Dit camopatroon kost me een boel voorbereidingswerk. Dat ligt voor een deel aan het kleurenschema dat Hobbyboss afgeleverd heeft. Ik zou tevreden kunnen zijn dat ik alle vijf de nodige aanzichten van het voertuig gekregen heb (al heb ik ontdekt dat ze soms wat afwijken van de foto uit het boek). Maar zelfs met zo'n volledig plan kan je niet meteen beginnen afplakken. er zijn namelijk delen van het voertuig waar de wanden onder een grote hoek staan met de vloerplaat. Zo is er de voorzijde onderaan, die een hoek van 35° vormt met de onderkant. Op die plaat zit een ingewikkelde camovlek in de eerste kleur die ik al gespoten heb. De breedte van de vlek klopt dus, maar de hoogte wordt verkort weergegeven. In plaats van dit aanzicht apart op het kleurenschema te zetten, laten ze het aan de bouwer over om te schatten waar de pixels dan moeten komen. Gelukkig heb ik in mijn opleiding als tekenaar ook projecties leren maken.
Elke horizontale lijn wordt geprojecteerd op een spiegellijn op 45°. Die projectie komt dan terecht op een lijn die een gelijke hoek vormt met de plaat in het andere aanzicht, 35°. De proporties van de horizontale lijnen worden dus herverdeeld over de correcte hoogte van de vlek. Op de X-as van deze vergelijking worden de coördinaten van de verticale lijnen neergezet. Dan wordt de vlek hertekend zodat de vorm bruikbaar wordt om uit te snijden.
Een stuk tape wordt op de snijmat gelegd en de papieren mal wordt hierop uitgelijnd. Met een scherp scalpel wordt de vlek uitgesneden en in delen op de hull gekleefd.
Op dit plaatje kan je zien hoeveel verschil dit geeft met het vooraanzicht op het kleurenschema. Snij je het uit zoals die afbeelding, dan lijkt de vlek platgeslagen. Deze operatie zal later nog eens herhaald moeten worden voor de lichte vlekken op dit gedeelte, maar die zullen met een negatieve masking afgeplakt worden.
Een kleinere vlek op de zijkant is ook geprojecteerd, maar dit gaf slechts een verschil van 1 mm. Dit kan dus uit de losse hand aangepast worden.
Deze vlek is grotendeels loodrecht getekend, maar een deel is onder een hoek groter dan 45°. De onderste eindjes moesten dus iets verlengd worden. Ik had zelfs de dikte van de klep niet meegerekend, dus kwam er nog een millimeter extra bij.
Dit heeft me nu reeds vier uur gekost en we zijn twee vlekken ver. De meeste tijd ging wel in de projectietekening zitten. Ik zag ook dat het bovenaanzicht linksboven grote stukken groen mist uit het vooraanzicht. Dat is een euvel dat ik wel vaker merk, producenten die de aanzichten van een model niet doen matchen. Ik denk dat het bovenaanzicht grotendeels verzonnen is, want op de foto uit het boek heeft de ZBL een overbelichte bovenkant en kan je slechts weinig opmaken van de inkleuring.