Dankjewel, Ton. Nu komt het leuke gedeelte, we gaan de flail arm bouwen.
De draagarmen voor de kettingvlegel zitten onder een bepaalde hoek op de tank. Er zijn streepjes op de resinparts die aangeven waar de arm de kanten raakt. In de handleiding staan een aantal maten opgegeven maar ik heb de indruk dat die gebaseerd zijn op een hull die ze bij Resicast zelf gemaakt hebben. De hoek die de glacisplaat daar maakt, lijkt iets steiler dan in mijn model. Ik heb ook niet de lasnaad aan de zijkant die zij moeten verwijderen. Ik heb in potlood de lijn overgetrokken die van de lasnaad bovenaan loodrecht naar beneden loopt. Meet ik van daar tot aan de aanzet voor de fenders, dan krijg ik een groter getal dan aangegeven is. Ik heb dit dan maar genegeerd en ik heb de hoogte aangehouden die in de handleiding staat. Dit had wel tot gevolg dat de "bow mg" tegen de balk aan stoot. De afschermkap had er dus beter niet bij gezeten.
Ik heb het voorste stukje daarvan afgeknipt, ik kan het resin stuk niet meer verwijderen omdat de kit daaronder al weggezaagd was. Het afgezaagde stukje valt niet zo op doordat het tegen de balk aan zit. Er kunnen ook zaken bovenop gestapeld worden.
De verstevigingen voor deze armen zijn makkelijk te bevestigen, maar de driehoekige platen op de glacis moesten meerdere millimeters ingekort worden door de verschillen met de kit in de handleiding. Uiteindelijk lijkt het resultaat allemaal wel te passen nu.
Het volgende stuk is de elevatie-arm voor de vlegel. Die bestaat uit twee wigvormige platen die aan de uiteinden van de middenbalk scharnieren en die verbonden zijn aan elkaar met twee stevige buizen. Daarvoor waren er bij de set twee stukken styreenrol. Omdat die rollen een gietnaad vertonen, prefereer ik een buis van Evergreen.
De buizen moeten keurig recht ingeplant worden, dit levert een stevig geheel op. Ik heb de lengte op 85,5mm gehouden, dit was de perfecte maat om het stuk op het scharnier te kunnen klikken. Er werd 87 aangegeven maar dan zit hij er te los op.
De arm is daardoor voorlopig nog beweegbaar. Als de zuigers gemonteerd gaan worden, is dat afgelopen. Je moet hem wel terug kunnen losmaken, want er volgen nog onderdelen.
Deze plaat vangt fragmenten van ontploffende mijnen op. Daartoe is ze aan het uiteinde omgeplooid. Het resin is echter nog kaarsrecht, je moet hier een hittebewerking uitvoeren om het omgeplooide gedeelte te maken. Het haardrogerexperiment zoals aangegeven had ik ooit al eens geprobeerd bij een modelbouwkit, dat werkte toen niet naar wens. Waarschijnlijk zou de hitte ook niet goed verdeeld raken, waardoor de plaat niet overal gelijk omplooit. Ik had daarvoor een betere methode.
Het stalen stangetje wordt door twee theelichtjes verhit en geeft meteen de juiste doormeter aan de plooi. Ik had eerst de moersleutel klaargelegd, maar die warmde te traag op.
Dit is beter controleerbaar omdat je aan de verkleuring van het resin ziet of het over de hele breedte gaat plooien.
Het stuk is daarna ongeveer op maat afgesneden, dat wordt niet vermeld maar afgaande op de foto's moet het wel. Er is een doorsnede in Paint getekend met alleen rechte lijnstukken, terwijl je hier een plandoorsnede zou moeten hebben. Dit is dus zo'n stuk dat er op of eronder is en dat kan onervaren bouwers misschien wel afschrikken. Als het lukt, stimuleert het wel om verder te doen. Ik heb dus nog vier bevestigingsprofieltjes vastgemaakt.
Uit foto's van Overloon en Bovington blijkt echter dat de positie van die profieltjes omgekeerd is in de handleiding. Dit ga ik nog corrigeren en misschien aan Graham doorgeven als ik hem binnen twee weken zie in Mol.