Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 10:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 nov, 2018 1:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 699
Woonplaats: Stolwijk
Op advies van Bert Takken heb ik de STuG III ausf. G besteld voor mijn eerste ‘tankje’. Ik ben nog wat huiverig, omdat ik de meeste bouwverslagen hier, met name de weathering, van een niveau zijn waar ik nooit zal komen :D ...

Ook voor het eerst dat ik olieverf wil proberen voor een deel van de weathering. De YouTube lijst met voorbeelden groeit gestaag...

Ik houd deze redelijk simpel, geen schermen er op, gewoon even ervaring opdoen. Als het bevalt wil ik een meer verweerde maken en een wintercamo proberen. Daar wil ik dan ook de Zimmerit en schilden op.

De aangeschafte set met wat figuurtjes, de Big Ed set, resin materiaal met kisten / kratten en zeilen en wat olieverf:

photo 459437

Het is ook voor het eerst dat ik een model eerst helemaal ga bouwen en daarna pas spuiten. De kit zelf is erg goed, typisch Tamiya, mooie pasvorm en detaillering en de eerste stukken zitten al in elkaar.
Ik denk dat ik niet eens heel veel van de PE ga gebruiken, veel is zo friemelig dat het er bij mij niet van opknapt :D ... en de Zimmerit en schilden bewaar ik voor de versie 2.0.

photo 459436

Deze PE vind ik wel wat toevoegen:

photo 459435

M.u.v. de loopwielen wil ik hem eerst helemaal afbouwen, ik hoop dat er dan straks genoeg ruimte is om de rupsen er nog op te krijgen?

Uit het beeldmateriaal maak ik op dat je veel mogelijkheden hebt m.b.t. afwerking en details, er zijn zoveel uitvoeringen en verschillende manieren van waar je bijv. de spare rups-delen of de krik laat.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 nov, 2018 11:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Zie ik ook Zimmerit (Big Ed)?

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 nov, 2018 12:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Nunspeet
Silmaril

Mooi je 1e tankje. En het verweren..... Zeg nooit nooit. Ik had meer dan 20 jaar niet gebouwd en toch weer begonnen en zoals veel brouwers op de forum zeggen. Belangrijk is dat je het plezier in het bouwen hebt. Ik kon ook de boel alleen maar in elkaar plakken laat staan een airbrush hanteren. Airbrush gekocht cursus gedaan, goed naar de tips geluisterd en vooral veel heel veel hulp van dit forum en vooral doen veel doen en niet bang zijn om fouten te maken.
Blijf posten en vooral vragen stellen en je zult zien dat er veel positieve tips komen waardoor je alleen maar beter wordt.

Veel succes ik blijf je volgen als "sherman" freak

gr

Ton(y)sherman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 nov, 2018 17:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Tja, een StuG III met zimmeritt vind ik dan "het weer net niet" maar dat is persoonlijk, wel vind ik een volgepakte StuG dan wel weer heel mooi.
Verweren van een tank, och daar kan je niet veel fout aan doen, het zijn vaak alleen maar echte platen aan elkaar gelast, met een postshading , regen of vuilstrepen aan de zijkanten (vertikale delen), beetje chipping bij de commandatsplek en wat vuile voetstappen op de boeg en achterdek, uitlaatvuil op achtersteven en wat vuiliheid onder de spatborden en tracks kan je al een heel mooi voertuig neerzetten.


Kijk anders eens bij die M4 van Jeroen voor inspiratie

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 nov, 2018 21:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 699
Woonplaats: Stolwijk
Ja, in de Big Ed zit Zimmerit :) ... maar in deze versie komt het er nog niet op. Mooi vind ik het niet, namelijk.

@Bert: ja, ja, zo klinkt het wel heel makkelijk :D

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 nov, 2018 21:38 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Gelukkig kan ik het ook allemaal uitleggen hoor en ik niet alleen hoor, we loodsen je stap voor stap door het proces en nadien schrijf jij ook zulke teksten als ik hierboven

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 nov, 2018 8:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Mooi onderwerp, met Tamiya kun je eigenlijk nooit fout gaan. Qua verweren; het is misschien afgezaagd, maar doen is de beste manier om het te leren. Ik heb zelf soms dat ik me uren in aan het lezen ben over een of andere techniek, maar daar leer je het niet mee. Gewoon proberen en leren van de fouten die je maakt zijn de beste methodes om een techniek op te pakken. Overigens betekent dit niet dat je internet links hoeft te laten liggen; op YouTube staat enorm veel materiaal waar je mensen aan het werk ziet; dit kan ook erg leerzaam zijn.

Verder zou ik me niet blind staren op de modellen die je overal langs ziet komen; ik heb dit ook een tijdje gedaan, en het kan flink de motivatie uit de hobby halen (je krijgt haast het idee dat het toch niks wordt met je eigen modellen). Het belangrijkste is dat je plezier hebt in de hobby, en daar is het een hobby voor :wink:.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 nov, 2018 9:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik sluit me volledig aan bij Tom en de anderen: wat je ook doet aan je model, het zijn "handelingen" en die leer je - net als autorijden - niet uit een boekje maar door ze te doen. Een aloude spreuk zegt immers: "Oefening baart kunst", dus ja.
Enne PE, tja... je zegt: "Ik denk dat ik niet eens heel veel van de PE ga gebruiken,". Als het je een troost mag zijn: in de meeste gevallen wordt zo'n setje nooit helemaal gebruikt, uitzonderingen te buiten gelaten! :)

Dan rest me enkel nog je verder succes toe te wensen met je eerste tank! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 nov, 2018 14:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Silmaril schreef:
Ja, in de Big Ed zit Zimmerit :) ... maar in deze versie komt het er nog niet op. Mooi vind ik het niet, namelijk.


Ok.

Als je het erop doet, moet je goed kijken welk type je hebt (MIAG (Blokjes) of Alket (wafel)) en of deze daadwerkelijk in de tijd past. Zimmerit werd enkel tussen ongeveer december1943 tot ongeveer september 1944.

Dat past waarschijnlijk niet bij jouw StuG; dan zou je de rookgranaatwerpers weg moeten laten en metalen steunrollen moeten hebben. Verder zou je dan ook een stahlabweiser moeten hebben:

https://goo.gl/images/1brBrf

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Laatst bijgewerkt door Ruud1987 op ma 12 nov, 2018 11:25 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 nov, 2018 23:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 699
Woonplaats: Stolwijk
Dank voor alle bemoedigende woorden :D .

@Ruud: jouw link werkt niet ? (Mei 2018 staat erbij)

Het bouwen gaat best snel, past gewoon goed allemaal. De kleine PE-deeltjes blijven problematisch voor mij en gebruik ik selectief :D

Hoewel er straks weinig van te zien zal zijn, heb ik de binnenkant een laagje Elfenbein gegeven.

photo 459574

Met de PE is het helemaal fout gegaan met de achterspatborden, zo goed en zo kwaad als het kan de boeln elaar gezet .. even afwachten hoe het eruit ziet na een laagje primer.

photo 459575

De bevestiging van de beschermingsplaat voor de mitrailleur is wel erg iel, ik wacht nog even met die erop zetten, want dat gaat geheid sneuvelen...

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement