Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 4:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: do 19 apr, 2018 21:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 443756

Vandaag gaan we weer eens de Chinese toer op met deze Snow Leopard, het laatste model dat ik gekocht heb au 16 Escadron vooraleer het ter ziele ging eind vorig jaar. Ze deden een actie van modellen aan 30 tot 50 percent, dus kon ik deze echt niet langer laten liggen. Hij was al eens te zien in het topic van LubosM, (https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43752&start=390)

Citaat:
(18 jan 2016)
I'd like to see the Hobbyboss Snow Leopard in those colours...


die het ding blijkbaar op mijn aanvraag kocht en bouwde, wat ik nog steeds heel cool vind!

Citaat:
( 25 jan)... and Snow Leopard today arrived home :lol:


Ik heb nogal een zwak voor achtwielers, zeker als er artillerie op staat. Aangezien dat deze nog eens een buitengewone camo heeft, ga ik aan deze volgens mij plezier kunnen beleven. Hobbyboss ken ik als een merk dat out of the box prima te bouwen is, maar goed ook, want voor deze kit ben ik nooit upgrades tegengekomen. Zelfs Scalemates heeft er maar eentje, een decalkit waarmee je de urban camo kan opkleven en die waarschijnlijk ook niet meer te krijgen is. Misschien betert dat nu ook de kanonversie vorig jaar uitkwam. Ik heb zo'n urban camo hier ook al eens zien uitvoeren door Mr.VDH (https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=40850) en ik wil het ook eens uitproberen. Op dit grote voertuig is het wel een extra uitdaging.

Wat zit er allemaal in de kit?

photo 443761

Het is een handige doos die naar boven opengaat, met een aanlokkelijke boxart die een typische parade in Beijing voorstelt.

photo 443755

De hull ziet er even groot uit als die van de Rhino onlangs. Er is geen interieur.

photo 443757

De koepel is ook in 1 stuk gegoten.

photo 443758

Enkele fragielere frames zaten naar de gewoonte van Hobbyboss ingepakt in piepschuimfolie. Er is echter niets dat boven het raam uitsteekt.

photo 443760

Redelijk wat clearparts, met iets wat op een windscherm lijkt.

photo 443759

Eigenlijk de belangrijkste onderdelen van de kit, 8 vinylbanden. Deze zullen parade-whitewalls krijgen. Ik meende in de belettering wel een schrijffout te zien, gelukkig een die gecorrigeerd kan worden door een stukje vinyl weg te halen.

photo 443766

Het foto-ets dat bij deze kit zit, is een flinke plak messing. Hiermee maak je een aantal motorbeplatingsdelen.

Ik heb een tijdje lopen zoeken naar een bemanningssetje voor de Snow Leopard. Bronco had er een met paraderende vrouwelijke militairen, maar dat zou wel meer ruimte gaan innemen dan handig was. Uiteindelijk heb ik deze gevonden:

photo 443762

Eigenlijk voor een tank en ondertussen is er een betere te vinden van Meng (https://www.scalemates.com/kits/1089221-meng-model-hs-011-armored-vehicle-crew) maar hiermee moet ook wel wat te maken zijn. Er zit ook meer in dan wat ik gewend ben van Trumpeter:

photo 443764

Figuren met wisselend detail. De handen zijn apart gegoten met mooi detail maar de kledij is wat plat. Gezichten zijn wel realistisch.

photo 443765

Een apart wapenvester met tweemaal de type 95-B-1 carbine en decals voor de insignes.

photo 443763

2 decalvellen met een soort digitale camouflage, dit is een goeie zet van Trumpeter want er is genoeg voor meer dan alleen deze kit. Nu hopen dat het ook op figuren hecht.

Even terug naar die dag in Brussel toen er nog geen vuiltje aan de lucht leek en ik de kit net gekocht had. Ik had de gewoonte om steeds ook even de boekenwinkel binnen te lopen op de hoek van de staat. Ik vond er misschien de enige publicatie waar meerdere plaatjes over dit voertuig te vinden waren, een nummer van Tankograd over parades in Beijing en Hongkong.

photo 443769

Dit boekje is zeer de moeite om te doorbladeren, alleen al door de kleurenvariëteiten en kostuumdisplays die tijdens deze parades te zien zijn.

photo 443770

photo 443774

Er staan ook meerdere uitvoeringen van het voertuig in, zelfs de foto die voor de box-art gebruikt is.

photo 443768

photo 443771

photo 443772

photo 443773

Op het net vond ik terug dat de motor een in licentie gebouwde Deutz is van 440pk die een snelheid van 100 per uur op de weg verleent, en dat de bepantsering vooraan bestand zou zijn tegen 12.7mm tot 25mm armor-piercing patronen, al neem ik dat laatste met een korrel zout (http://www.military-today.com/apc/zbl_09.htm). Het kanon is een 30mm derivaat van de Russische 2A72 mt een coaxiale mitrailleur en er zijn ook twee projectielen van het type HJ-73, die eigenlijk voorbijgestreefd zijn maar tegen ongepantserde voertuigen ingezet kunnen worden. Het voertuig is sinds 2009 massaal ingezet en ook elders verkocht nadat een eerder product met 6 wielen niet succesvol bleek. Er is al een gamma aan uitvoeringen van deze voertuigen, met een 105mm kanon (doos nr.84505), een houwitser, een bergingsvoertuig met kraanarm, een mijnenploeg, ... en eigenlijk worden ze ingezet zoals de Strykerbrigades van de VS.



Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: zo 29 apr, 2018 0:42 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De eerste bouwupdate, de onderkant is al afgewerkt. Alles past goed maar er moeten wel wat naden weggeschuurd worden.

photo 444468

De voorste assen zouden makkelijk sturend geplaatst kunnen worden. Aangezien dit voertuig in een parade rijdt, ga ik dat nu niet doen. Een vreemd detail is dat de voorste schokbreker in een iets schuine hoek staat, terwijl de ophanging voor alle vier de voorwielen identiek is. Daardoor raakt hij alleen met de rand van de cilinder de koppeling.

photo 444469

Bij de achterste ophangingsdelen is het opletten dat je alles juist monteert, want de schokbrekers kunnen naar links of rechts gericht worden.

photo 444470

De voortstuwing in het water wordt geleverd door twee schroeven achteraan. Die zitten in een behuizing, die door Hobbyboss nogal grof uitgevoerd is. Op de foto uit Tankograd zie je dat de cowling en de spijlen dun zijn, maar bij het model zijn het plankjes in een buis. Rechts ben ik al begonnen met het aanscherpen van de spijlen.

photo 444471

Hier ben ik al aan de cowling begonnen. Er hoeft maar een kant afgewerkt te worden, de schroef binnenin onttrekt de rest aan het zicht.

photo 444472

Hetzelfde verhaal voor de spijlen vooraan de installatie, waarvan er wel acht waren. Het aanscherpen gebeurt zoals je een wortel ontdoet van de schil, met een mes raspen tot het schuin afloopt.

photo 444473

Dit ziet er veel gestroomlijnder uit. Let ook op de opening linksonder voor de richtingaanduiders, dit zijn clearparts. Daarom zet ik ze er later pas op.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: zo 29 apr, 2018 13:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Die Chinezen hebben zo te zien ook veel fantasie als het op camouflage aankomt. :lol:
Wel apart die patronen, veel plezier ermee zou ik zeggen. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: ma 07 mei, 2018 22:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Walesha. De bouw verloopt voorspoedig. Om de PE-roosters op de romp te kunnen bevestigen, wordt de machinerie daaronder die Hobbyboss voorziet, eerst in de kleur gezet, ook al zijn er geen kleuraanduidingen voor. Dan maar wat fantasiekleurtjes. Niet dat er veel licht doordringt onder de beschermplaten, maar er zijn veel kijkgaatjes. Het lukte niet om deze stukjes met Vallejo zwart dekkend te krijgen, vooraleer ik er een laag Tamiya German Grey op gekwast had. Hier zullen dus nog olieresten op gezeten hebben.

photo 445613

Dan konden de roosters geplooid en vastgeplakt worden. Ze passen goed op hun plek. Ik moet zeggen dat dit PE een stuk beter is dan toen ik vroeger met Hobbyboss werkte, het kan tippen aan Voyager en consoorten. Op de aircofans komt een zodanig fragiel rooster, dat je dit best op een tegeltje snijdt en met een fijne pincet opkleeft.

photo 445614

De beschermplaten passen vooraan goed, maar ik raad eigenlijk aan om de achterste pas te plaatsen als de rug er al aanhangt. Nu zit de rugpantserplaat gedeeltelijk voor het PE. In die rugplaat zijn gaten opengewerkt om het glas voor de achterlichten in te kleven, maar dit vind ik niet zo evident. Je moet deze glaasjes volledig afwerken voor je de romp dicht mag kleven, want achteraf kom je er niet meer bij. Elk glaasje moet dan nog in 3 verschillende kleuren. Voor de glaasjes zitten tralies, zodat het spuiten ook bemoeilijkt wordt. Ik heb er even geen foto van.

photo 445615

De vraag is of de chain gun gelijkenissen wegdraagt met wat we op de foto's zien. Daar lijkt positief op geantwoord te kunnen worden. Alles heeft de juiste verhoudingen. Door de gegoten mantlet-afscherming is het wel alleen mogelijk om het kanon 0° elevatie te geven. Wie een creatieve bui heeft, kan het stoffen gedeelte wegsnijden en hier een stukje tissue voor in de plaats kleven, het kanon kan namelijk wel opgericht worden door de scharnier in de turret. Let op bij het schoonmaken van de onderdelen van het kanon, er zit overal een fijne naad en het brak ergens door tijdens het schuren. De wielen zijn heel makkelijk te monteren en de banden kunnen achteraf toegevoegd worden zonder dat ze knellen. Ik laat de wieldeksels nog los om te schilderen, want die zijn vrij doorzichtig.

photo 445616

photo 445617

photo 445618

Nu nog de turret afwerken en het personeel kan aangepakt worden. Ik heb al gezien dat de lichamen zeer ongeschikt zouden zijn om ergens buiten de tank te gebruiken, het is namelijk 6 keer exact dezelfde romp, zelfs al zitten die allemaal op dezelfde sprue. Gelukkig zitten die in dit geval grotendeels verborgen in de APC.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: do 10 mei, 2018 0:07 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bij het opschonen van het scharnier voor de motorkap, een nogal fragiel onderdeel, sprong er plots een stuk weg. Op dat moment zat ik in de tuin en het onding schoot met een rotvaart de gazon in. Na verschillende zoeksessies die deden denken aan "Honey I shrunk the kids" besloot ik om het verloren stukje te scratchen. Dat ik er zo lang naar gezocht had, was wel omdat het niet zo eenvoudig te repareren was.

photo 445756

Gelukkig is de handleiding bruikbaar met meerdere aanzichten van het stukje en kon ik een ander deel, dat nog bewaard was, gebruiken voor referentie. Nu dat in orde is, is de Snow Leopard zo goed als klaar voor de primer.

photo 445755

photo 445762

photo 445757

photo 445760

photo 445759

photo 445758

photo 445761

photo 445763

Nog even de ruitjes afgeplakt, en ik ga nog een paar kiertjes dichtstoppen. Er blijven wel twee grote stukken PE over, die niet in de handleiding voorkomen.

photo 445764


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: vr 11 mei, 2018 21:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 05 dec, 2014 21:19 pm
Berichten: 159
Woonplaats: Arnhem
Ziet er gaaf uit zover, ik ben heel erg benieuwd hoe je de painting aan gaat pakken.

Greetz
Patrick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: vr 11 mei, 2018 21:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Patrick. Ik ben daar vandaag mee begonnen. Ik wilde eerst een groene spuitbusprimer gebruiken, maar het meest dichtbije wat ik vond was Army Color van Armypainter, en dat was net iets naar het gele spectrum vergeleken met de Mr.Hobby-kleur die gevraagd werd. Dus heb ik maar een zwarte primer gebruikt, omdat een van de camokleuren Tire Black is. Over deze primer ben ik niet zo tevreden, het is hier en daar wat te dik maar dat was vooral op de onderkant en de achterkant. Je ziet het op een van de wieldeksels.

photo 445893

photo 445895

De figuren van Trumpeter vragen veel werk, zelfs al is alleen het bovenlichaam te zien. Ik heb toch maar een undercut gedaan aan de schort en de kraag van de figuren.

photo 445894

Die romp rechts zit er dus zesmaal in en heeft ook overal dezelfde plooien in de kledij. Alleen met de armen en de hoofden kan je dus variatie brengen, maar er zijn ook maar vier verschillende figuren te maken, dus heb je eigenlijk altijd 2 klonen als je alle zes op een voertuig wil. Dat had bij dit voertuig ook gekund, maar er zitten ook maar vijf helmen bij omdat er een hoofd met cap bij is. Er zijn drie hoofden met een helm er aan gegoten en twee waar je de helm moet op kleven, maar die ziet er daardoor anders uit dan de vastgegoten helmen, die ook nog eens een opvallende gietnaad hebben. Het vreemdste is wel dat Trumpeter dit setje een tank crew noemt, maar dat er geen enkele zittende figuur bij is. Er is er wel eentje die de houding aanneemt om een stuur vast te grijpen, maar om te zorgen dat die zoals op de foto alleen met zijn hoofd uit het luik komt, moet ik deze figuur dus doorzagen. Ik heb die dan maar in een zittende houding omgetoverd.

photo 445896

Zoals je merkt, zijn in deze kit alle handen afzonderlijk. Ik laat deze nog even zo, want ze hebben allemaal witte handschoenen aan. Dit is makkelijker apart te schilderen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: za 12 mei, 2018 9:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Succes met de figuren.
Dat decal vel voor de figuren is best wel oke om er netjes op te krijgen en anders een paar kleine vouwen er in maakt ook niet uit. Het zijn dan net wat extra plooien.
Mocht je zoiets nog nooit gedaan hebben kan je eens op YouTube kijken.


Gr.
Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: za 12 mei, 2018 10:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Zie ik dat nu goed: is dat geval ook amfibisch? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ZBL-09 Snow Leopard
BerichtGeplaatst: zo 13 mei, 2018 1:09 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de tip. Ik ben van plan eerst Daco Strong in huis te halen voor die decals. De ZBL is voorzien van 2 propellers en heeft ook een boeggolfplaat met zelfs een ruit er in. Hier een amfibische demonstratie met de exportversie:

http://defence-blog.com/army/first-testing-amphibious-armored-vehicle-norinco-vn-1-in-venezuela.html

Ik had nog een probleem met de kleurinstructies. Ze waren niet op schaal, dus dat zou erg lastig worden om de pixels af te plakken. Daarom heb ik de instructies ingescand en op 187 procent afgeprint.

photo 446004

photo 446005

Nu kan ik deze afdruk gebruiken als mal om tape uit te snijden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement