Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 10:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 237 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 24  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 20 maart, 2020 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Nu vergeet ik weer wat.

Ik heb aan de buitenkant van de cabine ook de "dakjes"boven de ramen gemaakt. Dit zijn PE delen welke in gesoldeerd heb en vervolgens gespoten. Nu merk ik de laatste tijd als ik PE spuit dat de verf nog wel eens los wil komen, ondanks toch goed schoonmaken. Hiervoor heb ik maar eens een spuitbus Mr. Metal Primer aangeschaft. Ik wilde eigenlijk een potje waaruit ik met een kwastje aan de slag kon maar dat was niet aanwezig. Ik heb voor nu dus maar wat uit de spuitbus in een potje gespoten en toen alsnog met de kwast aangebracht. Na het spuiten van de primer en de verf heb ik voorzichtig geprobeerd om wat verf eraf te halen maar dat ging niet zo simpel. Ik denk dus dat ik voortaan de PE delen altijd met deze primer behandel voor ik ga spuiten.

Hoe doen jullie dat met het verfen/spuiten van PE? Gebruiken jullie iets speciaals?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 maart, 2020 9:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
fvdm schreef:
Hoe doen jullie dat met het verfen/spuiten van PE? Gebruiken jullie iets speciaals?

Nee, niks speciaal... een laagje primer volstaat. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 maart, 2020 12:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooie resultaten!

Beetje laat;
Voor het werken met pigmenten kwam ik laatst een filmpje van José Brito tegen die best wel wat verschillende aspecten toelicht. >>hier<<

Hoopjes pigment kun je mooi fixeren met spatjes Airbrush thinner wordt er onder andere uitgelegd.

Maar deze tip is een beetje laat. 8)

Primer, zeker het type dat jij noemt is erg goed. :brouw:

Ik gebruik voor metalen dioramazaken die niet meer aangeraakt kunnen worden vaak geen primer. (Ben van nature erg lui. 8) ) Maar acryl spat er dan snel van af.

Maar TIP;
Waar ik erg tevreden over ben is eerst ‘chemisch zwarten’ dat geeft echt een perfecte superdunne zwarte laag die niet meer loskomt. En daaroverheen zou verf kunnen.
(Potjes van Birchwood Casey ook in Brouwersshop) je moet van te voren wel goed ontvetten, doe ik met Ammonia, (gaat evt ook prima met kunststof) en onder lijmvlekken wordt het ook niet zwart. Daarom doe ik het zwarten vóór montage. Even onderdompelen, of met een kwastje aanbrengen en na een minuutje komt er een mooie zwarte laag op. Je kunt nog even napoetsen met nat doekje (water) wattenstaafje of kwastje. Eventueel als het niet helemaal egaal is kan het probleemloos nog een keer toegepast worden. De microscopische laag wordt er niet dikker van

Hier een voorbeeld van Nieuwzilver Etswerk.
Met spul voor messing gedaan geloof ik, maar kan ook met de variant voor ijzer zijn geweest. Weet ik even niet meer. :oops:

photo 501062
photo 501063


Maar je kunt het later ook prima verven/airbrushen. (Mocht je willen heb ik hier ook voorbeelden van) En spat de verf er af dan zit daaronder gewoon staalkeur.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op za 28 maart, 2020 20:20 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 maart, 2020 13:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Oja, alles is heel mooi, maar de vuurdeur met die verkleuringen vind ik daarbovenop echt perfect!! :brouw:

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 maart, 2020 15:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Wat een aandacht voor detail zeg, erg mooi werk! Ik vind de meters er ook erg goed uit zien, staat de locomotief "uit" in je scenario trouwens? Anders moet je de meters wel nog even op hun goede stand zetten natuurlijk :mrgreen: .

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart, 2020 14:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Het is inderdaad de bedoeling dat de loc gewoon uit staat. Dus dat de meters op nul staan is helemaal goed.

Ik heb nog een paar kleine dingetjes gedaan en toen heb ik de binnenkant afgemaakt. Nog iets aangetipt, wat stof gemaakt en gemorste kolen weergegeven. Zelf vind ik de cabine van de binnenkant nu klaar. De ramen zijn ook gemonteerd.

Dan de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu ga ik mijn concentreren op de remmen, de wielen en de gele strepen. Weer even wat anders dan de cabine :D

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart, 2020 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik heb net even de behuizing van de stoomcilinders afgeplakt voor het schema. De kleur die ik hiervoor gebruik is H71 Middle Stone.

Afbeelding

Afbeelding

Ja, het klopt dat links en rechts anders zijn. Toen de verf in de spuit en spuiten maar. De tape verwijderen ging prima, zo goed zelfs dat de verf van de Pe mee kwam ondanks goed ontvetten en schoonmaken voor het eerste spuitwerk. Ook detack ik de tape altijd even op mijn handen.

Hieronder het resultaat

Afbeelding

Afbeelding

Ach, jammer dan. Ik zal als de verf goed droog is de beschadigde stukken goed schoonmaken, behandelen met Mr metal primer en dan primeren en spuiten. Komt wel weer goed. Ik zie dit maar als een mooie test of de Mr metal primer gaat doen wat ik wil dat het doet.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart, 2020 21:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ik vind de binnenkant van de kabine echt schitterend geworden. Die doorkijkjes zijn echt super.
Jammer dat het spuitwerk even tegenzit, maar gaat vast ook goedkomen! Succes! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2020 17:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Zonde van de verflaag Ferry, zat er erg mooi op. Uitstekend cabine-interieur. Lekker bouwverslag wordt dit met kwalitatief erg goede foto's.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 maart, 2020 7:53 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Gaat absoluut goedkomen, Fer, daar heb ik het volste vertrouwen in

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 237 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 24  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement