Bedankt, hier de volgende aflevering, we zijn er nog steeds niet.
Nu moesten er een paar flexibele leidingen gelegd worden. Deze bestaan uit een stalen spiraal die in rubberbuis ingegoten wordt. Dit is moeilijk op schaal te reconstrueren, ik heb dit ooit bij de M-ATV nog eens nodig gehad. Daar heb ik de ribbels toen gewoon opgeschilderd, het was ook geen spiraal maar een harmonicabuis. Nu wilde ik het reliëf er echt in hebben. Dit is mogelijk door een heel dunne koperdraad van een spoel uit een "oortje" op te winden over een andere, beweeglijke draad, in dit geval een elektriciteitsdraadje met vinylmantel.
Dit eindje van zo'n 10 centimeter heeft me volgens de fotodata anderhalf uur gekost om in te wikkelen, de spoel regelmatig vast te lijmen zodat hij niet terugschiet en de draadjes zo gelijk mogelijk te verdelen over de kronkelige draad. Bovendien zouden er nog een aantal van die flexibels komen.
Hier wordt het resultaat vastgelijmd aan de rammer.
Bij die rammer had ik al twee steunbuisjes vastgelijmd aan de kettingbak, maar dit was niet correct verlopen omdat ik de buisjes er onbewerkt op had gekleefd. Als je naar de foto kijkt, moeten de buisjes verzonken zitten in de bak. Daarom moest ik op vier plaatsen de messing buisjes half doorvijlen.
Nu zitten ze dieper zoals op de foto. Er is nog steeds een fout in de PE-structuur, het voorste schot hoort er niet in te zitten, maar ik ga hem niet meer openbreken en leeghalen om dat te verwijderen.
Een foto van de twee volgende flexibels die ik gemaakt heb. Het gaat wel een stukje sneller als het een rechte metaaldraad is om in te wikkelen.