Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 15:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 26 dec, 2018 19:50 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Goedenavond,


Een tijd geleden had ik het volgende kitje gekregen:



Een resin YPR van ModellTranss Modellbau.

De YPR is een pantservoertuig dat in de koude oorlog in dienst werd genomen door het Nederlandse leger. De YPR vervoerde infanterie en gaf de infanteristen nadat ze het voertuig hadden verlaten vuursteun. Defensie breed zijn er verschillende varianten van de YPR ingezet.

PRI, Pantser Rups Infanterie, 25mm kanon
PRCO-B, Pantser Rups COmmando, 25mm kanon
PRAT, Pantser Rups Anti Tank, TOW raketten
PRCO-C, Pantser Rups COmmando, .50 mitrailleur
PRMR, Pantser Rups MoRtier, 120mm mortier
PRRDR, Panster Rups RaDaR, Radar versie, .50 mitrailleur
PRGWT, Pantser Rups GeWondenTransport
PRVR, Pantser Rups VRacht, .50 mitrailleur
PRGN, Panster Rups Genie, .50 mitrailleur
Kmar, Koninklijke Marechaussee versie, een speciale versie voor rellen, en een AAV (Aircraft Assault Vehicle), trapje voor gekaapte vliegtuigen.


Het voertuig is inmiddels grotendeels vervangen door de CV90/35, Boxer & Bushmaster voertuigen. In Afghanistan is de YPR nog eens volop ingezet, het onderstaande stukje geeft verdere uitleg:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding




Dan nu 't plastic.




De bouw was redelijk eenvoudig, de kit heeft niet veel onderdelen maar ieder onderdeel zit vast aan een block resin, hetgeen nogal een rotzooi geeft:


Afbeelding




Het model heeft van zichzelf al veel detail dus vond ik het niet nodig om zelf nog veel details toe te voegen. Wel heb ik de beugels die voorop het voertuig zitten zelf moeten maken en nog een paar kleinigheden toegevoegd.



Afbeelding



Vervolgens het spuitwerk, ik ben begonnen met Revell brons-groen:



Afbeelding



Vervolgens post shading toegepast om wat meer kleurverschil in de verf te krijgen:



Afbeelding



Afbeelding



Op de bovenstaande foto heb ik de .50 koepel op het model gezet. ( ik heb uiteindelijk gekozen voor de PRI, maar ik kan de koepels altijd omruilen als ik dat wil)


Aangezien ik het voor een voertuig van dit formaat wat te veel werk vond om de 3 kleur NAVO camouflage met de airbrush aan te brengen heb ik het met de kwast gedaan. Voor kleine voertuigjes als deze is dat ook geen enkel probleem. Wel jammer dat ik vergeten was om de bruine kleur goed te schudden voor gebruik, de verf was daardoor nogal glanzend.



Afbeelding



Vervolgens een eenvoudige dry-brush:


Afbeelding



Daarna heb ik een zandkleurige olieverf verdund en uitgestreken over het model. Een groen voertuig in de woestijn vangt nogal wat stof dus voor mij was de uitdaging om dat zo goed mogelijk na te maken.



Afbeelding


Afbeelding




De 'decals' zijn met de hand geschilderd. Er zaten wel decals bij de kit maar die waren niet bruikbaar. (Braken doormidden)



Na de stof-wash heb ik met een donkere olieverf de details benadrukt en met een donkere kleur krassen gemaakt op het voertuigen. Wat details schilderen, kabeltje scratchen, antennes er op, en klaar! :D


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding





En dat was het, hehe :wink:






D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 dec, 2018 21:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De YPR is een fijn onderwerp voor een model, ik heb zelf die van AFV gebouwd. Waar heb je die infopagina gehaald?

Het voertuig lijkt me mooi geschilderd en verweerd, maar de PRI verschijnt in je eindfoto's maar half zo groot als op de eerste in het topic. Als je de achtergrond (inclusief je expressionistische werkblad) nog wat zou kunnen terugdringen, gaan de details beter tot hun recht komen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2018 10:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7913
Woonplaats: Ingelmunster
Mooitje geworden, heb wel het idee dat niet alle foto's getoond worden.

Deze ziet er mooi gegoten uit. Heb nog hun Buffel liggen, maar die heeft een klein probleempje, de romp is zodanig gekrompen dat de bovenkant volledig ingevallen is...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2018 19:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
StevenVD schreef:
Waar heb je die infopagina gehaald?


Ik heb deze kit ook, het info-blad wordt geleverd bij het model.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2018 22:36 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Bedankt voor de feedback!

En inderdaad, het informatie stuk is meegeleverd bij de kit. Op de achterkant staan de bouwinstructies.

Silenoz schreef:
Deze ziet er mooi gegoten uit. Heb nog hun Buffel liggen, maar die heeft een klein probleempje, de romp is zodanig gekrompen dat de bovenkant volledig ingevallen is...

Heb je hem gekocht via de producent? Ik heb contact met hem gehad toen er iets mis was gegaan met mijn bestelling. Aardige man, wel jammer dat hij geen Engels sprak en ik dus in mijn beste Duits de situatie uit moest leggen. :)

StevenVD schreef:
Het voertuig lijkt me mooi geschilderd en verweerd, maar de PRI verschijnt in je eindfoto's maar half zo groot als op de eerste in het topic. Als je de achtergrond (inclusief je expressionistische werkblad) nog wat zou kunnen terugdringen, gaan de details beter tot hun recht komen.

Haha ja, ik heb een mooi werkblad hé? Het is een oude snijdplank die ik toen ik een jaar of 12 was van mijn moeder gekregen heb, zodat ik niet meer in de keukentafel zou snijden gok ik. 10 jaar later gebruik ik hem nog steeds om kleine beetjes verf op te mixen. Dan blijft mijn snij-mat een beetje schoon.

Maar ik ben het met je eens Steven, ik heb zojuist nog een keer de foto's geschaald en geüpload:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding






D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2018 11:01 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Deze foto's zijn veel duidelijker. Nu is het zand onderaan goed te zien! Heb je die Black Lion decals niet gebruikt?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2018 11:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
mr.vdh schreef:
De 'decals' zijn met de hand geschilderd. Er zaten wel decals bij de kit maar die waren niet bruikbaar. (Braken doormidden)


:wink:

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2018 14:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Aha, daar had ik over gelezen. Wat je nog zou kunnen doen, is de koplampen met een klein druppeltje clear opvullen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ETG, Google [Bot] en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement