Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 11:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 15 okt, 2019 14:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tja Tom, wat kan ik hier nu op zeggen? :roll:
Duidelijk dat Scratchbuild je goed ligt, dat komt helemaal goed! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 okt, 2019 16:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Tomska schreef:
De pijpjes van Rolf zitten er ook op trouwens :mrgreen:.



Dank U :brouw:

Het wordt een mooi aanhangertje, als je nog tips wilt hoe spatborden te maken kun je bij de vrachtwagens kijken naar o.a. de verslagen van Zeger van Hattem, die maakt ze vaker en heeft er een handige methode voor.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 okt, 2019 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie vorderingen Tom. Lijkt wel kitje ipv scratchbouw.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 okt, 2019 20:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt heren! Dank voor de tip Rolf, ik ken de kunstwerkjes van Zeger al langer, maar ik had er nog niet aan gedacht om daar te kijken voor hoe spatborden te maken. Een slimme methode inderdaad.

Er is de laatste week weer iets gedaan, deze keer aan de generatorbak. Onder deze bak hangt nog een kleinere bak, waar de motor op ligt. Hier zitten nog wat klepjes op, waarschijnlijk voor onderhoud (olie verversen etcetera). De klepjes kunnen met een trek/duwstang opengemaakt worden.

Afbeelding

De kopse kanten zijn van dunne plaat styreen gemaakt, en in het midden van de vloer zijn wat rommelstukjes opgestapeld om de grote plaat wat te ondersteunen.
photo 489192

photo 489193

De luikjes zijn van verschillende soorten styreen gemaakt (dun/dikke plaat, wat rondstaf voor de scharnieren). De beugels voor het openen van de luikjes zijn nog even weggelaten, omdat dit nogal kwetsbare delen zijn. Die komen er als laatste op, omdat ze anders geheid afbreken... :mrgreen:.
photo 489188

De spatborden zijn nog afgewerkt met wat boutjes. Ze zijn wel iets aan de grote kant, maar het kan nog wel qua schaal.
photo 489182

Ook is het remsysteem afgemaakt; bij de remmen zitten aan iedere kant veren om de remmen "los" te houden; dit voorkomt dat de handrem tijdens het rijden half wel/half niet op de remtrommels kan lopen. De veer trekt de rem als het ware altijd in de losse stand, en met de hendel voorop de aanhanger trekt je de rem er (met wat kracht) op.

Afbeelding

photo 489187

Voor het maken van veren gebruik ik altijd mijn beproefde methode; gitaarsnaren! Ik ken iemand die gitaar speelt, en om de zoveel tijd moeten de snaren van deze dingen vervangen worden. Ik heb een aantal keer een set oude snaren van hem gekregen, en ik ben nu voor de rest van mijn leven voorzien. Ik knip de snaar op maat, en buig de uiteinden om om zo de oogjes van de veer te maken.

Verder zijn er nog wat kleine details op de generator gemaakt. Aan de voorkant nog een klein mysterie-stekkertje, en achterop een nummerplaathouder.

Afbeelding
De nummerplaathouder (er moet nog een achterlicht bij komen).

Afbeelding
En het mysteriestekkertje (rechtsonder in de hoek aan de voorkant).

photo 489195

photo 489194

photo 489203

De deurtjes van de generator zijn ook afgemaakt. Er moesten alleen nog handvatten op gemaakt worden; ook de regengootjes zitten er nu op.

Afbeelding

photo 489196

photo 489197

Ook de deurtjes aan de "open" kant zijn gemaakt. Hierbij is wat meer detail nodig, omdat ook de binnenkant zichtbaar is. Het deurtje bij het bedieningspaneel is vlak aan de binnenkant (er zitten wel 2 plakkaten met instructies op), maar bij het rechtse deurtje zijn er een aantal klemmen aangebracht. Deze klemmen worden gebruikt om stroomkabels in te hangen.

Afbeelding

Afbeelding

De deurtjes zijn gemaakt van styreenplaat; een grote, dunne plaat is gebruikt voor de buitenkant, met hierop een dikkere, iets kleinere plaat voor het binnenwerk. De deuren hebben waarschijnlijk iets van geluidsisolatie, waardoor ze vrij dik zijn.

photo 489181

Het deurtje met de klemmen is op dezelfde manier gemaakt, waarbij ook de PE-klemmen gebruikt zijn die op de uitlaat zitten.
photo 489183

En gemonteerd. Ook de handvatten zijn gemaakt en gemonteerd.
photo 489184

photo 489185

photo 489186

De deuren worden omhoog gehouden door een simpel soort stang, waar hoekjes aan zitten die in de regengoot van de generator haken.
Afbeelding

Het schiet nu wel al aardig op met de Sd.Anh; het frame is vrijwel af, en ook de generatorbak is bijna klaar. De dingen die nog missen zijn de standaard van de aanhanger, de trekhaak, de opslagbakken aan de spatborden en de handrem. Verder moeten er nog wat kleine frutsels als lichten, beugeltjes, kastjes en dekseltjes gemaakt worden; the devil is in the detail... :twisted:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 okt, 2019 7:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Wow, en dat voor een schoolproject. Echt heel mooi werk, hier moet je toch minimaal een 11 voor kunnen krijgen en een eervolle vermelding

Maar die wielen intrigeren me wel, wat is de bandenmaat in de echte wereld van deze banden (zou mooi zijn als deze 900*16 zouden zijn)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 okt, 2019 19:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1392
Woonplaats: Deventer
Hey Tom,

mooi scratchwerk dat je hier laat zien.

dat mysterie stekkertje......al eens aan gedacht dat dat de koppelstekker is om de verlichting van de aanhanger van stroom te voorzien.
Dus er zou dan een kabeltje van het trekkende voertuig naar de aanhanger lopen naar die stekkerdoos denk ik.

De verlichting moet je nog scratchen neem ik aan, rechts zit er een klein lampje naast de aanhanger, de linker zit boven de nummerplaat.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2019 2:41 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Dat zijn de betere studieopdrachten Tom!

Je bent al goed bezig. Ik herken me in wat je zegt over styreen, het is echt leuk materiaal. Daarnaast geeft het ook nog eens veel meer voldoening wanneer je zelf iets van scratch maakt.

Succes!



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2019 21:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Prachtige voortgang, Tom!

Midnight Creep schreef:
dat mysterie stekkertje......al eens aan gedacht dat dat de koppelstekker is om de verlichting van de aanhanger van stroom te voorzien.

Ja, daar zat ik ook al aan te denken.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 okt, 2019 14:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt voor de reacties heren!
Huib / Peter: Die mysteriestekker zou inderdaad zomaar eens de stekker voor de verlichting kunnen zijn ja. De verlichting zelf moet inderdaad nog gemaakt worden ja, waarschijnlijk ga ik de aanhanger op die foto ook aanhouden voor de verlichting. Ik ben ondertussen ontelbare combinaties van lampen tegengekomen op aanhangers, van geen enkele (!) lamp tot alleen het konvooilicht (het rechthoekige ding boven de driehoek), tot 1 achterlicht midden op de achterkant tot 2 lampen aan iedere zijkant. Verder zijn er naast al die lampen soms ook nog 2 reflectors op de driehoekige beugels onderaan de aanhanger gemonteerd. :mrgreen:. Ook die reflectors voeg ik waarschijnlijk toe.

Bert: waar de benamingen van die bandenmaten vanaf komen weet ik eerlijk gezegd niet, ik kan 190-20 niet echt terugvinden verder. Verder zijn alle maten in de tabellen voor zover ik weet gewoon millimeters, dus het zal wel een handelscode of iets dergelijks zijn.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 okt, 2019 10:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 751
Woonplaats: Nunspeet
Ik denk altijd zucht..... waar begin je aan maar vooral respect dat je dit kunt zo! Ben benieuwd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: no leaf clover en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement