Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 19:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2018 19:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11865
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De tracks zijn al aangekomen, ik heb er amper twee dagen op moeten wachten. er werd zelfs gezegd op welk uur er geleverd werd en dat klopte. Een man kwam met een gewone en een grote doos aan, maar spijtig genoeg was die grote voor de buren. ou ja, ik wist wat er in zou zitten en dit vond ik ook al een groot formaat.

photo 451838

Eenmaal geopend was het wat overkill voor een doosje dat half zo groot was, je kan niet zeggen dat het slecht verpakt was.

photo 451828

photo 451830

De doos woog erg zwaar, want je bent gewend dat er in dit type maar twee sprues en een decal zitten. Deze stond letterlijk bol.

photo 451829

Eenmaal de doos geopend werd het duidelijk waarom de inhoud moeilijk paste.

photo 451831

Alle sprues zaten op elkaar in een pakketje.

photo 451832

In totaal zitten er zestien in.

photo 451833

Je herkent de hoefijzervormige trackrichel. Deze was ik toch wel vaak tegengekomen in mijn zoektocht.

photo 451834

Op dit type sprue zitten de track guards en de pinnen. Er zit ook een aantal blokjes die niet gebruikt worden aan de buitenzijde.

photo 451837

Ik vind het detail er al goed uitzien. de stukjes zitten ook bevestigd op een plek waar je tenminste kan schuren en niet in het midden van de pinnen, zoals vorige keer bij de tracks voor de M48.

photo 451835

Nog een vergelijking met de Modelkasten track guards. Die van Bronco zijn dieper uitgehold.

Morgen begin ik te knippen...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2018 19:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Veel plezier ermee zou ik zeggen! :mrgreen:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: vr 17 aug, 2018 18:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 jan, 2009 20:38 pm
Berichten: 121
Woonplaats: Gent
Hallo Steven,

Veel plezier met die tracks. Ik heb een gelijkaardig setje van Bronco gebruikt voor mijn M4A2, heel wat werk maar het resultaat is er wel naar natuurlijk...
Ik had mij twee van die setjes gekocht voor op de volgende Sherman te gebruiken, maar ik heb het tweede verkocht omdat ik er zo tegenop zag :lol:
Nu toch weer een setje Bronco tracks begonnen, voor een Pershing, 6 onderdelen per schakel... Helaas was dit de enige oplossing, anders had ik mij allang Friuls gekocht :)

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: vr 17 aug, 2018 18:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11865
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
@Walter: bedankt!
@Wouter: bedankt voor de foto's. Dit wordt al mijn derde setje van ze, dus er moet toch een steek los zijn bij mij. Ik zitnu drie sprues ver en de stukjes zijn nog niet ontbraamd. Die Pershing moet ongeveer overeenkomen met mijn laatste exemplaar, een M47:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: za 18 aug, 2018 11:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 jan, 2009 20:38 pm
Berichten: 121
Woonplaats: Gent
Steven inderdaad, het zullen dezelfde zijn. Ik ben een Tamiya M26 Pershing aan het bouwen, en wil deze afwerken als een Belgische. Deze waren echter allemaal al voorzien van 'nieuwe', dubbelpin tracks én nieuwe sprockets, zoals de M26A1 of M46, die niet in de bouwdoos zitten... Bronco is de enige die bij hun tracks ook de juiste sprockets hebben voorzien, en dat vind ik dan toch een goedkopere en elegantere oplossing dan zowel een M26A1 kopen enkel voor de sprockets en Friul tracks. Helaas wel wat meer werk! :evil:

Btw, ik zie dat jij eerst alle onderdelen van de tracks schoonmaakt en schildert, en dan pas plakt? Komen deze dan niet makkelijker los, met die verf?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: za 18 aug, 2018 12:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11865
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik schilderde niet de binnenzijde van de halve rubberblokjes. Dat zijn de enige delen die je moet lijmen, als je op voorhand al de middelste track guards aan de pinnen lijmt voor je ze een metaalkleur geeft. Je ziet dat ik met 2 strips kleefband de pinnen heb vastgemaakt voor het spuiten, daar zitten de guards er al op. Zorg er zeker voor dat je die trackpins goed ontbraamt, want anders ga je een slechte passing hebben. De minste oneffenheid zorgt ervoor dat je de twee halve blokjes niet helemaal samen kan drukken.

Een link naar de bouw van mijn M47: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=47926&f=2

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: zo 19 aug, 2018 11:51 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11865
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het losmaken van de stukjes uit de sprues was voltooid, daarna volgde het schoonmaken ervan. Er zijn in totaal maar drie track guards onvindbaar weggesprongen, maar er zitten voldoende reserve in.

photo 451982

Eerst mij even gezellig installeren aan de tuintafel.

photo 451980

De eerste blokjes zijn hier ontbraamd.

photo 451981

Hier ligt al een hele stapel bramen.

photo 451983

Die groeide nog een stukje aan. Hier is al een paar uur gepasseerd.

photo 451984

Ik besloot de track guards op een andere plek te ontbramen, zodat ze bij wegspringen niet in het gazon zouden landen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: di 21 aug, 2018 23:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11865
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De tracks zijn zonet afgewerkt, na zo'n acht à tien uur werk.

photo 452156

De track guards zijn eerst nog schoongemaakt. Dit is een secuur werkje, want als je ze gewoon neerlegt op de snijmat, dan plooien de tanden om bij het ontbramen. Dit is te zien aan het wit worden van het plastic onder aan de tand. Dit kan voorkomen worden als je het stukje over de rand van de mat legt. Ik heb ook een bakje achter de mat gezet om de bijna 400 stukjes braam op te vangen.

photo 452157

De handleiding zei dat er 83 links nodig waren voor een set. Deze samen lijmen is gemakkelijk omdat er nergens bramen op de te lijmen onderdelen zitten. Je moet alleen vermijden dat er lijm op de pinnen terechtkomt, iets dat meestal toch gebeurt bij het samendrukken. Daardoor worden de tracks over het grootste deel zoals de vinyl variant, wat plooibaar maar nergens echt scharnierend, en dat is eigenlijk ook niet nodig.

photo 452158

De foto illustreert hoe beweeglijk de tracks zijn, wel nog voordat de track guards toegevoegd zijn.

photo 452161

Deze gaan ook vrij snel omdat je de lijm in twee putjes moet spuiten. Alleen wel het teveel terug wegnemen om vlekken te vermijden.

photo 452159

Bij een test paste alles perfect. Ik vertrouwde daar wel op omdat ik een review op PMMS had gelezen, waar ook een vergelijkingsfoto op stond. Tasca onderaan de rij zat wel goed, Dragon lijkt iets minder.

https://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/bronco/ab3538.html

photo 452160

Er was wel een probleempje, 83 links gingen het hem niet doen. Ik herinnerde mij nu dat de M4A4 een langere romp gekregen had. Er zouden 8 extra links aan beide zijden toegevoegd moeten worden. Gelukkig kon dat opgevangen worden met de reserve die Bronco voorzien heeft; ze hebben er vast wel aan gedacht dat dit nodig kon zijn.

photo 452163

Dan hou je nog steeds 10 extra links over.

photo 452162

De afgewerkte tracks met alle tanden er aan. Hier moet alleen nog met een fijne frees wat weggenomen worden aan de bovenkant van de track guards, waar de bramen niet altijd helemaal weg waren. Dit is makkelijker als alles vast hangt op een rijtje.

photo 452164

photo 452165

Als het laatste blokje samengelijmd wordt, kan je de track spannen met de idler achteraan. Nu kunnen we weer door met de mijnenploeg, want daarvan werd de bevestigingshoogte bepaald door de trackdikte.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: wo 22 aug, 2018 0:11 am 
Online
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Nunspeet
pfff wat een geduld!!!!! Prachtig! Keep the good work.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: do 23 aug, 2018 22:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11865
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dankjewel, Ton. Nu komt het leuke gedeelte, we gaan de flail arm bouwen.

photo 452203

De draagarmen voor de kettingvlegel zitten onder een bepaalde hoek op de tank. Er zijn streepjes op de resinparts die aangeven waar de arm de kanten raakt. In de handleiding staan een aantal maten opgegeven maar ik heb de indruk dat die gebaseerd zijn op een hull die ze bij Resicast zelf gemaakt hebben. De hoek die de glacisplaat daar maakt, lijkt iets steiler dan in mijn model. Ik heb ook niet de lasnaad aan de zijkant die zij moeten verwijderen. Ik heb in potlood de lijn overgetrokken die van de lasnaad bovenaan loodrecht naar beneden loopt. Meet ik van daar tot aan de aanzet voor de fenders, dan krijg ik een groter getal dan aangegeven is. Ik heb dit dan maar genegeerd en ik heb de hoogte aangehouden die in de handleiding staat. Dit had wel tot gevolg dat de "bow mg" tegen de balk aan stoot. De afschermkap had er dus beter niet bij gezeten.

photo 452202

Ik heb het voorste stukje daarvan afgeknipt, ik kan het resin stuk niet meer verwijderen omdat de kit daaronder al weggezaagd was. Het afgezaagde stukje valt niet zo op doordat het tegen de balk aan zit. Er kunnen ook zaken bovenop gestapeld worden.

photo 452204

photo 452205

De verstevigingen voor deze armen zijn makkelijk te bevestigen, maar de driehoekige platen op de glacis moesten meerdere millimeters ingekort worden door de verschillen met de kit in de handleiding. Uiteindelijk lijkt het resultaat allemaal wel te passen nu.

photo 452206

Het volgende stuk is de elevatie-arm voor de vlegel. Die bestaat uit twee wigvormige platen die aan de uiteinden van de middenbalk scharnieren en die verbonden zijn aan elkaar met twee stevige buizen. Daarvoor waren er bij de set twee stukken styreenrol. Omdat die rollen een gietnaad vertonen, prefereer ik een buis van Evergreen.

photo 452207

De buizen moeten keurig recht ingeplant worden, dit levert een stevig geheel op. Ik heb de lengte op 85,5mm gehouden, dit was de perfecte maat om het stuk op het scharnier te kunnen klikken. Er werd 87 aangegeven maar dan zit hij er te los op.

photo 452209

photo 452208

photo 452210

De arm is daardoor voorlopig nog beweegbaar. Als de zuigers gemonteerd gaan worden, is dat afgelopen. Je moet hem wel terug kunnen losmaken, want er volgen nog onderdelen.

photo 452211

Deze plaat vangt fragmenten van ontploffende mijnen op. Daartoe is ze aan het uiteinde omgeplooid. Het resin is echter nog kaarsrecht, je moet hier een hittebewerking uitvoeren om het omgeplooide gedeelte te maken. Het haardrogerexperiment zoals aangegeven had ik ooit al eens geprobeerd bij een modelbouwkit, dat werkte toen niet naar wens. Waarschijnlijk zou de hitte ook niet goed verdeeld raken, waardoor de plaat niet overal gelijk omplooit. Ik had daarvoor een betere methode.

photo 452212

Het stalen stangetje wordt door twee theelichtjes verhit en geeft meteen de juiste doormeter aan de plooi. Ik had eerst de moersleutel klaargelegd, maar die warmde te traag op.

photo 452213

Dit is beter controleerbaar omdat je aan de verkleuring van het resin ziet of het over de hele breedte gaat plooien.

photo 452214

Het stuk is daarna ongeveer op maat afgesneden, dat wordt niet vermeld maar afgaande op de foto's moet het wel. Er is een doorsnede in Paint getekend met alleen rechte lijnstukken, terwijl je hier een plandoorsnede zou moeten hebben. Dit is dus zo'n stuk dat er op of eronder is en dat kan onervaren bouwers misschien wel afschrikken. Als het lukt, stimuleert het wel om verder te doen. Ik heb dus nog vier bevestigingsprofieltjes vastgemaakt.

photo 452215

Uit foto's van Overloon en Bovington blijkt echter dat de positie van die profieltjes omgekeerd is in de handleiding. Dit ga ik nog corrigeren en misschien aan Graham doorgeven als ik hem binnen twee weken zie in Mol.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Silmaril, tonyshermans en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement