Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 okt, 2018 19:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Nunspeet
Heren

Ik hoop niet dat ik een discussie ontketen waarbij de vraag wordt..... moet de gasfles groot of klein nu blauw of (menie) rood zijn. Wat ik wel weet is dat ik de afgelopen jaren door mijn projecten te fotograferen en te plaatsen ik alles deel om 2 redenen. 1 Ik wil een betere bouwer worden en 2 ik deel mijn passie en plezier in het bouwen en ben ik ten alle tijden bereid waar kan mijn bouwsels aan te passen dus zie foto.

photo 458808

Ohja ik ben nu wel benieuwd wat nu de goede kleur is blauw of rood en de gas flessen zijn uit een gereedschapskit van Italeri.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 okt, 2018 20:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
@Arjan, het gaat hier om lasflessen... de luchtfles om te lassen bevat "ongezuiverde perslucht", anders dus dan in vliegtuigen waar het echt "zuurstof" is. In de medische wereld zoals in ambulances zijn dito flessen bvb volledig wit, in een vliegtuig weet ik niet maar op schepen zijn ze ook geel vanwege de onmiddelijke herkenbaarheid, ook nu nog!

@Tony, veel beter zo! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 okt, 2018 20:45 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
@Walter,
Nee, het gaat hier om kleurcodes van flessen :roll: ......die waarschijnlijk nog niet genormaliseerd waren in de jaren 40. Een vergelijking naar een norm uit 2011 is dan ook absoluut niet van toepassing ( de groene zuurstoffles was een voorbeeld ). Het is ongeveer hetzelfde als roepen dat er een driepuntsgordel in een T Ford hoort want ga maar kijken in je eigen auto. Het gaat mij erom dat er heel vaak wat geroepen wordt door reageerders en dat daarbij de bouwer compleet op het verkeerde been gezet wordt. Of dat in dit geval ook zo is heeft meer research nodig maar ik vind het heel vreemd dat men roept dat er iets niet klopt omdat dit tegenwoordig zo is maar we praten hier wel over een onderwerp van zowat 80 jaar geleden waarbij die 'zekerheden' er toen waarschijnlijk gewoon simpelweg niet waren.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 okt, 2018 21:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Klopt niet helemaal Arjan, dit was dus wel genormaliseerd, misschien niet o goed als nu, maar even twee citaten
1 uit American regulations (ben de link vergeten te copieren)

photo 458810


photo 458809


Heb alleen de kleuren nog niet boven water

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 okt, 2018 22:01 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Op de rechtse fles is een band te zien, waarschijnlijk een aanduiding voor de inhoud?

photo 458811

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 okt, 2018 0:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
@Arjan

Ik moet toegeven dat de norm uit 2011 is. Dat geldt dan voor deze publikatie. Ik kan niet goed achterhalen wanneer deze norm voor het eerst werdt uitgegeven. Desalniettemin had ik misschien even drie keer moeten nadenken om de link naar deze norm hier te plaatsen. Ik dacht even niet aan de tijdsperiode, mijn fout.

@tony
Lekker doorbrouwen hoor. Het ziet er prima uit.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 okt, 2018 19:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Nunspeet
Hij staat in de primer en pre shade.

photo 458678

photo 458677

photo 458679

Voor de kleur wordt Tamiya XF 62 en Vallejo Sand Jellow gebruikt. De verhouding is 10 : 4. Nu heb ik al eerder reacties gehad dat Tamiya en Vallejo niet samen gaan. Ik heb er nog noot problemen mee gehad.

photo 458685

Nu is het lastig om de kleur te laten zien met dag- en of kunstlicht dus wat meerdere foto's verschillend belicht.

photo 458680

photo 458681

photo 458682

photo 458683

photo 458684


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2018 0:50 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Tony, als je die zandbruine kleur niet bij Tamiya vindt, dan kan je ze ook bij Gunze zoeken. Het is niet dat de twee niet zullen mengen, maar je vermindert waarschijnlijk de hechtkracht die de Tamiya anders zou hebben en je vergroot de kans op tip-dry als je geen retarder hebt toegevoegd.

De preshade zou alleen soft edge mogen afgelijnd zijn, je zou die spiders moeten proberen te verwijderen zodra ze ontstaan zijn (ik gok omdat je Vallejo zonder retarder hebt gebruikt, ofwel is de druk te hoog en de verf te dun) want dat blijft ook zichtbaar door de verflaag heen. Er zijn ook zones ongeschilderd gebleven die ik eerder wel zou gespoten hebben, zoals rond de koepelring en in de balk van de kraan.

Ga je ook gebruik maken van post-shade? Gebruik hiervoor dan iets meer zandgeel, bijvoorbeeld 5/5.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2018 8:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik wil het eens andersom gaan proberen. Iedereen doet wit en dan de zwarte preschading, maar het is toch makkelijker om eerst zwart en dan het wit op te zetten, voorkom je die scherpe, onnatuurlijke lijnen. Ik zie dit ook vaak bij de flyboys.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2018 9:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Bert Takken schreef:
Ik wil het eens andersom gaan proberen. Iedereen doet wit en dan de zwarte preschading, maar het is toch makkelijker om eerst zwart en dan het wit op te zetten, voorkom je die scherpe, onnatuurlijke lijnen. Ik zie dit ook vaak bij de flyboys.


Werkt prima, zo doe ik het zelf want zo is het mij ooit verteld.

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement