Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 12:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 05 nov, 2020 21:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Knap gedaan :brouw: :brouw:
zo uit het niets bijna een 1/72 Bushmasterke bouwen, dat verdient toch respect. Top :shock:

Al doet het mij een beetje denken aan een varkentje dat in de modder heeft gerold :mrgreen: :lol:


groetjes
Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2020 0:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
De .50 is bijzonder mooi, net wat je zegt: een modelletje op zich en zo zou je het ook moeten beschouwen. :brouw:

Cheers
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 nov, 2020 19:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1391
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi!
Ook heel mooi gelukt al, ambitieus project maar mooi. Enige commentaar zou zijn dat je je foto's misschien wat groot presenteert, dat je echt elk krasje, en klinknageltje-afstanden uit ga meten, maar in het "echie" is ie dus alleen maar beter!

Groets,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2020 16:58 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Bedankt voor de reacties iedereen! :)


Mac Reel schreef:
Al doet het mij een beetje denken aan een varkentje dat in de modder heeft gerold :mrgreen: :lol:

Hèhè ja, het kleurtje doet wel een beetje roze aan inderdaad, met die zwarte vlekken erbij. Nu enkel nog wat modder aanbrengen.
Anne schreef:
Ook heel mooi gelukt al, ambitieus project maar mooi. Enige commentaar zou zijn dat je je foto's misschien wat groot presenteert, dat je echt elk krasje, en klinknageltje-afstanden uit ga meten, maar in het "echie" is ie dus alleen maar beter!

Dankjewel Annne, ik snap je opmerking. Om die reden plaats ik ook vaak foto's waarbij ik het model in mijn hand houd of naast een euromunt leg om mensen een idee te geven van de schaal. Ik vind het altijd lastig om een optimum te vinden tussen grote foto's waarop je alles ziet en te grote foto's waarop je meer ziet dan in het echt.




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2020 11:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Echt supergoed gedaan dit allemaal! Knap man!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2020 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Schitterend gedaan, DJ. Echt heel knap. Binnenkort eindfoto's?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 nov, 2020 16:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Bedankt heren!
Huib2 schreef:
Binnenkort eindfoto's?

Er moet nog best wel wat gemaakt worden voor dit voertuig. Zo zijn er nog een aantal details die ik nog niet gebouwd heb, denk aan spiegels, wire cutters etc. Daarnaast moet ik nog een achterdeur maken en 3 luiken. Ik moet ook nog decals vinden/produceren of met de hand schilderen en dan nog al het verweer-werk etc. Bovendien ben ik van plan het voertuig verder aan te kleden met in ieder geval één of 2 figuren in/op het voertuig en de nodige bepakking. Dus eindfoto's zullen er binnenkort nog niet zijn maar het gaat wel de goede kant op.


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 feb, 2021 15:40 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Update

Ik heb weer wat voortgang om met jullie te delen! In de afgelopen maanden heb ik de tijd genomen om de laatste details te maken zodat ik zou kunnen beginnen met het verweren van dit voertuig. Dat is gelukt, ook het verweren ben ik inmiddels mee gestart.


Eerst heb ik een aantal luiken gemaakt voor op het dak van de Bushmaster. Hiervoor heb ik een malletje gebruikt die ik met een drupje secondelijm vast plakte aan een stuk evergreen. Vervolgens kraste
ik dan langs de randen van de mal de gewenste vorm in de styreen plaat. Daarna het luik uit de mal snijden, wat extra details, en klaar:


Afbeelding


Referentie foto:


Afbeelding


En bovenop de Bushmaster:


Afbeelding

Afbeelding



Achterop het voertuig zit een opstapje, dat is ook wel nodig gezien de hoogte van dit voertuig. Deze had ik nog niet gemaakt dus:



Afbeelding



Daarna nog wat takel-ogen op het dak geplakt en het opstapje gemonteerd:


Afbeelding

Afbeelding



1/72 figuurtje er naast, voor het idee:


Afbeelding



Maar er ontbrak nog een cruciaal onderdeel: de achterdeur!


Afbeelding


Gemaakt van koperdraad en styreenplaat. Het frame wat ik van koperdraad heb gemaakt is met secondelijm aan elkaar gelijmd en vervolgens met een hamer in de juiste vorm geslagen. (plat)


Afbeelding


En even een dry-fit:


Afbeelding




Mooi.



Tijd voor kleurtjes:



Afbeelding



En een laagje glanzende lak:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Mooi, toen kon ik de decals gaan plakken, die ik niet heb. :lol: Dusss bij gebrek aan een voldoende scherp printende printer de decals met het handje gedaan:


Afbeelding


De letters zijn iets te breed maar ik vind het goed zat. Vervolgens heb ik alle randen voorzien van een high light, de zwarte delen met grijs, de groene delen met een erg witte kleur groen, hetzelfde principe voor de bruine delen. In principe is dit een wat beter te beheersen variant van de dry-brush techniek:


Afbeelding


Hierna kon ik niet wachten om de tubes olieverf er bij te pakken, voor mij blijft dat toch altijd het mooiste moment. Ik ben begonnen met een zandkleurige filter, deze heb ik uitgestreken over het hele model. (foto is van voordat ik begon!!)


Afbeelding


Daarna heb ik met een donkere grijs/bruine wash alle details wat extra schaduwwerking gegeven. Dit gaf het volgende resultaat:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dit is hoe de Bushmaster er nu bij staat. Tevreden ben ik nog niet helemaal met de huidige verwering en schaduwwerking. De wash is op een aantal plaatsen minder zichtbaar dan ik wil, hetzelfde geldt voor de high lights. Op andere plekken zijn de high lights juist weer iets te aanwezig, daar zal ik ze wat bijwerken. Verders zijn een aantal details een beetje verloren gegaan onder de meerdere dunne laagjes verf. Het gaat dan vooral om de gaten in bouten op de pantserplaatsen op de zijkanten. Ik had met een 0.3mm boortje een klein gaatje geboord in al die bouten maar dat is nu bij een groot aantal bouten niet meer zichtbaar.

Naast het bovenstaande ben ik uiteraard nog niet klaar met de verwering van het voertuig. Ik wil nog een aantal krassen zetten, wat chipping (heel subtiel!) en daarna natuurlijk modder/stof/zand. Qua verwering ga ik overigens niet voor een ISAF of MINUSMA uitvoering maar voor een Bushmaster tijdens een oefening ergens in Europa. Ik ben ook van plan nog een mag schutter te schulpten, die komt dan op het plateau linksachter in het voertuig te staan. Daarnaast zijn er nog een aantal details zoals spiegels, ruitenwisser, etc. die ik nog moet maken, ook moet het voertuig nog een laag matte lak krijgen. Kortom, er is nog genoeg te doen maar het einde is nabij! Dat laatste mag ook wel, want dit project loopt al sinds april 2018. :)



Bedankt voor het lezen en kijken en tot de volgende update!




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 feb, 2021 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Schitterend, en ook zeer fijn leesbare verslaglegging!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 feb, 2021 20:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Erg kreas DJ = Erg mooi DJ.

Wat een fantastisch model wordt dit.

:brouw: :brouw:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement