Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 nov, 2018 14:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Vrijdag en gisteren wat vorderingen kunnen maken :D ... het begint op een tankje te lijken!
Moet zeggen dat ik toch wel veel aardigheid krijg in ‘tankjes’! Leuk om te bouwen.
Doos nummer 2 is ook binnen (heb gelijk ook maar een Sherman meebesteld.. :D ) die ik in een verweerde wintercamo wil doen - leuk om die naast elkaar te hebben. Daar zet ik denk ik het korte loopje op, komt een rek achterop en het achterdek vol met ‘bepakking’.

Vorderingen:

photo 460279

En met wat gepriegel zitten de rupsbanden er goed op:

photo 460280

Ben tegen twee problemen aangelopen. De sleepkettingen moeten worden gemaakt van wat dun touw dat is meegeleverd, maar dat krijg ik niet fatsoenlijk. Met verdunde houtlijm heb ik er eerst iets van een gewenste vorm aangegeven, maar door het vocht gaan er haartjes uitsteken. Met een schuurpaiertje geprobeerd weg te krijgen, lukt half, en met het opbrengen van de verf en een roestwash springen er weer nieuwe uit. Niet mooi.

Tweede probleem: ik dacht met pigment (Earth van Mig) zand en moddereffect aan te kunnen brengen. Ik heb een dikke kwast, in de Pigment Binder, dan het bergje pigment aanstippen en overbrengen op het model. Maar het lijkt dat de pigment oplost? Ik krijg in ieder geval geen ‘relief’...
Suggesties?

@Bert: het expirement met het afgezaagde voetje werkte niet :D , heb wat extra mudwash aangebracht rondom de luiken en ‘opstappunten’.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 nov, 2018 14:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Silmaril, een touw kan je afbranden om de vezels weg te krijgen. Haal het snel door een kaarsvlam en dan zullen alleen de fijnste uitsteeksels opbranden. Test eens uit met een stukje reservetouw, want de snelheid is wel belangrijk, De StuG ziet er al stug uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 nov, 2018 20:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ruud,
Voor het pigment;
Op een los schoteltje paar drupjes pigment binder doen dan met een kwastje wat pigment erdoor roeren tot je een papje krijgt. Dit op je model aanbrengen en dan nog wat droog pigment hierop aanbrengen. Zo kun je meer dikte krijgen. Niet te nat in ieder geval.

Ik gebruik daarvoor meestal 2 platte kwastjes van ongeveer 0,5 tot 1cm breed. Ééntje gebruik ik ‘nat’ de andere houd ik droog en gebruik ik om pigment vanuit het potje op te pikken en houd ik dan boven de natte pigment binder of de vochtige plekken boven mijn model. Door tikken tegen het penseel valt dan de pigment in de natte plek. Eventueel met het andere ‘natte’ penseel er een beetje in drukken, maar soms is dat niet echt nodig en zuigt de droge pigment het natte goedje op en zit het ook gefixeerd.

Ik heb het geprobeerd zo duidelijk mogelijk uit te leggen, maar het is ook vooral zelf even proberen en varieëren met de hoeveelheden. Test het even op een proefstukje tot je de slag te pakken hebt.


Succes met de mooie Stug!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 nov, 2018 21:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Dank Steven en Odorf! De truc met de aansteker en het touwtje, hoe snel ook, mislukte jammerlijk :D ... ik denk dat de gebruikte lijm èrg brandbaar is. Die was ‘woef, weg’ ...

Het StuGje is af, ben zelf niet ontevreden en belangrijker, ik vond het erg leuk om te doen omdat je veel stappen maakt met weathering. De tweede bouwdoos is al binnen, die wil ik met Zimmerit, korte loop, schilden en bagagerek (misschien niet helemaal historisch verantwoord) bouwen en van een verweerde, overall wintercamo voorzien. Maar eerst de Sherman :D ...

Eindresultaat:

photo 460414

photo 460416

photo 460419

photo 460415

photo 460417

photo 460418

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 nov, 2018 8:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Die mag best gezien worden, ik kijk al uit naar je volgende model. :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 nov, 2018 20:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Mooie STuG zo, lekker verweerd, zonder te veel te wezen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2018 9:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Gaaf gedaan, de verwering ziet er echt heel realistisch uit! :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2018 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1067
Woonplaats: Zelzate-België
Mijn gedacht,

Prachtig model geworden :shock:
Verwering inderdaad heel mooi en niet overdone :brouw:

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement