Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 3:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: za 28 dec, 2019 11:26 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het middelste metertje was ook met zo'n punch and die geslagen. Je ziet dat er een geel streepje ontbreekt en ik heb er ook een ander fragment terug aan moeten plakken. Aangezien de achtergrond van de decal doorschijnend was, ging het zelfs sneller om ze uit te snijden, dan eerst de juiste diameter te bepalen en uit te lijnen boven het gat...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2020 0:52 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
In deze post wordt de kanonsloop vervaardigd. Om de loop op de romp te monteren, was er al een transport brake voorzien.

photo 494537

Zoals je kon verwachten, is die wel uit de kluiten gewassen. De onderdelen op het schema links worden vervangen door Voyager.

photo 494539

photo 494541

Op de hull zijn er op dit moment nog verschillende toevoegingen in PE gedaan. Er zijn ook beweegbare tool clamps bij, berucht om de lijmloze bevestigingstechnieken met microscopische oogjes en pennen. De hier getoonde plaat is een variant, maar er wordt niet verteld in welk geval hij nodig is.

photo 494540

Om het kanon te eleveren, zijn er twee verschillende zuigers gemonteerd. Ook deze cilinders hoef je niet te vervangen door buizen, ze zijn uit een stuk gegoten met slide molding.

photo 494538

Mensen hadden me al voorgesteld om de loop in twee delen te vervangen door een buis, maar in dit geval blijkt het nergens voor nodig, buiten de moeilijkheid dat er een vernauwing in de buis moet zitten naar voren toe. De twee helften passen volledig naadloos aaneen. Er is maar een minimum aan schuren achteraf nodig om een gladde afwerking te krijgen.

photo 494542

Met dit polishing pad wordt de laatste hand gelegd aan de schietbuis.

photo 494543

Het uiteinde wordt in de paradestand van een stofkap voorzien, die wel logisch opgebouwd is, maar toch wat last geeft om samen te stellen. De twee spanbanden hebben geen locator-line, je moet zelf inschatten waar ze moeten komen. Om een of andere reden zijn er wel gaatjes in de kap waar de bouten in de banden zitten. Bovenaan is er ook een stel spanbouten, maar die leiden er ook toe dat je snel ongewenste textielvangsten doet met je kanonsloop, die dan in een vislijn veranderd is.

photo 494544

De kulas is een van de meest gedetailleerde stukken die ik bij Trumpeter al tegengekomen ben, waar zeker een vijftigtal verschillende onderdelen op zitten, die allemaal perfect in elkaar passen. Of ze ook kloppen met de realiteit, heb ik nog niet gecheckt. Kieren zijn er nauwelijks.

photo 494545

Het enige dat ik er op aan te merken heb, is dat flenzen met een meervoudige symmetrie geen paspin gekregen hebben, waardoor ze iets te veel bewegingsvrijheid hebben. Niet dat het iemand gaat opvallen of er nu een van deze bouten op twaalf uur of op halfzeven moet hangen, maar dat zou wel vastgelegd moeten zijn. Deze hadden er wel een, maar degene die hier op past aan de affuit dan weer niet, en ook niet de PE ring die je links op de foto rond de loop ziet zitten. Werd overigens ook vervangen door Voyager.

photo 494546

photo 494547

photo 494548

En dan kom je op het punt in de handleiding waar je moet gaan beslissen of de loop in transportstand staat, of in elevatie. Ik ga hier voor het eerste, zodat dit model nog in de vitrine past. Je kan niet beide mogelijkheden combineren, want door de harmonica's die in de zuigers ingebouwd zijn kan je die niet intrekbaar maken. Ik laat de loop wel even los in de affuit, zodat het makkelijker schildert. Voor wie dacht dat deze bouw nu al gauw afgewerkt wordt, komt de PE rammer-upgrade er nog wel aan, dé reden waarom de Voyagerset eigenlijk aangekocht is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2020 21:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 25 dec, 2019 17:35 pm
Berichten: 11
Woonplaats: Wormer
Ah, een interessant model! Masterclub tracks zijn perfect! Ik weet niet heel veel van dit type, maar meer van zijn opvolger, de 2S7 "pion". De PE set komt wel tot zijn recht, omdat het een open opbouw is.

_________________
“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.” Sum Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2020 21:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hier komt nog meer PE aan, 4bogreen. We gaan de lader voor de granaat ineenknutselen. Hiervoor moeten drie handleidingen gecombineerd worden. Eerst is er die van de kit zelf, daarnaast houden we voor de voorste helft die van Voyager ernaast en tenslotte moeten we ook rekening houden met foto's van de echte Kondensator. Omdat de lader aan de juiste kant van de tank zit, kunnen we beroep doen op foto's van SVSM, dit zijn verreweg de nauwkeurigste die je kan vinden op het net. Ik heb er ook al veel gebruik van gemaakt toen ik referentie zocht over het atoomkanon.

http://svsm.org/gallery/406mm_2a3

photo 495603

Op die foto is te zien waarom je extra PE kan gebruiken om dit stuk te detailleren. Trumpeter heeft al wel een vijftal stukjes toegevoegd, die allemaal vervangen worden door Voyager omdat er nog iets nauwkeuriger kon. Eerst moeten we het toestel in twee zagen.

photo 495591

Voor het linkergedeelte hebben we een stuk metaal nodig dat in PE-termen als gigantisch omschreven kan worden.

photo 495592

Het was geen overbodige luxe om hiervoor een groter plooitoestel te gebruiken. Dan nog kan de plooi niet helemaal op dit toestel uitgevoerd worden. Er moet namelijk nog een schottenconstructie in gestoken worden en een lip onder de twee dubbelgeplooide randen gelegd worden, voor die dichtgedrukt kunnen worden.

photo 495593

Dan moet er nog een steunconstructie gemaakt worden vooraan de lader.

photo 495594

Dan kan dit gemonteerd worden aan de achterkant. De uitlijning is nu wel belangrijk om een recht geheel te krijgen.

photo 495595

photo 495596

Die achterkant is uit twee helften samengesteld, die met een PE strip afgeboord moeten worden. Voyager heeft hier een vervangstuk voor dat praktisch identiek is aan het Pe dat in de kit zat. Het verschil is dat je hier elk schroefje langs achter moet embossen, terwijl er bij Trumpeter geëtste exemplaren zitten, dei daardoor iets platter van uiterlijk waren. Het leek me eerst overbodig en ik dacht dat de hele strip hopeloos vervorm zou raken door het embossen, maar dit viel erg goed mee. Het enige dat Voyager vergeten toe te voegen is zijn de zeskanten die aan de oorsprong moesten zitten, die had Trumpeter dan weer wel. Gelukkig heb ik die ook ergens apart liggen.

photo 495597

Dit plaatje met vier spanschroeven bleek aan beide kanten gebruikt te worden. Elke spanschroef moet je ook twee keer plooien. Hoe de ring gedraaid moet worden, is niet duidelijk.

photo 495598

Nog wat extra stukjes zijn toegevoegd, de hendel bovenaan besloot ik niet te vervangen, net als het schakelkastje waar hij aan zit. Het deurtje dat je links ervan ziet, bevat zelfs een stuk van de binnenkant van het laadsysteem. Dit herken je ook op de foto van SVSM, maar ik betwijfel het nut van zo'n details als dit gewoonlijk dichtgeschroefd zit.

photo 495599

photo 495601

photo 495600

Op de lader moesten ook nog leidingen komen, maar er zijn er nog een boel meer te zien op de foto. Deze waren gelukkig wel al goed genoeg om te gebruiken, de andere moet ik zelf nadien toevoegen. Het onderste gedeelte van de lader bestaat uit twee benen die naar binnen kunnen zwaaien, zodat de granaat recht voor de kulas staat als de hydraulische rammer ze naar voren duwt.

Ik heb nog een wijziging gevonden die Voyager aanraadt voor de plunjers die de elevatie moeten leveren voor de loop.

photo 495604

De dunne ring bovenaan heeft Trumpeter voor een van de zuigers vergeten, terwijl de tweede dan weer te dik is. Ook zitten er nog aanhechtingsgaatjes op, wat mogelijk met de accordeonkappen daaronder te maken heeft. Dan vraag ik me af of die eigenlijk niet daaraan vast horen te hangen, maar ik ben toch al maar begonnen de ringen van Voyager te installeren. Hiervoor moest ik de plunjer wel doorzagen, waarbij ik het overgebleven stukje meteen vervangen heb door een stuk buis, want het was niet helemaal rond. Bovendien is de diameter van de PE-stukjes net iets te groot, waardoor ik nog een aanzetringetje moet zoeken. Ik zie ook op deze foto weer wat leidingen lopen, die ik nog niet heb...

photo 495602


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: zo 19 jan, 2020 14:27 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Even wat foto's van de glacisplaat met twee schoppen en voorzieningen voor de sleepkabel. Daarvoor moesten wel eerst wat locator holes dichtgemaakt worden.

photo 496152

photo 496158

photo 496157

Ik heb ook de rest van de bemanning gebouwd, al is er eentje bij waar nog wat werk aan is omdat hij een onverwachte positie moest aannemen.

photo 496156

photo 496155

photo 496153

photo 496151

photo 496154

Ik heb deze opstelling al op een foto gezien.

photo 496165


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2020 0:40 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik zal nog maar eens een update van de Kondensator doen, want het gaat wat langer duren dan verwacht. Ik heb een site gevonden met tot nu toe de grootste walkaround die ik van dit ding heb kunnen vinden, 240 HD foto's met ook alle hoekjes waar je anders niet bij komt: http://walkarounds.scalemodels.ru/v/walkarounds/afv/after_1950/Kondensator/. Ik vond een bouwverslag van iemand die dit ook gebouwd heeft (https://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=10976), en kwam zo op de site terecht. Dat betekent, dat ik alle hydraulische leidingen volledig ga kunnen scratchen.

Ik heb de relingen al aangepast. Omdat deze onder bepaalde hoeken staan, besloot ik om het kitpart te gebruiken in plaats van metaaldraad en ze te verbeteren met metalen verstevigingsdriehoekjes.

photo 496879

Hier komen een soort PE zitjes op, die zitten er nu nog niet op doordat het zo fragiel is.

photo 496880

Een deel van de volgende foto van mijn nieuwe referentiesite is al nagebouwd. De Mengboutjes van het atoomkanon komen weer goed van pas en ik heb al een aantal stukken terug losgemaakt om ze te perforeren. Als de metaaldaden naar binnen toe lopen, blijven ze beter zitten.

photo 496884

photo 496881

photo 496882

photo 496883


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2020 19:04 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nieuwe toevoegingen aan de Kondensator, gelukkig had ik de Mengboutjes nog niet weggegooid.

photo 497618

photo 497617

photo 497619

photo 497620

Er moet nog wel wat meer buizenwerk op komen, maar ik denk dat ik toch al over de helft ben. Die vier dunne draden die binnenin lopen, hebben me bijna hoofdpijn bezorgd, want die zijn vrij rigide; Allemaal samen hadden ze zoveel kracht dat ze niet zomaar in de houding wilden blijven zitten. Daarom heb ik daar iets stevigere bevestigingen moeten maken dan er op de foto te zien is. Ik heb nu ook voor het voorste raam in de cabine een omlijsting gesneden, nu blijft er nog eentje over.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2020 20:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Netjes hoor al dat geknutsel :brouw:

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2020 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ik volg je werk aandachtig en meestal sprakeloos, maar dat mag ook wel eens gezegd worden, mooi werk!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: vr 07 feb, 2020 2:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 mei, 2013 19:16 pm
Berichten: 109
Indrukwekkend al die details. :brouw:

Reimer

_________________
W.I.P.
Grumman F-14A Tomcat (Tamiya 1/32)
Stug III Ausf F (Dragon 1/72)
Star Wars AT-ST (Bandai 1/48)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement