Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2018 0:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een korte update over de Snow Leopard: de banden kregen een whitewall door met een cirkelsnijder een paar stukken tape af te snijden. De tape hechtte nauwelijks aan het vinyl maar het spuiten ging toch erg goed. Er is Tamiya wit gebruikt.

photo 446214

De romp is nog eens gespoten in Tamiya zwart om alle hoekjes te bereiken. Daarna is er een druppel of twee wit er bij gedaan en is er een post-shade gebruikt.

photo 446215


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: wo 16 mei, 2018 23:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het is gebleken dat zwart toch niet in het camopatroon voorkomt. Er is vandaag een laag "Forest Green" Mr.Hobby H309 over gegaan. Het betekent ook dat er wel drie opeenvolgende kleuren groen en 1 geel zullen volgen, elk met een highlight en shadow.

photo 446320

photo 446322

photo 446323

photo 446321

Het plan met de camovlekken was ook niet helemaal goed afgeprint door het verschijnen van een Moiré-patroon, zodat sommige kleuren zebrastreepjes vertoonden. Ik heb alles met een fineliner overgetrokken om het originele patroon te kunnen volgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: vr 18 mei, 2018 0:17 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dit camopatroon kost me een boel voorbereidingswerk. Dat ligt voor een deel aan het kleurenschema dat Hobbyboss afgeleverd heeft. Ik zou tevreden kunnen zijn dat ik alle vijf de nodige aanzichten van het voertuig gekregen heb (al heb ik ontdekt dat ze soms wat afwijken van de foto uit het boek). Maar zelfs met zo'n volledig plan kan je niet meteen beginnen afplakken. er zijn namelijk delen van het voertuig waar de wanden onder een grote hoek staan met de vloerplaat. Zo is er de voorzijde onderaan, die een hoek van 35° vormt met de onderkant. Op die plaat zit een ingewikkelde camovlek in de eerste kleur die ik al gespoten heb. De breedte van de vlek klopt dus, maar de hoogte wordt verkort weergegeven. In plaats van dit aanzicht apart op het kleurenschema te zetten, laten ze het aan de bouwer over om te schatten waar de pixels dan moeten komen. Gelukkig heb ik in mijn opleiding als tekenaar ook projecties leren maken.

photo 446342

Elke horizontale lijn wordt geprojecteerd op een spiegellijn op 45°. Die projectie komt dan terecht op een lijn die een gelijke hoek vormt met de plaat in het andere aanzicht, 35°. De proporties van de horizontale lijnen worden dus herverdeeld over de correcte hoogte van de vlek. Op de X-as van deze vergelijking worden de coördinaten van de verticale lijnen neergezet. Dan wordt de vlek hertekend zodat de vorm bruikbaar wordt om uit te snijden.

photo 446344

Een stuk tape wordt op de snijmat gelegd en de papieren mal wordt hierop uitgelijnd. Met een scherp scalpel wordt de vlek uitgesneden en in delen op de hull gekleefd.

photo 446341

Op dit plaatje kan je zien hoeveel verschil dit geeft met het vooraanzicht op het kleurenschema. Snij je het uit zoals die afbeelding, dan lijkt de vlek platgeslagen. Deze operatie zal later nog eens herhaald moeten worden voor de lichte vlekken op dit gedeelte, maar die zullen met een negatieve masking afgeplakt worden.

photo 446340

Een kleinere vlek op de zijkant is ook geprojecteerd, maar dit gaf slechts een verschil van 1 mm. Dit kan dus uit de losse hand aangepast worden.

photo 446343

Deze vlek is grotendeels loodrecht getekend, maar een deel is onder een hoek groter dan 45°. De onderste eindjes moesten dus iets verlengd worden. Ik had zelfs de dikte van de klep niet meegerekend, dus kwam er nog een millimeter extra bij.

photo 446345


Dit heeft me nu reeds vier uur gekost en we zijn twee vlekken ver. De meeste tijd ging wel in de projectietekening zitten. Ik zag ook dat het bovenaanzicht linksboven grote stukken groen mist uit het vooraanzicht. Dat is een euvel dat ik wel vaker merk, producenten die de aanzichten van een model niet doen matchen. Ik denk dat het bovenaanzicht grotendeels verzonnen is, want op de foto uit het boek heeft de ZBL een overbelichte bovenkant en kan je slechts weinig opmaken van de inkleuring.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: vr 18 mei, 2018 10:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Goeie moed zou ik zeggen, hier begin ik niet eens aan! :?
Maar jou kennende zal het resultaat toch alweer de moeite zijn! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: vr 18 mei, 2018 23:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat kan ik goed gebruiken, nog steeds zit ik niet aan de helft van alle vlekken die gemaskeerd moesten worden voor de eerste kleur. 1 zijkant en de achterkant zijn nu gedaan.

photo 446397

photo 446398

Morgen gaat er ook al niet veel gebeuren, want dan bezoek ik Militracks. Ik heb hier op het forum blijkbaar nog geen aankondiging gezien, dus bij deze, iedereen wordt aangeraden zich dit weekend naar Overloon te begeven...

http://www.militracks.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: za 19 mei, 2018 22:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Wat een werk maak je er van zeg, dat afplakken.

Helaas kan ik zelf niet maar militracks is zeker de moeite waard om langs te gaan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: di 22 mei, 2018 18:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Voor het verslag van Militracks: https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=23&t=50953. Ondertussen was ik door de verlofdag in staat om weer een laag af te werken, na dagenlang afplakken. Deze bestaat uit Gunze 303 met ook weer een shadow en highlight.

photo 446769

photo 446770

photo 446771

photo 446772

photo 446773

Nu begint het plakken weer van voren af aan, maar misschien ga ik nu wel andersom werken. De lichtgroene en gele vlekken worden dan omsloten maar niet al het donkergroen hoeft meer te worden afgeplakt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2018 0:33 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De voorzijde is reeds afgewerkt met de geprojecteerde vlekken. Nu ben ik aan de zijkant begonnen. Omdat ik daar een klein stukje heb moeten ontmaskeren voor het toevoegen van enkele mini-pixels, krijg je al een indruk hoe het zal worden als alle tape er af gaat. Maar voor we zover zijn, gaat er vermoedelijk nog een weekje over... Het is nu elke keer nadenken over hoe groot ik het omringende masker mag maken om niet over de volgende vlek te komen.

photo 446810

photo 446811


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2018 1:29 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het resultaat van weer een paar dagen afplakken. Alles is nu klaar voor de lichtgroene kleur. Aangezien de gele kleur ook mee gemaskeerd is, zal er daarvoor niet veel meer afgeplakt moeten worden, alleen nog de begrenzing tussen lichtgroen en geel. Maar ik zal het niet missen.

photo 446989

photo 446990

photo 446991

photo 446992


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2018 7:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Jawadde... jij moet wel een eindeloos geduld hebben. Ik ben ook een heel geduldig mens maar dit gaat me toch net iets te ver! :?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement