Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 22:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 07 dec, 2019 21:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Merci voor de belangstelling. Ik zal hier ook een samenvatting geven, alleen zonder uitvoerige toelichting. Is denk voor de meeste mensen wat leuker om te volgen. Alle stappen zullen kort worden omschreven.

Wil hier geen reclame maken voor ander forum, denk niet dat dat erg gewaardeerd zou worden door het forumbestuur. :wink:

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 dec, 2019 10:54 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Het wordt pas reclame als je dat andere forum ophemelt, alsof dat het eeuwigzalende paradijs zou zijn, verwijzingen naar andere fora mogen best, het is als referentie aan te rekenen

Maar uiteraard zien we dit soort dingen ook heel graag hier hoor, kunnen wij ook weer van leren

Toch wel lekker , draaibank, freesbank

Zit ik hier te klooien met een lineal, scherpmes en vijltje

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 dec, 2019 11:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Beste Roy, een samenvatting is leuk en kan interessant zijn maar uiteindelijk zie je enkel de "grote lijnen" waar je weinig of niks van leert t.o.v. een stap-voor-stap tutorial die, aangevuld met dito foto's en/of video wel duidelijk leerzaam is.
Hier verwijzen naar een ander forum: daar zie ik persoonlijk geen probleem en daar volg ik Bert in... er zijn veel mensen die lid zijn van diverse fora, al dan niet over hetzelfde onderwerp en bij het ene forum vind je al meer of minder info dan bij het andere dus ja...? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 dec, 2019 15:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dat andere forum is zeker geen paradijs haha.. het is opgezet om de verdieping te zoeken op modelbouwvlak, als tegengeluid voor bijv. de snelle Facebook-'yes ik heb vandaag 50 likes en die zijn morgen in de vergetelheid beland' filosofie van tegenwoordig. Om dat te bevorderen, is het forum achter gesloten deuren en wordt van ieder actieve inbreng verwacht. De beginnende bouwer wordt actief begeleid, de gevorderde bouwer schrijft wat meer in detail op hoe hij te werk gaat. Wie zich aangesproken voelt, is er welkom: http://www.verdiept.tk.

Maar geen zorgen, ik zal ook op Modelbrouwers een overzichtelijke omschrijving geven van het etsproces.


242. De reden om een deel van de chassisbalk los te tekenen, is de op de volgende afbeelding weergegeven overlap. De 'slurf' vooraan komt dan over het onderste deel van de chassisbalk heen te zitten. Dit kan niet op deze manier worden geëtst.

Afbeelding

243. Maar Silenoz gaf als tip een stuk aan de onderzijde van die 'slurf' af te halen. Uiteindelijk is dit toch nauwelijks zichtbaar en bovendien kan het ontbrekende messing worden 'vervangen' door een beetje soldeertin.

Op de onderstaande tekening is de nieuwe versie te zien.

Afbeelding

248. Er moest ook nog het een en ander worden gecorrigeerd aan de tekening. Met name waren de vouwlijntjes te dun getekend.

Hier de getekende veerbladen. Bijkomend voordeel deze te etsen is, dat de uiteinden een curve krijgen. Dat is mooier.

Afbeelding

Men zou de vraag kunnen stellen, wanneer ik nu effectief ga photo etchen. Er zijn nog veel meer onderdeeltjes die mogelijk in aanmerking zouden komen om te etsen, maar ik ga eerst eens kijken of het wel werkt en of ik het wel goed doe. Zonde om straks al die onderdeeltjes op de tekening te moeten aanpassen, als blijkt dat ik iets over het hoofd zie.

Anderzijds wil ik wel vooruit kunnen, mocht het etsen lukken. Ik zal daarom alle dwarsbalken, de voorste veren, de Mercedes-ster bovenop de radiateur en het logo voorop de radiateur tekenen; en misschien hier en daar nog een enkel aanvullend detail.

Als het etsen naar believen werkt, kan ik het chassis hopelijk ineen solderen. Daarna zal ik de luchttanks afdraaien en de achter- en voorwielophanging scratchen met frees en draaibank. Daarna zien we wel weer verder. Maar er zal later nog een tweede ets-sessie komen.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 dec, 2019 12:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
256. Nu is het tijd om de rood omcirkelde dwarsbalk te tekenen. Je ziet dat de cardanas tegen deze dwarsbalk aan neigt.

Afbeelding

257. Daarom moet er een uitsparing komen aan beide verticaal staande delen onderaan de dwarsbalk.

Afbeelding

258. Omdat de cardanas iets schuin omhoog staat, moet de ene uitsparing hoger zitten dan de andere.

Afbeelding

259. Hier nog een onderaanzicht, zodat het verschil tussen de uitsparingen iets inzichtelijker wordt. Helemaal mooi krijg ik het niet 'op de foto'.

Afbeelding

Overzicht:

Afbeelding

260. Hoe ziet dit er dan uit in 2D? Eerst toon ik de basistekening.

Afbeelding

261. Hier de onderkant van het te etsen stuk messing. Alles wat zwart is, wordt weggeëtst.

Afbeelding

262. En dan de bovenkant van datzelfde stuk:

Afbeelding

Zoals je ziet, zit er een groot stuk zwart om het onderdeel heen, zowel op onderkant als op bovenkant. De etsvloeistof zal hier van beide kanten door het messing heen vreten. Met andere woorden, daar ontstaat een gat.

Wat de vouwlijntjes betreft, daar zit het anders. Aan de onderkant worden vier vouwlijntjes geëtst, aan de bovenkant worden twee vouwlijntjes geëtst. Ze overlappen elkaar niet, dus zien de boven- en onderkant er anders uit. Dit noem je 'half etches' omdat het messing op elk van deze zes lijnen slechts voor de helft wordt ingevreten. Daarna wordt het etsproces handmatig gestopt.

Die zes lijntjes zijn dus de zes vouwlijntjes, maar sommige zitten boven en andere onder, omdat daar de vouwbeweging de andere kant op moet.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 dec, 2019 12:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Mooie theorie achter je tekening zo, ik weet natuurlijk wat etsen is, maar hoe de praktijk er nu precies uitziet blijft een mistig geheel, maar zo met het voorbereidend denkproces wordt het wel duidelijker

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 dec, 2019 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Heel interessant en (voor mij in ieder geval) leerzaam!
Roy vd M. schreef:
[...]Daarna wordt het etsproces handmatig gestopt.[...]
Wanneer weet dat het gestopt moet worden? op basis van tijd?

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 dec, 2019 15:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
@Bert: ja het is een proces waar niet veel over wordt geschreven, ik vind het zelf ook erg interessant om er gaandeweg achter te komen hoe het werkt.

@Deef: inderdaad, het is een kwestie van tijd instellen, goed bijhouden en op het juiste moment het etsproces stopzetten (door wegspoelen van de etsvloeistof).


Vooralsnog zal ik mijn posts in dit topic beperken tot een samenvatting van de voortgang. De technischere gedeeltes, zoals de techniek van het werken met tekenprogramma's en details over het photo etchen, zal ik op een ander forum plaatsen. Om toch een makkelijke referentie te behouden, handhaaf ik de nummering; vandaar de 'verspringingen' in nummers. Op deze manier meen ik dat dit topic overeen komt met de gemiddelde interesse en leeswens van leden van dit forum.

275. Om de letters 'DIESEL' te tekenen, worden veel hulplijntjes getekend...


Afbeelding


Afbeelding


279. Na verwijderen van de overbodige hulplijntjes en het ronder maken van de S (wordt hierna nog verder afgerond), ziet het er dan zo uit.





Afbeelding


Afbeelding


280. Testprintje bij de copyshop.


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Ik durf hier wel het photo etching-proces mee aan. Niet alles is gelukt, de kleine Mercedes-ster is bijvoorbeeld te dun en zal iets worden vergroot.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 dec, 2019 16:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Mooie strakke print geworden zo

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 dec, 2019 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Print is zeker strak geworden maar ik vind de D wel een beetje uit de toon vallen. Ik heb het idee dat die toch iets dikker mag.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement