Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 19:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: wo 03 okt, 2018 4:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
StevenVD schreef:
De richting gaat blijkbaar toch met de wielen van de tank mee, maar door het sluitereffect van de camera lijkt dit de andere kant op te bewegen eens de rotor op dreef is.

wordt ook wel stroboscopisch effect genoemd.

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2018 0:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De Crab is nu bedekt met twee lagen verf. Na de primer in Tank Grey heb ik de volledige tank met haarspray bewerkt. Nu is daar Tamiya Olive Drab over gespoten. De cilinder en de kettingen zijn dan weer zwart geschilderd. Er zal eerst worden geschaduwd en gehighlight en daarna zal de haarlaktechniek uitgevoerd worden.

photo 457004

photo 457006

photo 457007

photo 457005

photo 457008

photo 457009


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2018 22:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb net de 2 volgende verflagen aangebracht. De eerste, voor de schaduwen, was met Sea Blue toegevoegd aan het Olive Drab, de tweede voor de lichtpartijen bestond uit de helft Khaki Drab en de andere helft Olive Drab waar nog vier druppels lichtgeel aan toegevoegd zijn. Voor de vlegels heb ik als extra kleur Sea Blue toegevoegd aan zwart. Voor de tracks is er op de basislaag Olive Drab een transparante laag Gun Metal gelegd met aan de kantjes wat roestkleur.

photo 457070

photo 457071

photo 457072

photo 457073

photo 457074

photo 457075

photo 457076

photo 457077

Nu is het moment gekomen om te gaan chippen. Om hiervan iets te zien heb ik wat meer opgelicht dan ik bij het atoomkanon had gedaan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: wo 17 okt, 2018 23:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Voor de plaatsing van de identificatietekens op de tank had ik twee mogelijkheden. De decals uit de doos kon ik niet gewoon overnemen, want er waren er geen van het "79ste" bij, waar de Funnies in ondergebracht waren. Er bestaan 2 decalvellen voor de Sherman Crab, eentje van Star met speciale Shermans en een andere specifiek voor de Crab van Bison. Beide zijn ondertussen uit productie en moeilijker vindbaar, al kan je nog een paar exemplaren tegenkomen; volgens mij heb ik er een paar jaar geleden nog zo eentje vastgehad in Mol maar niet gekocht.

Het alternatief was om de insignes zelf te spuiten. Ik had hier al een PE masking setje voor liggen van Real Model. Hiermee kon ik de sterinsignes op de zijkanten en bovenaan zetten.

photo 457439

In mijn referentiewerken vind je geen bovenaanzichten met zo'n ster boven op de koepel, maar op het net hebben verschillende bouwers dit wel gedaan. Ik had al besloten om niet een bepaalde tank na te gaan bouwen, ik zou zelf iets samenstellen gebaseerd op wat er wel voorkomt. De ster ging er gemakkelijk op in Vallejo Air wit. Alleen de buitenkant is een tweede keer afgeschermd om de roundel scherper te krijgen.

photo 457440

Op de zijkanten van de hull kwam dan een kleinere ster zonder roundel. Nu wilde ik nog een kengetal voor de tank, iets wat bij dit type kennelijk in het rood met een witte rand uitgevoerd wordt. Ik had dus een grote cijfermal nodig, die ik over een paar jaar terug in de kringwinkel op de kop getikt had.

photo 457438

Door die eerst op een stuk tape te gebruiken en dat nauwkeurig uit te snijden kreeg ik een offset naar binnen van ongeveer een millimeter. Het getal koos ik willekeurig als 54. Dan kon de mal zelf eerst gebruikt worden om het wit te spuiten op de koepel. Omdat dit Vallejo Air is, dat mat opdroogt, kon dit snel overgeplakt worden met de tape. Op deze foto zie je het wit van de 4 nog door de tape heen terwijl de 5 al in het rood gespoten is.

photo 457441

De linkerkant kwam eerst aan de beurt en was daardoor gemakkelijker. Het rood van Tamiya was echter erg kleverig en de mal raakte daardoor verontreinigd. Daardoor is de 5 aan de rechterkant minder zuiver gezet. Ze is trouwens drie keer opnieuw gedaan, het wit moest zelfs een keer opnieuw gespoten worden. Ik ga het nog wat bijwerken maar je ziet er wel aan af dat dit geen standaard decal is.

photo 457442

photo 457443

Ik ga nu het rubber op de wielen zetten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: do 18 okt, 2018 9:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Jammer van de overspray op de ster en cijfers. Ik hoop dat het nog redelijk te herstellen is. De groene kleur is erg goed.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2018 0:48 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Jeroen. Ik heb al wat van het rood weggehaald. Er is nu ook gechipt op de hull, waarbij de haarspraymethode uitgewerkt is. Er is wel niet zoveel resultaat als ik verwacht had maar dan moet de rest maar op de klassieke manier gedaan worden.

photo 457590

photo 457591

De wielen waren eerst zwart geschilderd met een penseel, want er moest aan gedraaid worden om overal bij te kunnen. Op de tweede foto zie je dat er een van de twee aanhangsels afgebroken is, het tweede zou volgen toen ik het chroom op de aandrijfwielen aan het zetten was met een Chrome Marker. Dat zetten we later wel weer terug.

photo 457593

Er wordt met een stug penseel op bepaalde punten gewreven tot er verf loslaat. De primer wordt hier terug zichtbaar. Dit heb ik op de randen uitgebreid toegepast, waar er een lasnaad zit.

photo 457592

Op het motorluik is er wel wat resultaat.

photo 457594

Ook op de tracks kan er met chrome gewerkt worden.

photo 457596

photo 457595

Een tussenresultaat. er gaat nog wat verder gechipt worden en dan kan er een wash overheen. Eerst eens kijken in Veldhoven naar wat decals.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2018 11:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 751
Woonplaats: Nunspeet
Prachtig om te zien hoe de tank tot leven komt! Hairspay tsja ik heb het ook al een antal keren gebruikt en ik weet niet wat ik er van moet vinden, ja en nee. Doe het ook liever op de klassieke manier.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: zo 21 okt, 2018 23:36 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Tony. Dat de hairspray hier minder tot uiting komt, is volgens mij ook omdat het over laquerverf gaat, die zit steviger vast dan watergedragen acrylverf.

Ik heb in Veldhoven nog een mooie figuur voor de Crab gevonden in een setje van twee Britse tankfiguren voor het Achtste leger van CMK. Dat betekent dat ze wat losser gekleed gaan.

photo 457966

Er zit een officier met een kepi bij, maar die heeft korte mouwen, waarvan ik er op foto's van de invasie maar weinig zie. Die kan dus niet gebruikt worden in dit dio. De andere figuur heeft korte broekspijpen en opgerolde mouwen, waardoor hij wel in de tank kan. Zijn benen zal je toch niet kunnen zien. Het detail is veel scherper dan dat van de figuur van Asuka. Die lijdt onder een opvallende gietnaad.

photo 458082

photo 458083

photo 458084

Het leuke aan deze figuur is dat hij een revolver aan het laden is. Ik heb de benen er toch onder gezet zodat hij in de turret kan staan. Ik heb ook de kap over de mantlet afgeplakt, dus dit kan gespoten gaan worden.

photo 458085

photo 458086

photo 458087

photo 458088


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2018 6:52 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Hoe apart een proppenschieter laden terwijl er toch een redelijk groot dienstpistool klaar staat :lol: :lol: :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: ma 22 okt, 2018 7:04 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Je weet nooit of er nergens een loopwedstrijd moet ingeschoten worden, Bert...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement