Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 6:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 237 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 24  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 10 dec, 2019 9:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dank heren. De afstandhouders zijn stukjes plat styreen van ca 2x3 mm waar ik een gaatje in heb geboord. Dat vond ik voor dit doel voldoende. De originele bevestiging is inderdaad rond waarop een bolletje zit met een gat waar de leiding doorheen gaat. Ik weet echter niet hoe ik zo een klein bolletje kan vinden (2mm) en daar dan ook nog eens een gaatje inboren.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 dec, 2019 9:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
in styreen bestaan er ook buizen:

https://evergreenscalemodels.com/collections/24-tubes

Deze beginnen vanaf 2.4mm buiten en 1mm binnenmaat.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 dec, 2019 10:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
In mijn zoektocht naar foto's kwam ik als een van de eerste deze tegen.
Afbeelding

Na jou opmerking ben ik nog eens verder gaan kijken en kwam ik inderdaad deze tegen. Dit is dan van de handrail maar dat doet er niet zo veel toe. Het gaat om de bevestiging.
Afbeelding

In de eerste foto is te zien dat er een soort bolletje gebruikt wordt terwijl je in de tweede foto ziet dat er een stuk buis gebruik wordt.
Ik denk dat ik toch maar wat buis ga halen (styreen of messing) en dus nieuwe steunen ga maken.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 dec, 2019 10:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
als ik die laatste steun zie, ben je niet beter af met een stukje messingstrip? Gewoon een reepje knippen (mag zelfs van een restje van een PE-fret zijn), rechten, rond de buis plooien, waar ze samenkomen even platknijpen om de hoeken te scherpen, twee kanten overplooien en inorten op maat? denk dat dit het eenvoudigste is. Gewoon een variant op de beugels van mijn Rhanzir.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 dec, 2019 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik ben even bezig geweest op jou manier Bart. Ik had nog wat blikwerk liggen van een blikje ijsthee en daar heb ik een dun stipje van 2mm van gesneden. Deze om het koperdraadje (eigenlijk is het een buisje van 0,8mm maar goed...) en met mijn PE-tang goed aangeknepen. Toen een Arterieklem gepakt en iets afgeslepen zodat de bekken ietsje dunner werden. Toen heb ik het dubbelgevouwen stripje gepakt en over de bekken teruggebogen. Als dit is gebeurd kan het iets ruim worden afgesneden. Toen alle klemmen klaar waren heb ik ze netjes naast elkaar gelegd, een stalen liniaal erover en toen afgesneden. Nu zijn de lippen als het goed is allemaal even lang en kan ik dit op de ketel lijmen. Later kan er dan ook nog een zeskantje op om een bout te imiteren.

Kleine moeite en blij dat ik dit heb gedaan.

Afbeelding

(Foto is voor de verandering is genomen met een macrolens)

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 dec, 2019 22:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi werk. Valt goed mee toch?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2019 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Valt zeker goed mee. Zoals ze nu zijn zijn ze eigenlijk nog iets te lang dus ik heb ze nog wat korter gemaakt. Ik zie dat ik daar nog geen foto van heb maar die houden jullie tegoed.

Onder het machinistenhuis dienen wat leidingen te komen maar toen ik ging passen nadat ik de eerste had gelijmd zag ik dit.

Afbeelding

Dat gaat dus niet passen. Ik heb de leiding maar ietsje naar voor geplaatst en de rest van het leidingwerk kan ik nog aanpassen maar dat gebeurd pas als de ketel en machinisten op het frame gemonteerd zijn en dat kan pas als alles is gespoten.
Toe ik weer ging passen paste het nog steeds niet. Waarom nu weer niet?

Afbeelding

Ik heb deze steun gelijmd terwijl in de instructie van Eduard staat dat je dat niet moet doen. Ik zag het probleem niet en eigenwijs als ik ben had ik de steun wel gelijmd. Dat gaat dus niet passen als je de jazoroosters van Eduard gemonteerd hebt want pas als alles aan elkaar zit kunnen deze steunen gelijmd worden. :oops:
Voortaan toch maar wat minder eigenwijs zijn?

De steun werd dus losgemaakt. Voor de foto heb ik deze even los terug gezet want ik had deze al los.

Afbeelding

Verder werkend aan de ketel dienden er wat beplating geplaatst te worden om de diverse leidingen te beschermen. Een bedienelement hiervan vond ik wat minder gedetailleerd.

Afbeelding

De wielen ontbraken en de hendels zaten plat op de beplating. Ik had nog wat handwielen over dus die kon ik mooi gebruiken en de handels heb ik iets verhoogd. Ziet er een stuk beter uit zo.

Afbeelding

En gemonteerd op de ketel.

Afbeelding

Trumpeter heeft een groot detail vergeten te maken dus dat moest ik zelf maar doen. Ik weet even niet waar het voor dient maar het heeft vast iets met de askast te maken. De handwielen waren van Eduard maar net als in het machinistenhuis waren deze helemaal plat. Ik heb de spaken overgehouden en met een stukje rond staf heb ik zelf een handwiel gemaakt. Dit ging niet helemaal goed omdat het ringetje gesoldeerd moest worden en daarna de spaken. Ik heb echter 1 soort soldeer en dat zorgt er dan dus voor dat als je het tweede onderdeel wil solderen, het soldeer ook weer uit de eerste verbinding wegloopt. Ik laat het nu zoals het is maar ik zal komende week wel wat verschillende soorten soldeer met een verschillend smeltpunt. Het ventiel is gemaakt uit altijdgroen. De P en D tools hebben wel hun nut bewezen. Zowel rond als zeskant want die heb ik nu wel snel terugverdiend.

Afbeelding

Nu ga ik verder aan de compressor want daar zit Trumpeter ook helemaal fout ( voor mij dan in ieder geval) maar meer daarover de volgende keer.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2019 13:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Mooie update, ja, dat van die cabine had ik ook, nog steeds eigenlijk

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2019 14:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Had dit al even niet bekeken, maar wat een vooruitgang! Echt prachtig.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 dec, 2019 21:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Machtig mooi werk weer

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 237 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 24  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement