Tja, okee, maar...............ja uiteraard een maar
Nu doe je heel veel moeite om een radiator te frezen en dan ga je daar twee etchplaatjes opplakken, dan denk ik, tja een plastic dingetje maken en daar die etch plaatjes opplakken.
Maar, ik denk je te kennen en weet dat je dan hoe dan ook ozo'n messing ding wil hebben, als ik die drive zou hebben had ik het iets dunner doorgefreesd en dan toch een venster gemaakt, met aan de ene zijde het gaas en aan de voorkant de grill, dan heb je meer diepte in je onderdeel dan zo op elkaar plakken


Simpel, ik krijg het in messing mooier dan met plastic. In messing, met de frees, krijg ik zo perfect mogelijke symmetrie.

Een venster frezen heeft geen zin, want op de te photo etchen plaat zit reliëf dat ik met de freesmachine niet zou kunnen bewerkstelligen; dus de voorste plaat moet hoe dan ook geëtst worden. Dan zou enkel een 0,13 millimeter diepe infrezing moeten worden gemaakt voor de grille. Maar dat heeft helemaal geen toegevoegde waarde, omdat het geheel wegfrezen van die 0,13mm. hetzelfde effect heeft.

Die 0,13mm. wegfrezen is overigens makkelijker gezegd dan gedaan; vooral in de hoeken krijg je toch een curve (=de ronding van het freesje).

Het is de bedoeling om de photo etch (messing) plaatjes te solderen aan het blok messing. Als alles goed gaat, zijn er straks geen randen meer te zien omdat het soldeer alles opvult. Metaal op metaal -> naadloos.

Er is dus wel duidelijk een groot kwaliteitsverschil tussen dit in messing te doen resp. in plasticard of Evergreen.

Ik denk dat je het even moet zien.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 dec, 2019 21:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik denk ook dat ik het even moet zien want nu zie ik het nog niet helemaal. Ik bljjf dus lekker wachten op het resultaat.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 dec, 2019 21:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Nog even in aanvulling op dat solderen / vullen van messing vs. het opvullen van Evergreen met twee stukjes photo etch: dat laatste gaat natuurlijk met putty (krimpt, opnieuw doen, krimpt etc.) of Milliput of secondenlijm. Het voordeel van messing is, dat dit star is. Ik krijg zo'n stukje 1,27mm. dik messing niet met mijn vingers gebogen. Bij plasticard is dat bepaald anders. Secondenlijm / milliput kunnen breken. In het geval dat ik het niet voor elkaar krijg, om wat voor reden dan ook, mijn drie messing onderdelen niet aan elkaar te solderen en te vullen, kan daar ook perfect met secondenlijm worden gevuld zonder risico op breuk.

Overigens zie ik dat je zegt dat er meer diepte komt in het onderdeel... dat klopt, maar dat wil ik helemaal niet; die diepte bestaat in het echt ook niet!

@Ferry: komt goed.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement