Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 mei, 2018 12:22 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Update nr.3


Ik ben weer wat verder. De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met kleine details en het dak deel te maken. Het dakje sluit op het moment niet goed aan zonder enige druk te zetten, er moet dus nog het een en ander bijgeschaafd worden. :D



Afbeelding


Afbeelding



De wielen zitten ook dit keer vast met kneedgum, dus als ze niet helemaal recht staan dan is dat de reden. :p (Iets met het totaalplaatje is beter wanneer de wielen gemonteerd zijn)





D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 mei, 2018 19:02 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Mr.vdh, kan je deze foto's aanpassen zodat ze binnen de grenzen van de pagina blijven? Het ziet er fraai uit, nog enkele boutjes op het windshield bijregelen? Als tip om de grille perfect te krijgen, zou je de lamellen kunnen spatiëren door ze dieper te maken en telkens een plankje Evergreen tussen te kleven. Zo blijft de afstand in de hoogte gelijk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 mei, 2018 19:54 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Bij mij vallen de foto's prima binnen de kaders, het zal dus eerder te maken hebben met schermgrootte. :) Ik kan de resolutie evt. aanpassen in Imgur ook al is dat niet bevorderlijk voor de kwaliteit van de foto's.

De boutjes zijn dusdanig klein dat ik heb gekozen voor kleine gaatjes boren. Alleen bij de grotere bouten met evt. moeren en ringen maak ik ze opstaand. De gril was lastig inderdaad, vooral het lijmen van de lamellen. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om seconde lijm 'achter' de gril te smeren en daar de strips op te leggen. Hierdoor was het dus niet mogelijk om stukken evergeen tussen de lamellen in te doen om de spatiering beter te krijgen.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 mei, 2018 22:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Ik vind het een knap werkje voor die schaal.

Gr.
Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 mei, 2018 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Ook bij mij valt een deel van de foto's buiten het scherm, wat vrij irritant is. Vriendelijk verzoek dus inderdaad om de maat aan te passen of gebruik te maken van Brouweralbums.

Wat Steven bedoelt met de boutjes is waarschijnlijk dat ze niet recht op één lijn liggen. Het lijken er ook wat veel als ik op het net naar wat foto's van het echte werk kijk. Daar tel ik er 8 op de onderste rand van het windscherm. Daarnaast zitten er nog 3 op de beide verticale stijlen en 6 op de bovenrand.

Verder vind ik het heel knap wat je hier zo neerzet, ik doe het je niet na.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 mei, 2018 17:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Dank u wel heren :)

Ik heb het formaat van de foto's iets aangepast, het kan zijn dat dit voor jullie echter niet zo te zien is. Soms is het nodig om je browsergegevens eerst te wissen. :)

MarChant schreef:
Wat Steven bedoelt met de boutjes is waarschijnlijk dat ze niet recht op één lijn liggen. Het lijken er ook wat veel als ik op het net naar wat foto's van het echte werk kijk. Daar tel ik er 8 op de onderste rand van het windscherm. Daarnaast zitten er nog 3 op de beide verticale stijlen en 6 op de bovenrand.

Ik heb de boutjes uitgeteld en (min of meer) uitgemeten. De bouten in de raamstijlen aan de zijkanten en bovenin zijn aanwezig maar op de foto's niet goed zichtbaar.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 mei, 2018 18:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Volgens mij heb jij er 9 op de onderstijl zitten, terwijl er op de echte Bushmaster maar 8 zitten. Kijk dat nog eens even goed na als je wil; ook hoe ze verdeeld zitten. De bouten op de zij- en bovenstijl mogen wat mij betreft ook nog wel iets meer geprononceerd, het zijn in het echt ook behoorlijk forse dingen.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 mei, 2018 9:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 18:55 pm
Berichten: 73
Ziet er al heel mooi uit. Is dit misschien nog een optie? Een met interragation arm? Ik probeer je een prive bericht te sturen.

Afbeeldingbushmaster (interrogation arm) 11-kz-55 07 by Mano de Jong, on Flickr


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 mei, 2018 12:47 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Ik zal zien wat ik kan doen m.b.t. die bouten. :)

PB bericht heb ik gelezen en beantwoord, zo'n robotarm lijkt me wel leuk om te bouwen op 1 van mijn BuMa's.


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2020 16:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Hallo allemaal,

Ik heb al lang geen update meer geplaatst in dit topic maar dit project heeft zeker niet stilgestaan. Een van de hoofdredenen dat dit project vastliep is dat ik van het hele voertuig een mal wou gaan maken om vervolgens kopieën te gaan verkopen. Nu had dit met veel tijd en moeite zeker wel gelukt maar de lol ging wat van het project af. Ik weet dat ik mijn master ook aan een resin gieter had kunnen geven maar dat wil ik niet, daar is het model mij wat te dierbaar voor haha. Uiteindelijk heb ik er dus voor gekozen om van deze Bushmaster geen resin mallen te gaan maken onder het motto dat een hobby wel leuk moet blijven. Nu bouw ik het model dus alleen voor mijzelf.

Het idee om ooit zelf een aantal resin kitjes op de markt te gaan zetten blijft nog steeds in mijn gedachten overigens. Ik wil ook ooit eens een CV90/35 maken in 1/72. Wellicht dat ik daar wel mallen van ga maken. Een massieve hull gieten is ook makkelijker dan dit relatief complexe model met interieur.

___________________________________________________________________________________

Genoeg gepraat, waar waren we gebleven?


Afbeelding



Tijd voor een interieur en wat kleur :wink:

Eerst maar beginnen met wat basiskleuren, de vloer en de voorste stoelen:


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



Verder met de stoeltjes achterin:


Afbeelding

Afbeelding


Schilderen en nog wat andere details, frame, stellingkast, etc.


Afbeelding

Afbeelding


Begint er al op te lijken. :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik heb er voor gekozen om het interieur redelijk basic te houden, door de raampjes en luiken in het dak blijft het interieur maar matig zichtbaar. Het is dus niet zoals een cockpit die vanuit iedere hoek bekeken kan worden door de canopy.

Vervolgens door met het exterieur. Eerst het dak op de hul plakken, een mijlpaal in het bouwproces :mrgreen: (een nogal overbelichte foto zodat het interieur redelijk te zien is )


Afbeelding



Met wat koperdraad de veren gemaakt van de Bushmaster zijn suspensie, ook redelijk eenvoudig uitgevoerd. Maar dat mag ook wel want daar zie je weinig van terug als de wielen gemonteerd zijn en de hull voorzien is van modder / zand.



Afbeelding



Afbeelding



Even de wieltjes dry-fitten:



Afbeelding



Afbeelding




Op een gegeven moment zaten alle details er wel zo ongeveer op. Een aantal takel-ogen, handvatten en dat soort details missen nog maar dat komt later wel. Ik had zin om deze Bushmaster eindelijk eens van een kleurtje te gaan voorzien. Dus zo geschiedde, de gebruikte kleur is Vallejo US SAND (71.112),

- High lights met dezelfde kleur gemend met wit
- Schaduwen met dezelfde kleur plus wat donkerbruin.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Toen wat het tijd voor camouflage, een lastig iets op deze schaal. Het afplakken van een camouflagepatroon is lastig en een tijdrovende klus. Het resultaat laat vaak ook te wensen over omdat het lastig is vloeiende lijnen te krijgen. Schilderen met de hand leek mij al met al dus een betere optie. Een tijd geleden heb ik een aantal professionele penselen gekocht, die kwamen nu goed van pas.

De gebruikte verf voor de groene kleur is een mengsel van Revell bronsgroen, zandgeel en wellicht nog een drupje van een fellere tint groen maar dat weet ik niet meer. De verf heb ik sterk verdund, zodat er 4 lagen nodig waren om een goed dekkend resultaat te krijgen. Uiteraard ook een tijdrovende bezigheid maar ik heb geen spijt van mijn keuze. Het resultaat is goed naar mijn mening. Een mooi bijkomend voordeel van het werken in 4 dunne lagen is dat je een soft-edge overgang kan krijgen in je camouflage patroon.


Afbeelding


Dat was de eerste kleur, de tweede zwarte kleur is Revell teerzwart gemend met wat zandgeel. Op die manier zwakt de zwarte kleur een beetje af en dat geeft betere resultaten naar mijn mening.

Vervolgens heb ik een heel aantal details gescratcht en geschilderd. Ik ga niet alles opnoemen maar de meest opvallende dingen zijn natuurlijk het reserve wiel en de witte pantserplaten achterop het voertuig. Het reservewiel is als volgt gemaakt: eerst een ronde basis gemaakt van miliput, vervolgens heb ik een natte zakdoek in model geknipt en om deze vorm geplakt. Dit geeft realistische plooien, de zakdoek het ik meerdere keren ingesmeerd met houtlijm. Dit zorgt ervoor dat je de vezelstructuur niet terug ziet.

Al met al staat de Bushmaster er nu zo bij: Het begint er al echt op te lijken. :)


Afbeelding

Afbeelding



Er moet nog veel gescratcht worden: de achterdeur, de luiken, alle details als antenne's, handgrepen etc. Ook moet er natuurlijk nog een CROWS weapon station worden gemaakt voor op het dak. Nog genoeg te doen maar het einde is in zicht. :o




D.J.


P.S. Naast dit project heb ik tussendoor ook nog het e.e.a. afgerond, zie onderschrift.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op vr 27 maart, 2020 16:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement