Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2019 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Pol Govaerts uit Wommelgem heeft een privémuseum en die bezit een echte functionele Chaffee, ik heb hem destijds zelf mee gerestaureerd. Als je wil kan ik zijn contactgegevens nog wel eens opzoeken. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: di 05 nov, 2019 1:30 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik denk dat ik alle nodige referenties nu wel verzameld heb. De tank blijft afgesloten door een gebrek aan interieur, dus wat foto's en plannen van de buitenkant zouden moeten volstaan. Ik moest nog wel kijken of ik ook iets met die nieuwe set Lion Roar fenders aan kon vangen.

photo 490261

De handleiding is wel duidelijk, met heel wat bladzijden in een handig boekje. Ik vond net nog een lastige fout in de bouwhandleiding van het model, het machinegeweer vooraan de tank verschijnt plots geassembleerd op de bouwtekening. Dit bestaat duidelijk uit drie aparte delen, maar er staat dus niet bij welke. De loop herken ik wel, maar de mantlet en de ring daarachter is niet zo eenvoudig terug te vinden. Ik moet dus wachten tot er al wat meer sprues leeggemaakt zijn.

photo 490259

Onderdelen van de fenders worden ontbraamd met een vijltje, met de richting van de plaat mee om die niet te verplooien.

photo 490260

Alle componenten zij hier geplooid. Door fijne gaatjes zie je goed hoe het in elkaar past.

photo 490262

Ik had de linkerfender al geassembleerd met lijm.

photo 490263

Toen bleek de bemating van de middelste PE-platen zo te verschillen met het model, dat er tot een halve centimeter speling was tussen de platen.

photo 490264

Door het draagframe te versnijden en de middelste platen te vervangen door langere van aluminium, kon de vorm van de fenders uit de kit terug benaderd worden.

photo 490265

Aan een zijde kunnen nu de steunplaten op de romp aangesloten worden. Hier zullen nu nog de boutjes in PE op gekleefd worden, die op de stukken van Lion Roar zouden komen. er zullen ook spatborden op maat gemaakt moeten worden voor deze nieuwe zijplaten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: di 05 nov, 2019 8:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Da's balen, wel mooi opgelost

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: di 05 nov, 2019 17:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
inderdaad, mooi zelf opgelost met die spatborden.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: do 16 apr, 2020 0:54 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nog bedankt voor de reacties, ik veronderstel dat ik er inderdaad nogal van baalde hoe die Lionroar upgrade ineen zit, zodat er ineens vijf maanden voorbij gleden zonder dat ik deze terug op wilde pakken. Maar nu we in een soort modelbouwgevangenis terechtgekomen zijn, kan deze wel weer uit de kast.

photo 504352

Deze inleiding uit een van mijn favoriete comics dient als sfeermaker voor de volgende situatie:

photo 504338

De fenders waren dus nog niet half geïnstalleerd op de vorige bladzijden, er komt nog veel meer bij kijken. Zo moet je de verstevigingsribben er op plaatsen met ieder vier van deze PE boutjes, die weg zijn voor je het beseft.

photo 504337

Het komt er op neer dat je elk van deze stukjes in een van de uitsparingen op het etsplaatje kleeft. Je kan dit niet met een pincet doen, want dan lijm je de pincet aan je boutje. Wat je wel doet, is alle stukjes met de zeskant naar boven op de mat leggen (ik gebruik hier een tegel voor). Dan gebruik je iets zwak kleverig zoals een stuk gom aan je mespunt en pikt er zo'n boutje mee op. Dat hou je net dicht genoeg tegen een lijmdruppel zodat er een drupje overspringt naar het boutje. Heb je pech, dan valt het boutje in de druppel en moet je het schoonmaken en herbeginnen. Dan ga je ermee naar de plaat en probeert het boutje in de uitsparing te duwen. Heb je daar pech, dan zit het net niet op de juiste plek of blijft het toch liever aan de gom zitten dan aan de plaat, wat betekent dat er toch lijm aan de verkeerde kant raakte. Die operatie heb ik voorlopig 44 keer herhaald en ze zit er nog een veertigtal keer aan te komen.

photo 504339

Ik besloot dat uit de drie verschillende sets die ik gekocht heb, alleen de ribben van Lionroar bruikbaar zijn. Die van Voyager zijn correct maar er zitten geen plooikanten aan omdat ze bedoeld zijn voor de op de plastic fenders en de hull zittende bevestiginsplaten, die ik verwijderd heb toen ik de PE fenders installeerde. Waarom die van Lionroar beter zijn dan die van Eduard, kan je op deze afbeelding zien. Eduard heeft de zeskantbouten niet als aparte stukjes meegeleverd, wat als voordeel of als nadeel bekeken kan worden. Maar er zit duidelijk een fout in de hellingshoek (tussen oranje en groene lijn) van de pantserplaat in de Italeri-kit waar de Eduard set voor ontworpen was, in de veronderstelling dat Eduard bewust een fout overgenomen heeft. Als je deze ribben dus plat op de fenders kleeft, is er een discrepantie tussen de hull en de plooikanten aan de ribben.
photo 504340

Hier zitten alle ministukjes op hun plek op de ribben.

photo 504342

Om die ribben te kunnen plaatsen, heb ik aan de onderzijde van de fenders een stuk van de Lionroar frames moeten vervangen door een zelfgeplooid L-profiel. Dat sluit niet perfect aan op het gedeelte dat kon blijven en moest dus wat dichtgeplamuurd worden, maar hier kan uiteraard wat modder over gegooid worden.

photo 504341

photo 504343

photo 504344

photo 504345

De ribben konden nu geplaatst worden op de plekken waar ze bij AFV weggesneden waren. Ze sluiten mooi aan met de hull.

photo 504347

Achteraan heb ik wel een kleine concessie moeten maken, de laatste ribben worden normaal gezien op de achterste pantserplaat gelast, maar ik heb ze moeten afsnijden en plooien (vergelijk met foto 3) omdat ik de fenders, ontworpen voor Italeri, gelijk had laten eindigen met die plaat. Dit gaat niet erg opvallen omdat de achterlichten nog op de plaat gelijmd zullen worden.

photo 504346

Volgende stap bij Lionroar, je moet de overgang van de horizontale platen naar de verticale "schurzen" maken. Hier ging Lionroar nog verder de mist in. Eerst benoemen ze een aantal deeltjes fout op de tekening, want dit is fret B en niet D. Twee van de stukjes hebben ze ook nog eens omgewisseld met elkaar. Dat alles zou ik met de mantel der liefde hebben kunnen bedekken, want dit is in een minuutje uitgevist. Het ergste moest nog komen, want deze PE-delen lijden aan dezelfde ziekte als de frames voor de fenders. Lionroar bekommert zich zozeer om de plooi(on)kundigheid van zijn cliënten dat ze er van uitgaan dat die geen stukjes kunnen plooien langer dan vier keer de breedte. Daarom hebben ze haast de volledige plooilijn weggeëtst op vier à vijf breekpuntjes na (want dat is wat ermee gebeurt als je die een keer vanuit 90 graden terugplooit). Hieraan willen ze dat je het hele zijgedeelte vastmaakt. Ik ik had een van die profielen al gelijmd met grote bedenkingen van hoe die naad er uit zou gaan zien met al die ritssluitinkjes er in. Het tweede profieltje brak gewoon in twee toen ik het wat wilde terugplooien. Daarom besloot ik ook het eerste er terug af te halen en deze hele zooi meteen te vervangen. Zo kon ik meteen de juiste positie aanduiden van de bouten die op de plastic AFV fenders zaten, wat iets afwijkt van hoe Lionroar die plaatst. Ook kon ik die profielen uit een stuk maken voor de hele lengte van de fenders, wat een stuk meer stevigheid aan de constructie geeft. Ik kon nog altijd de indruk geven van vier aparte stukken door een graveerlijn toe te voegen. Met de grote plooibank van Mastertools kon dit hele stuk van 12.4 centimeter in twee keer geplooid worden.

photo 504348

Hier zie je de onderdelen die vervangen worden, het bleek dat de onderste lat niet recht maar schuin moest staan. Dat was gauw gecorrigeerd met mijn profiel, maar het zou bij de stukjes van Lionroar onherstelbare schade opgeleverd hebben.

photo 504349

Het was nu niet zo moeilijk om beide stuks op hun plek te zetten. Ik moet ook nog de vier uiteinden scratchen, want op de koop toe hebben die stukjes bij Lionroar de verkeerde vorm. Er zit geen scherpe hoek aan om te passen op de lange stukken. ik hoop dat ik uiteindelijk de grote platen op de zijkant toch nog ga kunnen gebruiken, want ik weet dat ik in het midden van de fenders een verlenging uitgevoerd heb.

photo 504350

photo 504351


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: vr 17 apr, 2020 21:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Strak werk met de spatborden Steven, ondanks het friemelwerk zit alles er mooi op. Voor die extreem kleine onderdelen kan ik wel dit aanraden om in te investeren;
Afbeelding

Het zijn potloden met een soort van wasco erin, ze zijn volgens mij voor die nagelstudio's bedoeld tijdens het plakken van glittersteentjes (niet dat ik er verder ervaring mee heb :mrgreen:)
Ze zijn hierom ook ideaal voor het werken met PE, en ze kosten ook niks op het internet (AliExpress en co).

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: za 18 apr, 2020 1:09 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Tom. Er zijn ook al dergelijke tools te vinden op modelbouwbeurzen. Ik blijf alvast voortknoeien met de gom in de volgende update.

photo 504833

De sand shields zijn bij Lionroar iets groter in de hoogte dan in de kit. Als ik dat nameet, dan kan Lionroar er wel eens dichterbij zitten dan AFV. Het is in elk geval de moeite om de onderdelen van de PE-set te gebruiken, al heb ik er een paar van moeten vervangen door een langere zelfgesneden plaat.

photo 504849

Je ziet namelijk dat de tweede plaat iets te kort is om de gegeven ruimte in te vullen. Wat de boel nog wat moeilijker maakt, is dat er nauwelijks voldoende hechting mogelijk is tussen de platen doordat de schuine verbindingsstukken niet in het midden tussen de twee hangen. Er is maar een millimeter verbinding tussen de twee platen, waardoor je het sand shield niet zomaar recht kan plooien.

photo 504834

Hier zie je dat er aan de achterkant nog verstevigingsstrips geschroefd worden. Die zijn er niet in de PE-set, ondanks dat ze de schilden onderaan zichtbaar dikker maken. Je ziet ook dat de drie verbindingsstukken van Lionroar in het echt alleen dienden als stootplaat voor de schilden, die uit een samengelast stuk bestonden en niet vier aparte plaatjes.

photo 504836

Ik heb de strips met de schroeven er op toegevoegd uit scratchmateriaal. Zo worden de schilden ook minder buigzaam.

De volgende statie was het aanbrengen van de scharnieren aan de schilden. Er stonden streepjes op de platen waar die scharnieren moesten komen, maar dat bleek onbetrouwbaar nadat ik al een zijde geplooid en vastgekleefd had.

photo 504837

photo 504838

Ik had voor deze schilden geen foto op schaal ter beschikking, dus moet ik het hier tonen met congruentie. De groene lijntjes volgen de verkleining van mijn plaat naar de foto, je merkt wel dat de scharnieren bij de rode lijntjes te ver uiteen staan.

photo 504839

Hier zijn de scharnieren allemaal half gemaakt en in positie geplaatst.

photo 504840

De spil moest 2,5 mm zijn en ik heb die uit Friuldraad gemaakt. Beide kanten zijn steeds recht gevijld.

photo 504841

De andere eindjes van de scharnieren. Ik had ze al bijna in twee gespiegelde groepen gemaakt, maar ik zag gelukkig op de foto's dat er gestandaardiseerd is en dat ze aan beide kanten identieke scharnieren gebruiken.

photo 504842

Deze stukjes zijn nu zonder te lijmen op de schilden gemonteerd.

photo 504844

Dan zijn die op een zelfgemaakte jig gezet die net zo hoog kwam als de onderkant van de fenders.

photo 504845

photo 504843

De schilden konden nu stukje bij beetje vastgelijmd worden, want in één keer was dit niet gelukt. Ze zijn nu niet echt beweegbaar meer, maar geven genoeg mee om de wielen er nog tussen te krijgen.

photo 504847

Achteraan heb ik de fenders mooi kunnen dichtmaken met de Lionroar uiteinden.

photo 504846

Vooraan worden dezelfde onderdelen gebruikt, maar daar past het niet en zal ik weer zelf iets moeten ontwerpen.

photo 504848

Daarna zijn de bouten boven op de fenders nog geplaatst, maar er zouden nog zoveel van deze stukjes over moeten zijn, dat ik ook op de zijkanten een zeventigtal zou moeten kunnen plaatsen en die zijn er niet. Ik heb nog wel een extra aftermarketset, maar daar kan ik er nog maar een tiental dezelfde uit halen. Ik heb ook geen hex punch&die, dus moet ik even bekijken of ze anders te produceren zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: za 18 apr, 2020 10:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Het is al weer een aardige verbouwing aan het worden zo.
Zal vast wel weer een mooi model uit komen uiteindelijk.

Gr.
Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: za 18 apr, 2020 15:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Netjes Steven,

Wat een werk weer, maar zeker leuk. Een hele uitdaging maar dat gaat jou wel goed af.
Succes met je project, ziet er super uit.

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: AFV M24 Chaffee
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2020 13:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie complimenten, de updates wisselen nu wat af met de Vietnambouw die al verder zit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement