Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 30 apr, 2018 8:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Tomska schreef:
De as heeft nog wel wat schoonmaak- en opvulwerk nodig, maar dat zijn we ondertussen wel gewend :mrgreen:.


Dat hoort er een beetje bij Tom, wat je zegt: 'Het went'.
Het figuurtje is erg mooi, welk merk is dat?

Succes verder.
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 apr, 2018 8:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De kanonnen zien er al goed uit. Zijn ze ook accuraat?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 apr, 2018 9:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 20 apr, 2018 16:52 pm
Berichten: 23
Wat is Kulas? Bij dat stukje specificaties?

Ziet er verder goed uit. Die naden die vallen me eigenlijk helemaal niet zo op. Als ik heel eerlijk ben.

En ook dat stukje over de geschiedenis vindt ik heel interessant om te lezen. Haal je die informatie veel uit boeken of haal je het ook veel van internet?
Ik zelf heb wel eens een stukje over de flak zwilling kanonnen in het geschiedenis blad Historia gelezen.

Nog veel succes met de bouw,

Roland


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 apr, 2018 10:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
De kulas van een vuurwapen heet ook "sluitstuk", bij een kanon zit dat achteraan.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurmond

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 apr, 2018 10:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 20 apr, 2018 16:52 pm
Berichten: 23
Oh, waar zeg maar het kanon word gesloten voor het vuren?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 apr, 2018 10:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja, de afsluiter van de vuurkamer.
Bij pistolen en geweren zit dat binnenin.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 apr, 2018 11:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt voor de reactie heren! Het went inderdaad Jeroen, en aan schoonmaakwerk zoals dit ontkom je nooit aan. Ik heb het figuurtje zelf van Aliexpress af gehaald (https://nl.aliexpress.com/item/1-35-WWI ... 4665EZPvqn), maar het is een model van Evolution. Of het kopieën zijn weet ik niet, maar ik denk haast van wel (Evolution is meestal een stuk duurder). Maarja, ik haal eigenlijk alle figuren die ik gebruik van Ali, en ze zijn nog nooit tegengevallen.

StevenVD schreef:
De kanonnen zien er al goed uit. Zijn ze ook accuraat?


Ik zou eigenlijk niet weten of ze accuraat zijn Steven, ik ben nog nergens echt goede referentie tegengekomen (behalve een walkaround, maar daar kan ik geen afmetingen vanaf halen). Er zijn wel hier en daar nog wel wat details die missen.

De kulas is, zoals Walesha al vertelde, inderdaad het onderdeel dat de achterkant van het kanon afsluit voor het vuren, en dat weer opent bij het herladen. De meeste info komt van het internet, Wikipedia is een goede plek om te beginnen. Vaak klopt niet alles wat daar staat, maar bij de bronnenlijst staan vaak wel links naar meer betrouwbare informatie. Daar komt ook de info uit het introverhaal vandaan.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 mei, 2018 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Het frame is ondertussen weer een stukje verder afgebouwd. Het bestaat in feite uit een bodem, een middendeel, en twee buitenste platen. Aan deze platen komt verder nog een hoop apparatuur te hangen, waaronder besturing voor de kanonnen en richtapparatuur. Het middendeel is al gemonteerd, en voorop zitten nog twee grote kasten met (waarschijnlijk) elektronica.

photo 445116

photo 445117

Bij deze kasten is ook gelijk het eerste scratchwerk verricht. Het is niet veel, maar Takom was toch wat meters en knoppen vergeten te maken.
photo 445115

Ook lopen er twee dikke stroomkabels over het middendeel omhoog naar een of andere kast. Deze zitten vrij in het zicht, en moesten dus ook toegevoegd worden.
photo 445133

Verder moesten de zuigers voor het op-en neer laten gaan van de kanonnen (vraag me niet hoe ze officieel heten :mrgreen:) uit de sprue gehaald worden. Ik heb ze nu nog even los van de kanonnen gelaten, om het verfwerk straks iets te vergemakkelijken. De scharnierpunten waar de zuigers straks op moeten komen zitten er wel al op.
photo 445134

photo 445121

photo 445135

Toen was het tijd voor de zijschotten. Deze bestaan uit de schotten zelf, een paar hijsogen bovenop, en wat apparatuur aan de zijkant. Aan het linkse schot (waar ik mee ben begonnen) is er een grote elektromotor aan een tandwielkast op het schot gemonteerd. Ik gok dat deze motor de draaiing van het hele geschut aanstuurt.

Takom heeft voor de motor een paar PE roostertjes meegeleverd, voegt toch net weer wat extra toe.
photo 445122

photo 445123

De tandwielkast. Takom had hier een paar stroomdraden op de kast meegegoten, maar deze leken eigenlijk nergens op. Deze zijn er dan ook af gehaald.
photo 445124

En op het schot.
photo 445126

Het schot heb ik overigens iets verbouwd, omdat ik de kanonnen los wil laten van het frame tijdens het spuiten. Door de manier waarop de kit in elkaar zit kan dit eigenlijk niet, dus heb ik ervoor gekozen om de bovenkant van het pasgat op het schot eraf te halen. Zo kan ik de kanonnen achteraf in het frame leggen, waarna ik de bovenkant van het pasgat er weer op lijm.
photo 445125

Vervolgens kon het schot op het frame gebouwd worden.
photo 445127

photo 445128

Ook is er nog wat leidingwerk toegevoegd.
photo 445129

StevenVD schreef:
De kanonnen zien er al goed uit. Zijn ze ook accuraat?

Ik kan nu trouwens ook antwoord geven op Stevens vraag. Tijdens het bekijken van referentiefoto's voor de bekabeling heb ik het hele ding goed kunnen bekijken, en het antwoord is dan ook "nee". :roll: Met de kanonnen is op zich niet veel mis, maar het frame mist van alles, waaronder ook dingen waarvan je je afvraagt hoe dit überhaupt gemist is. Bijvoorbeeld dit onderdeel:

photo 445131

Ik weet niet precies wat het voor iets is, maar het zit in ieder geval vol in het zicht. In de kit is het onderdeel nergens te bekennen. Het lijkt erop dat het deel een of andere haakse overbrenging is, die is verbonden met de elektromotor aan de andere kant van het schot. Verder loopt de as van dit onderdeel door een soort rib op het schot, en ook deze rib is foetsie op het model. Deze rib zit ook aan de andere kant, waar ook gelijk te zien is dat de hijsogen op de schotten nog een schuin aflopend deel hebben.
photo 445112

Bij het bekijken van de foto's ben ik sowieso van alles tegen gekomen. Deze stang:
photo 445130

Waarvan ik eerst dacht dat het een of andere hydraulische leiding was, ziet eruit alsof het eerder een verbogen aandrijfas is dan een slang. Hij loopt door het middendeel heen, en er zit links ook een of andere beugel aan vast. Deze beugel zit ook aan de andere kant van het middendeel, en zij lopen door tot aan de achterkant van het frame:

photo 445113

Ik heb geen idee waar dit mechanisme voor zou kunnen dienen, maar het lijkt haast op een manier om de kanonnen in de horizontale positie vast te kunnen zetten. Als ik naar de foto's kijk lijkt het er ook op dat deze stang verbonden is met het eerder genoemde onderdeel dat Takom ook vergeten is.

Tenslotte zit er nog een steun aan de achterkant van het kanon die niet in de kit zit. Deze steun zit ook op de schotten, en is aan beide kanten aangebracht. Ook is het eerder genoemde mechanisme nog net te zien door de tandheugel heen, en hier is ook net te zien dat de as niet doorloopt naar het andere schot. Ik ga er dus ook van uit dat de missende onderdelen van dit mechanisme maar aan 1 kant aangebracht is.
photo 445111

Er is dus stiekem nog genoeg dat mist aan de Flakzwilling, dus het wordt weer scratchtijd. Hier scheelt het wel enorm dat de kanonnen er nog niet op zitten, anders was het erg lastig geweest (lees: niet te doen) om fatsoenlijk bij de schotten te kunnen komen. Ik heb alles wel alvast gemarkeerd op het schot, en het past gelukkig vrij goed op het geheel.
photo 445132

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 mei, 2018 0:48 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Sterkte met de aanpassingen. Gelukkig zijn er meerdere foto's te vinden. In Koblenz staat nog een enkele opstelling in het museum, die ziet er goed bewaard uit.

https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Flugabwehrkanone_12,8_FLAK_40_1.jpg


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2018 16:55 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Wat betreft de stang en de beugels op de laatste paar foto's, het zit heel erg in de buurt van het tandwiel voor het op en neer bewegen van het geschut.
Ik heb het idee dat het zomaar een rem/vergrendeling zou kunnen zijn om het geschut vast te zetten.
Ik heb dit monster ook nog liggen, dus ik ben benieuwd wat jij er van weet te maken! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement