Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 14 nov, 2019 8:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind de stowage wel goed ogen zo.

Het buigen van de platen moet je heel voorzichtig mee zijn. Een 5mm plaat kan prima buigen maar je moet je wel heel goed afvragen waarom de plaat gebogen zou kunnen zijn. Zelf sluit ik mij Ruud en zou ik de platen eerder wat voorzien van deuken en/of oneffenheden.

Leuke bouw om te volgen en ik ben benieuwd naar de wintercamo.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 nov, 2019 11:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ik heb wel eens verbogen Schürzen aan een StuG gehangen. Maar je moet voor jezelf wel een logisch verhaal voor het ontstaan van de beschadiging kunnen vertellen. Daarbij moet je je voorstellen dat die platen los aan de rails hingen en slechts door de zwaartekracht en een wat borgpennen op hun plek gehouden werden.

Afbeelding
Mijn verhaal was: deze StuG heeft een laag hard object geschampt, bijvoorbeeld een ander pantservoertuig, of de stalen achterbumper van een vrachtwagen. Daarbij is de voorste plaat diep gekrast en verbogen, maar er niet afgevallen omdat hij klem zat, de tweede plaat is er door afgedrukt, en de derde plaat hangt een beetje scheef en heeft een kromme hoek.
(Dit is overigens een Airfix 1/76 met veel extra toegevoegde details)

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 nov, 2019 0:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 mei, 2013 19:16 pm
Berichten: 109
Toch denk ik dat een staalplaat van 5 centimeter dik niet zo te buigen is. Wat Huib aangeeft met een schamping van een ander voertuig moet dat wel met een dermate kracht gegaan zijn dat eerder de ophanging breekt dan de plaat verbuigt. Als je echt wilt dat het er verbogen uit ziet.....

Afbeelding

:brouw:


Reimer

_________________
W.I.P.
Grumman F-14A Tomcat (Tamiya 1/32)
Stug III Ausf F (Dragon 1/72)
Star Wars AT-ST (Bandai 1/48)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 nov, 2019 8:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
reimer schreef:
5 centimeter dik


die had er liever gehad van 5 cm, maar dan denk ik dat ie beter in een bunker zit ;-), 5mm is voldoende ;-) maar zo'n plaat verbuigt niet zo gemakkelijk, ok, een kogel (heel lokaal heel veel kracht) of eens tegen een verdwaald obstakel, maar... het is ook geen pisbakkenstaal wat ze daarvoor gebruikten..

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 nov, 2019 13:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
reimer schreef:
Toch denk ik dat een staalplaat van 5 centimeter dik niet zo te buigen is.

5mm, Reimer!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 nov, 2019 1:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Dank heren, voor de input! Ook al zijn de meningen verschillend :D

Ik heb een vrij uur besteed aan het struinen op WW2 foto’s van StuG III with schürzen ... en m.u.v. de foto hierboven en andere volledig stukgeschoten tanks zie ik inderdaad geen verbogen hoeken. Wel dat hele delen ontbreken, of schots en scheef hangen - maar niet verbogen.

Het fragiele ophangsysteem was de zwakste schakel, lijkt me. Ik neig naar het laatste dus, platen op zich redelijk intact, maar niet netjes op een rijtje :D

Ik zal tot het laatst moeten wachten met bevestigen aan het model, het is nu al lastig met het framework voor de schürzen en het hekwerk achterop, houdt lastig vast en de wintercamo vraagt redelijk veel handling. Kijken of ik de verwering in twee stappen kan doen en vergelijkbaar houden.

T.a.v. Touw uit houten modelbouw: bij mijn vaste leveranciers :D is de dunste 1 mm en dat vind ik net wat te dik. Ik heb bij Modelbouwenzo nu 0.6 mm draad besteld, eens kijken hoe dat er uit ziet. Dank voor de tip!

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 nov, 2019 0:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Weer wat stapjes verder. De onderkant heb ik met de hand, of kwast eigenlijk, voorzien van de witte camo. Ook al zie je daar straks niet veel meer van :D

Klaargemaakt voor de spuitcabine:

photo 491160

En met een mooie witte washable camo komt hij uit de spuitstraat:

photo 491162

Ik heb de washable camo eerder gebruikt, was er toen niet tevreden over. Toch weer even een Internet-search gedaan, en de juiste verwerkingswijze gevonden. Eerst de Chipping Fluid, en direct als deze droog is de te chippen kleur er op, in dit geval de washable camo. Ook deze dien je dan direct te bewerken als die droog is, dus niet door laten uitharden.

Dat gaat inderdaad veel beter, de camo is nu inderdaad enigszins washable. Met penseel en wattenstaafjes wat verwering aangebracht, ik hoop op de logische plekken - overgangen op het koepeldek, rondom de luiken. Ik heb eveneens bij wijze van experiment, de kabels en gereedschappen meegespoten en haal deze terug met restanten van de wash zichtbaar.

photo 491161

Als deze stap naar tevredenheid is gaat er een glanslaag overheen voor de weathering.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 nov, 2019 1:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 mei, 2013 19:16 pm
Berichten: 109
Mooi resultaat, Ruud.
Vraagje, de washable verf is dat die van AMMO-Mig? Ik wil die gaan gebruiken voor een Stug III maar dan 1/72. Had al eerder de washable dust geprobeerd maar dat was niet helemaal naar verwachting.

Reimer

_________________
W.I.P.
Grumman F-14A Tomcat (Tamiya 1/32)
Stug III Ausf F (Dragon 1/72)
Star Wars AT-ST (Bandai 1/48)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 nov, 2019 0:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
reimer schreef:
Mooi resultaat, Ruud.
Vraagje, de washable verf is dat die van AMMO-Mig? Ik wil die gaan gebruiken voor een Stug III maar dan 1/72. Had al eerder de washable dust geprobeerd maar dat was niet helemaal naar verwachting.

Reimer


Yip :) ... had de eerste keer ook moeite, maar als je het doet zoals boven beschreven is hij echt ‘washable’ !

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 nov, 2019 23:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Onderhanden werk, vervolg ... ik heb uiteindelijk toch gekozen voor een ‘battleworn’ exemplaar, die het een en ander heeft meegemaakt. Deel van de schürzen verloren onderweg, één van de bovenplaatdelen staat als reserve bij de stowage achterop.
Met wat schroefbitjes en klein hamertje heb ik er wat beschadigingen ingetikt, maar de platen niet verbogen. De beschadigingen zijn wat aangezet met roestwashes op die plekken.
Het is eind van de winter, we gaan richting lente. Geen sneeuw meer op de tank, de kalk van de wintercamo al redelijk aan slijtage onderhevig.

Met AK en MIG washes, als belangrijkste Streaking Grime for Wintervehicles , vuil, roest en verwering aangebracht. Ik doe dat niet meer ‘overall’ maar met pinpoints die ik met wattenstaafjes uitsmeer. Genoeg om wat diepte en kleur aan te brengen en de glans van de vernislaag te matteren.
Met Earth wash en pigmenten de onderkant, deel van de spatborden e.d. Gedaan.

Ik spuit de modellen niet meer mat af, ik vind dat toch wat ‘doodslaan’. De washes matteren genoeg, zonder dat het zwaar mat wordt.

Voor 95% klaar, op de foto’s zie ik meestal nog wat puntjes om verder uit te strijken (roestpuntjes) of wat vergeten plekjes (achterkant van de schürzen bij de stowage).

photo 491256

photo 491257

photo 491258

De figuurtjes van MiniArt zijn vandaag binnengekomen:

photo 491261

De kwaliteit valt me wat tegen. Behoorlijke gietnaden, flash op de kleine onderdelen en zeker niet de naadloze pasvorm van de (goedkopere) Tamiya sets. Er moesten behoorlijk wat naadjes opgevuld worden en de vijltjes moeten er nog een keer overheen. Maar Tamiya heeft geen winterexemplaren ... en ik begrijp nu waarom :D ... de dikke kleding zorgt ervoor dat de commander niet in het luik past. Denk dat ik het periscoopje moet opofferen ...

photo 491259

Als de figuurtjes zijn geplaatst maak ik wat foto’s van het eindresultaat.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement