Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: wo 01 aug, 2018 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Succes! Ik heb een zwak voor Shermans en al helemaal voor de Crab uitvoering. Ik volg!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: do 02 aug, 2018 7:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
StevenVD schreef:
Dit zijn meer wielen dan je nodig hebt. In principe geeft Asuka je tweemaal zoveel als benodigd maar ze raden wel aan om van de lichtgewichtwielen er een tweetal te gebruiken.


Dat is geheel afhankelijk van of je een specifieke tank wil nabouwen, in dat geval zul je je referentiemateriaal moeten checken of die tank ook van verschillende wieltypes was voorzien. Mocht het een fantasietank worden, dan ben je natuurlijk vrij om de wielen naar hartenlust te verdelen.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: do 02 aug, 2018 13:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Het was niet uitzonderlijk dat tijdens het verloop van de oorlog er Sherman rondreden met een mix van verschillende types loopwielen, één en ander had te maken met "field repair" en dan werden loopwielen gemonteerd die op dat moment beschikbaar waren.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: do 02 aug, 2018 14:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Daarom.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: za 04 aug, 2018 23:02 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Iedereen uiteraard welkom voor de volgende update. Ik heb het gehouden bij twee willekeurige vervangwielen, ik vond op weinig archieffoto's van Crabs duidelijk genoeg afgebeelde wielen om het onderscheid ertussen te kunnen zien. Degene waar ik het wel bij zag, was een speciale Crab die niet op een Sherman V gebaseerd was maar op een M4 met radiaalmotor en die had er twee aan de rechterkant. Mijn tank wordt waarschijnlijk een fantasie-exemplaar dat misschien half op een paar echte voorbeelden gebaseerd wordt. Ik heb alvast geen zin om de tank uit Overloon na te bouwen zoals hij nu is, want dan is alles uit de haak.

photo 451023

Ik heb besloten om toch maar de rivets in de wielen te kleven. Er waren door de vervangwielen al 24 reserverivets beschikbaar. Rechts zie je een wiel waar ze aan de binnenkant gekleefd zijn. Links zie je een vijftiental rivets. Ja, dat plasticgruis zijn ze. Om ze op te nemen, prik ik er met een scalpel in. Per rivet wordt er een beetje Tamiya Extra Thin in het wiel gesmeerd.

photo 451022

De onderdelen van een bogie, met drie uitgesneden rubbermatjes. Je kleeft die met de veerbenen en de plastic veerelementen tussen de twee helften van de ophanging. Dan, terwijl de lijm nog niet hard is, wring je er de juiste wielen tussen. Zo staat het in de handleiding omschreven. Je kan de wielen door een slim ontwerp niet binnenstebuiten monteren. Het resultaat mag er wel zijn, alles is beweegbaar en veert nog iets door. Ik heb wel nog een fout gemaakt.

photo 451024

photo 451025

Ik had namelijk de veerbenen aan de wielen nu ondersteboven zitten. Gelukkig mocht dit niet vastgelijmd worden, dus kon ik ze er eenvoudig van tussen trekken en omwisselen.

photo 451026

Nu worden die dingen een hele tijd uit de weg gelegd, de hull wordt in elkaar gezet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: ma 06 aug, 2018 22:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vandaag begin ik met een fotoreportage van een bezoekje aan de Sherman Firefly van Klein-Willebroek. Een collega op het werk had me van het bestaan van die tank op de hoogte gebracht. Nvdr: aangepast na opmerking in vervolgpost: ik dacht dat deze dus bruikbaar was als referentie voor mijn tank, uiteindelijk gaat het toch nog over een hybride variant van de Firefly. Het was het geschikte moment om foto's te gaan nemen, met een staalblauwe hemel en eigenlijk te warm om goed in de tuin te kunnen modelbouwen.

photo 451189

photo 451225

De Sherman staat aan de oevers van de Rupel, waar het kanaal via de jachthaven van Klein-Willebroek in uitmondt. De tank staat vlakbij het oude sashuis en de restanten van een voor de bevrijding belangrijke brug die van vernieling door de terugtrekkende Duitsers gevrijwaard werd. Een gedenkplaat staat tussen het bruggenhoofd en de tank.

photo 451228

Je kan het bruggenhoofd betreden en een van de brugpijlers bekijken.

photo 451229

photo 451226

photo 451227

Aan de tank hangt een plaatje bevestigd dat de schenking ter ere van een nieuwe fietsersroute aangaf.

photo 451221

Ik heb een walkaround gemaakt, beginnende van de linkerkant rond de tracks tegen de klok in en dan nog eens van de hull met de klok mee.

photo 451190

photo 451193

photo 451194

photo 451195

photo 451192

photo 451191

photo 451196

photo 451197

photo 451198

photo 451199

photo 451200

photo 451201

photo 451202

photo 451203

photo 451204
photo 451205

photo 451206

photo 451207

photo 451208

photo 451209

photo 451210

photo 451211

photo 451212

photo 451213

photo 451214

photo 451215

photo 451216

photo 451217

photo 451218

photo 451219

photo 451220

photo 451222

photo 451223

photo 451224

Verder ben ik ook al aan de romp van de tank begonnen.

photo 451232

Dit past allemaal nauw in elkaar zonder kieren en je moet de opgegeven volgorde respecteren.

photo 451231

De achterzijde is opvallend gedetailleerd. Van sommige installaties vind ik in de referenties niets terug. Het bakje aan het rechter onderhoudsdeurtje vond ik voorlopig alleen terug aan een Sherman die in het legermuseum staat: http://the.shadock.free.fr/sherman_minutia/firefly_turret/firefly_turret.html. De functie wordt op deze site helaas niet uitgelegd, misschien is het een rookmachine. Ik wilde het al weghalen omdat het op geen andere foto's opduikt, maar de Sherman in Klein-Willebroek heeft er ook een steunplaatje voor.

photo 451230

De stappen voor de behuizing van de overbrenging en de staart zijn ook snel achter de rug.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: ma 06 aug, 2018 23:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
De firefly die je zo prachtig op de foto hebt gezet, is een Firefly Ic Hybrid, wat inhoudt dat hij is geconverteerd van een M4 Sherman met composite (half gegoten/half gelast) hull. Dit is dus een geheel ander type dan de M4A4 waarop jouw crab is gebaseerd.

Het bakje op het achterdeurtje is inderdaad een rookgenerator. Ik dacht dat dit ook een Firefly-toevoeging was en dus niet relevant voor een M4A4, maar ik kan het mis hebben.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: ma 06 aug, 2018 23:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
O jee, ik had vooral op het onderstel gelet en niet op de hulldetails. Op het monument wordt nergens de type-aanduiding van de tank aangegeven en ik was die ook niet op voorhand gaan uitzoeken. Voor de al gebouwde onderdelen van de bogies kunnen deze foto's misschien nog van pas komen, al zitten ze dan waarschijnlijk ook niet op dezelfde plek door de kortere hull. Ik zal de vorige post dan maar corrigeren.

Dat van de rookgenerator was eigenlijk een gok gebaseerd op het feit dat er achteraan een Churchill-tank ook een rookinstallatie zat. Ik zal eens moeten uitzoeken of ik er meer over vind nu ik de functie ervan weet.

Volgens mij heb ik dat rooster ook fout bevestigd, in Overloon zit het achteraan de plaat en niet vooraan. De handleiding is wat vaag over de plaatsing.

photo 372328


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: di 07 aug, 2018 0:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Dat rooster zou inderdaad aan de andere zijde moeten zitten, waar ook een uitsparing is voorzien...

Voor zover ik in mijn referenties kan terugvinden, is de rookgenerator een Britse toevoeging op de M4A4 en Firefly (volgens Britse benaming dus de Sherman V). Niet-Britse tanks hadden deze toevoeging dus zeer waarschijnlijk niet.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: di 07 aug, 2018 0:40 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb nu de volgende foto gevonden op Photobucket:

photo 451233

Maar dit lijkt me een collage van vier verschillende foto's, dus de herkomst van die ene linksonder heb ik nog niet gevonden.

Edit: hij staat op Strijdbewijs: http://www.strijdbewijs.nl/tanks/sherman/mineng.htm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement