Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 15:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: vr 24 aug, 2018 10:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Nunspeet
Steven

Jaja....... This is building! Terecht je opmerking. Ik denk dat het veel b(r)ouwers afschrikt. Het is erop of eronder. Ik vind het in ieder geval machtig mooi hoe de vorderingen gaan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: zo 26 aug, 2018 0:21 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, maar het is toch ergens fout gegaan in de vorige stap, de flail arm was niet beweeglijk genoeg om de gewenste horizontale stand te bereiken.

photo 452379

photo 452377

Om te beginnen past de voorgenoemde beschermingsplaat niet rond de rechtse flens voor de transmissie. Dit was eenvoudig op te lossen door die opening wat groter uit te snijden. Helaas kon de arm dan nog steeds niet lager dan zo'n 25 graden zakken. Ik besloot het scharnierpunt van de hele constructie een paar millimeter naar voor te brengen en toch iets hoger te gaan dan de voorgeschreven hoogte.

photo 452378

Ook de balk die je op deze foto ziet, is er nog af gegaan.

photo 452382

photo 452381

photo 452380

Hier zit alles terug op zijn plek, al heb ik de resin zijplaatjes moeten vervangen door styreen. Hier was teveel materiaal van weggehaald. Ik ontdekte daarna dat deze plaatjes ook nog eens in PE meegeleverd waren, al is de dikte dan niet correct. Zelfs de omgeplooide plaat zat er bij met een groot stuk PE, het plooien daarvan zou makkelijker zijn maar de dikte zou niet kloppen. Een andere revisie van de kit ontdek je in de handleiding bij de montage van de kettingen. Er wordt gemeld dat de vlegelkettingen in white metal geplooid kunnen worden, maar er zitten nu alleen nog resin kettingen bij.

photo 452383

De zuigers zitten er op, deze kan je op de gewenste lengte afsnijden. Een aantal kleine PE steuntjes verstevigen de zijplaten aan de armen. Hiervoor is er geen locatieteken aangegeven.

photo 452384

De draadscharen worden uit drie concentrische PE-onderdelen opgebouwd. Die ontbramen is niet zo eenvoudig, de buitenste ring is op veel plaatsen ingesneden en is makkelijk uit zijn rondte te duwen. Er zitten ook bramen in de opening, die moeten met een rond vijltje weggehaald worden.

photo 452385

photo 452386

Als de wielen af zijn, mag je ze aan de rotor hangen. Er zijn echter PE-stukjes die pas na het afwerken van de kettingrol op de arm bevestigd kunnen worden.

photo 452388

photo 452389

De krijtdozen werden op de flanken gemonteerd om een spoor naast de tank te leggen van krijtpoeder uit de traag leeglopende dozen. Je moet ze met PE vastkleven, dus ik hoop dat er geen onverwachte druk op uitgeoefend wordt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: zo 26 aug, 2018 11:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Nunspeet
Zo zie je maar genoeg "probleempjes" die moeten worden aangepast en opgelost. Een kit waar je niet zomaar aan kunt beginnen. Je hebt de problemen mooi opgelost. Die van mij heeft echte kettingen met aan het uiteinde "vis" loodjes.

Succes maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: wo 29 aug, 2018 23:04 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor je commentaar, Ton. Ik denk dat Martin de kettingen vervangen heeft omdat het resin niet helemaal realistisch uitgewerkt kon worden omwille van de breekbaarheid. Ik heb de vlegels nu al gedeeltelijk van het gietblok gehaald en je ziet dat alleen de uiterste schakels bij de verbreding echt hol gegoten zijn. De ketting zelf toont wel de plaatjes maar je kan er niet doorheen kijken. Om ze te monteren op de roller zal ik ze stuk voor stuk moeten verwarmen tot ze de gewenste vorm aannemen.

photo 452877

Er was ook nog een onderdeeltje dat erg stevig aan zijn gietblok vast zat. Dat is de overbrenging van de aandrijfas van de tank naar de vlegelarm. Dit blok moet je doorzagen om het op de hull te kunnen bevestigen. Ik heb dat met de onderwaterzaagtechniek uitgevoerd, maar mijn oude zaagje was zo versleten dat het niet opschoot. Het is uiteindelijk vooral gebeurd door met een nageltangetje onder water het blok er af te knippen. Ik heb eens gezien hoeveel fijnstof er ontstaat uit zo'n blokje als je het afbreekt, dus vandaar de voorzorgsmaatregelen. Dan heb ik met een frees een uitdieping gemaakt in de hull waar de overgebleven stomp in paste. Ik had eigenlijk beter in een keer een rechthoekig gat in de hull gemaakt, want de voorbeeldfoto's laten zien dat dit niet zo nauw rond de koker met de aandrijfas paste. Met wat secondelijm bleef het blok goed hangen en kon de cardanas toegevoegd worden. De as zelf moet je snijden uit een meegeleverd staafje.

photo 452875

photo 452874

Het systeem om lichtgevende stokjes te planten wordt met PE steunen vastgemaakt. Die steunen zitten hier al op de hull. Je kan kiezen tussen open of dichtgeplooid. In de handleiding wordt de open versie met styreenstaaf getoond en de opgeplooide met metaaldraad die dunner lijkt. Dit moet ik dus nog uitzoeken.

photo 452876


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: ma 03 sep, 2018 0:13 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Om de kettingen aan de rotor te bevestigen, worden stukjes PE gebruikt. Ook moeten de recht gegoten vlegels door warmte gebogen worden zodat ze de gewenste stand bereiken. Dit verandert als de kettingen over een bepaalde afstand over de grond slepen.

photo 453051

Dit bleek het beste te lukken als je de eindjes ketting gewoon boven een kaarsvlam opwarmt, zo behouden ze hun details. Ik had verwacht dat resin wel kon verzengen, maar blijkbaar kan het ook vlam vatten, wat een paar keer is gebeurd. Gelukkig is dit snel te doven en achteraf niet zichtbaar. Deze bewerking is wel buiten uitgevoerd.

photo 453050

De eerste rij kettingen zullen de ondergrond raken en aangezien de tank aan het rijden is, worden de uiteinden naar achter geplooid. Doordat ze ondersteund zijn onderaan, kleven ze met 1 PE-stukje al vast.

photo 453049

De tweede rij raakt de grond niet meer en wordt daarom bevestigd met de twee PE-stukjes al aan de ketting. Door de adhesie van beide kleeft de ketting wel vast onder zijn gewicht.

photo 453053

Het is een constante afwisseling van enkele PE-stukjes losmaken, die bijvijlen en dan de twee eindjes met lijm aanraken, die op de ketting zetten en dan de hoek bepalen die de PE-stukjes moeten maken om de schakels tegen de rol te laten vallen. Daarna kan de ketting op het koppelstukje gezet worden en met een pincet dichtgedrukt. Er wordt nog wat aangedrukt tot beide stukjes PE op elkaar uitgelijnd zitten. Het uiteinde van de vlegels zwaait afwisselend naar achter en naar voren uit om een traag rijdende indruk te geven aan de tank.

photo 453052

Zo ver ben ik vandaag geraakt. Ik heb na al dat gekronkel nog een filmpje van mijn microgekko, die ook zo met zijn staart kronkelt.



Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: ma 03 sep, 2018 10:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Ik vind het echt geweldig… Toch wel de mooiste ‘funnie’ onder de funnies.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: ma 03 sep, 2018 22:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Jeroen. Daarom heb ik ook deze gekozen, het is spijtig dat er van de funnies zo weinig standaardkits te vinden zijn, terwijl alle varianten van de Sherman al wel een paar keer uitgebracht zijn.

De rotor is vandaag voltooid met de laatste twee rijen kettingen.

photo 453252

photo 453251

photo 453249

photo 453250

Op die laatste foto zie je iets dat ik nog wil corrigeren, de draadschaar links zit tegen de arm aan. Dit lijkt me een fout in de kit, aangezien de arm daar uit een stuk bestaat. Gelukkig kan de rotor nog gedemonteerd worden, wat het schilderen ook makkelijker maakt. Hij zou volgens de instructies zwart moeten geschilderd worden.

photo 453253

photo 453254

Er zijn nog twee rekjes met reservekettingen opgehangen. Op foto's liggen die altijd tot de nok gevuld, dus heb ik alles wat over was in de juiste vorm gesmolten en hier los in gelegd. Nu moet boven op de hull nog een systeem met lampen gebouwd worden, maar die zijn niet heel van het resinblokje gekomen. Ze zijn waarschijnlijk makkelijk te scratchen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: ma 03 sep, 2018 23:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 02 sep, 2018 22:17 pm
Berichten: 26
Woonplaats: Stekene
Begint al aardig op te schieten Steven!
Ik ben wel nieuwsgierig voor het verven van het model.

Ik ga het zeker verder opvolgen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2018 7:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Je gaat weer lekker Steven. Ik heb wel het gevoel dat sommige kettingen nog niet helemaal natuurlijk hangen maar het geheel ziet er goed uit. Op het bodywork zie ik wel veel witte vlekken zitten. Ik neem aan dat dit door de CA-lijm komt? Ik heb die vlekken eigenlijk nooit veel eerder gezien, is de lijm oud misschien?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2018 7:17 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie commentaar! Ik kan het nog niet beginnen schilderen, want ik wil de tank in Mol als "naked kit" aan de wedstrijd laten meedoen. Ik heb ondertussen nog het "station keeping equipment" gebouwd, maar de foto's zullen voor vanavond zijn.

De kettingen op deze tank zitten eigenlijk al soepeler dan zou moeten zijn. Ik zag een filmpje van een gerestaureerde Churchill Toad, met vergelijkbare heavy duty kettingen. Deze zijn zo stroef dat ze soms rechtop blijven staan als ze bovenaan de rotor zitten als hij niet draait. Ik heb de kettingen nu geplaatst alsof de tank met een ruk naar voor rijdt, de achterste krijgen dan een zweepslag.

De CA-lijm die ik gebruik, heeft deze uitslag altijd, zeker als er zoveel op moet als aan deze stukken die belast worden. Het vindt wel alleen plaats als de ondergrond mat is. Ik ruim het nog op want het verdwijnt bij aanraking.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement