Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 14:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 12 mei, 2018 1:10 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De werkzaamheden aan de andere projecten vorderen gestaag, dus haal ik maar weer een ander apparaat uit de kast.

photo 445859

De Schwerer Panzerspähwagen 231 was een achtwielige pantserwagen die de voorvader was van een heel aantal naoorlogse ontwikkelingen van wielvoertuigen met onafhankelijke ophanging en was op zijn tijd vooruit. In 1937 was het de opvolger van de "6-rad" met zes wielen en werd door Bussing-NAG geproduceerd. Verschillende varianten toonden de veelzijdigheid van het voertuig aan, waaronder versies met of zonder koepel met 20mm-kanon en met kort 75mm-kanon of met het PaK 40 antitank 75mm-kanon. Een andere belangrijke functie was het voertuig voor radiocontact en hier werd de benaming "Sd.Kfz. 232" gebruikt. Om gebruik te kunnen maken van een radio stond op de achterkant een staketsel dat als antenne fungeerde. Om dit vooraan te ondersteunen en contact te maken met de radio binnen in het voertuig, stond de antenne op een centrale draaiende steun op de koepel. Het was meer dan 8 ton zwaar en bijna 6 meter lang. Een bemanning van 4 werd beschermd door 15mm frontpantser en 8mm op de zijkanten. Het voertuig kon 85 kilometer per uur halen. Het werd echter meermaals ingezet op terrein dat te veeleisend was, zeker in de Russische modder. De boxart toont een ander toepassingsgebied, waar het door het Afrikakorps in de Sahara ingezet werd.

photo 445860

Aangezien ik deze kit aan een prijsje bemachtigd heb op een van de vorige edities van Militracks, had ik toen kunnen vermoeden dat er ondertussen nieuwere en betere kits van dit voertuig uit zijn. Toch is deze nog best bruikbaar voor een upgrade. Toen ik aan het atoomkanon bezig was, maakte ik gebruik van een artikel in AFV Magazine nr. 56. Meteen na dit hoofdstuk werd er aandacht besteed aan een diorama met als onderwerp een 8-rad die bij de tocht naar Sudetenland langs de benzinepomp passeert. In dit diorama werd nog de kit van Tamiya gebruikt, aangezien de nieuwe kits pas een jaar later uitkwamen in 2012. Er wordt aandacht besteed aan de upgrades en het scratchwerk die de bouwer, D. Benedek, toegepast heeft.

photo 445861

photo 445862

photo 445863

Om zelf in staat te zijn om de correctheid van de kit na te meten, kocht ik de twee delen van Panzer Tracts waar iets over de 8-rad in staat. Een deel behandelt de hele familie van wielvoertuigen van vier tot acht wielen.

photo 445866

Het andere, dunne deeltje is eigenlijk toepasselijker en licht alleen de 8-rad toe.

photo 445864

photo 445865

Ook het 35ste deel van Nuts & Bolts haalde ik in huis, want hier wordt alles op maat van de modelbouwer verteld.

photo 445868

photo 445869

photo 445867

photo 445870

photo 445883

Laten we eerst eens kijken naar de kit. Er zitten een vijftal sprues in, twee romponderdelen en ook iets dat als een upgrade bedoeld is op de vorige kit van Tamiya, de Sd.Kfz.231. Er zitten ook een paar figuren bij , maar die zien er niet allemaal geslaagd uit. De mal van sommige sprues zou ook al uit de jaren 70 stammen. Ik herinner me ook dat de kit van de Sd.Kfz.231 al in de Carrefour lag (toen nog GB) toen ik nog een kleine jongen was, toen daar nog modelbouw te vinden was...

photo 445871

photo 445875

photo 445872

photo 445873

Dit kartonnetje bevat een klein PE-vel en een gedraaide loop. Ik had echter het review van PMMS gelezen en daarin staat dat deze loop meerdere millimeters te kort is voor de 8-rad. Daarom kocht ik ook de extra parts van AFV Models.

photo 445874

Hier zit een loop in waarvan ik vermoed dat die beter in orde is.

photo 445882

Ook metalen afstandhouders zitten hier in. Daarover later meer.

photo 445876

Ik had de decals van de kit bij mijn upgrades neergelegd, hier zie je ze met de verschillende mogelijkheden naast die van de boxart. Ik heb eigenlijk nog niet uitgezocht welke wagen ik ga bouwen. Je ziet ook dat ik de in het artikel aangeraden upgrade van Voyager gekocht heb, samen met een nieuwe resinwielenset van Sovereign2000.

photo 445877

photo 445878

De handleiding is wat we gewoon zijn van Voyager, twee A4-tjes de weer ten volle benut zijn.

photo 445879

photo 445880

De frets springen weer uit het doosje, met het ene pakketje dat uit het andere tevoorschijn komt. Het is altijd feest als je het openmaakt. Sommige sprues zien er wel kwetsbaar uit. Er zit ook resin in deze set.

photo 445881

Op de koop toe zitten ook hier afstandhouders in. Ze hebben zelfs andere afmetingen dan die van AFV. Dat wordt weer een referentieklus om te bepalen welke ik moet gebruiken.

photo 445884

De wielenset heeft ook belangrijke voordelen. De openingen in de velgen zijn ook echt open. De diameter is net iets kleiner, ik moet het nog nameten of dat een reden heeft. Er is ook een ventielbeschermer.

photo 445885

De banden zijn duidelijk smaller en hebben een terugwijkende centerlijn, tegenover de gietnaad van Tamiya.

photo 445887

Aan de binnenkant zijn de banden van Tamiya hol, er moet een ring in gekleefd worden met daarbinnen een ongelijmd onderdeel dat als poly cap fungeert. De wielen van Sovereign hebben dit niet en zijn dus ook van binnen meteen correct. Het waren niet de eerste upgradewielen die ik tegengekomen was, maar de set van Add-On vond ik niet zo goed gegoten. De velg was op sommige plaatsen te doorschijnend en ik dacht dat die beschadigd zou raken. Deze zien er degelijk uit. Nu moet ik nog eens in de boeken duiken om ideeën op te doen voor mijn voertuig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 mei, 2018 9:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Dit zal ongetwijfeld ook weer een mooi projectje worden.
Succes! :brouw:

Gr.
Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 mei, 2018 11:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dat heb ik ook altijd een mooie gevonden. Het verbaast me telkens weer hoeveel diverse voer- vaar- en vliegtuigen die Duitsers hadden en zeker in een tijdspanne van pakweg 5 à 6 jaar.
Nu ja, succes met deze en zoals gewoonlijk neem ik er stoeltje bij! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 mei, 2018 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Ze waren wel al iets langer bezig dan 5 a 6 jaar, maar desalniettemin een indrukwekkend wagenpark.

De 232 is ook een interessant monsterlijke wagen. Veel succes met alle extra's.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 mei, 2018 22:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Steven, effies een hele andere vraag, wat is de diameter van de velg en het gehele wiel van de Tamiyaversie?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 mei, 2018 23:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de aanmoedigingen en de interesse in het topic, ik ben er ondertussen al ingevlogen. Er worden een aantal details verwijderd om PE in de plaats te kunnen zetten straks. Ik heb ook al gezien dat er geen lasrupsen te zien zijn op de ze kit, gelukkig heb ik een PE-setje hiervoor.

photo 445997

Om Bert van antwoord te dienen, heb ik de schuifmaat bovengehaald.

photo 445999

photo 446000

photo 445998

photo 446001

Ik heb ook mijn resinwielen er naast gelegd, zo weten we meteen het verschil. Ik meet voor Tamiya 2,58cm voor het wiel en 1,38cm voor de opstaande rand van de velg, zelfs 1,58 als je echt tot de buitenrand gaat. De dikte is 7 mm. Voor Sovereign is dit 2,49cm voor het wiel en 1,41cm voor de velg, de dikte is 6mm. Volgens het kleine boekje zijn de wielen 210mm x 18 inch.

photo 446002

Omgerekend is 18 inch 45,72mm. Deel je dat door 35 dan heb je 1,3cm voor de velg. 210mm dikte wordt 6mm. Wat betreft de bandendiameter zegt een vergelijking op de schaaltekening in Nuts & Bolts genoeg: de Tamiyawielen zijn overscale en de resinwielen kloppen veel beter in alle richtingen. Alleen het bandenprofiel wijkt af van de tekening, het komt overeen met de "2de serie" in het boek maar daar zijn de vizieren op de koepel al anders.

photo 446003

Ik heb gezien dat er buiten het overnemen van de oude naaf ook nog remtrommels gescratcht moeten worden. Dat wordt vast geen pretje.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 mei, 2018 0:27 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Okee, thanks, voor een aankomend project wilde ik de maten weten, ik twijfel nog een beetje want het is het net niet

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 jun, 2018 0:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Eens kijken wat we al gedaan hebben aan de 8-rad.

photo 448573

Het begint met de typische gietnaad op de bladveren.

photo 448577

Gelukkig zijn de details daarvan verder perfect, ze hadden duidelijk al de juiste referenties.

photo 448574

Het onderstel van de 8-rad is wel opvallend gedetailleerd voor een gedeelte dat aan het zicht onttrokken is.

photo 448572

Deze luikjes zitten dichtgeklapt, want aan de binnenkant is helaas niets te zien. Dat wel uitwerken zou een hele opgave zijn, want de wand is wel een paar millimeter te dik.

photo 448575

De veerbenen hebben een wat ruwe vorm met gietnaad. De buitenmaten lijken wel te kloppen, maar bij een controle in het boekje van het Tank Museum zie je wel dat hier nog wat werk aan is. De benen horen een H-vormige doorsnede te hebben en die is helemaal opgevuld.

photo 448576

photo 448578

Ik heb er al eentje wat verder uitgewerkt met een microzaagje, nog even de Dremel er op.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 jun, 2018 8:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Succes, ik twijfel er niet aan dat je hier weer iets moois van gaat maken! :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 jun, 2018 8:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Eender wat jij bouwt... jouw bouwverslagen zijn altijd een lust om volgen en dan vooral de technieken en de trucjes die je toepast zijn meer dan interessant! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ETG en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement