Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [Takom 1/35] M3 Lee tank
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2018 21:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Hi all,

Ik hoorde veel goede verhalen over de M3 Lee van Takom, plus ik vond het een coole tank. Voor mij reden genoeg om deze te bouwen :).

De tank
Citaat:
The M3 Lee, officially Medium Tank, M3, was an American medium tank used during World War II. In Britain, the tank was called by two names based on the turret configuration and crew size. Tanks employing US pattern turrets were called the "Lee", named after Confederate general Robert E. Lee. Variants using British pattern turrets were known as "Grant", named after Union general Ulysses S. Grant.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/M3_Lee
Afbeelding

De kit
Afbeelding

De kit is goed te bouwen, maar wel met de juiste instructies. En dan doel ik niet op de bouwinstructies :D. De hele opbouw moet je bijvoorbeeld los van de onderbouw opstellen, en in een later stadium samenvoegen (in tegenstelling tot wat de bouwbeschrijving voorschrijft). Ook lijkt het er (haast?) op dat er een tracklink per track te weinig in zit, dus hier moet je ook voldoende ruimte tussen de tracklinks over laten. Ik heb het bouwverslag of The Modelling News gebruikt als uitgangspunt.

Verder zeer goed te bouwen :). Ik heb de loopjes (kanonnen + MG's) vervangen door die van RB Model.

De tank is geprimed met UMP primer en vervolgens met Tamiya Olive Drab (+highlights) afgewerkt. Nu op naar de verwering :).
Afbeelding
Afbeelding

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 dec, 2018 1:33 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ziet er keurig uit. Maar het is een kit van oorspronkelijk 360 onderdelen, ik hoop dat je dus wat meer foto's hebt genomen dan dit?

https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=41651

Ik zag in een review dat de plaatsing van de loop op de sprue tot beschadiging had geleden, heb jij om die reden ook de loop vervangen of was dat op voorhand beslist? Verder viel me nog op dat jij ook sommige veerbenen verkeerd om hebt zitten, je kan dit zien aan de smeernippel vlak naast het scharnier in het midden van de bogie. Ton had net hetzelfde probleem, maar die hebben we snel kunnen verwittigen omdat hij bouwfoto's had geplaatst na de montage van de bogies. Ik weet niet of ze nog in dit stadium om te draaien zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2019 13:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
@StevenVD,
Helaas niet meer foto's, maar zoals je kan zien is ie gelukkig nog lang niet klaar. Denk dat ik met het vervolgproces nog nuttige en leuke updates zal brengen :). Ik heb de loop op voorhand vervangen, die in de sprue was niet beschadigd. Scherp v.w.b. de smeernippel, ik denk dat ik er simpelweg een paar verloren ben :mrgreen: . Lossen we wel op.

Ik heb inmiddels de tank toch iets meer opgelicht (was iets te donker). Daarnaast heb ik de decals aangebracht. Ze zijn mooi, maar heel erg dik. Ik heb DACO Solutions Strong gebruikt om de decals wat in te blenden. Dit ging vrij goed, alleen bij de blauwe markeringen aan de zijkanten zie je het nog iets. Na het aanbrengen van de decals heb ik deze iets opgeschuurd. Daarna heb ik ze met de airbrush bewerkt met een heel lichte versie van de groene basislaag. Hierna weer een laklaag met Alclad Aqua Gloss (zeer tevreden!).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Next steps: tracks schilderen, chips, pinwashes en filters. Ook ga ik bekijken of en zo ja welke bepakkingen ik erop wil.

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2019 14:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
ziet er al goed uit zo... Mooi spuitwerk en benieuwd naar de volgende stappen

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2019 21:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Al een aantal keren met M3 varianten in mijn handen gestaan. Stom dat ik ze weer terug heb gelegd, ziet er goed uit.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2019 10:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Thanks! Ik ben ook benieuwd!

@Jeroen, zeker doen! Op de decals na een zeer goede kit. Er zijn wat dingen die je moet weten (hoe de hull op te bouwen, en het feit dat je de tracklinks iets uit elkaar moet bouwen), maar bouwt verder prima.

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jul, 2019 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Hi all,

Ben inmiddels weer een paar stappen verder:
1. Alle bouten gehighlight met lichtgroene kleur. Twee keer gedaan omdat ik het na de eerste keer geen mooie tint vond ( :twisted: );
2. Details geschilderd (e.g. MG, wielen, etc)...nog niet alles gehad :). Voornamelijk met Vallejo;
3. Paar chips (minimaal) met donkerbruine/donkergrijze kleur (Vallejo);
4. Pinwashes bij alle bouten (van Gogh olieverf, mix tussen Shadow Brown & Zwart. Verdund met terpetine). Ik kwam erachter dat de finish laag eigenlijk te ruw is, dus dit kost wat meer moeite dan gedacht;
5. Oil dot technique (van Gogh & 502 Abteilung, geel, lichtgroen, donkergroen, ietsje verdund met terpetine). Nog uit te voeren: paar highlights en shadows met dezelfde techniek.

Na de pinwashes, chips en details schilderen:
Afbeelding
Afbeelding

Na oil dot:
Zijkant:
Afbeelding

Voor/na (laatste foto van deze serie is hele achterdek gedaan):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor/na:
Afbeelding
Afbeelding

Voor/na:
Afbeelding
Afbeelding

Next steps: highlights & shadows met oil dot technique. Dan verder naar streaks.

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jul, 2019 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik zie dit topic nu pas en ja, deze tank behoord niet zo dadelijk tot mijn favorieten maar los daarvan: toch een nette bouw. :)
Betreft je opmerking over de bouwinstructies: ik volg die nooit letterlijk, noch in de opgegeven volgorde, ik bouw gewoon op mijn eigen manier en zo doen nog heel veel bouwers dat.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jul, 2019 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Persoonlijk blijft dit toch een van de lelijkste tanks die het slagveld van WOII heeft mogen zien, maar apart is hij zeker ook. Het model vordert al goed, verwering ziet er mooi uit! Aparte decals ook; ik heb vrij weinig verstand van Amerikaans spul, en deze sterren kende ik nog niet.
Zitten de tracks trouwens wel recht bij de sprocket? Op de laatste foto's lijken ze wat naar binnen te staan, of is dit vervorming van de foto?

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jul, 2019 10:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Nunspeet
Ziet er netjes en "subtiel" uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement