Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 apr, 2018 9:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Er was maar één ding erger dan de infanterie en dat was een boordschutter van een IL-2 zijn. Meestal waren dat soldaten die zich op één of een andere manier hadden misdragen en werden dan 'beloond' met zulke rol.

Bij de infanterie zelf was het ook niet mals. In de vroege jaren van de oorlog waren er niet eens genoeg wapens om alle soldaten uit te rusten. Eén geweer met vijf kogels per twee man bij Stalingrad bijvoorbeeld.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 apr, 2018 10:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
SpeedAS schreef:
Bij de infanterie zelf was het ook niet mals. In de vroege jaren van de oorlog waren er niet eens genoeg wapens om alle soldaten uit te rusten. Eén geweer met vijf kogels per twee man bij Stalingrad bijvoorbeeld.

Ja inderdaad, de Sovjet unie en Duitsland hadden een niet-aanvalspact wat mr H uiteindelijk met voeten trad. Daardoor waren de Sovjets helemaal niet voorbereid op een oorlog.

Maar ook na de oorlog kwam je dergelijke situaties tegen: zo vertelde mij iemand die in 1946 één van de eerste Belgische na-oorlogse dienstplichtigen was, dat hij en veel anderen hun legerdienst uitdeden in hun eigen burgerkleding bij gebrek aan voldoende uniformen en uitrusting en er één geweer was voor een peloton van acht man! :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 apr, 2018 23:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Niet alleen toen. Meer van de recente tijd is de berichtgeving dat de Nederlandse beroepsmilitairen bij gebrek aan (oefen-)ammunitie maar "Pang, Pang!" moesten roepen.

Ik heb overigens weer wat 'voortgang' kunnen boeken. Ik moet echter bekennen dat ik met olieverf eigenlijk geen idee heb van wat ik doe - goed, dan wel niet goed. :roll:

Allereerst maar alles in de lak gezet en een van een wash voorzien.
photo 444050
photo 444051

Van het weekend wat Abteilung 502 olieverf gehaald en maar een poging gewaagd die te gebruiken. Dit vond ik echt iets veel van het goede.
photo 444049

Dan maar het effect iets verdunnen. Dat vind ik dan weer slordig...
photo 444053

Weer bijwerken. Zoiets dan maar?
photo 444052

Meningen en tips meer dan welkom!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 apr, 2018 9:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Werken met olieverf is leuk, geeft in mijn ogen een mooi resultaat. De laatste foto vind ik echt wel goed Alex. Mocht je meer kleurtjes tot je beschikking hebben kan je ook blauw proberen. Dat heb ik in bij ‘tonyshermans’ ook vermeld. Oker, Donkerbruin, Wit, Groen en Sienna werk ook goed.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 apr, 2018 9:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Dank je wel Jeroen! Ik heb nog geen groen of blauw gekocht. Moet dat dan maar eens even doen. Als ik het goed begrijp is blauw meer bedoel voor 'regenstrepen'? Groen is dan iets meer voor de highlights op een groene tank?

Ik moet even goed uitkijken dat ik de strepen op de zijkant schuin naar achteren uitstrijk ivm de dio die ik gepland heb.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 apr, 2018 10:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Eigenlijk zijn alle kleuren bedoeld om kleurvariatie te krijgen op de basiskleur. Regenstrepen kan met donkerbruin en sienna ook, hoeft niet alleen blauw te zijn. Regenstrepen doe ik altijd in een later stadium.

Ook hoef je niet altijd een verticale beweging (van boven naar beneden) te maken voor verticale vlakken. Bijvoorbeeld op de onderromp waar de wielen zich bevinden. Daar varieer ik ook wel eens met kruislinkse of draaiende bewegingen.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 apr, 2018 10:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 20 apr, 2018 16:52 pm
Berichten: 23
Ziet er goed uit. Geen fouten of onregelmatigheden te ontdekken. Tenminste, ik kan ze niet vinden. :mrgreen:
Ik heb hier nog een T-34-76 van Revell gebouwd. Maar nu ik het zo zie, is denk ik de grootste zonde die ik met die kit heb begaan dat ik de tracks niet door een aftermarket setje vervangen heb. Want de kits horen inderdaad op de wielen te liggen. (Wist ik eerst ook nog niet goed, want ik bouw voornamelijk Duitse WO II voertuigen.) En wist ook nog niet dat je ook eerst uitgebreid voor onderzoek kon doen. Wat ik dan wel weer aan het proberen ben. Heb geen boeken ofzo die ik specifiek kan naslaan. Moet nog komen. Nu probeer ik het met internet en wat documentaires die ik heb. Valt nog niet mee. Misschien heb jij wat suggesties?

Nogmaals mooi resultaat,

Roland


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 mei, 2018 9:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Hoi Roland! Dank je wel!
Voor de tracks, deze zijn niet eens aftermarket. Deze set aan tracks worden standaard bij de nieuwere Dragon dozen geleverd. Ik heb een setje mogen ontvangen van een collega bouwer van de club. Er zijn genoeg mensen die wel AM sets hiervoor kopen, maar die zijn wel prijzig en werkelijk de moeite waard - als ik het goed heb begrepen - indien je reliëf hebt op je diorama die de tracks moeten gaan volgen.

Voor wat betreft research – als het op T34 aankomt, dan zijn er zoveel boeken op de markt gebracht dat je daar door de bomen het bos niet meer ziet. Heel veel daarvan vallen ook in herhaling – zelfde foto’s bijvoorbeeld. Ik heb wel wat adviezen op een papiertje gekregen om eens te overwegen aan te schaffen – ik zal dat thuis voor je nakijken. Ik heb geen boeken hiervoor gebruikt, geen referentiemateriaal oid. Mijn doelstelling is kijken of ik AFV modelling überhaupt kan en enigszins leuk vind. Voor dat laatste – ondanks dat ik meer affiniteit heb met WOII vliegtuigen – kan ik met stelligheid zeggen dat dit niet mijn laatste AFV model is. :)

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 mei, 2018 10:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Roland, nog even terugkerend op jouw vraag over boeken. Osprey Publishing heeft er een aantal boeken welke ik geadviseerd heb gekregen:
- T-34 Medium Tank
- Modelling the T-34/76
- Modelling Manual T-34/76 & T-34/85

Gisteren ook even wat voortgang geboekt. Dot filter alsook drybrushing gereed. Rest mij nog een laagje lak ter bescherming, hier en daar nog wat stof aanbrengen, road wheels van wat staalkleur voorzien. Daarna de tracks en dio. Voor de dio weet ik inmiddels hoe de stelling wordt. Daarover meer zodra ik daar aan toe ben. Voor nu de foto's.
photo 444802
photo 444801
photo 444803
photo 444804
photo 444806

En grrr, breken zomaar twee wielen af...
photo 444805

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 mei, 2018 11:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Mooi. Ik mis nog een paar krasjes en ik denk ook dat je een beschermlaagje lak achterwege kan laten Alex. Je zou wel met glansvernis+zwart+bruin gemorste olie en brandstof kunnen nabootsen. Met een potloodje langs de handgrepen op de koepel zou ook nog kunnen. Succes verder, wordt een mooi model.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement