Bedankt voor de reacties. @Odorf: de kleurschakeringen zijn ook tijdens het spuiten niet meteen te zen, ze komen pas goed naar voren als het glanzend afgelakt is. Het schaduwen spuiten is dus vooral op gevoel werken en goed onthouden waar je al geweest bent en waar nog niet. Je mag geen plek vergeten, dat is later terug te zien.
@fvdm: ik heb meerdere daglichtlampen maar die staan op de plek waar de afwerking gebeurt. Op de spuitplek staat een oude bureaulamp die al eens tegen een stootje kan. Die hangt dan ook op een plek waar geregeld verfdampen opstijgen, dus wit blijft ze toch niet... Ik had wel verlichting in de afzuigkap, maar die zit achter het model, dus wordt ze momenteel niet echt gebruikt om onder te werken. Een tafeltje in het midden van de kamer waar je rond kan lopen werkt handiger.
@Wouter: ik heb het wel vaker wanneer ik met spuitbussen werk. De omstandigheden buiten waren niet ideaal, het was nogal fris. Ik heb achteraf wat proberen te schuren maar door de lasnaden ging dat niet overal, je zal in de foto's hieronder nog wat korrels tegenkomen. Maar ik heb er al wat op gevonden, dat lees je in de volgende post.
De decals zijn die uit de doos van Tamiya. Ze zijn niet slecht maar wat kwetsbaar bij het losmaken. Een ander probleem is dat meerdere decals op onmogelijke plaatsen komen.
Deze decal komt op de louvers achteraan, waardoor het zinloos is er een decal voor te gebruiken. Ik heb hem weer weggehaald aangezien er een reservewiel op die plek komt. Zulke wielen hadden een overtrek waar het insigne op overgenomen werd, al heb ik zoiets niet gezien bij de resinset. Het bijgevoegde reservewiel had ook geen bevestigingsmoeren aan de binnenzijde, ik heb er zelf moeten voorzien.
Ik heb de decals voor de vierde versie uit de doos gebruikt. Die heeft een iets andere camo dan voorzien, maar dat zal straks niet meer zo opvallen.
De achterste nummerplaten moesten bijgeknipt worden om op de bordjes van Voyager te passen.
Er is wel wat gechipt met behulp van Vallejo donkergrijs en rood om wat roestwerking te verkrijgen. Ik heb meer maar kleinere chips geplaatst dan ik gewoonlijk doe.
De antenne is ook vervolledigd met een schratch vakwerkje. Dat staat nu ook al in de verf.
Een van de figuren is terug ontdaan van de grondverf, ik vond dat deze er dikker op lag dan bij zijn collega. Er is acetonvrije nagellakremover gebruikt, geen probleem voor het resin.
Omdat ik de afwerking wat monotoon vond en er toch een probleem met de textuur was, is er besloten om een wintercamouflage te spuiten en dit met gebruikmaking van de haarlaktechniek. Aan vier zijden is de 8-Rad ingespoten met dit welriekende goedje. Ik heb de decals en de gun metal vlakken afgedekt met kneedgom.
Ik wist dat de verf die ik hiervoor wilde gebruiken, het niet goed doet in de airbrush. De verflaag moest er ter plekke aangebracht lijken, dus verschillen in verzadiging en spetters konden weinig kwaad. Wat teveel was, zou ik toch kunnen weghalen later. Tenminste, dat hoopte ik, want op de Crab was dat effect beperkt tot de bovenzijde van de tank.
Ik moest me geen zorgen maken, want zoals verwacht reageerde de Vallejo Air goed op de haarlak. Er was wel een lichte ophoping van de lak onder de kneedgom, zodat de insignes er niet helemaal ingeblend uitzien. Ik heb de winterjas terug weggechipt op alle plekken waar er normaal gezien ook schaduw gecreeëerd wordt, zodat veel van de chips terug zichtbaar geworden zijn. Ik denk dat er nog een paar chips opnieuw gezet gaan worden over het wit heen, zodat je een gelaagdheid krijgt. Daarna komt dan nog een wash.
Ik heb even gezocht naar voorbeelden van een sneeuwcamo over zandbruin, aangezien de voorbeelden uit het boek steeds in Panzergrau staan. Ik vond op het net nog bouwers die het gedaan hadden, maar ik kan niet garanderen dat een versie 2 er echt zo uitgezien kan hebben. Dit leek me gewoon de beste optie.