Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 11 okt, 2019 20:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Omdat de bestelde artikelen voor het Nashorn diorama nog even op zich laten wachten, ben ik maar begonnen met het volgende project: de Tiger 1 tank. De geschiedenis van deze tank mag ik wel als bekend veronderstellen, denk ik :D.

De doos met inhoud is wat je van Tamiya mag verwachten: sprues netjes afzonderlijk verpakt, geen flash, mooi gedetailleerd en de sinkholes op plekken waar ze niet in de weg zitten. Geen rubberen tracks maar de variant met te verlijmen losse schakels. Niet slecht voor een 20 jaar oude box. Later toegevoegd de 4 figuurtjes, zien er ook netjes uit, veel gedetailleerder dan het figuur wat er oorspronkelijk bij zat (nog aan de sprues).

Twee dingen vallen mij op: eigenlijk best weinig onderdelen voor een kit als dit, en ik had de tank zelf groter van omvang verwacht. Grotendeels OOtB bouw is het plan, nieuw voor mij is de Zimmerit. Bij de late Tigers af fabriek. De bedoeling is om de Command uitvoering te maken, de 007.

Ik heb vaak opmerkingen gekregen over het feit dat ik veel verf / spuit vóór montage - ik ga nu eens proberen het hele model te bouwen en daarna te kleuren :D . Daarbij wil ik proberen geen geprononceerde camouflagebanen te maken, maar ‘vager’, wat meer dun en provisorisch opgebracht (zoals op de box-art trouwens). De voorbeelden die ik daarvan heb gezien vind ik mooier dan de strakke camouflagebanen. De camouflage werd ook in werkelijkheid bij deze uitvoering door de bemanning ter plaatse opgebracht, ze gingen geheel ‘Dunkelgelb’ de fabriek uit.
Ik ben geen fan van roestbakken die er uit zien of ze 20 jaar in een veld hebben gestaan, dus verwering met mate :D .

Inhoud van de doos:

photo 487397

4 sprues met tracklinks en de Voyager PE-set:

photo 487396

De verf e.d. heb ik al, MIG Dungelgelb, Rotbraun en donkergroen.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 okt, 2019 21:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Voordeel van weinig onderdeeltjes en ‘spuiten als-tie klaar is’ is dat de bouw lekker snel gaat :D

Romp en koepels in elkaar gezet tot ‘opbrengen Zimmerit’ niveau:

photo 487395

De figuurtjes in elkaar gezet en gietnaadjes weggeschuurd. Het zittende mannetje heb ik een sigaretje gegeven, die waren ze vergeten. Pijp mag wel, blijkbaar ... (tegen de loop staande mannetje)

photo 487400

photo 487398

photo 487399

Toen ben ik goed gaan zitten om de Zimmerit op te brengen, hoe moeilijk kan het zijn? Wat plamuur opbrengen, met een 5mm spateltje wat groefjes drukken, en klaar. Ik ben na een uur gestopt en heb de Tamiya Zimmerit stickervellen besteld ... :D

Ben er ook achter dat ik de verkeerde PE-set heb besteld, slim hoor. Is voor de King Tiger. Maar datgene wat ik wilde gebruiken kan ik daar wel uit gebruiken, gelukkig. Dat echte priegelwerk wordt bij mij geen ‘toevoeging’ zal ik maar zeggen.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 okt, 2019 23:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Je zal merken dat in dit geval de werkwijze van eerst plakken en daarna verven fijn werkt. Bij jou vorige tank was het interieur zichtbaar dus een iets andere aanpak was toen logisch. Mooi kitje.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 okt, 2019 7:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Succes, persoonlijk was ik voor de zimmerit van attack gegaan, heel fijn, makkelijk te beschadigen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 okt, 2019 8:48 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nu zit er niets anders op dan de King Tiger ook te bouwen... Qua PE zal je vooral de grilles op het motordek nodig hebben, da's gelukkig makkelijk te vinden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 okt, 2019 9:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
De King Tiger komt vast wel een keer :D ... ik wil eerst uit de WW2 landen een tank hebben, de Cromwell is onderweg. En nog een tweede Stug in de stash, die gaat in wintercamo en met Schürzen. daar heb ik ook van die tracks bijbesteld met allemaal losse metalen schakels, wil ik ook eens proberen. Ontbreekt nog een Rus nu - maar daarin is keuze zat.

De Zimmerit die Silenoz noemt ben ik niet tegengekomen, wel in PE van Eduard. Ik wil inderdaad langs de randen wat beschadigingen, eens kijken hoe dat gaat. De stickers zijn vrij stevig, met een scherp mesje wat wegkrabben of snijden lijkt mogelijk. Tanks zijn relatief nieuw voor mij, moet nog heel veel leren met weathering, maar vind het wel heel leuk bouwen!

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 okt, 2019 21:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Het was best even werk, maar de Zimmerit uit stickervel bevalt goed. Het is niet ‘flimsy’, lekkere plaklaag die bij een foutje met beleid weer even los gehaald kan worden. Op maat knippen en snijden gaat met een goed schaartje en een vers mesje prima (uitsparingen hoef je niet helemaal door te drukken, alleen de bovenfolie) en eenmaal gespoten ziet het er goed uit! Langs de randjes heb ik hier en daar wat beschadigingen gemaakt zoals je op de actiefoto’s uit die tijd wel ziet.

photo 487505

In de MIG-primer ... blijf het vreemd vinden zo het hele model in één keer :D . Lekker spuitbare primer, de Vallejo Grey wil nog wel eens sputteren in de airbrush, deze gaat perfect!

photo 487506

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2019 19:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Klaar voor het glansbad :D

photo 488115

photo 488116

De rupsen zijn nog wel een dingetje, die wil ik toch later opbrengen ivm kleur.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 okt, 2019 19:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
De tracks zitten erop :brouw: ... was best nog wel een dingetje. Voor het eerst zo’n track met allemaal losse schakels gebruikt, ziet er wel beter uit dan die trekdrop-tracks.

Zal geen orthodoxe methode zijn geweest :D . Ik wilde de tracks op kleur hebben voor montage. Uiteindelijk heb ik twee lange delen gemaakt, die onder- en bovenop de wielen zitten. Geprimerd en in kleur (MIG dark tracks 2 : Gun metal 1) gespoten. Hier had ik dus alle tijd. Niet vastgelijmd, zodat ik ze op de aan te brengen ronde delen kon schuiven.
Daarna heb ik in twee fases de ronde delen om voor- en achterwielen gemaakt: verlijmen, primeren en spuiten - na drie kwartier / uur zitten de schakels vast maar zijn nog niet doorgehard, en kun je de gewenste ronding aanbrengen. Het viel uiteindelijk mee en het is redelijk tot goed gelukt. Wat voor mij een raadsel blijft is waarom er aan de rechterkant een schakel meer (100!) nodig is ... maar de bouwtekening gaf dat inderdaad aan. De wielen lijken op gelijke hoogte te zitten....

photo 488471

Nog even nagespoten met glans, de weathering kan beginnen!

Op deze foto is trouwens goed te zien dat ik de ‘spatborden’ in 4 delen heb gezaagd, daardoor wat beter de indruk dat het losse delen zijn: op de WW2 foto’s zitten die dingen ook absoluut niet kaarsrecht. Aan de andere kant heb ik er één weggelaten.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2019 17:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi werk. de schakels rusten normaal niet op het eerste loopwiel.

Waarom 1 schakel meer aan de ene kant dan de andere? 9/10 omdat deze een torsiebaarsysteem heeft. Dus de wielen zitten niet tegenover elkaar L en R, maar verschoven tegenover elkaar, waardoor je dus een andere lengte hebt. Bij een echte valt dit nog op te lossen door het spanwiel te regelen, maar bij de meeste kits is dit een vast systeem.

Afbeelding

(bron: http://tiger1.info, misschien ook een handige website voor je, hoewel laat)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement