Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2019 1:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2018 14:02 pm
Berichten: 24
Woonplaats: Limburg
Nou dan, mijn eerste poging om een bouwverslag te maken. Ik bedacht mij, nadat ik veel foto's had gemaakt van de bouw (voor mezelf), kan net zo goed een bouwverslag maken. Dit is pas mijn derde model tot nu toe, dus ik kan wel tips enz gebruiken. Ik heb helaas geen foto's van het hele begin van de bouw. Ik ben meteen begonnen met scratch onderdelen en stowage, PE is besteld en de Friul tracks ook eveneens figuren van Tamiya. Wilde eigenlijk geen figuren, maar deze kit van Dragon is uit 1997 en die kit had toen nog geen interieur. Nu had ik de luikjes dicht kunnen laten, maar dat vind ik saai. Om de loze ruimte vullen die zichtbaar wordt, moeten er dus figuren in. Deze heb ik nog nooit gemaakt, dus we gaan zien of dat een succes wordt. Met name met de Milliput en op maat maken van onderdelen/fieldmodificaties van foto's van internet heb ik veel plezier. Men kan de kit bouwen zoals de afbeelding op de doos (conversie met nieuwere loop, of de originele met korte loop). Ik ga voor de korte loop. Dit is de doos:

Afbeelding

Model krijgt oorlogs- en rijschade, ik heb deuken in spatbord gemaakt, en 1 deel van het spatbord verwijderd. Ook zijn beide spatborden flink verbogen om zwaar gebruik in het veld weer te geven, doordat dit voertuig al geruime tijd meegaat in de strijd maak ik ook diverse fieldmodificaties. Elke aanpassing maak ik aan de hand van foto's die ik vind op internet. Ik wil een zo realistisch mogelijke StuG maken, zover mij dat nu als beginner lukt. De kogelinslagen, had ik wat te groot gemaakt, dus weer plamuren en nieuwe gemaakt. Mochten deze nog steeds te groot zijn, dan pas ik ze uiteraard aan.

Afbeelding

Afbeelding





Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De naden van de sleepogen nog plamuren en de rompdelen waar het spatbord zat moet ik ook nog dichtplamuren en lasnaden terugmaken.

Vervolgens ben ik onderdelen gaan maken van milliput, en stroken kunstof die ik toevallig had liggen. Ik heb ook het handvat vervangen voor koperdraad en een knik ingemaakt ivm oorlogsschade/rijschade.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de beide koplampen komt een 'schild met sleufje'/afdekking' van PE (weet niet hoe deze afdekking heet, maar is het schild voor de afdekking van licht in de nacht). Waar het losse koplampje in zit, heb ik zelf gemaakt. Hier komt het afdekschild beetje open te staan ivm de schade die is ontstaan, toen het spatbord werd vernield. Hierdoor zie je dan straks de koplamp zelf (aangezien er geen lamplens bij deze kit zit, moet ik die ook scratchen van wat clear sprue) achter de bescherming zitten. Ben aan het denken om een geknapte sleepkabel eraan te maken, hierdoor de indruk te wekken dat door de sleepkabel de lamp en spatbord is beschadigd toen die knapte. Bij deze kit zaten geen losse koplampen, dus die wat ik erin gelijmd heb is het lampje wat over was op het spatbord wat nu weg is. Dit lampje is eigenlijk wat te klein, maar dit wordt later gefixt met een PE deel.

Afbeelding

Reserve loopwiel op deze plek zag ik op de StuG Ausf. D, die ooit op Militracks in Overloon was, de PE schroefjes had ik nog over van mijn vorige project.

Afbeelding

De houten balken liggen nog los, maar die maak ik vast met ketting of touw denk ik. Achterop het motordek komen nog munitiekisten en emmer enz.

Afbeelding

Het aandrijfwiel en een loopwiel aan de schadezijde maak ik denk ik in de bekende rode primer kleur, zodat de indruk wordt gewekt dat deze ook beschadigd werden toen het spatbord vernield werd. En snel vervangen werden. De standaard plastic tracks hadden alle een dichte 'hoorn' op de tracklink, deze heb ik open gemaakt, aangezien ik een vroege uitvoering van de StuG heb, en ik de foto's bekijk, ze allemaal open zijn. Later werden ze dicht.

Afbeelding

Nu wil ik dus begin van de oorlogjaren weergeven, maar weet niet welke kleur ik moet gebeuren. Liefst moet het historisch correct zijn, ik maak ook de StuG met korte loop, dus ik moet in de begin jaren van de oorlog blijven toen de ausf c/d werden ingezet.

Weet iemand hoe de sluitingen aan de binnenkant van de luiken van het dak eruit zagen op de c/d uitvoering? Heeft iemand hier een foto van?

De rest van de bouw moet even wachten, mijn PE onderdelen en metalen loopje zijn nog onderweg vanuit Polen....

Sorry voor de slechte kwaliteit foto's, probeer de volgende wat beter te maken.


Laatst bijgewerkt door Mmike1984 op zo 13 okt, 2019 23:11 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2019 14:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie bouw tot nu toe...

in de eerste jaren had je panzergrijs, en panzergrijs, ik weet niet welk een jaartal en theater (Europa, afrika) je wilt weergeven, maar indien je afrika kiest heb je een panzergrijze basis met daarover afrikabruin...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2019 15:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2018 14:02 pm
Berichten: 24
Woonplaats: Limburg
Ik neig zelf meer naar Europa, lente/zomer, want het volgende project wordt een StuG III ausf. g met ostketten in de sneeuw...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2019 15:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Dan heb je de keuze tussen panzergrijs, panzergrijs en panzergrijs...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2019 19:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik weet niet welke versie hier afgebeeld wordt, maar je ziet de binnenkant van alvast 1 luik.

Afbeelding

Nog enkele plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Dit komt uit een mooi boekje, "Die deutschen Sturmgeschutze", van W. Fleischer, dat ik kocht omdat ik ook een Dragon type C/D heb, al is het een andere doos dan de jouwe. Succes ermee!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2019 22:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 05 dec, 2014 21:19 pm
Berichten: 159
Woonplaats: Arnhem
Ziet er mooi en veelbelovend uit zover. Altijd al een mooi ding gevonden die Stug, eigenlijk wel over alle modellen van de A t/m G.
Succes met het vervolg, ik blijf hem volgen.

Patrick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2019 23:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2018 14:02 pm
Berichten: 24
Woonplaats: Limburg
Vandaag geprobeerd om een lasnaad na te maken. Ik heb hiervoor Green Stuff gebruikt, vindt het persoonlijker wat makkelijker werkbaar dan Milliput. Op foto's van de echte StuG zie je ook een grote lasnaad tussen de loop en het schild achter deze loop, zodoende heb ik dit geprobeerd na te maken. Tevens ga ik ook deze schade van de sleepkabel aan de lamp namaken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jan, 2019 18:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Mooi werk tot nu toe, vooral de gebruiksschade ziet er goed uit. Bouwt de kit een beetje gemakkelijk weg? De wat oudere Dragon-kits willen nog wel eens niet lekker passen.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jan, 2019 15:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2018 14:02 pm
Berichten: 24
Woonplaats: Limburg
@Tomska, de Dragon kits passen redelijk, heb de figuren en accecoires van Tamiya en Italeri, van die laatste is de pasvorm en details wat minder.

Heb weer een en ander in elkaar gelijmd. De figuren moeten nog geplamuurd worden. Tevens wil ik van garen nog de kabels van de koptelefoons namaken, maar denk dat ik dat pas doe als ik de figuren ga primeren. Tevens qua stowage een en ander aangepast, het hekje beviel niet. Het hekje dus weggehaald, en vervangen voor de pinnen. Hier wordt later een strook reserve tracklinks over heen geschoven. Bewust werk ik met deze pinnen, want de open trackhoorn past er over heen. Zag dit op een foto van een ander model, en vond het wel mooi (en praktisch) staan. Of het vroeger ook zo is gedaan, weet ik uiteraard niet. Dus ik zie het maar als een veldmodificatie. De houten balken krijgen waarschijnlijk een plekje op een van de spatborden. Of ze blijven weg.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop alleen dat qua historische correctheid de figuren kloppen, met name de commandant met zijn pet. Zag op foto's dat de crew van die 'schuitjes' droegen en/of helmen en de commandant schuitje of pet. Uniformen moeten feldgrau had ik begrepen?

@StevenVD, qua hendels op de luiken ben ik nog niet veel wijzer geworden. Elke uitvoering had weer een ander systeem. Ben dus specifiek op zoek naar de Ausf. C/D luikhendels. Mocht ik de juiste details niet vinden, dan komt er een landkaart en een stuk tarp/canvas over heen te liggen... :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jan, 2019 19:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2018 14:02 pm
Berichten: 24
Woonplaats: Limburg
Gezien het feit dat er niet heel voor documentatie van de StuG C/D is, heb ik een en ander gekocht. Ook meteen voor toekomstige projecten.

Afbeelding

De details van de luiken.

Afbeelding

De hendels heb ik zo goed als kon, na proberen te maken van resten PE en platgeknepen koperdraad. Verder las ik in een van de boeken dat de antenne-goot van hout was. Dus die ook maar van hout gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement