Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: M4A1E8
BerichtGeplaatst: do 18 okt, 2018 9:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Dit is toch wel een stoere variant van de sherman.
Leuk!

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M4A1E8
BerichtGeplaatst: do 18 okt, 2018 15:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Jeroen Zuiderduin schreef:
Dit is toch wel een stoere variant van de sherman.
Leuk!

Jeroen


Dat is exact de reden dat ik hem ben gaan bouwen. Net zo stoer als een gelaste variant (M4A3E8) maar minder lomp; voor mij de ideale mix.

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M4A1E8
BerichtGeplaatst: zo 21 okt, 2018 17:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Hallo allemaal,

Tijd voor weer een update.

Ik heb de achterkant aangepakt. Daarvoor heb verschillende foto's van de achterkant bekeken, met name op de Shadock website.

Met name onderstaande foto waar ik het een en ander omcirkeld heb; de rode cirkels zijn van Shadock, niet van mij, dus die zijn te negeren.

photo 458018

De achterkant moet in de basis overgenomen worden van de M1; de M51 is door de Israeli's gemodificeerd.
Echter, de M1 heeft VVSS (Vertical Volute Suspension System) terwijl ik de HVSS nodig heb (Horizontal Volute Suspension System). Dat betekent dat ik de ophanging van de M51 moet overnemen en die op de achterplaat van de M1 moet plaatsen. Dit is het geel omcirkelde deel in bovenstaande foto.

Onderstaand het resultaat:

photo 458008

photo 458039

photo 458001

photo 458003

Daarna de trekhaak (van de Sherman Calliope) toegevoegd alsmede de deuren.

photo 458004

Daarna de zijkanten positioneren. Dit zou niet zo'n probleem moeten zijn omdat ze praktisch dezelfde afmetingen hebben:

photo 458009

Alleen in de lengte goed uitlijnen met de romp:

photo 458013

photo 458014

Next step: het bijwerken van de tekortkomingen van het model. Dat zijn de driehoekige steuntjes (blauw omcirkeld) en het spatbord (roze omcirkeld) voor deze laatste moet ik eerst nog wat messing plaatwerk bestellen.
Daarna verder met de luchtfilters.

Tot de volgende update.

Grt,

Ruud

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Laatst bijgewerkt door Ruud1987 op zo 21 okt, 2018 19:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M4A1E8
BerichtGeplaatst: zo 21 okt, 2018 18:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het wordt een kleurrijke mix. Maak die onderdelen stevig vast, de tracks moeten er mee aangespannen worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M4A1E8
BerichtGeplaatst: zo 04 nov, 2018 11:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Weer tijd voor een update.

Afgelopen weken ben ik verder gegaan met de achterkant.

Allereerst de staanders wat opgevuld. Dit met Tamiya Surface Primer.

photo 459071

Omdat de droogtijd best lang is, ben ik bezig gegaan met de toren.
Allereerst begonnen met de canvas mantel van Def. Model.
Dat was even goed prutsen: eerst de hijsogen verwijderen.

photo 459064

Daarna met wat kracht in elkaar gezet; de pasvorm is erg goed. Hiervoor heb ik Tamiya Easy sand secondelijm gebruikt; erg fijn spul.
Ook meteen de metalen loop netjes in de frontplaat gezet

photo 459065

Daarna de plaat met de loop op de toren bevestigd. Ook hier weer met de easy sand; voldoende aanbrengen en hard aanduwen.
Ter versteviging heb ik aan de binnenzijde nog wat stukken gietboom gelijmd.

photo 459066

photo 459067

Dit heb ik goed laten drogen. In de tussentijd heb ik de .50 aangepakt. Ik heb de loop vervangen door een van RB model. Het mooie is dat ze niet alleen de loop leveren, maar ook al het andere messingwerk dat op de foto te zien is.

photo 459068

photo 459069

Deze komt een beetje op de achterzijde van de koepel.
Daarnaast wil ik ook nog een .30 toevoegen. Vlak voor het luik van de commandant. Ik weet dat dit een aanpassing is, uitgevoerd door de bemanning maar ik zou deze toch graag willen toevoegen. Weet iemand hoe dit destijds gedaan werd; zijn er foto's van?

Toen de staanders droog waren toegevoegd aan de samenstelling. (geen foto)

Vervolgens ben ik verdergegaan met de luchtfilters. Hierin zitten gaten en uitsparingen om hier wat plastic delen aan te lijmen. Deze heb ik opgevuld omdat ik photo etch delen ga gebruiken.

photo 459052

photo 459080

Daarna heb ik ze op de achterzijde gelijmd en deze toegevoegd aan de romp.

photo 459060

Verder heb ik nog wat bouten toegevoegd op de wielophanging. Deze ontbraken:

photo 459061

Dat is het tot zover.

Next up: de wielen. Maar liefst 40 wielen ontdoen van de gietnaad :?

Tot de volgende update.

Grt,

Ruud

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M4A1E8
BerichtGeplaatst: zo 04 nov, 2018 11:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
StevenVD schreef:
Het wordt een kleurrijke mix. Maak die onderdelen stevig vast, de tracks moeten er mee aangespannen worden.


Doe ik zeker.

Hoewel ik er over denk om de meegeleverde rubberen links te laten liggen en losse tracks te gebruiken. Ik heb ze al van AFV gevonden:

http://modelbouwkrikke.nl/contents/nl/p21502_m4_hvss_t80track.html

Is dat wat of raad je wat anders aan?

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M4A1E8
BerichtGeplaatst: zo 04 nov, 2018 13:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb zelf ook de rubbers in mijn kit vervangen door Bronco T54 E2's. Ik vond het lastig om de gietnaad over de rubberen trackpins weg te halen en de pinheads te laten zitten. Het is wel een paar dagen werk om die dingen ineen te zetten. Bekijk dus die rubbers eens. Zijn de track guide-holtes diep genoeg, zitten er van die boutjes aan de binnenkant? Dat zal bij AFV er wel op zitten.

Sjieke mantlet cover, trouwens.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M4A1E8
BerichtGeplaatst: zo 04 nov, 2018 14:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
StevenVD schreef:
Ik heb zelf ook de rubbers in mijn kit vervangen door Bronco T54 E2's. Ik vond het lastig om de gietnaad over de rubberen trackpins weg te halen en de pinheads te laten zitten. Het is wel een paar dagen werk om die dingen ineen te zetten. Bekijk dus die rubbers eens. Zijn de track guide-holtes diep genoeg, zitten er van die boutjes aan de binnenkant? Dat zal bij AFV er wel op zitten.


Die gietnaad over de trackpins is inderdaad aanwezig.

Die Bronco's zal ik ook eens bekijken.

Citaat:
Sjieke mantlet cover, trouwens


Thanks.

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M4A1E8
BerichtGeplaatst: ma 05 nov, 2018 11:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
StevenVD schreef:
Ik heb zelf ook de rubbers in mijn kit vervangen door Bronco T54 E2's. Ik vond het lastig om de gietnaad over de rubberen trackpins weg te halen en de pinheads te laten zitten. Het is wel een paar dagen werk om die dingen ineen te zetten. Bekijk dus die rubbers eens. Zijn de track guide-holtes diep genoeg, zitten er van die boutjes aan de binnenkant? Dat zal bij AFV er wel op zitten.

Sjieke mantlet cover, trouwens.


T80 Bronco's lijken alleen voor de Pershing bestemd te zijn; zijn deze ook te gebruiken voor de HVSS van de Sherman?

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: M4A1E8
BerichtGeplaatst: ma 05 nov, 2018 11:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ruud1987 schreef:

T80 Bronco's lijken alleen voor de Pershing bestemd te zijn; zijn deze ook te gebruiken voor de HVSS van de Sherman?

Ik heb de tracks van de Pershing even nagemeten, die zijn 16mm breed. Of dat overeenkomt met die van een HVSS kan je dus zelf even vergelijken want een HVSS heb ik niet in huis.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement