Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: vr 20 maart, 2020 10:32 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, er zit ook niks anders op dan die ster spuiten, want Trumpeter heeft geen decals toegevoegd. Op de huidige museumtank staan die niet meer, maar op alle referentiefoto's wel...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: vr 20 maart, 2020 20:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Indrukwekkend model met veel detail. Gefeliciteerd met je prijs, dik verdient!

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: di 24 maart, 2020 3:25 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Jeroen! Het lijkt nu wel even te gaan duren voor er nog prijzen verdiend kunnen worden... We zijn daarom maar doorgegaan met de verdere afwerking, de Kondensator is ondertussen al half verweerd. Maar eerst moest de beschildering nog verder uitgewerkt worden. Er waren voor parades wat accenten aangebracht die het saaie groen wat moesten afwisselen.

photo 501304

Je ziet de Sovjetster in twee kleuren, ik veronderstel rood met een witte rand, waarbij ook alle wiel- en rollercenters wit geschilderd waren. Op deze foto niet zichbaar (maar aan het begin van het topic wel) is dat ook de fenders wit ingekleurd waren. De rand van de sponsons is hier ook wit, wat ik niet gedaan heb omdat het me niet duidelijk is op de foto of dit wel of niet een opgekleefde rand was.

photo 501305

De ster werd gespoten met een geallieerd PE-stencilsetje dat afgeplakt was om de cirkel rond de ster er niet bij te hebben. De rondjes op de wieldeksels zijn gewoon met een punch&die uit een stukje tape geslagen.

photo 501307

photo 501306

Deze foto's werden gemaakt na een vraag op Scalemates op welke afmetingen men zijn showcase moest afstemmen om er een Kondensator in te kunnen krijgen. De positie van de ster aan deze kant is meer in het midden gelegen dan aan de andere kant, bepaald door de opbouw boven de sponsons.

photo 501308

Met een rol 2mm-tape worden de fenders gemaskeerd.

photo 501309

Er wordt nog een voorziening gemaakt uit kneedgom om overspray te vermijden.

photo 501310

photo 501311

De drie andere fenders worden ongeveer hetzelfde afgeplakt, al zijn er een paar obstakels zoals de kooi rond de koplamp en een trapje over de fender rechts achteraan.

photo 501312

photo 501313

Dit ziet er wel geslaagd uit, zo. Het verschil in breedte valt nu extra op.

photo 501314

Het rood wordt nu gespoten door de kleinere ster onder de grote te schuiven, waar met een potloodpuntje het center en de horizontale lijn van de ster gemarkeerd zijn. De uitlijning moet namelijk perfect zijn om de witte rand overal even breed te krijgen. Dat wordt mee bepaald door hoe het masker daarvoor geplaatst was. Door per ongeluk te oversprayen links en rechts kon ik het wel op dezelfde plek terug zetten.

photo 501315

Het resultaat is wel treffend, al heb ik hier later nog even op gewerkt om de witte buitenlijnen wat scherper afgelijnd te krijgen. Door de embossing krijg je daar een ongewenst verzachtend effect. De andere kant was gedeeltelijk niet goed uitgelijnd, al kon dit gecorrigeerd worden.

photo 501316

Dit stadium is altijd weer traumatiserend om te bekijken, de donkere wash. Gelukkig bleef het niet zo, anders was dat fijne schilderwerk niet meer te zien geweest. Ik heb fotograferen na de verdunning van deze wash overgeslagen, we gaan meteen naar een interessantere bewerking. Ik kreeg vroeger bij de bouw van het M65 atoomkanon de kritiek dat er nergens gedry-brushed was, wat volgens mij ook meegespeeld heeft in de jurering van bepaalde wedstrijden. Je krijgt namelijk een nogal eenkleurig resultaat waarbij je sommige details heel goed moet bekijken om ze nog te herkennen. Bij het dry-brushen worden die details aangestipt met een uitgedroogde verfborstel, zodat er lichtere accenten ontstaan. De gebruikte verf is lichter dan de basiskleur. Voor olijfgroen gebruik ik meestal een potje acrylverf van Aleene's, Dusty Sage, dat een afgesleten effect veroorzaakt. Die kleur zie je ook wel eens als primer tevoorschijn komen bij Sovjetvoertuigen.

photo 501317

photo 501318

photo 501319

De volgende foto's tonen hoe het hele voertuig gedrybrushed is, élk randje of klinknageltje dat ik kon vinden.

photo 501320

photo 501321

photo 501322

photo 501323

photo 501324

photo 501325

photo 501326

Nu dit achter de rug is, kan het kanon eindelijk op zijn plek vastgezet worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: di 24 maart, 2020 11:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooi werk, Steven!

Model gaat van de drybrush wel erg leven.
Wel een klus met zo'n enorm model.
Afplakwerk met fenders en sterren is heel netjes!

Complimenten!
odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: wo 25 maart, 2020 22:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Odorf! Ik ben even gestopt met verweren en heb de ruitjes voor de cabine uit plastic gesneden. Ik vond dat realistischer dan de clearparts van Trumpeter gebruiken, al waren die eigenlijk prima van kwaliteit. Je zou toch zien dat het clearpart in het open portier te dik is. Met een stuk plastic van een wegwerpverpakking kon ik de vier ruitjes reproduceren, bijvijlen tot ze pasten en dan met vloeiende secondelijm vastzetten. Dan kon het kanon op zijn plek. Uiteraard dook er ook nu weer een probleem op met de bevestigingspin, degene die ik nog niet bijgevijld had. Toen ik beide pinnen wilde aandrukken, kon ik er eentje niet tot tegen de affuit krijgen. Er zat wel maar een millimeter ruimte meer tussen, maar zelfs met een Wolfcraftklem durfde ik het niet harder aandrukken uit schrik dat ik de gewrichten aan de loop zou doen inklappen. Die millimeter moest natuurlijk wel weg om een realistisch gewricht te verkrijgen. Lostrekken was er ook niet meer bij, want ik had lijm op de pin gesmeerd voor het aandrukken. Dus zat er niks anders op dan de pin door te zagen achter de flens.

photo 501460

photo 501461

Dan kon het overschot weggedremeld worden en de flens er terug tegenaan gelijmd worden. Ik was niet vergeten dat er ergens op die flens een smeernippel zit, waar Trumpeter niet voor waarschuwt. Die heb ik bovenaan uitgelijnd. Na een stofzuigersessie en een auditie met de half afgewerkte crew konden deze voorlopige foto's genomen worden.

photo 501459

photo 501462

photo 501463

photo 501464

photo 501465

photo 501466

Het open windscherm heb ik van een van de referentiefoto's gehaald, dit detail valt niet meer te achterhalen van de walkarounds op het net, doordat alles dichtgetimmerd is. Nu nog de plaatjes van de net gespoten tracks. Ik besloot dat het burnishing toch niet voldoende donker uitgeslagen was, dus ik heb de tracks overgespoten in een mengsel van Gun Metal en NATO black. Aan de binnenzijde, waar de baanwielen over de track rollen, is een strook gemaskeerd en Tamiya Chrome Silver gespoten. Dat ging wel wat stroef door de kleine nozzle-opening maar het resultaat is dat dit nu duidelijk afgelijnd is.

photo 501467

photo 501468

Nog even iets doen aan de buitenzijde van de tracks, en dan kunnen ze er op.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2020 17:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er zat iets niet snor met de Kondensator.

photo 501778

Bestudeer even goed deze en de volgende foto van mijn exemplaar en van de echte Kondensator, let daarbij vooral op wat er in het rode kadertje zit.

photo 501780

Door de dynamische weergave van de bouwstappen in de handleiding ben ik de mist in gegaan met een onderdeel dat in twee richtingen kon gemonteerd worden. Ik heb het ook nu maar pas ontdekt, gelukkig was het model nog niet helemaal af en moet er hier en daar nog wat vernist worden.

photo 501781

Dat moest er dus terug vanaf, gelukkig lukte dit na vijf minuutjes wrikken.

photo 501782

Omdraaien lukte dan ook nog niet zo goed zonder een andere hendel in zijn bewegingen te hinderen. Hij staat er nu terug stevig op. Ik heb ook de tracks definitief op hun plek gezet, er bleek nog een link van tussen gehaald te moeten worden. Dit gaat makkelijker dan verwacht, als er een resin pin vast zit, geeft die net genoeg mee om de link te ontwrichten. Uiteindelijk komt het er op neer dat ik maar nèt genoeg pinnetjes had. E is ook een lichte track sag bereikt. Hoe ik de Kondensator op de plank ga vastzetten, is nog in beraad, maar het zal weer met pinnetjes door de trackopeningen tot in de plastic onderdelen zijn. Ik heb met de chromestift alle schurende delen opgeblonken, maar de stift begon te lekken. Verder is het met een grafietpotlood afgewerkt.

photo 501779

Nu komt er een plaatje dat gaat illustreren hoe ondoordacht het is als je er zomaar van uitgaat dat een foto nemen op een achtergrond van wit papier wel een goeie fotosetting zal opleveren.

photo 501783

De belichting is zo sterk en het onderwerp zo donker, dat er van het onderwerp maar weinig textuur en kleur te herkennen is. Laat in zo'n geval de witte fotostudio voor wat ze is en leg je onderwerp op een gekleurde ondergrond.

photo 501784

photo 501785

Die rechtse kerel werd ondertussen nog wat bijgewerkt, hij kijkt te dronken.

photo 501786

De verfinstructies waren zwart voor de drie meerijders en donkerblauw voor de bestuurder. Ik heb voor het drybrushen van het zwart (dat ook al wat opgelicht was met paars) wat paars en grijs gemengd. Ik heb ze ook ingelijnd met bijna zwart. Voor de bestuurder heb ik redelijk lichtblauw gespoten en dan nog lichter gedrybrushed en daarna heb ik nog een donkerblauwe wash gebruikt waarin puur blauw zat. Ik moet wel de figuren nog mat vernissen.

Ik heb geen foto's bijgehouden van de knoeiboel die het was om de kabel van de takel tien keer om zijn klos te winden. Dat heeft meer dan een uur geduurd, want de klos zat al op zijn plek en er was minder dan een millimeter ruimte om de garendraad door te steken. Het hielp wel om de eindjes met secondelijm te verharden, maar de windingen bleven niet op orde en moesten een voor een aangetrokken worden. Omdat er ook steeds minder plaats was om een draad door te trekken, moest dat gebeuren door een knoop in de vorige winding te leggen en de volgende daar door te steken en mee te trekken. Ik kreeg dit weekend nog eens een uitnodiging om een houten liniezeilschip te maken (zie de marktplaats), neen bedankt voor dit soort werk. Op de koop toe ben ik de haak ergens kwijt geraakt. Misschien wordt dat scratchen.

Wel krijgen jullie nog wat mooie plaatjes van de Kondensator met de tracks er onder, hij staat nog los op de plank. Ik denk ook over een naambordje in de stijl van het atoomkanon, al moet het kleiner nu. Ik heb de drybrushing terug ietsje afgezwakt met verdunde Olive Drab verf.

photo 501787

photo 501788

photo 501789

photo 501790

photo 501791


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2020 17:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Mooie stappen gemaakt Steven. Figuurtjes goed op de foto zetten is ook mijn struikelblok, het wil echter wel eens goed uitpakken door het figuur in de handpalm te leggen en daar een fototje van te schieten. Leuke update, ook mede door de gemaakte foutjes en de correctie daarvan.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: ma 30 maart, 2020 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Hopelijk zie ik het niet goed maar als ik naar de lijn kijk van de ondergrond en de lijn van de spatborden dan lijkt het wat scheef te staan. Kan natuurlijk ook dat het model niet haaks op de plaat staat. Wel fijn dat je de ontdekte foutjes nog goed kunt herstellen. Het geheel ziet er fraai uit.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: ma 30 maart, 2020 19:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat klopt wel degelijk, er zit verschil in de ophanging links en rechts van het model, dat komt door de weinig regelbare torsie van de vele veerbenen. Dat had ik al een tijd door, maar je kan het alleen proberen te verbeteren door elk been wat te forceren. Misschien doe ik nog een poging het recht te trekken als ik er in slaag een been te bewegen. Het kan echter evengoed afbreken.

Bedankt voor de complimenten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: di 31 maart, 2020 10:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 feb, 2012 12:15 pm
Berichten: 820
Woonplaats: veldhoven
ziet er prachtig uit steven.


gr harry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement